Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommer du att vaccinera dig?

  • jimboz 8 oktober 2009

    Jag skjuter inte upp kvicksilver i mina vener iallafall och inte mina barn heller ....

  • Fiona 8 oktober 2009

    NEJ. Jag kommer INTE vaccinera mig.
    Orsaken är simpel. De vaccinerar inte personer som är medvetslösa, vilket gör att de inte kommer kunna genomföra det på mig.
    Ja, jag har extrem sprutfobi.

  • Dunadain 9 oktober 2009

    Jag kanske hade avvaktat med vaccin, OM jag bodde själv. Men nu har man barn som går på skola och fritids. Där möts ju alla barnen, från alla delar av världen, från semestrar med mera. Det är ju nästan lika säkert som amen i kyrkan, att nån har nåt med sig i bagaget. Därför blir det nog vaccin till hela familjen.

  • FarmorMaya 9 oktober 2009

    (L) Många kloka inlägg har jag läst här ovan. MEN att avstå från en samhällsinsats pga egoistiska själ, det förstår jag inte.
    Tänk om alla var kloka och läste en läkares synpunkter, dvs att vi skyddar inte bara oss själva utan vi hjälper till att hindra smittspridningen också. (L) Självklart tackar jag JA till vaccination. Även om jag skulle få betala själv. Det kostar ju inte så många 10:or. Håll er friska så vi kan mötas här på MK. (Y)

  • Amika 9 oktober 2009

    Det är testat och godkänt, det är testat i hela europa på stora grupper med människor.

    Och kvicksilver får man i sig ändå så fort man går ut och särskilt om man är i närheten av bilar och avgaser... Äter du svamp? Där finns det också kvicksilver. Och det är i oerhört små mängder det är kvicksilver i vaccin.

    Men vill man hitta fel så kommer man alltid att göra det.

    Och biverkningar... Well, den värsta biverkningen av alla som själva viruset kan ge, vet vi ju redan om. Har man otur så kan man dö.
    Och tittar man på statestiken världsligt och inte bara i sverige så är det helt friska unga människor som det dör flest av.

    Jag ska vaccinera mig. Jag är 30 och helt frisk, jag vill inte sprida smittan och jag vill heller inte dö tack.

  • Okänd 9 oktober 2009

    Tydligen ett ämne som engagerar.
    Om jag kommer att ta sprutan eller ej är inget som jag skulle lägga ut på den här sidan!
    Det får bli min egen lilla hemlighet!

  • anmawa 9 oktober 2009

    Jag har varit influensa sjuk i en vecka nu. Vet inte om det är svininfluensa eller vanlig? Men jag har lite feber, hosta,ont i kroppen, men är inte speciellt dålig. Jag har inte lyckats smitta resten av familjen än. De rekommenderar mig att vaccinera mig hur eller hur för att skydda andra. Så jag kommer troligtvis att vaccinera mig.

  • Pitan 9 oktober 2009

    Vi är inne på att INTE vaccinera oss. Dels vet man för lite ang. biverkningar och vaccinet är helt nytt.
    Vet några som vaccinerade sig mot vinterkräksjukan när den blåstes upp, och de blev istället jättesjuka.

  • popik 9 oktober 2009

    Jag kommer inte vaccinera mig, kvicksilvertermometrarna är förbjudna sen länge så varför spruta in det i kroppen, vansinne.

  • UllaC 9 oktober 2009

    Eftersom jag arbetar inom vården bör man vaccinera sej och det skall jag göra.
    Är aldrig nånsin sjuk/förkyld, men man vet ju aldrig.

  • virre72 9 oktober 2009

    :D Tycker jag faktiskt alla borde göra, vi kanske inte blir sjuka denna gången men det kommer fler influensatider.
    Sen måste vi tänka på alla som tillhör riskgrupperna, vi måste bekämpa det tillsammans så vi inte smittar vidare, själv sitter jag hemma med en baby på några månader så för oss är det självklart.(Y)

  • Lenkan 9 oktober 2009

    Skrivet av virre72 den 9 okt 2009
    Tycker jag faktiskt alla borde göra, vi kanske inte blir sjuka denna gången men det kommer fler influensatider.

    Och när det kommer fler influensatider så är det oftast nya virus eller gamla som har muterats, vilket innebär att det vaccin vi får nu inte betyder att vi är immuna mot nästa våg

  • Countrygirl 9 oktober 2009

    Å ena sidan bör man vaccinera sig för att inte sprida smittan vidare. Men å andra sidan bör man inte vaccinera sig för att man vet så lite om vaccinet. Inte ens läkarna själva vet om det är det bästa.

    Det är en knepig fråga det här.

  • idea_ 9 oktober 2009

    Hmm, här i Norrbotten är det gratis, och även om jag är enormt spruträdd (ej nålrädd, för jag är faktiskt blodgivare :) men av någon anledning har jag svårt för sprutor) så tycker jag att det är viktigt med detta vaccin.

