Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF – bra för överviktiga, dåligt för miljön och hjärnan

  • lingonsmarr 28 april 2009

    Skrivet av Ernst76 den 28 apr 2009

    Lingonsmarr.
    Om du äter LCHF så kommer du inte behöva vara hungrig hela tiden!
    Annars kan du få hjälp på vårdcentralen för dina "problem".



    Jag har ökat på kolhydraterna i stället. Är nu mättare – och jag fortsätter gå ner i vikt ändå. Hurra! Färskpotatissäsongen är räddad. Jag behöver inte bli en fett- och köttslav under LCHF-sekten.

    Avslutar härmed mina inlägg. Tack alla ni som lagt in vettiga kommentarer och hjälpt till att göra tråden till en stundom spännande diskussion, nu tror jag dock inte vi kommer längre.

    Josse12, dina inlägg kring spannmålsproduktion har varit särskilt intressanta, jag tänker fortsätta forska i ämnet, men jag har ändå svårt att tro att biffkor och grisar kommer rädda oss undan klimathotet.

  • Ernst76 28 april 2009

    Skrivet av lingonsmarr den 28 apr 2009

    Avslutar härmed mina inlägg. Tack alla ni som lagt in vettiga kommentarer och hjälpt till att göra tråden till en stundom spännande diskussion, nu tror jag dock inte vi kommer längre.



    Bra att du har insett att du hade fel om LCHF.:D

  • Ernst76 29 april 2009

    Skrivet av lingonsmarr den 29 apr 2009

    Jag anser inte någonstans att jag har fel om LCHF och det har jag inte heller skrivit. Tycker fortfarande att det är en vansinnigt miljöhotande diet och tycker att det är trist att ni LCHF:are är så sektartade att ni inte inser vad ni gör.

    Det är ungefär som att försöka förklara för en fyraåring att man inte ska äta snorkråkor. Det är därför jag inte orkar diskutera med er uppenbart av kolhydratsbrist förslöade zombiemänniskor som hela tiden måste förstärka ert haltande språk med smilies.




    Vad menar du?:o

  • Erajscha 29 april 2009

    Skrivet av lingonsmarr den 27 apr 2009

    Mmm, alla överviktiga har nog blivit feta av mediciner. Så är det nog. Överflöd av chips, godis och kakor har inget med saken att göra.


    Och vad har de tre sakerna gemensamt? Jo snabba kolhydrater...

  • Erajscha 29 april 2009

    Skrivet av lingonsmarr den 25 apr 2009

    Här är en länk som ganska överskådligt visar hur energikrävande olika sorters maträtter är.
    http://www.konsumentverket.se/html-sidor/mat/tallriksmatchen/energiberakningar.htm


    Enligt de där tabellerna så stör grönsakerna i regel för de största posterna. Du kan väl på fullt allvar inte mena att man ska sluta äta grönsaker?

  • festmaten 29 april 2009

    Det enda sättet att gå ner i vikt är att förbruka fler kalorier än mängden intagna kalorier.
    Väldigt logiskt!!!

  • josse12 30 april 2009

    Skrivet av kalasmad den 29 apr 2009

    Det enda sättet att gå ner i vikt är att förbruka fler kalorier än mängden intagna kalorier.
    Väldigt logiskt!!!


    Jag håller med dig att det är det vettigaste sättet, men det är ju inte det enda

    Jag förstår människorna som letar och testar "genvägar" som inte har tid att gå till gym eller träna.
    Idag är det tyvärr så att många äter på språng, tar snabba alternativ att äta och väljer fel. Jobb att sköta, barn att köra till olika aktiviteter, tyvärr lägger de för lite tid på sig själva.
    Låt dom hållas med sina metoder, det är ju deras kroppar, jag hoppas bara att de mår bra, för det är väll det alla borde sträva efter, tjock som smal.
    Detta med lchf kan de väll få hålls med, bara de mår bra, jag vet att de inte äter flera kilo kött om dagen som det diskuterats här. De ska äta kött som en normal portion men däremot ersätta kolhydraterna med fett. Så det är fettet som konsumeras i stora mängder.

    DEt jag däremot inte gillar är de föräldrar som vill ge sina barn detta- de vill väll bara sina barn väl- de kanske inte mår dåligt av det mat mässigt men vad gillar man som barn bäst- spagettin eller köttfärssåsen kotletten eller potatisen med sås, pannkakor är förbjudet. Inget bröd till korven- det är knappt de får äta korven.
    Hemma kanske det går bra men på dagiset, kalaset eller skolan då. Ingen tårta eller glass. Egen matlåda.
    Har de allergier ok. Men att tvinga dom låta bli detta är ju lite elakt.

    Är det för att barnen är överviktiga så lek med dom barn behöver röra på sig..

    Detta är min åsikt och jag vill väll att mina medmänniskor ska må bra, vilket jag hoppas de flesta vill. Eller???

  • motrot 30 april 2009

    Skrivet av Blanche den 23 apr 2009

    Här har varit prat om att man ska vara aktiv och motionera - då går man nere i vikt. Kanske funkar det på några men alls inte på alla och sedan finns det medmänniskor som på grund av funktionshinder och sjukdomar inte kan motionera TROTS att de inget högre önskar.

    Det som passar för den ena passar inte för den andra. Som tur är är vi alla olika - hu vad trist det skulle vara om alla vore lika.

