Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kroatien

  • Nallepuh13 27 juni 2008

    Om två veckor ska jag åka till Kroatien. Är det någon som har något tips på någon god Kroatisk rätt?
    Har jag tur så kanske jag kan få med mig något recept på något gott därifrån som jag kan delge alla i Matklubben:D

  • evaldo 27 juni 2008

    Zagorski strukli
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    500 g smördeg
    3 st ägg
    250 g färskost
    250 g fetaost
    2,5 dl gräddfil
    salt


    Gör så här:

    Kavla ut degen tunt i en rektangelform på mjölat bord. Blanda 2 ägg, färskost, fetaost och lite salt. Bred ut blandningen på degen. Gör en rulle av degen och skär i knappt decimeterlånga bitar.

    Koka upp vatten och lägg i degknytena. Låt dem koka i 5 minuter. Fiska upp dem och lägg dem i en ugnsfast form. Blanda gräddfil och ett ägg. Salta efter smak. Bred blandningen på degknytena.

    Grädda i ugnen i 185 grader i ca 20 min. Servera genast.

  • Nallepuh13 27 juni 2008

    Tack så jättemycket för receptet:D

  • marinkovic 27 juni 2008

    (Y)
    Hej
    Min man kommer från Kroatien.Det är ett MÅSTE att äta CEVAPIICCI när man är där på semester.Här i Sverige kan du köpa dem på Lidl eller Willys.det är nötfärs som är i form liknande våra järpar,dessa äter man med pitabröd & Ajvar(tomatröra på burk) men i Kroatien få du dem i stekt bröd med gul lök,mmmmmmmmmmmm vad gott det är.

    Något annat som du bör smaka är PITA detta är som en ugnspannkaka men godare,det finns med fyllningarna,köttfärs,keso,ost,de är så spröda & goda.
    Hoppas du få en fin semester,vi brukar vara på en plats som heter Medulin ca 4 mil från Italien & det ligger inte långt från staden Pula.
    Ha det !(Y)

  • matnjutaren 27 juni 2008

    Glöm, för tusan..:D inte att testa "Serman" deras med! Helt UNDERBART gott! (L)
    Njut av maten och ha en trevlig semesterresa! (Y)(Y)(Y)
    MVH
    Marita

  • matnjutaren 27 juni 2008

    Skrivet av marinkovic den 27 jun 2008

    (Y)
    Hej
    Min man kommer från Kroatien.Det är ett MÅSTE att äta CEVAPIICCI när man är där på semester.Här i Sverige kan du köpa dem på Lidl eller Willys.det är nötfärs som är i form liknande våra järpar,dessa äter man med pitabröd & Ajvar(tomatröra på burk) men i Kroatien få du dem i stekt bröd med gul lök,mmmmmmmmmmmm vad gott det är.

    Något annat som du bör smaka är PITA detta är som en ugnspannkaka men godare,det finns med fyllningarna,köttfärs,keso,ost,de är så spröda & goda.
    Hoppas du få en fin semester,vi brukar vara på en plats som heter Medulin ca 4 mil från Italien & det ligger inte långt från staden Pula.
    Ha det !(Y)

    Kan du fixa dem själv med eller? :) Menar "Cevapin." :D
    Och Pita med "hamburgare" heter.."Pleskavisa"? ursäkta stavningen? *ler*

  • Nallepuh13 27 juni 2008

    Tack snälla jag ska prova Cevapiicci (rättstavat?) och jag ska också prova PITA det låter jättegott.
    Vi ska bo på en ö som heter Brac

  • Nallepuh13 27 juni 2008

    Tack snälla jag ska prova Cevapiicci (rättstavat?) och jag ska också prova PITA det låter jättegott.
    Vi ska bo på en ö som heter Brac

  • Nallepuh13 27 juni 2008

    Vad är Serman?

  • Nallepuh13 27 juni 2008

    Hej nu har jag sökt på google och överallt på Serman jag vet inte vad det är!!

  • amila34 27 juni 2008

    det är sarma tror jag .det är kåldolmar.kommer själv från fd jugoslavien.så prova det!!!gott!

  • Nallepuh13 28 juni 2008

    Tack för tipset

  • JennyV 28 juni 2008

    Ajvar är väl paprikaröra på burk?!!

  • Nallepuh13 28 juni 2008

    Ja det kännr jag igen det heter Ajvar Relish och det är jättgott
    Tack för att du svarade på mitt inlägg

  • sju 14 juni 2012

    Jag ska till Kroatien i sommar. Någon som vet hur bra det går att få tag i vegetarisk mat på restaurangerna där?

  • bogge123 14 juni 2012

    Om du skall åka till Brač, så måste jag rekomendera Frutti de Mare ! Har varit i Makarska ett par ggr och de flesta skaldjursrätter dom erbjuder är gudomliga, Frutti di mare är dock det godaste enligt mitt tycke. Och som Marinkovic skrev: Cevapcici är ett måste !

    Deras glass är också grym !

  • kastela 14 juni 2012

    Håller med alla andra, inget slår cevapcici och ajvar.
    Prova deras lufttorkad skinka (prsut) och salt fårost. Riktigt gott.
    Dessutom är ett måste att besöka deras marknad och köpa solmogen frukt och grönsaker varje morgon.
    Man blir helt beroende av deras mjuk glass :)
    Brac är riktigt bra val. Alldeles underbar ö.
    Glöm inte att ta en utflykt till fastlandet och Split.
    Ha en bra resa

  • anluk 15 juni 2012

    Cevapcici är outstanding precis som så många säger. Och så älskar jag fyllda paprikor i tomatsås som svägerskans mamma gör. Mmmmm

  • anluk 15 juni 2012

    Cevapcici är outstanding precis som så många säger. Och så älskar jag fyllda paprikor i tomatsås som svägerskans mamma gör. Mmmmm

  • sju 17 juni 2012

    Tack för de fina tipsen. Det är till Brac vi åker, men eftersom min sambo har släkt på fastlandet kommer vi att hyra bil och åka och hälsa på. En dag i Split kommer det också att bli, jag har förstått att shoppingen där ska vara av högsta klass.

    Mattipsen låter jättegoda, men eftersom jag varken äter kött, fågel eller fisk numera är jag mest orolig för att det blir svårt att hitta bra vegetarisk mat när man äter på restaurang. Det är så trist om man får knapra sallad en hel vecka...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.