Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Märkligt antal!

  • amoz 1 februari 2011

    Kan inte låta bli att undra varför man måste köpa 3 kakor för att det ska bli billigare? Tycker det vore mer logiskt om det vore 2 för oftast är man väl 2 eller 4 personer i familjen?

    Vad tycker ni?

  • Cassiopeya 1 februari 2011

    Ah tänker du på sånna där som finns till styckförsäljning på affären? Köper sällan sånna, men visst är det märkligt :S

  • amoz 1 februari 2011

    Ja det var sådana jag tänkte på men det var bara ett exempel för samma sak kan ju gälla andra artiklar.
    En annan sak som också är märklig är att man tex måste köpa 1kg köttfärs för att få extrapris. Jag tänker då på alla ensamma som liksom barnfamiljer har pressad ekonomi i många fall. För barnfamiljen är det så klart perfekt eftersom de gör av med mer köttfärs.

    Det här blev lite luddigt märker jag men hoppas ni förstår vad jag menar.{silly}

  • boz1965 1 februari 2011

    Men å andra sidan kan man ju dela upp färsen och frysa in den - det gör jag. ;)

    Vad gäller kakorna... 3 kakor varar max 15 minuter i mitt hem. :DD

  • amoz 1 februari 2011

    Okki, det där med kakorna får stå för dig, sicken gottegris!!!:DD

  • Mistys 1 februari 2011

    Har aldrig förstått mig på familjepriser vid entréer eller uthyrning mm. Familjepris = 2 vuxna 2 barn.
    - Ok vi har tre barn kan vi köpa en familjebiljett och en singelbiljett?
    - Nej det går inte för det tredje barnet kan inte köpa biljett utan betalande målsman blev ofta svaret.
    - Ja men vi är målsmän och har betalat.
    - Ja en familjebiljett ja, där ingår bara två barn.
    - Ni får köpa 5 vanliga biljetter.......man blir så trött!!

  • boz1965 1 februari 2011

    Skrivet av amoz den 1 feb 2011

    Okki, det där med kakorna får stå för dig, sicken gottegris!!!:DD


    Hehe, visst!
    Det är tur att det inte blir så ofta, är mer för salt och "torrt" godis egentligen, som t.ex. chips och ostbågar - inte för att det skulle vara bättre på nåt sätt {embarrassed}. Men nån gång då och blir det sötsug i gottetanden och då kan det bli ett par kakor eller ett par hekto lösgodis. :D

  • amoz 1 februari 2011

    Skrivet av Misty09 den 1 feb 2011

    Har aldrig förstått mig på familjepriser vid entréer eller uthyrning mm. Familjepris = 2 vuxna 2 barn.
    - Ok vi har tre barn kan vi köpa en familjebiljett och en singelbiljett?
    - Nej det går inte för det tredje barnet kan inte köpa biljett utan betalande målsman blev ofta svaret.
    - Ja men vi är målsmän och har betalat.
    - Ja en familjebiljett ja, där ingår bara två barn.
    - Ni får köpa 5 vanliga biljetter.......man blir så trött!!


    Håller fullkomligt med dig på den punkten.....vem har bestämt hur stor en familj ska vara? Kanske socialstyrelsen?{question}(N)

  • flingsalt 1 februari 2011

    Det är bra mycket retligare att lammkotletter förpackas i 3-pack. På två personer måste man ju då köpa 2 paket minst. Smarta är de där skithuvena i mataffären. haha

  • The_mama97mia 1 februari 2011

    hihi, ja jag kan bara instämma...
    Klok reflektion Amoz!
    Vaddå tag tre betala för två?

    här blir det ju krig när jag nån gång köper typ tre munkar - har två barn o själv gillar jag inte söta bakverk...

    Och detta med inträde etc för vuxna & barn, själv är jag ensamstående med barn o passar då sällan in i ngn bra prisgrupp...

  • The_mama97mia 1 februari 2011

    Förresten har jag för mig att jag läste nånstans att butikerna egentligen inte får göra så? utan har man ett sånt lockpris så ska styckepriset vara likvärdigt! Ngn som känner igen detta eller var det bara en önskedröm i konsumenthimlen?

  • DoctorWho 1 februari 2011

    Citron och lime säljs ofta så, men enligt en lag (kommer inte ihåg vilken) SKA de säljas med kilopris som tex äpplen och bananer. Hörde detta i Plus för några år sedan. Detta gäller ALL frukt och grönsaker.

  • boz1965 1 februari 2011

    Skrivet av Transporter den 2 feb 2011

    Citron och lime säljs ofta så, men enligt en lag (kommer inte ihåg vilken) SKA de säljas med kilopris som tex äpplen och bananer. Hörde detta i Plus för några år sedan. Detta gäller ALL frukt och grönsaker.


