Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Le Creuset-gryta eller järngryta?

  • Kathy 2 augusti 2009

    Vad ska man välja? En järngryta från Skeppshult eller en Le Creuset-gryta.
    Jag hade en järngryta av den billigare sorten som maten blev alldeles blålilla i, vilket inte såg så apptitligt ut! Men frågan är om det även blir det i en Skeppshult? Att det är järnet som ge avlagringar eller vad det heter.
    Le Creuset-gryta är väl en helt annat sorts gryta, men används på samma sätt och kostar lite mer. Men det kanske det är värt?

    Någon med erfarenhet som vill hjälpa mig i valet?

  • svengelsk 2 augusti 2009

    Skillnaden är väl om den är emaljerad eller inte. I en oemaljerad gryta kan man bryna köttet. Jag har en av varje, men har aldrig fått blålila mat.

  • hansdotter 2 augusti 2009

    Jag har en skeppshult- oemaljerad. MAten blev lite blå-lila i början pga järnavfällningar. Men det gick över och nu används den flitigt i alla fall 2 dagar i veckan. Vi har även en stekpanna från skeppshult som är helt suverän- fördelen är ju att den håller värmen länge så att köttbitarna på bordet inte kallnar innan de ska ätas.

  • jimboz 2 augusti 2009

    [IMG]http://i26.tinypic.com/2wfo6k1.jpg[/IMG]

  • zudette 3 augusti 2009

    Tittar man priset på resp gryta skulle inte valet vara så svårt om jag tvingades välja! Skeppshultaren är väl nästan hälften så dyr om jag fattat rätt! Själv har jag "bara" en vanlig gjutjärnsgryta och det funkar alldels utmärkt för de behov jag har - jag lagar grytor, köttfärsåser och stekar utan problem och utan att maten blir missfärgad (har jag aldrig hört talas om förr). Jag vet inte om det är skillnad på kavlité där oxå, men min gryta är ganska tung och jag tror inte den var så billig då det begav sig för kanske 15 år sedan!

  • Annafbg 3 augusti 2009

    Jag älskar mina Le Creusetgrytor, de är vackra att se på och otroligt funktionella. Det bränner inte fast i botten (om man inte verkligen anstränger sig:)), de är väldigt lättdiskade och håller värmen bra om man vill servera direkt ur dem.
    Visst kostar de en hel del, men sköter man om dem så är det ju en engångskostnad.

  • corvette 3 augusti 2009

    vad är en Le Creusetgryta??????

  • Kathy 3 augusti 2009

    Kan man inte bryna köttet i en Le Creuset?

  • Jessika 4 augusti 2009

    Jag köpte Ikeas gjutgärnsgryta från SENIOR-serien för knappt ett år sedan och är supernöjd. Jag både bryner och "kokar" i den både på spisen och i ugnen.

    Så här står det om den på deras hemsida:
    Öser maten själv; ångan samlas på lockets insida och droppar ner från knopparna.
    Fungerar på alla hällar - även induktionshäll.
    Tillverkad helt av metall; kan även användas i ugn.
    Tjocka väggar; fördelar värmen jämnt så att maten värms upp från flera håll.
    Tjock botten gör att maten inte bränner fast så lätt.
    Av gjutjärn som sprider värmen jämnt och bevarar den länge; bra till stekar och mustiga grytor.
    Matt emaljerad insida gör att kärlet inte behöver oljas in och blir enklare att underhålla.
    Blank emaljerad utsida gör kärlet enklare att hålla rent.
    Rundad insida; gör det enkelt att röra och vispa.

    Här kan du se grytan. (Det finns även en rund något mindre.)
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40131725

  • Kathy 4 augusti 2009

    Det känns ju lockande, men det är så att jag har ett presentkort på Cervera där dom andra två grytorna jag undrar om finns. (visst jag kan handla något annat, men...)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.