Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marinad spruta

  • boz1965 8 maj 2011

    Skrivet av MegaMyran den 15 aug 2010

    ...någon som vet något mer ställe än lyckasmedmat.se som har bara en pipett?


    http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=747081&cat_id=156

  • Erajscha 8 maj 2011

    Jag köpte min för 24:90 på citygross. Jag tycker inte att den var helt lätt att använda, det var svårt att spruta in marinad jämnt i köttbitar.

  • VegaPitmaster 8 maj 2011

    Det fanns ingen så jag fick improvisera :/

  • aattaa 8 maj 2011

    Jag köpte min på Ica Kvantum i Hörby. Kanonbra!!!

  • maxxess 10 juni 2011

    Köpte en på ICA för 60:-
    Undrar lite hur mycket ni "injicerar", vad ni brukar använda för marinadblandning samt hur många olika stick i olika köttstycken? Tänkte marinera en bit entrecote på dryga kilot med både sprutan och vakuumskål.

    Några tips? Annars får det bli trial&error...

  • The_mama97mia 10 juni 2011

    Jag skäms, har inte tagit ur min ur förpackningen ens...
    Följer tråden med spänning dock, nån dag ska jag våga!

  • maxxess 16 juni 2011

    Hoppas ni andra med marinators orkar berätta lite hur ni gör, tar gärna emot tips.

    Googlade rätt ordentligt innan användning av min spruta och kom fram till följande vad gäller saltmängd: 35 g salt + 1 dl vatten skall vara lagom för 3 kg kött. Provade således nedan lilla blandning på ~1 kg entrecote:

    15 g röd chilifrukt, urkärnad
    15 g vitlök
    15 g salt
    3 msk vatten
    65 g Red Wine marinad, Santa Maria
    1 msk japansk soja

    Mixade och silade och injicerade, därefter ugnsstekning i 150C.
    Resultatet blev rätt hyfsat, men vinsmaken var på tok för stark på vissa ställen trots att jag drygat ut med både vatten och soja. Mycket smak blev det iaf jfr normal marinering.

    Nästa test blir nog att injicera, låta ligga till sig och sedan skiva upp innan grillning.

  • pabdex 17 juni 2011

    Jag köpte min "injector" i USA 1987 och använder den fortfarande. Ok att den haft längre perioder med semester då och då, men den har alltid hittat upp ur kökslådan igen. Speciellt efter jag kommit tillbaka från senare USA-besök. Där har de speciella "injector marinades", speciellt framtagna för detta ändamål, och jag brukar alltid köpa med mig några hem. Är generellt inte så mycket för hel/halvfabrikat men de här är helt ok. Finns t.ex teriyaki, cajun, mesquite, mm, mm....
    Det jag har lärt mig under åren är att det kan vara lite knepigt att få en jämn fördelning av marinaden inne i köttet. Speciellt med fettfattigt kött med dålig "uppsugningsförmåga" såsom kyckling, kalkun och fläskfilé där marinaden normalt bara lägger sig på ytan. Jag sticker då nålen helt i botten vinkelrätt mot skärriktningen och drar nålen mot mig med jämnt tryck hela vägen tills den kommer ut. Upprepar samma sak flera gånger på bredden. På så vis får man lite marinad i varje skiva. Om nålen inte når hela vägen genom köttstycket vänder jag på det och gör samma sak från andra sidan. Funkar även med laxfillé.
    När jag ska marinera en stek tar jag först nålen på sprutan och gör en hel massa små hål i steken och lägger den därefer i marinaden. Hålen gör att steken absorberar marinaden bättre. Först när den marinerat klart suger jag upp marinad och injicerar i steken. Därefter direkt in i ugnen eller på grillen. Man undviker då att marinaden klumpar sig inne i köttet.
    Om man låter köttet vila en stund efter det är färdigstekt sprider sig marinaden också bättre.
    Ett annat tips är att smörja in nålspetsen med olja. den glider då in lättare om köttet är hårt.


    Anders

  • maxxess 18 juni 2011

    Tack för tipsen pabdex, jag sticker på likartat sätt, och marinerar sedan i "vakuumkärl".

    Testade sprutan på fläskytterfilé idag. Det köttet är ju redan fullt av vatten och druvsocker så jag trodde det skulle vätska sig rejält, men jag uppskattar att drygt 2/3 av marinaden stannat i köttet efter ett par timmars marinering. Vätskade sig inte heller så farligt på stekjärn.

    Till 750 g kött tog jag cirka
    0.5 dl Caj P's marinad/grillolja
    2 rejäla nypor salt
    1 nypa socker
    1 tsk Liquid Smoke

    Blev rätt bra, kanske lite mer smoke och någon stark krydda nästa gång. Smaken blev mild, jämn och fin denna gången :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.