Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • PinkLadie 18 maj 2008

    Ni är för söta(L)

    Ska jag hälla det i örat? :p
    öRoninflammation har jag... :D lenajeanette tipsade om öGon *ler*
    Ursäkta att jag inte kan citera in texten sådär snyggt - men ni hänger nog mé... (L)

  • vegannika 18 maj 2008

    Såg i en tidning om ett sätt att få disktrasan ren, blöt den ORDENTLIGT (o lägg på ett kaffefat tex) sätt in den i mikron på 2 minuter.
    Man blir förvånad hur mycket som lossnar när man sen sköljer ur den. Det skulle dessutom vara bakteriedödande.

    Numer gör jag så varje dag och jag inbillar mig att jag inte sprider bakterier i köket längre.

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av PinkLadie den 18 maj 2008

    Ni är för söta(L)

    Ska jag hälla det i örat? :p
    öRoninflammation har jag... :D lenajeanette tipsade om öGon *ler*
    Ursäkta att jag inte kan citera in texten sådär snyggt - men ni hänger nog mé... (L)

    *ASG* HÄLL inget i dina öron ..:P Ha Ha
    Kommer ett annat TIPS som passar i stället....*S*

  • lenajeanette 18 maj 2008

    Skrivet av PinkLadie den 18 maj 2008

    Ni är för söta(L)

    Ska jag hälla det i örat? :p
    öRoninflammation har jag... :D lenajeanette tipsade om öGon *ler*
    Ursäkta att jag inte kan citera in texten sådär snyggt - men ni hänger nog mé... (L)


    Jag håller själv på att få min femte öroninflammation sedan påskas, suck. :'(Har ätit antibiotika i omgångar, visst det hjälper men blir jag det minsat kall eller utsatt för blåst är det kört igen.( Det där med blåsten är svårt att undvika när man bor i Uppland.)

    Så om någon har tips mot detta emottages det tacksamt.

    Lenajeanette

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av vegannika den 18 maj 2008

    Såg i en tidning om ett sätt att få disktrasan ren, blöt den ORDENTLIGT (o lägg på ett kaffefat tex) sätt in den i mikron på 2 minuter.
    Man blir förvånad hur mycket som lossnar när man sen sköljer ur den. Det skulle dessutom vara bakteriedödande.

    Numer gör jag så varje dag och jag inbillar mig att jag inte sprider bakterier i köket längre.


    Vilket FINT TIPS!
    Jag tror jag nog får hålla med dej där..Tror oxå att det tar död på mänga fler bakterier än när man "bara" sköljer!
    Kommer att göra som du med hädanefter! :D
    Tack för det TIPSET! *Kram*

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Kamomill
    Fukta en påse med kamomillte. Värm den på locket till en kastrull med kokande vatten.
    Lägg kamomillpåsen på det värkande örat.( I ditt fall..båda:) Linda på en sjal.Upprepa påsproceduren flera gånger om dagen:
    NU handlar det om ÖRONEN! :p (Y)

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    vuxen - eller annan acne?
    läste i en annan tråd, en annan sida, att jäst (färsk bakjäst) utrörd i lite vatten är en bra gegga på finnar

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    jag har hört så mkt tips om såpa... Har ingen hemma.
    Men det ska tydligen vara suvve för att rengöra ugnen.
    Jag behöver en massa tips här, måste storstäda inför visning av BR o sen flyttstäda....


    Dags att komma med lite mer bra tips till dej med nu. :D
    Skriver på en ny ruta. *S*

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Rengör ugnen med såpa.
    Gnid in ugnen runt om med såpa och värm till 75-100 grader, så att såpan börjar "bubbla".
    Stäng av och låt ugnen svalna.
    Tvätta sedan rent med vatten i ett par omgångar. Några droppar ättika i sista sköljvattnet ger en friskare doft. Liiite såpdoft får man räkna med nästa gång som ugnen värms opp.

    Meeen ..hehe DET kan du ju "strunta" i som ska flytta ändå..*S*Hälften ättikssprit och hälften vatten samt några droppar diskmedel är ett UTMÄRKT medel för fönsterputsning.

