Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommer du att vaccinera dig?

  • kattgnag 9 oktober 2009

    Skrivet av jimboz den 9 okt 2009

    Helt sjukt hur ni försöker skapa dåligt samvete hos oss som inte tänker vaccinera sig....Läs Aftonbladet idag och LÄS..Det finns läkare som är skeptiska mot vaccineringen också. Tala inte om för mig vad jag ska göra snälla...

    Patetiskt att rida på samvetsvågen, men skjut i er allt ni kommer över bara...



    Håller med dig i detta att ingen ska tala om för ngn annan vad man skall göra såvida inte ngn ber om råd och tips.

  • anluk 9 oktober 2009

    Jag vill inte ge någon dåligt samvete varken man tar sprutan eller inte. Jag är själv väldigt osäker om jag gör rätt. Men jag kommer vaccinera mig . Men är som sagt osäker in in det sista. Jag har full förståelse för de som inte kommer göra det och detta är ett personligt val. ingen ska känna krav på att göra si eller så. Alla får välja vad man känner känns bäst för dem.

  • bjuranna 9 oktober 2009

    Jag tycker förvisso inte att det är vaccinförespråkarna som är fördömande/rider på samvetsvågen i den här frågan, men det kanske jag ska låta vara osagt... :'(

    Vaccination är en solidaritetsfråga. Jag hoppas att de som inte vaccinerar sig är beredda på stängda skolor/barnomsorg, att kollektivtrafiken inte fungerar, att de får jobba dubbla skift eftersom kollegorna är sjukskrivna, att alla intensivvårdsplatser är upptagna om de själva eller någon i deras närhet blir allvarligt sjuka. Listan kan göras lång. Allt detta kan bli verklighet. Varför skulle man inte vilja förhindra det? Staten har tagit ansvar genom att tillhandahålla gratis vaccin till alla medborgare. Sen är det upp till medborgarna att ta sitt...

    För att svara på trådens frågeställning: Ja, jag ska givetvis vaccinera mig. Jag arbetar inom vården och för oss skulle det vara oetiskt att inte ta vaccin...

  • sessa79 9 oktober 2009

    jag har bestämt mig för att vaccinera mig.. jobbar inom vården

  • Okänd 10 oktober 2009

    En gång för alla, vaccination mot svininfluensa, eller som den numera kallas, "nya influensan" är absolut ingen solidaritetsfråga!
    Att inte ta sprutan kan likaväl som att ta den innebära en stor risk,
    Det jag skrev i mitt förra inlägg är frågor som inte har besvarats av myndigheterna, och inte heller kommer att besvaras för den delen.
    Men var och en måste naturligtvis göra som man själv känner, dock inte av "solidaritet" mot någon annan än sig själv!

    Helt klart har jag bestämt mig för hur jag skall göra, men som jag sagt tidigare kommer jag inte att tala om det i det här forumet.

    Däremot kommer jag att fortsätta att kritisera myndigheternas manipulativa inställning i frågan.
    En sak som klart visar var myndigheterna står är just namnbytet från svininfluensa till nya influensan, varför byter man namn?
    Sjukdomen har kallats för svininfluensa hela tiden i alla länder, men här byter man namn.

    Nu kommer vaccinet att börja injiceras den kommande veckan, man har valt att börja med människor i så kallade riskgrupper.
    Hur görs egentligen detta urval?
    Tillhör jag själv en riskgrupp?
    Hur får jag reda på det?
    Vem skall jag fråga?
    Finns svaret?

    Solidariteten mot mig själv får fälla avgörandet, eller det kanske är ren och skär egoism det innerst inne handlar om!

  • Countrygirl 10 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 okt 2009

    En gång för alla, vaccination mot svininfluensa, eller som den numera kallas, "nya influensan" är absolut ingen solidaritetsfråga!
    Att inte ta sprutan kan likaväl som att ta den innebära en stor risk,
    Det jag skrev i mitt förra inlägg är frågor som inte har besvarats av myndigheterna, och inte heller kommer att besvaras för den delen.
    Men var och en måste naturligtvis göra som man själv känner, dock inte av "solidaritet" mot någon annan än sig själv!

    Helt klart har jag bestämt mig för hur jag skall göra, men som jag sagt tidigare kommer jag inte att tala om det i det här forumet.

    Däremot kommer jag att fortsätta att kritisera myndigheternas manipulativa inställning i frågan.
    En sak som klart visar var myndigheterna står är just namnbytet från svininfluensa till nya influensan, varför byter man namn?
    Sjukdomen har kallats för svininfluensa hela tiden i alla länder, men här byter man namn.

    Nu kommer vaccinet att börja injiceras den kommande veckan, man har valt att börja med människor i så kallade riskgrupper.
    Hur görs egentligen detta urval?
    Tillhör jag själv en riskgrupp?
    Hur får jag reda på det?
    Vem skall jag fråga?
    Finns svaret?