  • bernit 9 oktober 2009

    Skrivet av sikaal den 8 okt 2009

    Jag har inte bestämt mig än, är inte i riskgruppen.
    Jag är över 60, har haft flera influensor (t.o.m asiaten), har inga sjukdomar som räknas till riskgrupperna!


    Alla är i riskgruppen så tillvida att man för smittan vidare även om man inte drabbas fullt ut själv - jag tycker alla skall vaccinera sig:p

  • Okänd 9 oktober 2009

    Skrivet av bernit den 9 okt 2009

    Skrivet av sikaal den 8 okt 2009

    Jag har inte bestämt mig än, är inte i riskgruppen.
    Jag är över 60, har haft flera influensor (t.o.m asiaten), har inga sjukdomar som räknas till riskgrupperna!


    Alla är i riskgruppen så tillvida att man för smittan vidare även om man inte drabbas fullt ut själv - jag tycker alla skall vaccinera sig:p


    Vad finns det för bevis för att även den som vaccinerat sig inte sprider smittan vidare?
    Varför är det endast Sverige som massvaccinerar sina medborgare?
    Varför är inte vaccinet godkänt i ett flertal Europeiska länder?
    Är det helt klart vilka biverkningar vaccinet kan orsaka?
    Vet alla att viruset H1N1 från början framställdes i ett laboratorie för att bli ett biologiskt stridsmedel?
    Det finns många flera frågor kring "Svininfluensan"!
    Fram med verkliga bevis som kan övertyga människor om att man skall vaccinera sig, här hjälper det inte att "tycka" eller att "tro".
    Vetenskapliga studier som visar att man måste saknas hittills!

  • Okänd 9 oktober 2009

    Skrivet av bernit den 9 okt 2009

    Skrivet av sikaal den 8 okt 2009

    Jag har inte bestämt mig än, är inte i riskgruppen.
    Jag är över 60, har haft flera influensor (t.o.m asiaten), har inga sjukdomar som räknas till riskgrupperna!


    Alla är i riskgruppen så tillvida att man för smittan vidare även om man inte drabbas fullt ut själv - jag tycker alla skall vaccinera sig:p


    Kom igen bernit, varför "tycker" du att alla skall vaccinera sig?
    Vet du att den som vaccinerat sig inte sprider smittan vidare?
    Och om så är fallet, hur kan du veta det+

  • Babzan 9 oktober 2009

    Ja vad ska man säga? Min 16-åriga son har astma och allergier av olika slag och därmed nedsatt lungfunktion:( Jag är väldig ivrig att han ska vaccinera sig och själv arbetar jag inom vården och erbjuds gratis vaccination nästa helg. Hoppas att han får sprutan i rätt tid, min gullepojk(L) Kvicksilver i vaccinet har jag hört är bara en skröna.... hellre en kvick och allert pojk än ingen alls om jag får välja......Puss alla krassliga....

  • kattgnag 9 oktober 2009

    Citat "jan-gunnar-j":
    "Vad finns det för bevis för att även den som vaccinerat sig inte sprider smittan vidare?
    Varför är det endast Sverige som massvaccinerar sina medborgare?
    Varför är inte vaccinet godkänt i ett flertal Europeiska länder?
    Är det helt klart vilka biverkningar vaccinet kan orsaka?
    Vet alla att viruset H1N1 från början framställdes i ett laboratorie för att bli ett biologiskt stridsmedel?
    Det finns många flera frågor kring "Svininfluensan"!
    Fram med verkliga bevis som kan övertyga människor om att man skall vaccinera sig, här hjälper det inte att "tycka" eller att "tro".
    Vetenskapliga studier som visar att man måste saknas hittills! "

    Slut citat.

    Jag är väldigt benägen att hålla med!
    Litar absolut inte på Myndigheterna (obs stor bokstav), vilket slag det än må vara. Saken är ju den att vi vanliga medborgare har svårt att få 100 % sanningsenlig information eftersom den information vi medborgare av denna stat får kommer från Storebror och vem säger att Storebror är 100% sanningsenlig?
    Och dessutom skulle ha rätt?

    Viktigt att tillägga:
    Jag klandrar INGEN oavsett vad personen väljer. Jag vill egentligen säga: Jag har ingen aning om vilket val som är det bästa.

    PS. Kommer ni ihåg när Socialstyrelsen sa till oss att äta 6-8 skivor bröd om dagen? DS

  • jimboz 9 oktober 2009

    Helt sjukt hur ni försöker skapa dåligt samvete hos oss som inte tänker vaccinera sig....Läs Aftonbladet idag och LÄS..Det finns läkare som är skeptiska mot vaccineringen också. Tala inte om för mig vad jag ska göra snälla...

    Patetiskt att rida på samvetsvågen, men skjut i er allt ni kommer över bara...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.