Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ketchup

  • ms8 1 november 2011

    Här går det åt säkert en STOR flaska i månaden.mer ibland.Ketchup är ju gott ju.

  • pleta 1 november 2011

    Smakförstärkare som så mycket annat.
    Själv har jag mer och mer gått över till tomatchilli istället för ketchup men det är ju ingen större skillnad. Mest på konsistensen och att chilli är lite"tomatigare"..

  • bakakaka 2 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2011

    Skrivet av jas65 den 15 okt 2011

    Detta måste väl vara ett av de onödigaste varorna man har hemma...


    Alltså... Jag kan inte inse varför ketchup skulle vara en onödig vara. Onödig för _dig_ - OK, det kan jag gå med på. Men inte för alla oss som faktiskt gillar ketchup.

    Jag utgår från att det är tomatketchup du menar, det finns ju många olika sorter, varav tomatketchupen är EN sort (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketchup).

    Skulle man döma ut ketchup som "onödig" får man nog i så fall också döma ut fler såser som t.ex. senap,

    worcestershiresås, HP-sås, chilisås, eller varför inte den vanliga "hederliga" gräddsåsen till våra svenska köttbullar.

    Bara min enkla åsikt...


    Håller med dig boz. Jag äter sällan ketchup själv men inte tycker jag att det är onödigt bara för det.

  • husmusen88 2 november 2011

    Ketchup är ju så lättsamt att ha i mat som smakförstärkare, på korven eller på varma mackor. Så jag skulle inte påstå att den är onödig, den används ju.
    Har nog inget onödigt hemma alls faktiskt, är det onödigt så köper man ju det inte helt enkelt. Att köpa något bara för att kasta är ett skamligt slöseri.

  • mizan112 2 november 2011

    Ketchup är gott men jag äter det endast till korv& bröd.
    Däremot använder jag det flitigt till att rengöra mina smycken med.

    Blanda en skål med ketchup & coca-cola, lägg i smycken & låt det stå & dra.
    Skölj sedan av dem & putsa, så blir de som nya.

    Att det är så effektivt som rengöringsmedel gör mig försiktig i mitt förtärande av dessa varor, kan det fräta bort & rengöra så effektivt, vad gör det då inte inne i min kropp???

    Men gott är det, vad är en korv med bröd utan ketchup?
    Det finns ju inte ens på kartan...

  • nassoj 2 november 2011

    Skrivet av jas65 den 15 okt 2011

    Detta måste väl vara ett av de onödigaste varorna man har hemma. Vi köper en flaska per år och den får man kasta då datumet går ut., Vad tycker ni?

    Mvh

    Anders


    Måste du verkligen slänga den när "datumet går ut"? Jag har föga förståelse för människor som slänger varor bara för att ett datum - som dessutom heter "bäst före", inte "dålig efter" - är passerat. Jag vill uppmana alla att använda sitt lukt- o smaksinne i första hand. Jag vet att detta inlägg är utanför fokus för diskussionen, men ville passa på att slå ett slag för mindre slöseri.

    Förresten, det går kanske att frysa in ketchup...? Jag har aldrig provat, eftersom jag aldrig använder varan...

    Mvh
    Josefin

  • svengelsk 2 november 2011

    Heinz Tomato Ketchup Firey Chilli är jättegod.

  • jas65 6 november 2011

    Hur kan man jämföra ketchup med HP sås eller cumberland sås. Använder man kechup i matlagnigen så märker man att den har en bi smak som efterhäng. Den kan kanske vara god till en korv eller så.

  • boz1965 6 november 2011

    Icke desto mindre är ketchup en sås, käre jas65. ;)

  • monac 6 november 2011

    Märkligt!{curl-lip}att det skulle vara en "sås" ändå kan jag tycka....

  • jas65 8 november 2011

    Klart att ketchup är en sås, men går inte att jämföra med HP eller Cumberland.

  • boz1965 8 november 2011

    Skrivet av jas65 den 8 nov 2011

    Klart att ketchup är en sås, men går inte att jämföra med HP eller Cumberland.


    Varför inte?

  • Amika 8 november 2011

    Har inget emot ketchup, inget för den heller. Använder den av lathet som "tomatsås" när jag gör pizza hemma. Men jag tycker heinz är godast. Men jag äter inte som min syster, makaroner med ketchup. Så gott tycker inte JAG att det är. :)

  • husmusen88 8 november 2011

    Skrivet av jas65 den 6 nov 2011

    Hur kan man jämföra ketchup med HP sås eller cumberland sås. Använder man kechup i matlagnigen så märker man att den har en bi smak som efterhäng. Den kan kanske vara god till en korv eller så.


    Ja det är ju fortfarande en sås..
    HP-sås om du menar den med falska röksmaken har ju väldigt mycket bismak, den kan man ju inte ha i mat över huvud taget tycker jag iaf. Eller till korven.
    Cumberlandssås har ju mindre användningsområden än ketchup. Det har man vad jag vet bara till pateer och vissa sallader.
    Det samma ägare till hp om till heinz förresten.

  • kareng 8 november 2011

    Älskar ketchup mums kan inte vara utan den

  • MosterNettan 9 november 2011

    Jag är ingen stor älskare av ketchup, använder hellre chilisås. Jag har alltid ketchup hemma till barn och barnbarn i-fall-att...

  • zekelina 9 november 2011

    Jag ÄLSKAR ketchup.

  • piha63 9 november 2011

    Det är nog många som kommer rynka på näsan nu, men jag kan till och med tycka att 3 minuters makaroner med bara ketchup är gott om jag är tillräckligt hungrig och väldigt lat. :DD

  • maria_wijk 10 november 2011

    Skrivet av jas65 den 15 okt 2011

    Detta måste väl vara ett av de onödigaste varorna man har hemma. Vi köper en flaska per år och den får man kasta då datumet går ut., Vad tycker ni?

    Mvh

    Anders


    Jag äter inte ketchup själv, men har en sambo som gör så därför handlas det hem en flaska då och då men inte så han skulle flyga i taket om jag glömde bort för han använder sina tomatbaserade chilisåser mer frekvent.

    Tomatpuré, tomatkross, passerade tomater och chilisås används däremot regelbundet och skall alltid finnas på lager.

    Jag tycker nog inte det är en onödig vara, den säljer ju eller hur, däremot tycker jag nog somliga borde se över sin massförbrukning.

  • Kakan1986 10 november 2011

    Skrivet av piha den 9 nov 2011

    Det är nog många som kommer rynka på näsan nu, men jag kan till och med tycka att 3 minuters makaroner med bara ketchup är gott om jag är tillräckligt hungrig och väldigt lat. :DD


    Jag gillar inte ketchup själv annat än att blanda i t ex köttfärssås, men min sambo älskar ketchup.
    Men att koka snabbmakaroner när man är riktigt hungrig och sen krydda med ört aromat krydda är mums för mig ibland... Kan till och med vara sugen på det.... :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.