Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlåda till jobbet!

  • redd 14 september 2008

    Kom just på att soppa är riktigt praktiskt att ha med sig, eftersom det fyller HELA matlådan får man med sig mycket mat. Sedan är ju soppa så matig som man gör den, ibland mosar jag en drös potatisar i soppan för att göra den mer mättande.

  • Erajscha 14 september 2008

    Grytor och gratänger passar ju bra för matlådor. Det man ska komma ihåg är ju att se till att man får i sig grönsaker också, vilket kan vara svårt i matlådor. Gröna ärtor är en bra räddare.. det kan man alltid pytsa ner lite fryst som får tina på väg till jobbet och sen tillagas med maten när den micras.

    Här är ett par recept som jag brukar köra i matlåda:

    Tomatbaserad kebabgryta

    Moussaka utan potatis

  • Micke_Samuelsson 14 september 2008

    hejsan:)
    ojojoj, den eviga frågan om matlådan.
    Själv har jag tagit mig tid i helgen att göra mini pajer, bra aktivitet för matglada barn att vara med på:D
    så det blev tacopaj, skinkpaj,lax och räk, och vegetariska. Perfekt att frysa, bara att köra ihop en liten sallad sen har du en god och trevlig lunch. Tar den från frysen på morgonen, sen 2-3 min i micro, så e det klart.
    Hoppas det hjälpte lite.

    Kocka på(Y) / Micke

  • The_mama97mia 15 september 2008

    Kokt broccoli eller blomkål. ngn skinkskiva till, lite ost om man vill lyxa. Enkelt.... o nyttigt?

  • Prima 15 september 2008

    Vad flitiga många av er är. Här planeras inga matlådor alls, däremot lagas det alltid mat så att det räcker till minst en matlåda (fast helst två). Det är väl mest maken som är knusslig och inte skulle acceptera en sallad i utbyte mot mat. Så blir det ingen lådda till mej så kan det blir en sallad, antingen medtagen eller så köper jag på skolan.

    Annan snabb, enkel och billig lunch man annar kan ta med sej är

    - makrill på burk, ett par grovmackor samt tomatskivor, Det är jättegott.

    - Överbliven potatis och en röra på tonfisk, matl.yoghurt, hackad rödlök, salt och peppar. Röran ska dock vara kall... bara potatisen värms.

  • chre 20 september 2008

    Jag har haft gäster och bjudit på lite olika pajer. Jag fick massor över så nu är hela veckan säkrad med matlådor! :D

    Måste köpa hem makrillburkar, jag har några tonfiskburkar som ligger på jobbet men jag föredrar makrill.

    Det vattnas i munnen på mig av alla härliga tips! Tack!

  • LellaGella 21 september 2008

    Lasange är perfekt att göra storkok av! Oftast väldigt gott att värma också! Nu i "squash"-tider brukar jag byta ut lasangeplattorna till skivade bitar av squash, brukar bli jättebra!

    Håller med flertalet av er andra som tipsar om grytor! Perfekt matlåde-mat!(Y)
    Korv stroganoff är ett exempel på en god och framförallt enkel rätt som man snabbt kan slänga ihop. Ett tips är att ha quinoa istället för ris till.

    Jag har ett recept hos mig som heter korvlåda! Också en perfekt rätt att ta med sig! Väldigt god att värma!

  • anluk 21 september 2008

    Oftast brukar det bli rester kvar här hemma men annars brukar jag bara svänga ihop en enkel omelett. Funkar alltid.

  • monac 21 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 11 sep 2008

    En god och mättande sallad är bönsallad som man kan variera i det oändliga. Ha lite rökt lax i eller stekt fläsk, ja precis vad som helst plus då olika bönor och blandade grönsaker..En god dressing på det. Serverar och klart och mättande..


    Håller med farmoringer....(minus fläsk:o) liten burk kräftsjärtar,fetaost,tonfisk...samt rödlök(ett måste-varje dag!)...quinoa kokad med lite grönsaks fond,libanisisk cous cous är oxå 2 trevliga ingredienser att variera med(Y)
    //monac

  • monac 21 september 2008

    soppor är ju bra lunchlåde-mat oxå!
    Rostad rotfrukts soppa med basilikaolja
    Röd linssoppa med kokosmjölk och saffran

    med risk för att bli tjatig:):o....med mina soppor men de är så goda och funkar absolut att frysa!(Y)

  • chre 21 september 2008

    Skrivet av anluk den 21 sep 2008

    Oftast brukar det bli rester kvar här hemma men annars brukar jag bara svänga ihop en enkel omelett. Funkar alltid.

    Hur funkar det att värma den i micron?

  • monac 21 september 2008

    jag svarar: inget vidare!!!!!(N)

    Bättre med crepes...med olika goda fyllningar ..om du ska microvärma!(tycker jag)

  • The_mama97mia 21 september 2008

    en grej som är bra ibland är att ha några kokta ägg på lut i kylen, sen när man tänker vad sjutton ska jag göra med de här olika resterna, så plockar man ihop lite av varje o med kokt ägg till så blir det nyttigt o snabbt. jag vet jag låter så tråkig men matlådegrejen är det värsta jag vet.
    O så nu med när det är farligt att värma o äta mat ur plastbyttor... hmmm...

  • monac 21 september 2008

    kokta ägg...mycket bra! (Y)Och keso...plus lite smått och gott från skåprensnig.

    Älskar att göra matlådor...kanske en affärs idé???:D

  • chre 30 september 2008

    I helgen gjorde jag en jättesats med wokade rotfrukter (potatis, morötter, palsternacka och rödbetor) som jag snabbt hade kört i en strimlare (från zyliss, en underbar manick) detta blandade jag med lök, strimlad kycklingfilé, soya, salt, peppar och lite chili.
    Funkar kanon i boxen och gott var det också! :D För att inte tala om att det både är mättande och magert...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.