Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlåda till jobbet!

  • chre 10 september 2008

    Jag brukar oftast ha med mig matlåda till jobbet med rester. Men detta räcker ju inte alltid till så ibland gör jag en del storkok och fryser in. Viss mat funkar ju alltid till detta, t ex lasagne annat inte, t ex kokt potatis.

    Nu tänkte jag starta en tråd här där vi kan ge varandra tips om lämpliga recept och tips till matlådor, för just nu är jag inne i en period där mina egna idéer bara går runt runt...

  • irrevirre 10 september 2008

    Om jag inte har någon restmat så blir det gärna en sallad "man tager vad man haver". Det blir ofta tonfisk i men idag var den vegetarisk och det smakade riktigt gott, den laktosfria salladsosten gjorde mycket för smaken. Men en god dressing skall det vara. T .ex. en med dijonsenap i.

    En kollega till mig har alltid så fina matlådor. Massor med roliga grönsaker, eller som idag, en omelett med kantareller som hon slängde ihop på morgonen.

  • MatAnders 10 september 2008

    Jag gör mycket matlådor och ofta stora grytor på helgerna perfekt att ha och portionera och sedan bara koka ris eller potatis, en annan sak som är bra är fried rice med kyckling eller vad man har att blanda ner, även nasigoreng gör jag i lite större portioner och det är kanongott att bara värma upp med ett stekt ägg och några skivor ananas. Här kan man ju fylla på i oändlighet men några tips från mig (recept finns på min sida)
    Lycka till
    Anders

  • Penne 10 september 2008

    Jag har tur och behöver inte tänka på matlåda eftersom jag äter på jobbet, men det finns ett recept på "rullar" bland mina recept som är perfekt matlåda. Man fyller tortillabröd med en blandning av ris, kyckling, grönsaker, tacosås och creme fraiche, sedan rullar man ihop dessa och kör de i ugnen en stund med ltie ost ovanpå. Blir många lådor och jättegott!

  • chre 10 september 2008

    Tack för goda tips! Sallad brukar vara mitt "halmstrå" i brist på annat, men jag vill gärna ha lite fixat och klart i frysen, har det ofta stressigt på morgonen. Det var längesedan jag gjorde nasigoreng, så det blir nog storkok i helgen! Känner mig betydligt mer inspirerad, men fortsätt gärna, jag älskar såna här tips. :D(Y)

  • Melindrea 10 september 2008

    I morgon blir det en köttgryta som jag improviserade (lök, vitlök, fransyska, massa med kryddor, inkluderat kanel, muskot och ingefära), och fredag tänkte jag göra en matlåda med saffranskyckling. =) Eftersom jag inte äter potatis eller pasta borde det bli ganska lätt att värma i micron. =)

  • Kicki8 10 september 2008

    Jag brukar ha med mig matlåda, så de flesta av mina recept går bra att frysa in och ta med.
    Har många grytrecept på älg men har man inte det kan man ta nöt istället.
    Man kan variera med matvete och bulgur tex. om ris känns trist.
    Pajer går utmärkt att frysa bara att ta med en sallad till.
    Tycker att det känns bra att den är klar att ta med direkt så man slipper joxa och fixa med potatis till innan man ska iväg.
    Lycka till.

  • Boobiebird 10 september 2008

    Brukar frysa in broccolisoppa som jag sen tar med till jobbet med en god hembakad tekaka till. :)

  • chre 10 september 2008

    Jag gör ofta broccolisoppa, har aldrig tänkt på att ta med det. Det var en ny tanke.

    Jag har fixat en kokplatta på jobbet så jag kan koka ris eller pasta på plats, det blir godare så. Då kanske jag kan koka matvete/dinkel eller bulgur också... oj, massor av idéer. Jag hoppas att fler än jag får inspiration!

    Min stora reserv på jobbet är havregrynspaketet! Om jag missat att få med mig lunch så kokar jag lite havregrynsgröt med kanel, russin och solrosfrön. GOTT!

  • farmoringer 11 september 2008

    En god och mättande sallad är bönsallad som man kan variera i det oändliga. Ha lite rökt lax i eller stekt fläsk, ja precis vad som helst plus då olika bönor och blandade grönsaker..En god dressing på det. Serverar och klart och mättande..

