Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommer du att vaccinera dig?

  • Countrygirl 8 oktober 2009

    Är det något som diskuteras på min arbetsplats så är det huruvida man ska vaccinera sig eller inte.

    Hur tänker du göra?

  • boz1965 8 oktober 2009

    Jag kommer definitivt att vaccinera mig eftersom jag tillhör riskgruppen dubbelt upp med både astma och diabetes i bagaget.

  • The_mama97mia 8 oktober 2009

    Jag vill vaccinera mig och vill att mina barn blir vaccinerade med

  • sikaal 8 oktober 2009

    Jag har inte bestämt mig än, är inte i riskgruppen.
    Jag är över 60, har haft flera influensor (t.o.m asiaten), har inga sjukdomar som räknas till riskgrupperna!

  • Mistys 8 oktober 2009

    Läste ett inlägg av läkaren från programmet "Sjukhuset" ang. vaccin eller inte. Hans åsikt var att det är mycket egoistiskt att inte vaccinera sig. Han menade att för varje person som inte vaccinerade sig så kunde viruset leva vidare och drabba fler och sprida sig till svaga,riskgrupper och till länder där allmän vaccination inte finns.
    Hans åsikt var alltså att vaccinerade man sig inte så tog man inte ansvar för att stoppa viruset.
    Så att om man inte vaccinerade sig var det inte bara en själv som blev lidande om man blir sjuk utan även andra blir lidande då man ju sett till att viruset haft chans att överleva.

    Detta var hans åsikt och kanske är det så att utan "värdkropp" (en kropp utan vaccin) så dör ju viruset ut tillslut men så länge det finns kroppar där det kan leva så kan det förröka sig och drabba andra:o

    Jag ska nog vaccinera mig(H)

  • monfo 8 oktober 2009

    Av hänsyn till andra så kommer jag, min man och våra barn vaccinera oss. Vi vill ju inte smitta andra även om vi själva inte är i riskgruppen och tänk om man skulle bli gravid (även om jag nu inte planerar det) då skulle det kännas ganska dumt om man inte vaccinerat sig när man kunde innan ( även om man får ta vaccinet när man är gravid så känner jag att jag hellre tar det innan)

  • familjenlundin 8 oktober 2009

    Både jag och min man är väldigt utsatta i vårat arbete + att båda vi har diabetes, så ja, vi kommer att vaccinera oss :)

  • zonale 8 oktober 2009

    Som anställd inom landstinget så är vi erbjudna gratis vaccination och jag kommer att ta den, även min man ska vaccinera sig.

  • 2mrsh 8 oktober 2009

    Jag kommer definitivt INTE att vaccinera mig, inte mina barn heller. Vet för lite om ev biverkningar.

  • anluk 8 oktober 2009

    Nästa torsdag så får vi anställda inom vårt landsting vår spruta. Var väldans emot den tills en läkare förklarade precis( som någon skrev här ovan) att ju fler som vaccinera sig ju fler skyddar vi. Ska ju inte bara tänka på mig själv utan vilka jag kan föra smittan vidare till om jag skulle få den. Sedan tror jag att det är med svininfluensan fått hysteriska följder. Alla som får inflluensan dör inte eller blir dödssjuka....

  • maria_wijk 8 oktober 2009

    Jag kommer att vaccinera mig men får inte göra det förrän första veckan i december enligt landstinget hemsida, så det är bara att vänta och hoppas man inte blivit sjuk innan dess.

  • evaldo 8 oktober 2009

    Nej. Jag kommer inte att vaccinera mig, sist jag gjorde det blev jag jättesjuk så det får vara för min del. Dessutom så tror jag att det är lite överdrivet detta med medias tjat om riskerna. evaldo

  • mattjejen 8 oktober 2009

    Visste inte hur jag skulle göra först:'(, men eftersom jag e hjärtop så frågade jag min läkare om råd å hon tyckte att jag ska vaccinera mig. Och eftersom jag jobbar inom vården i kommun så får jag den gratis.

  • Lenkan 8 oktober 2009

    Nej jag kommer inte att vaccinera mig. Jag är skeptisk mot biverkningarna och har en bebis som tittar ut inom en månad, han blir inte skyddad för att jag vaccinerar mig och dessutom kanske jag blir kanonsjuk av vaccinet. Hur mycket mamma kan jag vara då?

  • Countrygirl 8 oktober 2009

    Får inte alla vaccinationen gratis? Just i år menar jag. Brukar bli erbjuden gratis vaccination pga av mitt jobb, men i år är det väl annorlunda. Nu är väl tanken att alla ska vaccinera sig.

  • boz1965 8 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 8 okt 2009

    Läste ett inlägg av läkaren från programmet "Sjukhuset" ang. vaccin eller inte. Hans åsikt var att det är mycket egoistiskt att inte vaccinera sig. Han menade att för varje person som inte vaccinerade sig så kunde viruset leva vidare och drabba fler och sprida sig till svaga,riskgrupper och till länder där allmän vaccination inte finns...