    (H)


    sant, men jag tycker synd om den kropp som tvingas utstå denna diet utan att motionera samtidigt, nog kan man gå ner i vikt ändå, men allt mättat fett och kolesterol i maten lär sätta sig i blodkärlen med förhöjt blodtryck, åderförfettning, diabetes och i värsta fall hjärtinfarkt eller stroke som följd. Faktum är att ju mindre man kan röra sig på grund av sjukdomar eller handikapp, desto mindre rött kött och fett, och desto mer grönsaker och protein från magra källor borde man äta...

  • josse12 30 april 2009

    Skrivet av motrot den 30 apr 2009

    Skrivet av Blanche den 23 apr 2009

    Här har varit prat om att man ska vara aktiv och motionera - då går man nere i vikt. Kanske funkar det på några men alls inte på alla och sedan finns det medmänniskor som på grund av funktionshinder och sjukdomar inte kan motionera TROTS att de inget högre önskar.

    Det som passar för den ena passar inte för den andra. Som tur är är vi alla olika - hu vad trist det skulle vara om alla vore lika.

    (H)


    sant, men jag tycker synd om den kropp som tvingas utstå denna diet utan att motionera samtidigt, nog kan man gå ner i vikt ändå, men allt mättat fett och kolesterol i maten lär sätta sig i Faktum är att ju mindre man kan röra sig på grund av sjukdomar eller handikapp, desto mindre rött kött och fett, och desto mer grönsaker och protein från magra källor borde man äta...


    hej, jag höll med dig till fullo i dina tankar om vad mängderna mättat fett gör mot kroppen tills för några veckor sedan såg ett program på tv om detta. Det stämmer helt och hållet att de täpper igen blodkärlen med förhöjt blodtryck, åderförfettning, diabetes och i värsta fall hjärtinfarkt eller stroke som följd.
    Men det är då dessa viktiga omega 3 fetterna kommer in i bilden. De löser upp dessa avlagringar som sätter sig.
    Kort sagt fett löser fett -det är alltså viktigt att äta omega 3, vilket ingår i lchf kosten som en viktig detalj.
    Detta var ett vetenskaps program med studier, levande bilder , ultraljud och forsknings resultat som presenterades.
    Om detta nu stämmer , man ska väll inte tro allt man ser på tv- men då är det ju inte så farligt bara man äter omega 3 fetter.

  • ulfgbohlin 13 oktober 2009

    :@Jag är LCHF:are. Det går inte en enda dag utan att jag tänker på miljön. Jag tycker dessutom att vi behandlar våra vänner djuren på ett avskyvärt sättt. LCHF är inte dåligt för miljön och för djurlivet om man använder gräsbetat kött.( Fritt strövande djur.) Odlingar av kolhydrater har stor miljöpåverkan, både när det gäller djurskydd, utsläpp, ökenutbredning, övergödda hav och vattendrag och växthuseffekten. Våra protektionistiska odlingar tränger undan all natur och därmed alla vilda djur som går en hemsk svältdöd till mötes. De blir utrotade. Vi kan komma överens om att det intet finns några enkla lösningar och vi är för många individer på jordklotet som kräver mat.:o

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av Blanche den 21 apr 2009

    ...Någon skrev att människan alltid ätit bröd, men det är inte sant. De allra första människorna vandrade omkring och därmed odlade de ingen brödsäd och utan brödsäd inget bröd. Hur många tusen år de vandrade omkring minns jag inte, men det var en hel del...


    HELT FEL!!!

    Långt innan människan blev "bonde" och odlade sin egen säd så samlade man fröer, däribland vildvete och -råg och bakade tunnbröd på upphettade stenar. Detta är vetenskapligt belagt.

  • boz1965 13 oktober 2009

    Skrivet av Ernst76 den 29 apr 2009

    ...Det är ungefär som att försöka förklara för en fyraåring att man inte ska äta snorkråkor...


    VA?!?

    Ska man inte äta snorkråkor? Voffo'nte de då? :D

  • hassebalja 13 oktober 2009

    Skrivet av lingonsmarr den 23 apr 2009

    Skrivet av Stighastrup den 22 apr 2009

    LCHF är väl egentligen inget konstigt och nytt. Vanlig husmanskost, men bytt potatisen, ris och pasta mot ovanjordiska grönsaker. Bytt vetemjöl mot linfrömjöl och bytt kemisk/teknisk fetter mot naturligt feta mjölkprodukter. Man kan även baka gott bröd och göre kalasbra tårta enligt LCHF.


    Jag håller mig långt ifrån vetemjöl och använder naturligt feta mjölkprodukter. Jag äter inte enligt LCHF för det.

    Och "vanlig husmanskost", är att bre smör på en ostskiva till mellanmål "vanlig husmanskost" enligt dig?

    Problemet är inte de som försöker hålla nere kolhydraterna, problemet är de som i princip lever på stora mängder kött flera gånger om dagen. Och jag struntar lite i egentligen huruvida de blir blåsta och/eller smala av det. Det är miljön jag tänker på.


    Vad säger att jag är en miljöbov för att jag äter enligt detta?
    Jag cyklar till jobbet varje dag, eller går. Kanske ska jag sluta att jobba då jag sliter gummi på vägen dit?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.