  • The_mama97mia 11 september 2008

    Chili con carne är väl perfekt matlådemat. Göra i större sats o frysa in, variera med olika bönor i. Behövs ju inte ris till, ta en bit bröd om du tycker det går åt.

    Kålpudding är också sånt som är gott att göra i störres sats, fast där vill nog jag ha ngt till, ris eller potatis.

    Jag brukar - för att spara tid - frysa in (överbliven) pasta i påsar, ris också, färdigt att ta fram till matlådan. Eller bara bra att ha färdigt hemma när det är bråttom med maten på kvällen.

    Som nödproviant i hyllan på jobbet har jag en "Cup of Noodles", en burk vita bönor, o förstås ett gäng Nutrilettpåsar... Hmmm.. undrar varför jag aldrig gör av med dom???

  • chre 11 september 2008

    *skrattar* Nutrilettpåsar har jag också, i YTTERSTA reserv! Ett annat paniktips är att ta en "varma koppen" och blanda med 1/2 pkt krossade billiga nudlar (utan buljongen och kryddorna) då får man en lite mer mättande soppa. Knäckebröd är gott till.

  • grill 11 september 2008

    Crêpes med Köttfärs

  • redd 12 september 2008

    Det mesta i pastasås går utmärkt att frysa. Personligen brukar jag ta en matlåda och fylla botten med pastasås innan det åker in i frysen och sedan kokar jag upp pastan på morgonen innan jobbet.

    Korvstroganof med ris gör sig ochså bra i frysen.
    Färsrätter t.ex. köttbullar fungerar ochså bra och likaså ris

    Sedan verkar det som om alla har glömt att gamla tiders byggarbetare hade med sig ett par mackor till jobbet med bara smör och ost. Jag kör den ibland men då får man göra brödet själv, ett tungt surdegsbröd med solros, pumpa och linfrön i parkerar sig som cement i magen och man står sig i åtskilliga timmar längre än man klarar sig på det man får på lunchresturangen. Det man köper i butiken bistår ju tyvär mest av luft och då måste man ha en massa pålägg och plödsligt blir det både dyrt och inte minst onyttigt.

  • Tillberga 12 september 2008

    vi är ju "bara" två i hushållet och de flesta recept är för fyra
    så den mat vi äter till middag här hemma blir till matlåda dagen därpå

    när jag lagar t.ex kålpudding,lasange eller mousaka så gör jag fler portioner och lägger i frysen Då jag vill ha lite potatis till kålpuddingen kan jag koka en eller två på jobbet.

  • Buspippi 12 september 2008

    (Y)Stort tack chre för att du startade den här tråden.
    Har haft total idétorka själv vad det gäller lunchlådor, har blivit en smörgås o te inte det bästa. Nu ska jag sätta mg ner o läsa inläggen o inspereras.
    Stort tack till alla som kommer med bra ideér. :p

  • glutten78 12 september 2008

    Ja, matlådan är inte alltid upplyftande och består ofta av gårdagens rester. Vi försöker laga så pass mycket mat på kvällen att det räcker till matlådor.
    Har man inget att göra matlåda på tycker jag annars det är gott att koka upp lite past, blanda med lite pesto och skär upp de grönsaker man har i kylen. Har man kanske lite oliver, fetaost och soltorkade tomater blir det en god pasta sallad. Det passar gott med lite keso och en god smörgås.
    (Y)

  • chre 12 september 2008

    Tack för responsen Buspippi! Ja, jag känner att nu blir det storkok i helgen! Massor av GODA idéer har ju kommit in! :D Tack alla!

  • Cheyenne69 12 september 2008

    Köttfärs rätter är perfekt att ha i matlådan.

    Jag gillar min Indiangryta som jag har lagt ut här, den funkar bra att frysa och ha med i matlådan. :D

  • lilas 12 september 2008

    Jag brukar göra piroger och frysa in. Lätt att ta fram och ha med sig både i matlådan och till pickniken.
    Jagf brukar lägga plastfolie ( dubbelvikt för hållbarheten) i botten på mina matlådor, och fylla upp dem med rester från middagen, sedan in i frysen. När det är fryst "lyfter" man bara ur paketet med mat ur lådan. Då har man perfekta portionsförpackningar i frysen som passar perfekt i matlådan(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.