    Solidariteten mot mig själv får fälla avgörandet, eller det kanske är ren och skär egoism det innerst inne handlar om!


    Bra tänk där! (Y)

  • Okänd 10 oktober 2009

    Jag hade helst velat slippa vaccinera mig, men eftersom vi jobbar i skolkök och matsal och har kontakt med barn och ungdomar varje dag så måste vi vaccinera oss. Vi har inte hört nåt om när det ska bli.

  • Okänd 10 oktober 2009

    Skrivet av Liliane den 10 okt 2009

    Jag hade helst velat slippa vaccinera mig, men eftersom vi jobbar i skolkök och matsal och har kontakt med barn och ungdomar varje dag så måste vi vaccinera oss. Vi har inte hört nåt om när det ska bli.


    Det är mycket tveksamt att någon skulle kunna tvingas till att vaccinera sig mot svininfluensa!
    Men det skulle inte förvåna mig om det kommer ett tvång från myndigheterna.
    Eller att någon som vägrar skulle få sparken från sitt jobb bara för att man vägrar ta sprutan.
    Låt var och en avgöra om man skall ta sprutan eller ej, ingen får tvingas att göra det!

  • Lotten_J 10 oktober 2009

    Undrar om arbetsgivaren till all vårdpersonal står för karensdagen till de som kanske får feber el annan påverkan av vaccinet......Ingen kan tvinga någon till att vaccinera sig men det blir ett visst "grupptryck" då man jobbar inom vården till att ta detta vaccin. Är själv tveksam då media mer än gärna förstorar upp saker och ting medan man inom vården ser verkligheten.

  • bjuranna 10 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 okt 2009

    En sak som klart visar var myndigheterna står är just namnbytet från svininfluensa till nya influensan, varför byter man namn?
    Sjukdomen har kallats för svininfluensa hela tiden i alla länder, men här byter man namn.

    Nu kommer vaccinet att börja injiceras den kommande veckan, man har valt att börja med människor i så kallade riskgrupper.
    Hur görs egentligen detta urval?
    Tillhör jag själv en riskgrupp?
    Hur får jag reda på det?
    Vem skall jag fråga?
    Finns svaret?
    /slut citat

    Jan-Gunnar-J!
    Många av de frågor du ställer hittar du lätt på nätet.
    http://www.krisinformation.se/web/StartPage____10937.aspx
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/
    http://www.socialstyrelsen.se/dennyainfluensana(h1n1)

    Det tog mig inte många sekunder att hitta svaret på din "konspiratoriska" fråga om varför man bytt namn från svininfluensan til nya influensan:
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/aktuellt/benamning-av-den-nya-influensan/

    Så innan du säger att myndigheterna mörkar, kan du ju se vilken information som presenteras och då menar jag inte i kvällspressen. Säkert saknas forskning, men det finns mångårig forskning och erfarenhet kring produktion och användande av andra vacciner. De konserveringsmedel och tillsatser som används är väl beprövade, det är bara antigenet som är nytt.

    Sedan kommer säkert information från ditt eget landsting, via annonser eller massutskick.

    Självklart ska alla fatta sitt eget beslut i frågan. Men då ska man ha alla fakta, inte bara spekulationer och rykten, att grunda sina beslut på.

  • Okänd 10 oktober 2009

    De länkar som "bjuranna" refererar till är just precis de som utgör själva myndigheterna och som står för hela vaccinationsprocessen!
    Jag har besökt dem alla.
    Vad de inte talat om är att en liknande vaccinationsprocess utfördes i USA 1976.
    Den fick avbrytas på grund av att allt för många människor blev sjuka.
    Vaccinet som användes då innehöll flera av de substanser som det vaccinet som skall ges nu innehåller. Det finns ett ämne, Tiomersal, som innehåller kvicksilver. Detta ämne förbjöds i Sverige i juni 2009.
    Det finns flera tveksamma ämnen i det vaccin som kommer att ges till Svenska folket.
    Så jag vidhåller att myndigheterna mörkar när det gäller både innehållet i vaccinet och när det gäller eventuella biverkningar.
    Jag vet även exakt vad som händer i Kalmar Läns Landsting vad beträffar vaccinationen.
    Det har varit min arbetsplats de senaste 24 åren.

