Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Linas Matkasse

  • SES70 6 september 2011

    Jag lever ensam och tycker att det för tillfället är fruktansvärt trist att handla!
    Vad tror ni om att bli inspirerad av en Matkasse från Lina eller liknande?
    Jag räknade ut att jag skulle få en portionskostnad på 37.50 då matkassen från Lina kostar 749 kronor för 5 dagar och 4 portioner.
    Är detta helt galet?? Är jag ute och cyklar??
    Jag är dessutom ute efter att slippa dom där små onödiga tilläggen som lätt halkar ner i kundkorgen som ger mig viktuppgång ;)

  • thordan 6 september 2011

    Leta här istället! Du kommer att bli inspirerad till att laga massa god mat och det finns tonvis med nyttiga recept om man vill ha det. Om du ändå tänkte handla för en vecka så kolla in recept för en vecka och handla allt på en gång. Mitt tips till att inte handla massa snask och och onödigheter är att aldrig gå och handla när man är hungrig{drool}

  • boz1965 6 september 2011

    Nej, det är inget för mig. Jag vill helst välja ut mina varor själv. Det känns ganska själlöst att andra ska bestämma min veckomeny och dessutom plocka ut mina matvaror. Dessutom gillar jag att planera min meny och sen "gå och lulla" lite i affären. Det blir också ganska dyrt i längden eftersom de tar rejält betalt för tjänsten. 37.50/port. är inte särskilt billigt tycker jag.

  • SES70 6 september 2011

    Håller med er båda två. Själlöst att nån annan bestämmer och det går att hitta inspiration här. Handlar bara om att jag ser det som en enkel utväg!
    Tack Thordan för inspiration och Boz för ekonomisk rådgivning ;)

  • thordan 6 september 2011

    En annan kul grej är att bjuda kompisar på mat. Då är det roligt att laga och äta mat. Sen kan man turas om kanske 1-2 gånger i veckan. Då får man äta någon annans mat och det är alltid gott plus att man slipper laga mat någon gång då och då. Jag gjorde själv det när jag var yngre med ett gäng kompisar, då lagade jag mat tre gånger i veckan. Billigare och väldigt mycket roligare!

  • husmusen88 6 september 2011

    Jag och sambon tittade på vad det skulle kosta oss med dessa matkassar, och det blir alldeles för dyrt! Inte värt det alls, då är det bättre att själv sätta sig ner på söndagen planera vad man ska äta och handla för hela veckan.

  • Martib 6 september 2011

    Det finns ju flera andra sorter än linas matkasse Jag är själv nöjd användare av middagsfrid som är både billigare och bättre.

  • SES70 6 september 2011

    Nej men Martib vad betalar du för din 5-dagars kasse?
    Jag kollade upp den och jag hittade priset 875 kr för fem dagar mot Linas som kostar 749 kr för fem dagar. Fyra portioner båda.
    Eller har du nåt specialpris ;)

    Ditt alternativ med att laga mat med vänner är trevligt och kan fungera, om man inte har vänner som har massa aktiviteter på kvällarna :)

    Nej det får bli som så att jag testar Linas matkasse en vecka för 499 kr och efter det så hoppas jag att inspirationen kommit tillbaks.

    Tack alla för förslag och engagemang!

  • Mistys 6 september 2011

    Men, men, men ska du äta mat för 4 personer då eller....? Eller kan man få en kasse anpassad för bara en person. Måste bli väldans massa rester annars...... och fruktansvärt dyrt.

    Nej jag håller med ovanstående. Tråkigt, oengagerat och själlöst . Finns ju så många goda , billiga maträtter här på MK och andra sidor. Är du själv borde din matkostnad kunna vara 1000 kr för en månad med lite planering.

    Min svägerska köper därifrån. Dom är 3 personer och hon säger att det alltid blir mat över till matlåda och det är sååååååå bra......jag tror henne inte hon har bara dålig fantasi och dåligt med tid till handling:p

  • maxxess 7 september 2011

    "Tråkigt, oengagerat och själlöst" skriver många..

    Varför i hela fridens namn då? Mat som tillagas från grunden där någon försökt komponera en bra veckomeny känns inte oengagerat eller själlöst. Iaf. inte mera själlöst än att läsa Coops eller ICA:s medlemstidningar och ta recept därifrån.

    Att prova en matkasse och laga till något som man kanske aldrig provat annars är väl snarare ett sätt att testa något nytt. Så tråkigt, nej det tycker inte jag.

    Blir ju lätt väl inövade rätter annars när man handlar och så styr butikernas olika erbjudande i stor utsträckning vad man handlar och därmed också vad som tillagas. Det kan jag tycka är mera tråkigt - jag hade lätt velat ha en matkasse med överraskningar om jag hade haft tid att laga mat varje dag :)

  • helenepe 7 september 2011

    Lina är väl dessutom utbildad dietist? Då blir ju maten också nyttig.

    Jag tycker det låter kul och skulle absolut kunna testa det ett par gånger om jag kände att jag hade dålig inspiration och lite snålt med tid. Har testat att få hem sån frukt och grönsakslåda och har varit väldigt nöjd med det. Äter mer grönsaker än annars och har även fått testa ett par nya grönsaker (nya för mig alltså). Jag gillar att man kommer lite utanför det man annars alltid lagar. :)

  • Aerobert 7 september 2011

    Vi har provat Linas matkasse i en månad. Det fungerar väl helt ok, råvarorna har för det mesta varit mycket bra men det finns en del tveksamheter ibland.

