Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • marinkovic 19 maj 2008

    :(
    VIsst är det mysigt att grilla på vår och sommar,men dessa tråkiga grillgaller och grillplåtar.MEN NU har jag lärt mej något,blanda färsk citronsaft med grön såpa,gnid in med trasa eller svamp,skölj av i varmt vatten,man få gnida om det är gamla galler som INTE gått att rengöra helt tidigare.
    Nu grilla vi med glädje !(L)(L)(L)(L)(L)

  • frucaos 19 maj 2008

    För er som är måna om miljön så kan jag rekommendera Tvättnötter/såpnötter.
    Aldrig hört talas om dem? Kolla in den här länken, http://tvattnotter.com/?page_id=9
    eller sök på tvättnötter och läs valfri sida - det finns rätt många. På engelska heter de soap nuts.

    Jag har precis fått en påse nötter och kör just nu min andra maskin tvätt med dem. (Y)

  • festmaten 19 maj 2008

    du kan tvätta miljövänligt utan tvättmedel!!!

    kolla www.rapsodine.se
    dom säljer en Magic Ball som garanterar att tvätten blir ren i minst 1 100 tvättar!!

    jag har inte själv provat den än, men kan säkert funka(Y)

  • Annettenn 19 maj 2008

    Min morfar hade en massa "husfars"-tips, ett är att man kan använda tidningspapper (dagstidnings-kvalité) för att putsa fönster, speglar osv. Skura av som vanligt, med det man brukar, men istället för att använda en "raka" kan man ta tidningspapper och knyckla ihop lite och torka rent/torrt med. När pappret är mättat tar man en ny omgång papper. Bra sätt att använda reklamblad och annat som samlas på hög..:D

  • lenajeanette 19 maj 2008

    Lerkrukor kan få fula kalkavlagringar med tiden. Tvätta dem rena med 1 dl ättiksprit och 3 delar vatten, och krukorna blir som nya.

  • lenajeanette 19 maj 2008

    Gör din egen ringblomsolja, ringblomman är sårläkande och lindrar inflammationer. Kan användas vid solbränna acne hudsprickor och nariga händer.

    Plocka blommorna på morgonen. Lägg de torra blombladen i en ren glasburk med lock. Häll på kallpressad oliv eller rapsolja av hög kvalité.
    Oljan ska täcka växtdelarna. låt stå i ca tre veckor gärna i solen. Skaka burken lite då och då. Sila sedan oljan genom dubbla gasväv.

    Kan användas som den är eller blandas ut i annan vegetabilisk olja eller kräm.


    Jag brukar även torka ringblomsblommans kronblad och sedan använda i ett gott matbröd(ljust) eller när man bakar en sockerkaka. Blombladen behåller sin gula eller oranga färg. Ser väldigt trevligt ut.

  • tulipan 19 maj 2008

    Skrivet av PinkLadie den 18 maj 2008

    Så kul att du började denna tråden - jag satt på toa häromdagen och läste gamla veckotidningar och där fanns "mitt bästa tips" och då tänkte jag att det skulle vi ha ett snack om här :D
    Och nu sitter jag här med öroninflammation:'( och surfar och hittade det :p
    Har tyvärr inget bättre tips än att göra ren vattenkokaren med 1 liter vatten + 2 tsk citronsyra och koka upp: skinande ren och blank!
    Har ett till förresten, till barnfamiljer eller mor/far föräldrar: stoppa hemlagade hamburgaren med bröd i ett melittafilter så suger det upp sås samtidigt som det fungerar som servett!
    (H)


    Ett tips mot öroninflammation/värk.: finhacka en gul lök. Häll i allt i en gammal strumpa. Lägg mot örat rätt länge. Efter en stund så börjar det göra kanon ont... jag lovar. Sen avtar det.
    Jag var öronbarn när jag var liten. Min mamma satt uppe om nätterna med lökstrumpa mot mina öron. Följande morgon var jag på fötterna igen. Jag sa alltid till min mamma när det började dra i örat och göra jätte ont att nu kommer det onda ut. känns faktiskt så när det börjar verka..
    Har behandlat mina barn med lök också när dom haft ont i öronen. Mina två blev åxå öronbarn. Men funkat varje gång.
    Lök grejen har gått i arv kan man nästan säga. Min mamma kommer ihåg att hennes mormor gjort likaså... så det är väl någon gammal häxbryggd *hehe*

    Och det finns nog ingen som gillar öronvärk *hatar*


    Lycka till och hoppas det gått om...

  • tulipan 19 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Ättika slår jag en 1dl i ca 5 dl vatten i min vattenkokare, kokar upp och vips är kalkavlagringarna borta.


    Tack för dessa finfina tips! (Y)
    Vill bara lägga till en liiiten sak..så ingen glömmer...:p
    Skölj efteråt kaffekannan med 3-4 enbart "vattengenomkörning" så blir det ingen "bismak" av ättikan.


    Ja, just det, en gång glömde jag det och gjorde nescafét med ättiksvattnet. Det värsta var att jag bjöd mamma på den koppen, hon undrade om jag skulle försöka förgifta henne.....:'(



    hahahahha den var rolig... stackars "mamma"

  • tulipan 19 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Skrivet av PinkLadie den 18 maj 2008

    Ni är för söta(L)

    Ska jag hälla det i örat? :p
    öRoninflammation har jag... :D lenajeanette tipsade om öGon *ler*
    Ursäkta att jag inte kan citera in texten sådär snyggt - men ni hänger nog mé... (L)


    Jag håller själv på att få min femte öroninflammation sedan påskas, suck. :'(Har ätit antibiotika i omgångar, visst det hjälper men blir jag det minsat kall eller utsatt för blåst är det kört igen.( Det där med blåsten är svårt att undvika när man bor i Uppland.)

