Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Koka ris

  • The_mama97mia 12 oktober 2010

    Nu har jag lagt in ett recept på grekisk risotto, prassorizo. Jag gillar det här skarpt och det är inget man kanske tänker på själv annars, ingen vanlig risotto.


    Edit: Jag hade stavat fel, prassorizo heter det om man vill söka på receptet.

  • Beckis83 12 oktober 2010

    jag kokar alltid ris i mikron, 5 dl ris till 8 dl vatten,salt. Koktid mellan 15-18 min. Perfekt varje gång.

  • MatAnders 12 oktober 2010

    Efter lite sökande på youtube så har många en klick smör i och sköljer riset noga sen i när det kokar och sätt plattan på typ 1 av 6 och låt gå i 15 min (basmati) sedan låt det lufta några minuter finkar bättre då för mig.

  • MosterNettan 12 oktober 2010

    Jag har fått tips. knep och goda råd men ändå aldrig lyckats koka ris så jag blivit nöjd med resultatet.
    Nu fuskar jag och köper Uncle Bens "Boil-in-bag", finns både Basmati, Jasmine och neutralt.
    Funkar jättebra för mig!

  • Mistys 12 oktober 2010

    Jag fick tupperwares "riskokare" för micron för ett tag sen. Trodde att det var ännu en onödig pryl, men oj vad den är bra. Mät upp ris och vatten (får inte koka med salt då blir kärnan hård), in i micron på ca 15 min. Kolla om vattnet är borta annars kokar man lite till ( olika tid beroende på mängd) Man kan aldrig koka för länge i den. Det kan aldrig bränna fast och det gör inget om det får koka längre än det ska. Ibland kör jag upp timern på 30 min direkt om jag ska göra annat och när micron plingar är riset perfekt, även om det hade varit klart efter 20 min men jag inte kunnat kolla. Så jag gillar denna skarpt!

  • littlejohn 13 oktober 2010

    Jag använder nästan bara Basmati och fick tipset att låta riset ligga i vattnet ca 30 min. före kokning, det blir hur bra som helst. (Y)

  • immer 13 oktober 2010

    Jag använder tupperwares riskokare, Easyrice, den är superbra!!
    3 dl ris och 4,5 dl vatten samt lite salt kokar jag i easyrice i micron i 12 min på 650 w.
    Blir helt perfekt!
    Kan verkligen rekomendera denna produkt.

  • Mistys 13 oktober 2010

    Skrivet av immer den 13 okt 2010

    Jag använder tupperwares riskokare, Easyrice, den är superbra!!
    3 dl ris och 4,5 dl vatten samt lite salt kokar jag i easyrice i micron i 12 min på 650 w.
    Blir helt perfekt!
    Kan verkligen rekomendera denna produkt.


    Det är den jag också kör med fast det tar längre tid för mig då jag kokar ca 5 dl ris åt gången. Vet att jag överskrider maxnivån men det funkar fint! Men jag fick instruktion om att absolut inte tillsätta salt då detta gör att koktiden blir längre och att riset kan bli hårt i mitten hmmmm........

  • AnneNi 13 oktober 2010

    Jag undrar hur tex kina- och thairetauranger gör med sitt ris, hemma smakar det ju alrig som på restaurang. det ska vara sådär lagom klibbigt och ha den goda smaken. Visst är det jasmineris man får där?
    Mitt ris blir oftast bra, men som sagt, det skulle smakat som på restaurang så hade jag varit helt nöjd .-)

  • MatAnders 13 oktober 2010

    Skrivet av AnneNi den 13 okt 2010

    Jag undrar hur tex kina- och thairetauranger gör med sitt ris, hemma smakar det ju alrig som på restaurang. det ska vara sådär lagom klibbigt och ha den goda smaken. Visst är det jasmineris man får där?
    Mitt ris blir oftast bra, men som sagt, det skulle smakat som på restaurang så hade jag varit helt nöjd .-)


    Jag har hört att indier kokar gärna med hel kardemumma och ibland även lite vitlök.

  • wildlife 13 oktober 2010

    Skölj riset noga flera ggr, detta är viktigare än vad många tror. Koka riset enligt anvisningen på paketet (ev. med en liten smörklick i), lyft sen av locket och låt det lufta i ca 10 minuter, rör INTE runt i riset innan det ska serveras... Så funkar det skitbra för mig iaf... (Y)

  • Penne 13 oktober 2010

    Jag kokar ibland i alldeles för mycket vatten och häller sedan av vattnet när det är klart. Det funkar iaf bra för mig och man slipper hårt ris.

  • FruAst 13 oktober 2010

    Ingen av Er andra har skrivit ett dugg om portioner när man kokar ris. Det är svårt att koka 1 portion ris. Det blir alltid bättre när det blir några fler portioner.

    När jag kokar ris tänder jag alltid 2 platter samtidigt. (Har en vanlig elspis.) Den ena kokar jag upp riset på. Den andra sätter jag på 2an för att bli varm. När sen riset kokat upp sätter jag över kastruller på den andra plattan som jag samtidigt sänker till 1an. Sen får det stå där tills det är klart och allt vattnet kokat in. När jag gör så kokar det aldrig över utan det funkar bra.

  • amoz 13 oktober 2010

    Jag använder numera alltid Basmatiris och mot vad som står på förpackningen så blandar jag ris, vatten och lite salt i grytan. Sedan låter jag det koka upp, rör om lite, sänker värmen till "sparlåga" och låter det sköta sig själv ca 20 minuter. Alltid lika bra resultat och aldrig något som fastnar i botten eller att det blir torrt.

    Med locket på förståss!!!

  • Shoutoutloud 14 oktober 2010

    ett tips till alla risätare- lägg i en hönsbuljongtärning i risvattnet och rör om så att den blir "smält" istället för salt. supergott.

  • kareng 14 oktober 2010

    Oj så många bra råd till en som kokar mycket ris.
    Efter ha läst och funderat lutar det mot en riskokare ev tupperwares mikrokokare
    Tack för en intressant tråd

  • martina63 14 oktober 2010

    Jag tycker det går bra att koka ris även utan kokare.
    Knepet är dels att skölja riset, men också att inte sätta plattan på högsta värme. Jag sätter den på ca näst högsta och så fort det börjar sjuda, sänker man till lägsta temperatur. Basmati blir klart på 15 minuter på detta sätt.
    Om man vill koka sk vanligt ris, gör på samma sätt, men koka riset 15minuter, dra sedan av kastrullen, sätt den på en trä-skärbräda med en tyngd ovanpå locket (tex en mortel eller en tung kastrull) låt vila i ytterligare 15 minuter. Riset blir garanterat luftigt och klibbar inte.8-|

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.