  • Lotten_J 10 oktober 2009

    Intressant diskussion detta. Det finns ju tydligen ngt kroppseget ämne i detta vaccin och om man injicerar detta kan man få ngn reaktion ( som inte var allt för bra men då jag inte minns vad), jag har googlat och försökt leta vart jag läste detta men hittar det inte. Frågade på jobbet men de hänvisar bara till bipacksedeln till vaccinet som ännu inte dykt upp så hur vet man då vad det innehåller. Men det känns inte sådär spontant som att jippi...detta vaccin vill jag ta för jag har sett så många reaktioner med negativ påverkan så......:'(


    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 okt 2009

    De länkar som "bjuranna" refererar till är just precis de som utgör själva myndigheterna och som står för hela vaccinationsprocessen!
    Jag har besökt dem alla.
    Vad de inte talat om är att en liknande vaccinationsprocess utfördes i USA 1976.
    Den fick avbrytas på grund av att allt för många människor blev sjuka.
    Vaccinet som användes då innehöll flera av de substanser som det vaccinet som skall ges nu innehåller. Det finns ett ämne, Tiomersal, som innehåller kvicksilver. Detta ämne förbjöds i Sverige i juni 2009.
    Det finns flera tveksamma ämnen i det vaccin som kommer att ges till Svenska folket.
    Så jag vidhåller att myndigheterna mörkar när det gäller både innehållet i vaccinet och när det gäller eventuella biverkningar.
    Jag vet även exakt vad som händer i Kalmar Läns Landsting vad beträffar vaccinationen.
    Det har varit min arbetsplats de senaste 24 åren.

  • helle72 10 oktober 2009

    Oj, vilken diskussion om detta. Nu vet jag varken ut eller in:o

    Först hade jag bestämt mig för att ta sprutan, jobbar inom barnomsorgen och där finns ju en uppsjö av smitthärdar.
    Sedan beslöt jag mig för att inte ta den - pga av jag var influensasjuk i augusti och det enligt sjukvårdsupplysningen kunde varit svininfluensan och då försvann rädslan för influensan för jag tror att den är alldeles för upphaussad!
    Jag vill heller inte spruta in något främmande ämne i min kropp som jag kan bli ännu sjukare av. Men sedan vill jag ju inte att mina barn ska bli dåliga i influensan.

    Ja, det här tål att tänkas på...

  • Okänd 10 oktober 2009

    Jo, det tål att tänka på!
    Och det är väl det bästa med den här tråden, man kanske börjar att tänka efter.
    Det viktigaste är att var och en tar reda på så mycket som möjligt innan man fattar beslutet om hur man skall göra.
    Ett par adresser:
    www.vaccinationsfaran.se
    www.vaken.se
    www.theflucase.com

    Men jag tycker även att man skall läsa på de hemsidor som "bjuranna" länkar till.

  • bjuranna 10 oktober 2009

    Ja, det finns onekligen flera sidor av detta mynt. Det skulle vara intressant att kunna se in i framtiden. Eller att lyfta den här tråden om ett år, när man har facit på en del av frågorna i allafall...

  • caply 10 oktober 2009

    Jobbar för landstinget på Infektionsavdelning och ska helt klart vaccineras

  • Lotten_J 10 oktober 2009

    Ok, kanske har ni fått lite bra info.....minns du innehållet i vaccinationen? det fanns en kroppsegen beståndsdel i detta som jag inte minns namnet på. Ni på infektion borde ju vara väldigt upplysta.

    Skrivet av caply den 10 okt 2009

    Jobbar för landstinget på Infektionsavdelning och ska helt klart vaccineras

  • saifon 10 oktober 2009

    (Y)

  • Lotten_J 10 oktober 2009

    Alltså jag får inte ihop detta i tanken liksom...man förbjuder kvicksilver i Sverige men sen så tillåts vaccinet innehålla detta trots att bl.a alla kvicksilvertermometrar är förbjudna och har tagits bort. Det må vara i liten mängd i vaccinet men det finns dock där och jag förstår inte resonemanget liksom. Trots att jag jobbar inom sjukvården finns det en liten partikel som gnager i mig om hur allt eg står till. Det känns som att det ligger en hund begraven någonstans och när min maggropskänsla börjar göra sig påmind brukar den inte ha fel. Jag är inte heller oansvarig som sjukvårdspersonal som tänker i denna bana, jag om någon vill väl förhindra smittspridning men jag vet inte varför jag känner som jag gör i detta fallet, tror inte befolkningen vet allt kring detta vaccin och dess innehåll och biverkningar. Kommer man att använda sig av samma sort i hela landet eller har man olika preparat? Är det fler som jobbar inom sjukvården som tycker att informationen är för tunn? Men det är väl bara att vänta på bipacksedeln så får man se

  • monfo 10 oktober 2009

    En liten fundering som antagligen kommer göra många upprörda men jag skriver den ändå:

    Om det är upp till var och en att vaccinera sig, ska det då framgå på olika offentliga platser där människor arbetar med service tex skolkök, att vi har inte vaccinerat oss och kommer då skolbarnen slippa gå och äta? Kanske inget bra exempel men ni kanske förstår vad jag menar.
    Hur långt kan detta gå?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.