Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat, hälsa och miljö

  • rostok 27 december 2011

    Hej, det finns ju så mycket numera att tänka på gällande vad man bör äta eller inte, gällande hälsan, samt förstås vad man bör köpa eller inte gällande miljön. En del bryr sig jättemycket medan andra inte bryr sig alls om att tänka på detta. Jag själv tänker mer och mer på det, speciellt på miljön, ju äldre jag blir. Det går så fort med miljöförstöringen. Då tänker jag inte bara på klimatet utan även på skövling och annat som får hemska konsekvenser.

    Men, man (i alla fall inte jag) klarar av att följa allt, så jag har gjort upp några punkter som jag tänker följa. Jag rangordnar inte dessa i "viktighet" utan bara för att det är mer praktiskt. Dessa är:

    1. Undvika alla tillsatser med sk smakförstärkare, E 621, vilket också ibland skrivs som jästextrakt. Om man undviker denna enda ingrediens så vinner man mycket både gällande hälsa men man får ju även bättre kvalitet på maten, då detta ämne endast är nödvändigt i mat med dålig kvalitet. Mat med bra kvalitet smakar ju bra utan detta ämne.

    2. Aldrig äta jätteräkor, vilket ju är ganska lätt att låta bli då det finns hur mycket alternativ som helst.

    3. Undvika produkter som innehåller palmolja, såvida det inte särskilt står att denna är ekologiskt framställd. Detta är nästan omöjligt att leva upp till 100 %, men jag tänker i alla fall göra så gott jag kan. Lättast är ju att helt sonika bara använda smör, olivolja, rapsolja samt ister i matlagningen. Samt att laga maten själv. Jag tar även för givet att en produkt där det bara står "vegetabiliskt fett" så är det just palmolja de menar, annars skriver de ju ut vilken sorts fett det gäller.

    4. Då jag äter mycket bananer så försöker jag alltid köpa ekologiska, helst även rättvisemärkta, vilket är ganska lätt. Det går att få tag i i stort sett överallt, även ute i Europa (där jag brukar resa i alla fall).

    5. Själv dricker jag inte kaffe men andra i familjen gör, och numera köper vi nästan enbart rättvisemärkt sådant.

    6. Köper ekologiskt så ofta jag kan, men ärligt, det beror i vissa fall på priset, då min plånbok inte är hur stor som helst.

    Hur gör ni?
    Vad tänker ni särskilt på?

  • ms8 27 december 2011

    Tänker inte på något särskilt.Mest på priserna i så fall.Vi är 6 personer i familjen så ekologiskt är inte att tänka på.Köper det vi behöver.

  • svengelsk 27 december 2011

    Jag tänker och handlar ungefär som Du Rostock, men jag har faktiskt köpt en del jätteräkor (king Prawns?). Är det av miljöskäl som du undviker dem? Jag försöker hålla mig till inhemska produkter speciellt äpplen och bacon.

  • rostok 27 december 2011

    Hej, Svengelsk, jätteräkor låter jag bli av miljöskäl, här kan du läsa mer om det. http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/fisk/jatterakor/

    ms8, jag har tidigare tänkt som du, vi har själva 6 barn så vi är också en stor familj, men - faktum är att det inte är mycket dyrare att äta ekologiskt, jag trodde det förut, men det handlar inte om så mycket som man tror. Vi är ofta många personer här hemma även om inte alla barnen bor kvar hemma. Många varor skiljer inte alls mycket i pris ibland är det till och med samma pris på varorna. Dessutom vill jag ha en bra milj även för mina barn och framtida barnbarn, det känns viktigt för mig.

    Fast, visst, om det säljs bananer för under 10 kr/kg så känns det svårt att köpa ekologiska för 25kr. Lite märkligt förresten, för det händer att de ekologiska bananerna är billigare än de andra också, till och med här i vår lilla närbutik, men ändå står folk där och bara tittar på de "vanliga.

    Såklart jag försöker välja inhemskt, om det säljs svenska icke ekologiska tomater så köper inte jag några ekologiska från Spanien. Inte heller om paketen med de ekologiska är för stora, och jag bara behöver en eller två tomater just då. Detta är ett exempel, det finns fler.