    Det är ju bekvämt att få det hemlevererat, men vi kommer inte att fortsätta med det mer då vi har tagit fram en egen rutin/process för handel och recept. :)

  • SES70 7 september 2011

    Var ju inte riktigt meningen att det skulle bli så stormigt här av min trådstart ;)

    Jag förstår dom som tycker att det kan bli tråkigt och själlöst. Är man en sån som alltid lagar mat och fixar och donar i köket och dessutom kan sin sak så blir det nog trist när nån annan bestämmer menyn, men om man som jag tappat gnistan så kan det ju vara en sån kasse som gör att gnistan kommer igen.

    Jag vet att jag hoppar hit och dit i mina åsikter här, men jag måste ändå säga att alla jag hört som har Linas eller liknande, är jättenöjda. För just det att dom får hem sina råvaror och får prova på sån mat som dom aldrig skulle välja annars. Om du sitter med en kokbok framför dig är det väl sällan du väljer mat du inte tycker låter gott. I varje fall gör nog jag så att jag väljer det säkra kortet!

    Alltså jag tycker nog att det är upp till var och en hur man väljer att tillaga sin mat, vare sig det är hopplockat och hemskickat eller om det är av dig nedskrivet på lista och hemhandlat. Alla sätt är ju bra utom dom dåliga :)

    Jag har väl egentligen inget emot att gå och handla, jag har väldigt många vänner som jobbar på min matbutik. Men det jag inte gillar är att släpa hem allt.

    Så jag står fast vid mitt beslut, att testa Linas. Sen efter det så får vi som sagt se vad jag står i livet.

    Ha en bra dag alla matgalna :)

  • SES70 7 september 2011

    Skrivet av Misty09 den 6 sep 2011

    Men, men, men ska du äta mat för 4 personer då eller....? Eller kan man få en kasse anpassad för bara en person. Måste bli väldans massa rester annars...... och fruktansvärt dyrt.

    Nej jag håller med ovanstående. Tråkigt, oengagerat och själlöst . Finns ju så många goda , billiga maträtter här på MK och andra sidor. Är du själv borde din matkostnad kunna vara 1000 kr för en månad med lite planering.

    Min svägerska köper därifrån. Dom är 3 personer och hon säger att det alltid blir mat över till matlåda och det är sååååååå bra......jag tror henne inte hon har bara dålig fantasi och dåligt med tid till handling:p

  • SES70 7 september 2011

    Skrivet av Aerobert den 7 sep 2011

    Vi har provat Linas matkasse i en månad. Det fungerar väl helt ok, råvarorna har för det mesta varit mycket bra men det finns en del tveksamheter ibland.

    Det är ju bekvämt att få det hemlevererat, men vi kommer inte att fortsätta med det mer då vi har tagit fram en egen rutin/process för handel och recept. :)

  • SES70 7 september 2011

    Blev visst lite fel när jag skulle svara Aerobert och Misty.

    Ja ja strunt samma. Bara att gå vidare :)

  • Bumbis 8 september 2011

    Min syster har Linas matkasse var annan vecka och är jättenöjd. Hon får ideer om nya recept och har testat mycket hon aldrig ätit förut. Däremot tycker hon inte att det skulle räcka till 4 pers. Det är hon och hennes man och sedan blir det en lite lunchlåda. Kan säga att ingen av dom är matvrak. Men tex när det är lax så är det 4 bitar. En vuxen man äter 2 innan han blir mätt och min syster äter 1.
    Själv är jag inte sugen på att testa då jag har gott om inspiration härifrån och gillar att handla mat och kolla alla nyheter som kommer in i affärerna.

  • Anamarta 8 september 2011

    För vår familj fungerar Linas matkasse väldigt bra, vi följer inte recepten så noga, ser dem mer som inspiration. Det bästa med att få matkassar hemlevererade är att vi vet att vi har ingredienser för 5 middagar hemma, det blir aldrig någon diskussion om vem som ska handla och vad vi ska laga för mat.
    Den som först kommer hem lagar till något av det som finns i kylen. Sen behöver vi bara komplettera med mjölk, fil och bröd etc och det gör vi oftast när vi ändå handlar helgmaten.
    Tidigare blev det ofta snabbshopping efter jobbet när vi var jättehungriga, resultatet blev ofta liknande mat varje vecka och sällan orkade vi testa nya ingredienser och rätter. Dessutom "tvingas" vi äta mycket mera grönsaker nu än om vi skulle gjort eget val i butiken. Inför helgerna däremot handlar vi gärna själva och väljer exakt det vi vill ha och då lägger vi dessutom mer tid på att laga till maten.

  • SES70 8 september 2011

    Bumbis! Tänk vad olika det kan vara! Min kompis man är en stadig kille på ca 140 kilo och 1.90 cm lång, och för dom är det inga problem.

    Låter väldigt bra det du skriver Anamarta! Just nu är jag hemma och sjuk, bihålorna. Men sen när jag känner smak igen ska jag kolla upp kassen. :)

  • monfo 8 september 2011

    Jag kan önska att detta funnits när sonen var nyfödd... han tillhörde dem som inte gillade åka vagn så att gå och handla var en mardröm (kunde inte bära honom i sele långa sträckor pga rygg) samt att han sällan sov på nätterna så om någon annan planerat och handlat åt oss hade varit underbart.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.