Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lite nostalgi, tack!!!

  • amoz 10 oktober 2010

    Jag ligger i planering inför en liten bjudning för två av våra bästa vänner. Vi har kommit fram till att det just nu i oktober är 50 år sedan damen i sällskapet och jag blev vänner och alltså fortfarande är. Skulle vara kul att göra något som kan påminna oss om det glada 60-talet.
    Har ni några förslag på meny?
    Gärna 3-rätters och till 4 pers.
    Kommer inte riktigt på vad man åt då så därför vänder jag mig till er.......

  • The_mama97mia 10 oktober 2010

    Uj så svårt med matförslag tycker jag som är född på 60-talet.
    Men ni får ju inte några problem att hitta bra musik....
    (Y)

  • amoz 10 oktober 2010

    HIHI nej det är väl det minsta problemet:DD

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Vad jag minns så var det ugnsstekt kassler med ananasskivor på, jag tycker fortfarande inte om det! Var inte Gino populärt då också? Marängsviss var i alla fall väldigt poppis, hovdessert som vi sa då.
    När mamma stekte kycklinglår (frysta från Findus) var det i alla fall storfest :-) Och så var det köttfärslimpa som hon petade ner en burk med blandade grönsaker i mitten på. Söndagssteken inte att förglömma.
    Och så snittar eller räkcocktail till förrätt när mamma och pappa hade fest. Sen vet jag att mamma älskade katrinplommonkompott men om det var under 60-talet vet jag inte.
    Jag minns att jag fick rulla smör till fina kulor när det skulle bli fest :-)
    Hoppas det här var till någon hjälp. Annars kan du titta i någon Hushållsalmanack från 60-talet, de borde väl finnas på biblan.

  • Okänd 11 oktober 2010

    Fanns det nånn typisk 60-talsmat?
    Jag minns bara att hamburgaren gjorde sitt intåg. Vi som är 40-talister levde ju på korvlådemat när vi var ute på stan.
    När korvgubben skulle förklara hur en hamburgare såg ut. Man kunde inte fatta hur det var.
    Det där med smörkulor känner jag också igen. Jag har mammas smörspade kvar än.
    Mamma gjorde väl olika lådor, vad jag minns.
    Baconrullade sardiner är en. Jag har en bland mina recept som är jättegod. vickningslåda.

  • amoz 11 oktober 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 11 okt 2010

    Vad jag minns så var det ugnsstekt kassler med ananasskivor på, jag tycker fortfarande inte om det! Var inte Gino populärt då också? Marängsviss var i alla fall väldigt poppis, hovdessert som vi sa då.
    När mamma stekte kycklinglår (frysta från Findus) var det i alla fall storfest :-) Och så var det köttfärslimpa som hon petade ner en burk med blandade grönsaker i mitten på. Söndagssteken inte att förglömma.
    Och så snittar eller räkcocktail till förrätt när mamma och pappa hade fest. Sen vet jag att mamma älskade katrinplommonkompott men om det var under 60-talet vet jag inte.
    Jag minns att jag fick rulla smör till fina kulor när det skulle bli fest :-)
    Hoppas det här var till någon hjälp. Annars kan du titta i någon Hushållsalmanack från 60-talet, de borde väl finnas på biblan.


    Nu blev jag nyfiken? Vad är Gino?
    Oh visst har man rullat smörkulor, jag har kvar mojängen som man ska använda.
    Ja, kassler med ananas känner jag igen, kanske kan vara något{dont-know} och marängsviss mmmm!!

  • chrisq 11 oktober 2010

    (Y) GINO ÄR EN GRATINERAD FRUKT RÄTT JAG BRUKAR HA BANAN KIWI O JORDGUBBAR SEN RIVEN VIT CHOKLAD OVANPÅ SNABBT IN I HÖG VÄRME I UGNEN GOD GLASS TILL SNABBT MEN LÄCKERT
    förlåt jag skrek ändrar nu

  • Mistys 11 oktober 2010

    Landgångar och snittar. Kommer själv ihåg mammas landgångar på lördagkvällen. Kycklinggrytor var också poppis mat. Coq au vin eller liknande. Pajen kom också stort på 60-talet. Samt kassler med ananas som många andra nämnt.
    Minns också att vi fick chokladpudding, hemmakokt såklart till efterrätt på söndagen.