    Sen att vi "som e lata" helst skulle vilja slippa både ugn och fönster...suck..Ja du .."Jag ringer en vän" :D (Y)

  • matnjutaren 19 maj 2008

    Tänkte att det var "dags" att lyfta fram tråden lite..(Y)
    Ta öl i sista sköljvattnet när du tvättat håret, så mår de ott. :D
    Luktar inget när det torkat men..Se opp om du kommer in i en regnskur bara...:D

  • matnjutaren 19 maj 2008

    Någon som vet hur man tar bort tuggummi på kläder? Barnbarnet har "fixat till" mina byxor...:(

  • The_mama97mia 19 maj 2008

    tuggummi - frys och skrapa bort så gott det går.. Annars vet jag inte.

  • Wombat04 19 maj 2008

    Tack mama97mia för tipset om jäst, ska faktiskt pröva det! Jag är snart vid vansinnets rand, det blommar upp nya finnar ovanpå de gamla och jag ser SÅ fräsch ut! Tur att jag har en vombat som presbild, annars skulle ni nog tro jag hade böldpest ... Usch nej, nu överdriver jag, men det är vansinnigt irriterande!

  • piusamadeusmozart 19 maj 2008

    Jag har en braskamin med en lucka med glasfònster som alltid var svàr att hàlla àven ren med traditioenella, dyra och superstarka medel. En dag fick jag ràdet av min 87-àriga granne att blòta en trasa och doppa den i askan och gnida rutan. Ett mirakelmedel màste jag sàga. Till och med de gamla ingrodda avlagringarna i hòrnen gick bort i ett nafs.

  • Jessika 19 maj 2008

    Häll potatismjöl på rödvinsfläcken och låt suga upp. Jag har alltid använt salt förut men det brukar bli en liten fläck ändå och sen fick jag höra att salt binder färgen (man använder ju det när man färgar kläder så......). På sista tiden har jag använt potatismjöl och det brukar fungera jättebra.

    Lägg ner en skalad och halverad potatis i grytan om maten blivit för salt. Den suger upp det värsta av sältan.

    Koka ris i "för mycket" vatten och drick avkoket om du mår illa. Det lugnar magen. Varning!!! Smakar apa men det fungerar alltid för mig.

  • frucaos 19 maj 2008

    Min dotter ritade med kulspets på vita skinnsoffan. :'(
    Tog en blandning av grädde och salt och gned in ordentligt. Torkade av med fuktad trasa, och det mesta var faktiskt borta!

  • zudette 19 maj 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 19 maj 2008

    Jag har en braskamin med en lucka med glasfònster som alltid var svàr att hàlla àven ren med traditioenella, dyra och superstarka medel. En dag fick jag ràdet av min 87-àriga granne att blòta en trasa och doppa den i askan och gnida rutan. Ett mirakelmedel màste jag sàga. Till och med de gamla ingrodda avlagringarna i hòrnen gick bort i ett nafs.


    Vi har också braskamin och använder alltid tidningspapper som vi blöter och doppar i aska gnider över rutan - efterpustar gör jag med torrt tidningspapper! - Toppen!!!

  • festmaten 19 maj 2008

    Det var ju verkligen en användbar länk du startade här.(Y)

    Vad brukar ni göra när ni fått stearin på duken?

    (hoppas ni inte gör som jag :(eftersom jag inte har något bra knep så hamnar duken långt ner i tvättkorgen för att jag ska slippa se den ....och sen är det INTE lätt att få bort fläcken 9

  • The_mama97mia 19 maj 2008

    Stearindukar har jag huset fullt av.
    Fick tips om att stryka på stearinfläcken, unde roch över stearinet har du antingen tjockt med hushållspapper, eller kaffefilter !
    Jag har inte lyckats få bort mina stearinfläckar riktigt bra men det beror nog på att jag gör likadant - tricket längst ned i tvättkorgen.... Out of sight - out of mind....

  • marinkovic 19 maj 2008

    (Y)
    Hej
    Eftersom detta är en matklubb,så har jag ett bra knep.Jag spara alla lock från vanilpulver & bakpulverburkar,ni vet de röda & blå plastlocken,dessa passa perfekt över ölen,läsken på sommaren när man INTE vill ha insekter simmande däri,eller bara för att hålla kolsyran kvar.
    MEN jag skulle vilja ha tips på hur ni få era duschväggar av glas skinande blanka,våra är alltid fula av kalk & tvålrester,har provat ALLA dyra medel,men icke sa nicke fungera INTE.Hjälp snälla någon.
    Bakpulver häller jag i termos & kaffebryggare så blir de skinande blanka inuti.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.