  • boz1965 27 december 2011

    1. Glutamat och jästextrakt är två helt skilda saker och har inget samband med varann annat än att jästextraktet innehåller naturligt glutamat. Glutamat har inga vetenskapligt bevisade hälsoeffekter (varken positiva eller negativa) överhuvudtaget vid normal användning. Andra produkter som innehåller naturligt glutamat är bland andra soya (japansk och kinesisk), ost, nötter och en mängd andra produkter. Det anges inte på etiketterna eftersom det förkommer naturligt i produkterna och inte är tillsatt i samband med tillverkningen. I likhet med väldigt många andra ämnen kan man naturligtvis vara överkänslig för glutamat, antingen den är naturlig eller kemiskt framställd. Då ska man såklart undvika den, men det finns ingen _medicinsk_ anledning för en fullt frisk människa att undvika glutamat.

    Att säga kategoriskt att "detta ämne endast är nödvändigt i mat med dålig kvalitet" är, om du ursäktar uttrycket, BULLSHIT. Som kock använder jag ibland t.ex. Aromat, inte för att dölja dålig kvalitet (jag köper alltid förstklassiga råvaror), utan för att stärka upp redan existerande smaker och göra dem mer tydliga. Det gör även att jag kan minska mängden salt vilket njurarna har fördel av.

    2. Där håller jag med dig. Ska jag köpa jätteräkor så ska det vara vildfångade och inte odlade, men då snackar vi helt andra priser...

    3. Även när det gäller palmolja anser jag att skräcken är överdriven. Sen finns det andra skäl till att jag inte gillar palmolja i de livsmedel jag köper.

    4. Bananer är gott, men jag äter inte så mycket bananer att det gör nån större skillnad om jag äter rättvisemärkta guleböjar eller ej.

    5. Rättvisemärkt kaffe är väl okej, men jag vill ha min Zoéga's Mollbergs Blandning.

    6. Köper ekologiskt om det passar plånboken och smaken - annars inte.

  • Mistys 27 december 2011

    Jag köper aldrig pangasius filéer eller vietnamesisk hajmal tror jag också det heter. Just pga hur den påverkar miljön där den "odlas". Jätteräkor äter jag inte heller.

    Numer äter jag LCHF och har upptäckt hur otroligt många varor jag bara trampar förbi i affären. Ur miljösynpunkt känns det som att det har lite betydelse det också. Varor som ibland har transporterats långa vägar. Varor i färggranna paket. Ex flingor, chips, snacks, godis, kakor, kex mm Många importerade.

  • rostok 27 december 2011

    http://www.matfusket.com/2010/07/12/e621-natriumglutamat/

    Visst säger olika forskare olika saker, men som med mycket annat, så säger många forskare att det INTE är farligt till många undersökningar säger motsatsen. Själv minns jag ex när folk inte vill låta operera sig, då de inte vill få blod som inte var testat mot HIV, och flera läkare gick ut och påtalade det vansinniga i att det fanns folk som krävde tester av blod (mot HIV) att detta var dårskap och att samhället absolut inte skulle ställa upp på sådana fånerier och rädslor. Gällande tillsatser som just E 621 så finns det så mycket som också säger att man bör undvika det att jag personligen väljer att avstå, i den mån jag kan välja själv. Varför tillsätta något som inte behövs? Om det förekommer naturligt så är det ju heller ingen tillsats, och E 621 är ju en syntetisk tillsats och inget naturligt.

    Vadå överdriven skräck för palmolja? Tycker du inte att det gör något om vi inte har någon regnskog kvar i Asien? Det påverkar nog inte oss så mycket, men nästa generation tror jag kommer att bli lidande av det. Jag gillar även ex orangutanger.
    http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/skog/tropisk-skog/palmolja/
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/palmolja-hot-mot-regnskogen_198223.svd
    http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja-ett-hot-mot-regnskogen-och-orangutangen

    Jag vill också hänvisa till en mycket bra film av Mattias Klum, Tebarans testamente.

