Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kiwimarinerad högrev

  • MatAnders 17 juni 2008

    Jag har precis testat detta och det blev mört som entrecote, skiva upp grova skivor högrev och banga ut dessa och lägg i marinad och 15 minuter innan grillning så gnider ni in kiwi i köttet och även täcker köttet med små kiwibitat/skivor och tar bort innan grillning och ni har fått kött mört som entrecote.

  • Disen 17 juni 2008

    Spelar det nån roll vad det är för marinad?

    Och vad är det med kiwin som gör köttet mört. Det låter ju toppen. :p

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    Det är ngt särskilt enzym i kiwin, samma anledning varför du inte ska ha kiwi på en gräddtårta länge innan servering... bryter ner mjölkprotein eller ngt???

    Jag tycker det låter helt suvve, ska testa detta helt klart.
    (Y) Heja MatAnders!

  • Disen 17 juni 2008

    :p Tack för svaret mama97mia. Jag ska ju självklart testa detta.

    Tack MatAnders för tipset. (Y)

  • MatAnders 17 juni 2008

    Ja det blev succe nu slipper vi köpa entrecote.(Y)

  • Don_Pedro 17 juni 2008

    (Y)Tack för tipset, skall pröva nästa gång(Y)

  • Roggan 17 juni 2008

    Samma enzym finns i färsk ananas och ska funka lika bra. Det var länge sen jag testade det och kommer inte ihåg resultatet. Tack för påminnelsen! Ska testa det igen snart.

    Kan tillägga att enzymet gör att inte gelantin stelnar.
    Hörde, när jag läste medicin, att detta enzym också gör så att man får en värre baksmälla. Vet inte om det är sant. Har inte våga prova...
    Så fort man upphettar enzymet bryts det ner i alla fall.

  • tantdrake 17 juni 2008

    KIWI....märkligt enzym i det. Samma som i färsk ananas.Men funkar som turbomarinering!!!!
    Och " by the way"....baksmällan.....har inte heller provat! :p

  • marwis 29 juni 2008

    Puffar upp detta tips! Är det ngn mer som prövat?
    Ska definitivt testa detta i veckan som kommer. (Y)

  • The_mama97mia 29 juni 2008

    hehe Kiwi och baksmälla? Det finns ju Kiwilikör, alltså bör man undvika detta???
    Funderar på hur detta kan fungera. Stör det MEOS systemet? Hiindrar det acetaldehyden från att brytas ned? Hmmm... Men det lockar en ju inte att testa precis! Får dricka mjölk till högreven!

  • marwis 29 juni 2008

    MEOS= Mitt Eget Omdömes-Styrning???? :D:D

  • The_mama97mia 31 juli 2008

    Skrivet av marwis den 29 jun 2008

    MEOS= Mitt Eget Omdömes-Styrning???? :D:D



    Haha, den var kul! Minns bara vag att det var en särskild väg för nedbrytning av alkohol och att en del asiater saknar enzym som behövs i denna pathway...


    Idag ska jag testa högreven. MEN.... jag har låtit den ligga med kiwin några dagar, o tänker marinera nu. Hoppas att det funkar lika bra. Läste först nu hur MatAnders menade att man skulle göra o det var ju tvärtom ju... Hmmmm..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.