    Kollade precis i konsumentköplagen och där anges enbart att man måste ange jämförpris. Kilopris är ju det normala för frukt och grönt och om det fattas så uppfattar iaf jag det som att butiken bryter mot lagen.

    http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/kovfs/2008/kovfs_2008_13_prisinformationsf%C3%B6reskrift.pdf

    ------------------
    Edit: Lagt till länk.

  • Amika 2 februari 2011

    Bästa exemplet på tre kakor m.m. är i affären där mamma bor... Där har de munkar i en låda och så sitter det fast två lappar på lådan. På ena står det: 3 för 15 och på den andra står det: 4 för 20...
    *skrattar* Ja... Då får man ju 4 i alla fall... Men det blir inte billigare för det... :DD

  • Anemona35 2 februari 2011

    Skrivet av Amika den 2 feb 2011

    Bästa exemplet på tre kakor m.m. är i affären där mamma bor... Där har de munkar i en låda och så sitter det fast två lappar på lådan. På ena står det: 3 för 15 och på den andra står det: 4 för 20...
    *skrattar* Ja... Då får man ju 4 i alla fall... Men det blir inte billigare för det... :DD


    Det tror jag nog att det blir. För de kostar väl inte 5:- styck, utan brukar ju ligga på 6,90 typ.
    Så det var ju väldigt bra tycker jag. Man får välja om man vill ha 3 eller 4 och ett rabatterat pris på båda.

    3 för...funkar annars bra i min familj då jag har 4 barn och en man.

  • Cilla71a 2 februari 2011

    Mm, det är konstigt det därade fenomenet. Vi är fyra i familjen så jag måste alltid köpa 6 st kakor då men det har de i affären säkert tänkt på, det ska väl vara så för att de ska tjäna på det eller nått. Vi har en affär här som säljer delicatobollar, dammsugare etc. 5 st för 20:-

  • Amika 2 februari 2011

    Skrivet av Anemona35 den 2 feb 2011

    Skrivet av Amika den 2 feb 2011

    Bästa exemplet på tre kakor m.m. är i affären där mamma bor... Där har de munkar i en låda och så sitter det fast två lappar på lådan. På ena står det: 3 för 15 och på den andra står det: 4 för 20...
    *skrattar* Ja... Då får man ju 4 i alla fall... Men det blir inte billigare för det... :DD


    Det tror jag nog att det blir. För de kostar väl inte 5:- styck, utan brukar ju ligga på 6,90 typ.
    Så det var ju väldigt bra tycker jag. Man får välja om man vill ha 3 eller 4 och ett rabatterat pris på båda.

    3 för...funkar annars bra i min familj då jag har 4 barn och en man.


    Nej, de kostar 5,50kr styck... :) Men det var inte så jag menade. Jag menade bara att de borde ju bli ännu billigare om man köper 4 för ett pris. Inte att det ska vara samma som om man köper 3 för ett pris. Det borde ju bli billigare och billigare. :)

  • Anemona35 2 februari 2011

    Då förstår jag hur du menade :) att priset skulle gå ner ännu mer.
    Men själv tycker jag att det var bra att man fick välja antal, passar ju fler då.

    Däremot är det ju dålig rabatt om de kostar 5,50 i vanliga fall, men det är en annan fråga. :)

  • The_mama97mia 2 februari 2011

    Nåt som jag brukar försöka kolla, med anledning av mitt inlägg ovan, är vid extraerbjudanden - kolla om styckepriset ändå är nedsatt.

    Alltså exempel - ta två flaskor för 35:-, om det då inte står ngt om att annars kostar en flaska 20:- så kan det ibland vara så att jag ändå kan handla bara en flaska för 17.50.

    Ibland är det så - då slipper jag bära hem för mkt grejer från affären och får ändå det lägre priset.

  • Cassiopeya 2 februari 2011

    Skrivet av amoz den 1 feb 2011

    Skrivet av Misty09 den 1 feb 2011

    Har aldrig förstått mig på familjepriser vid entréer eller uthyrning mm. Familjepris = 2 vuxna 2 barn.
    - Ok vi har tre barn kan vi köpa en familjebiljett och en singelbiljett?
    - Nej det går inte för det tredje barnet kan inte köpa biljett utan betalande målsman blev ofta svaret.
    - Ja men vi är målsmän och har betalat.
    - Ja en familjebiljett ja, där ingår bara två barn.
    - Ni får köpa 5 vanliga biljetter.......man blir så trött!!


    Håller fullkomligt med dig på den punkten.....vem har bestämt hur stor en familj ska vara? Kanske socialstyrelsen?{question}(N)


    Öh det gäller att tänka till då, jag menar innan man skaffar barn, så det inte blir för få eller för många, och så man passar in i reaprisvärlden (N) Hur har man då råd att åka på semester om man har 4, 6 eller10 barn?

    Och reapriserna sen då! Tex köp 2 för 16 kr, och så när man får kvittot ser man att rabatten var 1-2 kr. WOW vilken meagarabatt!! Marn blir ju bara så trött :z

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.