    Håller fullständigt med läkaren där. Att låta bli att vaccinera sig är inte bara egoistiskt, utan rent av vårdslöst. Om någon dör i influensan är man ju på sätt och vis medskyldig till det i så fall.

  • Mistys 8 oktober 2009

    Skrivet av Countrygirl den 8 okt 2009

    Får inte alla vaccinationen gratis? Just i år menar jag. Brukar bli erbjuden gratis vaccination pga av mitt jobb, men i år är det väl annorlunda. Nu är väl tanken att alla ska vaccinera sig.


    Det vaccin du brukar få gratis av din arbetsgivare är ju inte samma som det vi nu ska få( Vi som vill).

  • boz1965 8 oktober 2009

    Skrivet av Countrygirl den 8 okt 2009

    Får inte alla vaccinationen gratis? Just i år menar jag. Brukar bli erbjuden gratis vaccination pga av mitt jobb, men i år är det väl annorlunda. Nu är väl tanken att alla ska vaccinera sig.


    Här i Skåne kommer det att vara gratis för alla. Hur det är i andra landsting vet jag däremot inte.

  • boz1965 8 oktober 2009

    Så här står det på Region Skånes Hemsida:

    Varför är det viktigt att vaccinera sig?

    Om någon vecka börjar vaccinationerna mot den nya influensan A(H1N1). Det är viktigt att alla som kan vaccinerar sig. Även om du känner dig frisk och stark så kan du bli allvarligt sjuk och du kan smitta andra.

    Du slipper bli sjuk
    Att vara sjuk i influensa kan vara jobbigt. Genom att vaccinera dig minskar du risken att bli sjuk i den nya influensan A(H1N1). Vaccinet ger ett gott skydd mot att smittas.

    De allra flesta som blir sjuka får feber, hosta och värk i kroppen. Ett fåtal blir svårt sjuka och kan dö av influensan eller av följdsjukdomar.

    Bland dem som blivit allvarligt sjuka finns unga vuxna som tidigare varit helt friska. Du kan alltså inte säkert veta om du riskerar att bli mycket eller lite sjuk av den nya influensan.

    Risken att drabbas av allvarlig sjukdom på grund av den nya influensan är betydligt större än risken för allvarliga biverkningar av vaccinationen.

    Du skyddar andra i din närhet
    När du vaccinerar dig skyddar du också andra från att bli smittade. De flesta av oss har någon i vår närhet som riskerar att bli allvarligt sjuk på grund av den nya influensan. Det kan till exempel vara en person som har diabetes, hjärt- och kärlsjukdom eller någon som är gravid.

    Mycket små barn kommer inte att kunna vaccineras och detsamma gäller personer med allvarlig äggallergi. Om du själv vaccinerar dig minskar risken att de blir smittade.


    Du minskar spridningen
    Om många vaccinerar sig minskar också risken att många blir sjuka samtidigt. När många är sjukskrivna blir påfrestningarna på samhället stora, inte minst på sjukvården. För att få en ordenligt minskad smittspridning i samhället krävs det att minst 70 procent av befolkningen vaccinerar sig. Då får viruset svårare att sprida sig.

  • Mistys 8 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 8 okt 2009

    Så här står det på Region Skånes Hemsida:

    Varför är det viktigt att vaccinera sig?

    Om någon vecka börjar vaccinationerna mot den nya influensan A(H1N1). Det är viktigt att alla som kan vaccinerar sig. Även om du känner dig frisk och stark så kan du bli allvarligt sjuk och du kan smitta andra.

    Du slipper bli sjuk
    Att vara sjuk i influensa kan vara jobbigt. Genom att vaccinera dig minskar du risken att bli sjuk i den nya influensan A(H1N1). Vaccinet ger ett gott skydd mot att smittas.

    De allra flesta som blir sjuka får feber, hosta och värk i kroppen. Ett fåtal blir svårt sjuka och kan dö av influensan eller av följdsjukdomar.

    Bland dem som blivit allvarligt sjuka finns unga vuxna som tidigare varit helt friska. Du kan alltså inte säkert veta om du riskerar att bli mycket eller lite sjuk av den nya influensan.

    Risken att drabbas av allvarlig sjukdom på grund av den nya influensan är betydligt större än risken för allvarliga biverkningar av vaccinationen.

    Du skyddar andra i din närhet
    När du vaccinerar dig skyddar du också andra från att bli smittade. De flesta av oss har någon i vår närhet som riskerar att bli allvarligt sjuk på grund av den nya influensan. Det kan till exempel vara en person som har diabetes, hjärt- och kärlsjukdom eller någon som är gravid.

    Mycket små barn kommer inte att kunna vaccineras och detsamma gäller personer med allvarlig äggallergi. Om du själv vaccinerar dig minskar risken att de blir smittade.


    Du minskar spridningen
    Om många vaccinerar sig minskar också risken att många blir sjuka samtidigt. När många är sjukskrivna blir påfrestningarna på samhället stora, inte minst på sjukvården. För att få en ordenligt minskad smittspridning i samhället krävs det att minst 70 procent av befolkningen vaccinerar sig. Då får viruset svårare att sprida sig.



    (Y)(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.