Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lagamatvin?

  • yggdrasil 17 mars 2008

    Hej
    Jag skulle vilja ha tips på ett bra vitt laga-mat -vin. Jag dricker nästan aldrig vitt vin. Föredrar rött till allt (H). Jag ska göra en fiskrätt med vitt vin och jag vill inte köpa nåt som bara är billigt, jag vill kunna dricka upp det som blir kvar. Det behöver ju inte vara för dyrt heller...:) Är det nån som har ett bra tips?

  • farmoringer 17 mars 2008

    Jag är heller inte så bra på det men jag brukar alltid fråga på systembolaget. De kan sin sak för det mesta..

  • bernit 17 mars 2008

    Jag köper alltid Åkessons Vino Bianco i tetrapack (2,5 dl) och har stående i min drickakyl och som bara används till matlagning.
    Fungerar bra för mej.

    /BÅ :p

  • bernit 17 mars 2008

    Skrivet av bernit den 17 mar 2008

    Jag köper alltid Åkessons Vino Bianco i tetrapack (2,5 dl) och har stående i min drickakyl och som bara används till matlagning.
    Fungerar bra för mej.

    /BÅ :p


    Glömde det röda - det är mycket svårare eftersom det beror på om det skall vara ett tungt rött eller ett lättare beronede på vad som tillagas - vanligtvis blir det samma vin som skall drickas till maten om det inte krvävs något speciellt rödvin till tillagningen.

    /BÅ :p

  • 17 mars 2008

    Beror väl på vilken mat man skall laga

    Johan

  • irrevirre 18 mars 2008

    Casal Garcia (Portugal) 45:- på systemet (billigt!!). Bra i mat och underbart att dricka, det är lite mousserande. Det är mitt tips!

  • Lotten_J 18 mars 2008

    Och jag min snåla tant köper aldrig vin till att laga mat med numera, jag köper det sk matlagningsvinet som finns i matbutikerna. Jag har nämligen provat laga just fisksoppa med vitt matlagningsvin samt provat med vanligt vitt vin från bolaget som jag fick tips om och jag lovar att för smakens skull blev det ingen som helst skillnad. Så därför har jag numera både en flaska med rött och vitt matlagningsvin från Konsum hemma i kylen. Men smaken är ju olika och det är vad jag tycker. Men ska man nu göra en rödvinssås är nog vanligt vin att föredra så jag tror nog att det beror på vilken maträtt man ska göra också hur nödvändigt det är med vin från bolaget eller inte

  • lennali 18 mars 2008

    Jag använder också bara "matlagningsvin", och tycker det funkar jättebra.

  • Lovis 18 mars 2008

    När det blir slattar över i vinflaskan,har Nigella lärt mig att man kan frysa in det i små iskuber eller en fryspåse. Så tar man fram det när det behövs. Annars använder jag också matlagningsvin. Men vilket vin man använder gör faktiskt skillnad tycker jag.

  • yggdrasil 18 mars 2008

    Tack för många bra tips. Matlagningsvin får vanliga affären kanske kan vara en bra idé eftersom jag inte dricker vitt vin om det finns rött :) Fast lite kul skulle det kanse vara att kunna få smaka på matlagningsvinet :D

  • Glitterfia 18 mars 2008

    Skrivet av Lovis den 18 mar 2008

    När det blir slattar över i vinflaskan,har Nigella lärt mig att man kan frysa in det i små iskuber eller en fryspåse. Så tar man fram det när det behövs. Annars använder jag också matlagningsvin. Men vilket vin man använder gör faktiskt skillnad tycker jag.




    Får du slattar över :o

    (Jag gillar inte söta viner)
    Gott vitt vin: Foot of afrika
    Gott rött vin: Infinitus
    2 billiga viner som är väl värd sitt pris. Inga tunga viner.

  • monac 18 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 18 mar 2008

    Och jag min snåla tant köper aldrig vin till att laga mat med numera, jag köper det sk matlagningsvinet som finns i matbutikerna. Jag har nämligen provat laga just fisksoppa med vitt matlagningsvin samt provat med vanligt vitt vin från bolaget som jag fick tips om och jag lovar att för smakens skull blev det ingen som helst skillnad. Så därför har jag numera både en flaska med rött och vitt matlagningsvin från Konsum hemma i kylen. Men smaken är ju olika och det är vad jag tycker. Men ska man nu göra en rödvinssås är nog vanligt vin att föredra så jag tror nog att det beror på vilken maträtt man ska göra också hur nödvändigt det är med vin från bolaget eller inte


    håller med dig,det vita funkar utmärkt till fiskgryta/soppa!:)

  • Lotten_J 18 mars 2008

    Skrivet av yggdrasil den 18 mar 2008

    Tack för många bra tips. Matlagningsvin får vanliga affären kanske kan vara en bra idé eftersom jag inte dricker vitt vin om det finns rött :) Fast lite kul skulle det kanse vara att kunna få smaka på matlagningsvinet :D


    Testa och se, kanske blir matlagningen riktigt rolig :p

  • evaldo 18 mars 2008

    Matlagningsvin får duga för min del.

  • irrevirre 19 mars 2008

    Ja, jag använder också ofta matlagningsvin. (Fast de små flaskorna är inte särskilt billiga tycker jag)

  • farmoringer 22 mars 2008

    Jag har också använt matlagningsvin för det mesta. Men när det ska vara sherry i maten så köper jag det på systembolaget........

  • guacamole 24 mars 2008

    Köp ett billigt tetrapacksvin!

    Och det som blir över:
    Gör en klassisk "white wine spritzer" = ett glas vin toppat med sockerdricka eller soda. Kan serveras med eller utan is.
    Till en "spritzer" fungerar tetravin utmärkt!

  • yggdrasil 24 mars 2008

    Det funkar alltid! Spritzer kallades "Dagens" förr i världen, i alla fall på krogen i Umeå. Passar ju utmärkt till sommaren och den längtar jag verkligen till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.