    Ps, Svengelsk, jag kallar mig för Rostok, då jag är tokig i rosor, har inget med staden Rostock att göra.

  • rostok 28 december 2011

    Misty09, kan du berätta varför du väljer att äta just LCHF? Är det av hälsoskäl, att det är godare, att du vill gå ner i vikt eller kanske annat?

  • Mistys 28 december 2011

    Rostok kul att du frågar: Hela mitt liv har jag haft ett sockerberoende som bara ökat. Hösten 2010 hade det gått så långt att det inte gick en dag utan mängder av godis, ångest, huvudvärk, mer godis, ångest, huvudvärk osv. Efter en julen 2010 där jag ensam smällt i mig i smyg 2 aladinkartonger, knäck på 4 dl grädde och 1 kg skumtomtar insåg jag att något radikalt måste göras. Som tur är har jag inte så lätt att gå upp i vikt så jag hade ingen övervikt att tala om.

    Började läsa på om LCHF och förstod att detta INTE bara är en viktminskningsmetod. Är man normalviktig går man inte ner i vikt. Det som händer när man äter LCHF är att man inte får något insulinpåslag. Detta i sin tur gör att blodsockret håller sig stabilt, man slipper berg o dalbane kurvor i blodsockret och därmed även sockersuget. Detta lät för bra för att vara sant i mina öron men bestämde att 1/1-2011 skulle jag starta och ge det en chans. Detta är det BÄSTA jag gjort:)

    Efter att jag läst på, skrivit matlista och motiverat mig själv började jag. Gick in för det till 100%. Utlovade övergångsbesvär första tre veckorna kom som ett brev på posten men var inte värre än sockersuget. När kroppen ska gå över från kolhydratbränsle till fettbränsle kan vissa biverkningar uppstå men dessa försvinner av sig själv när levern börjar tillverka kolhydrater ( glukos) av fett.
    Jag fick lite huvudvärk, törst men annars inget speciellt. Vissa blir trötta men inte jag. Det som däremot inträffade var att på tredje dagen försvann sockersuget och det har varit totalt borta sen dess.

    Nu har snart ett år gått. Jag har inga planer på att överge mitt sätt att äta. Mår hur bra som helst. Äter gott. Att man äter mycket fett är en myt. Det är måltidens fettandel som ska vara hög. Det innebär i princip att om jag steker i fett eller har gräddsås räcker detta. Man vräker inte på fett som många tror. Jag håller mig mätt längre än förr vilket gör att sockersug mm inte finns längre. Jag har gått igenom både resor, födelsedagar, påsk, midsommar och jul utan någonsomhelst saknad efter kakor eller godis. Och för mig är detta ett underverk(Y)

    Läser man på om LCHF så lär man sig ganska snabbt att detta inte är något trolleri eller någon bantningsmetod. Det finns helt enkelt fysiska förklaringar till varför det fungerar som det gör och vad som händer i kroppen när vi äter kolhydrater.

    Alla är vi olika och man kan säga lite förenklat att en sockerberoende person är allergisk mot kolhydrater. Alla kanske inte behöver utesluta kolhydrater och vissa kanske mår bättre om man gör det. Var och en måste själv känna efter men för mig är detta det bästa.

  • svengelsk 28 december 2011

    Ps, Svengelsk, jag kallar mig för Rostok, då jag är tokig i rosor, har inget med staden Rostock att göra.
    Förlåt.

  • rostok 28 december 2011

    Skrivet av svengelsk den 28 dec 2011

    Ps, Svengelsk, jag kallar mig för Rostok, då jag är tokig i rosor, har inget med staden Rostock att göra.
    Förlåt.

    Inte behöver du be om förlåtelse, jag bara skrev om det eftersom jag även är med i andra forum och flera där tror att jag kommer från Tyskland så jag får frågor om det. Jag har nog valt fel nick. Borde kanske ha kallar mig för rostokig eller något sådant istället. Jag kan passa på att säga att det faktiskt finns fler än jag som använder samma nick har jag upptäckt, men så är det ju med många nick.

    Tack Misty09 för din förklaring om LCHF. Kul att det funkar för dig och att du mår bra av det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.