  • Okänd 11 oktober 2010

    Skrivet av chrisn den 11 okt 2010

    (Y) GINO ÄR EN GRATINERAD FRUKT RÄTT JAG BRUKAR HA BANAN KIWI O JORDGUBBAR SEN RIVEN VIT CHOKLAD OVANPÅ SNABBT IN I HÖG VÄRME I UGNEN GOD GLASS TILL SNABBT MEN LÄCKERT
    förlåt jag skrek ändrar nu


    Busar caps lock med dig chris ?

  • chrisq 11 oktober 2010

    {angry-annoyed}

    Skrivet av danniella den 11 okt 2010

    Skrivet av chrisn den 11 okt 2010

    (Y) GINO ÄR EN GRATINERAD FRUKT RÄTT JAG BRUKAR HA BANAN KIWI O JORDGUBBAR SEN RIVEN VIT CHOKLAD OVANPÅ SNABBT IN I HÖG VÄRME I UGNEN GOD GLASS TILL SNABBT MEN LÄCKERT
    förlåt jag skrek ändrar nu


    Busar caps lock med dig chris ?
    {angry-annoyed} JAAAAAAAAAAA HIHI MEN SER DET NÄR JAG ÄR KLAR O ORKAR INTE SKRIVA OM ALLA HAR VÄL ÖRONPROPPAR ELLER :DD

  • amoz 11 oktober 2010

    Skrivet av chrisn den 11 okt 2010

    (Y) GINO ÄR EN GRATINERAD FRUKT RÄTT JAG BRUKAR HA BANAN KIWI O JORDGUBBAR SEN RIVEN VIT CHOKLAD OVANPÅ SNABBT IN I HÖG VÄRME I UGNEN GOD GLASS TILL SNABBT MEN LÄCKERT
    förlåt jag skrek ändrar nu



    Ok då vet jag, kan bara inte påminna mig att jag hört ordet innan. Det låter jättegott!!!

  • rostok 11 oktober 2010

    Stekt biff med löksås åt vi ganska ofta på 60-talet när vi skulle äta gott. Med kokt potatis och gelé till.

  • amoz 11 oktober 2010

    Skrivet av chrisn den 11 okt 2010

    {angry-annoyed}
    Skrivet av danniella den 11 okt 2010

    Skrivet av chrisn den 11 okt 2010

    (Y) GINO ÄR EN GRATINERAD FRUKT RÄTT JAG BRUKAR HA BANAN KIWI O JORDGUBBAR SEN RIVEN VIT CHOKLAD OVANPÅ SNABBT IN I HÖG VÄRME I UGNEN GOD GLASS TILL SNABBT MEN LÄCKERT
    förlåt jag skrek ändrar nu


    Busar caps lock med dig chris ?
    {angry-annoyed} JAAAAAAAAAAA HIHI MEN SER DET NÄR JAG ÄR KLAR O ORKAR INTE SKRIVA OM ALLA HAR VÄL ÖRONPROPPAR ELLER :DD



    Så det var inte för att jag skulle fatta som du skrev med stora bokstäver då?:DD

  • chrisq 11 oktober 2010

    Skrivet av amoz den 11 okt 2010

    Skrivet av chrisn den 11 okt 2010

    {angry-annoyed}
    Skrivet av danniella den 11 okt 2010

    Skrivet av chrisn den 11 okt 2010

    (Y) GINO ÄR EN GRATINERAD FRUKT RÄTT JAG BRUKAR HA BANAN KIWI O JORDGUBBAR SEN RIVEN VIT CHOKLAD OVANPÅ SNABBT IN I HÖG VÄRME I UGNEN GOD GLASS TILL SNABBT MEN LÄCKERT
    förlåt jag skrek ändrar nu


    Busar caps lock med dig chris ?
    {angry-annoyed} JAAAAAAAAAAA HIHI MEN SER DET NÄR JAG ÄR KLAR O ORKAR INTE SKRIVA OM ALLA HAR VÄL ÖRONPROPPAR ELLER :DD



    Så det var inte för att jag skulle fatta som du skrev med stora bokstäver då?:DD
    absolut inte haha (L) men är lite lat hihi

  • FruAst 11 oktober 2010

    Jag är ju född på 60-talet, så jag har nog dålig koll egentligen. Men kassler med annanasar är senare, blanda frukt i maten är 80-tal eller?

    Slottsstek med potatis och tillbehör var ju fin mat som man bjöd på. Marängsviss till efterrätt är helt rätt, det fick vi när det var kalas så länge tillbaka jag minns och det var sent 60-tal.

    Franska köket gjorde väl entre på 60-talet, två korslagda sparrisar... Men hur var det med bearnaisesåsen???

  • Magdalena1961 12 oktober 2010

    Pajer och gratinerat var poppis på 60-talet så ost- och skinkpaj eller gratinerad kassler (med ananas) kanske kan vara något. Går ju att göra i långpanna till många. Kycklinggrytor var också vanliga. Coq au vin eller kyckling Marengo går också att göra i stora mängder – om du har en rejäl gryta.
    Grillad kyckling och potatischips var festmat från den tiden. Du kan enkelt förbereda en massa kycklingklubbor och servera dem varma eller kalla. Snittar och landgångar känns också som typiska 60-talare. På mackan på 60-talet minns jag raketost och kalles kaviar. Valbiff och torskrom var vanligt.

  • siggemums 12 oktober 2010

    Min favoritmat på 60-talet var kyckling i currysås och kassler med ris. Det var söndagsmiddagar som jag tyckte om som barn. Då fick vi äpplemust till och det var fest. Annanas till det minns jag inte att vi åt då, utan att det kom senare här hos oss.

    Gino minns jag inte heller från den tiden men äpplekräm äpplekräm det åt vi jämt jämt fast till vardags. Gino blir väldigt gott,tycker jag, toppad med riven mandelmassa och mörk choklad.

    Festlig mat på 60-talstema, tror jag kan vara något kött efter kassa som oxfile eller tornedos eller helstekt kalvsadel eller fläskarre. Tillbehör fyllda tomater, champinjoner, ärtor och hasselbackspotatis till kanske?

    Jag har för mig att en klassisk efterätt från den tiden var konserverad frukt med vispad grädde och det tyckte jag inte var gott.

  • WiolaH 12 oktober 2010

    Ångbåtsbiff! Dvs ryggbiff stekt så den hade rosa kärna och till det stekt lök och råstekt potatis. Coq au vin (gryta med tupp i rödvin som naturligtvis var lagad med kyckling istället), Biff Bourguignonne (gryta med biffkött, champignoner, smålökar i rödvinssås).
    Grytor var mycket populära som huvudrätt! Den enda förätt jag kommer ihåg från 60-talet är räkcocktail......Kommer kanske på nån efterätt så småningom. Men Gino kom senare, 80-tal?

  • knyppeltanten 12 oktober 2010

    Skrivet av FruAst den 11 okt 2010

    Jag är ju född på 60-talet, så jag har nog dålig koll egentligen. Men kassler med annanasar är senare, blanda frukt i maten är 80-tal eller?

    Slottsstek med potatis och tillbehör var ju fin mat som man bjöd på. Marängsviss till efterrätt är helt rätt, det fick vi när det var kalas så länge tillbaka jag minns och det var sent 60-tal.

    Franska köket gjorde väl entre på 60-talet, två korslagda sparrisar... Men hur var det med bearnaisesåsen???


    1969 gick jag på hushållsskola och då dök ananasen upp, kassler med ananas på serverades ofta. Slottstek har nog varit poplär ännu längre, minns det från början av 60-talet däremot har jag inte minne av sparrisarna eller bearnisen, däremot började hon använda persiljesmör på oxfilen och så kom ju vitlöken :-)

  • amoz 12 oktober 2010

    Tack snälla för alla tipsen...nu börjar det hända lite i huvudet{clap}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.