    Så om någon har tips mot detta emottages det tacksamt.

    Lenajeanette


    Hej din stackare! Jag fick ett tips när mina barn var små och hade jämt öroninflammation. För att hålla bort öroninflammationen så kunde dom äta Esberitox.. Finns på hälsokost affärer och maxi och coop har det åxå. Små tabletter mot förkylning. Tro det eller ej men pojkarna slapp sina öronproblem om vintrarna när dom åt en sån tablett om dagen. Hoppade vi över en tid och dom blev lite förkylda så körde vi en kur igen och det blev aldrig något mer utav det utan förkylningen försvann. Sen dess har dom inte haft några öronproblem. Annat än minstingen som hade lite ont i örat för någon vecka sen. Gjorde en lök strumpa till honom på natten och vips så var det helt borta dagen efter.
    Så testa Esberitox. Fullt med C vitaminer och annat gojs :-)

  • lenajeanette 19 maj 2008

    Skrivet av frucaos den 19 maj 2008

    För er som är måna om miljön så kan jag rekommendera Tvättnötter/såpnötter.
    Aldrig hört talas om dem? Kolla in den här länken, http://tvattnotter.com/?page_id=9
    eller sök på tvättnötter och läs valfri sida - det finns rätt många. På engelska heter de soap nuts.

    Jag har precis fått en påse nötter och kör just nu min andra maskin tvätt med dem. (Y)


    Låter jättespännande, hur funkade det? Blev tvätten ren?

  • MammaIrene 20 maj 2008

    Jag kom på et användningsområde till för bakpulver.....
    Om man har stopp eller nästan stopp i rören,. så kan man i stället för kaustickssoda ta bakpulver, rätt mycket, hälla i en skål, slå över 1/2 liter kokande vatten och sedan hälla i handfatet elelr var det nu är man behöver rensa.
    Det fräser som bara den, men kom i håg att ta ganska mycket, 1/2 burk bakpulver tror jag det var....
    Synd att jag inte kommer i håg riktigt, någon annan kanske kan måtten....
    Vi har i alla fall prövat det o det fungerar, är ju både snällare mot rören o miljön med bakpulver än starka kaustickssodan.....


    Tack för många jättebra tips här i från denna sidan!!!(Y)

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    Bakpulver måste vara powerful stuff.... bra till allt...

    Funderar på kaffesump - vet att jag hört ngnstans att det ska vara bra till eller mot ngt. men minns inte. Ngn som vet???

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    förresten på tal om grillgaller.... om man gnider med en bit aluminiumfolie blir det rent o snyggt. Men pilligt...

  • gruffsan 20 maj 2008

    hej hej :) detta kanske alla matfantaster vet men en dag fick jag lära mig att man kunde ha citronsaft på bla äpplen för att de inte skulle bli bruna efter man skalat dom.

    hiho! :p

  • matnjutaren 20 maj 2008

    Skrivet av gruffsan den 20 maj 2008

    hej hej :) detta kanske alla matfantaster vet men en dag fick jag lära mig att man kunde ha citronsaft på bla äpplen för att de inte skulle bli bruna efter man skalat dom.

    hiho! :p

    Bra tips ändå..(Y) För de som INTE vet har fått lära sig det nu. :D

  • matnjutaren 20 maj 2008

    OJ! :D Vad många fina tips här har kommit in! (Y)

    Kul att läsa att... fler än jag..:p UPPSKATTAR att ta till vara på både "nya å gamla" huskurer att ta till på allehanda vis. Vi har ju så mycket i våra "gömmor" som ofta är både billigare och mer MILJÖVÄNLIGT. Tänker tex på vårt använbara bakpulver. :) Inget "giftigt" i jämförelse med Kaustkssodan! (Y)

    Och för att inte tala om jobbet med våra GRILLGALLER! *Pustar* Nu kan vi fixa till dem på ett mindre jobbigt sätt....OCH ha våra naglar i behåll..:p (Y)

    Nu vart jag nyfiken med.... TVÄTTNÖTTER//SÅPNÖTTER?! Snälla frucaos berätta hur det gick med dein tvätt! :D Man kan ju läsa sig till mycket men att få "inside-information" är ju ALDRIG fel...:p (Y)

    Apropå kaffesump...Det enda jag vet att man kan ha det till är att lägga det i sina rabatter som "gödning å jordluckrare" men det finns SÄKERT någon som sitter "inne" med fler användningsområden. Sååå...bara "kom" med dem.*L*

  • farmoringer 20 maj 2008

    Så många bra tips man har fått här. Men det är ingen, fortfarande, som har haft nåt tips till att hålla hällen ren på spisen...

  • The_mama97mia 20 maj 2008

    de enda tips jag sett ang spishällar har inbegripit svinto faktiskt, det repar ju inte när det löddrar.
    Rengöringsbiten är en anledning till att jag inte vill ha häll...
    Plus att min erfarenhet är att hällar inte alltid håller värmen lika bra.

  • tantdrake 20 maj 2008

    Fyller väl på med lite Konsumtionslinje-kunskaper som faktiskt fastnade i min då 16-åriga skalle och som faktiskt inte blivit alltför förvanskade genom åren - de funkar än (Y)

    På dukens stearinfläckar ska man dutta lacknafta och gnugga med tvål och vatten efter att ha strykt bort det mesta mellan kaffefilter som mama97mia tipsade om. Det sista går oftast bort då.

    Kaffesumpen är suverän till att gnugga bort löklukt och annat "yack-doftande" från fingrarna.

    Galltvål (L)(L) underbar fläckborttagare! Finns i flytande form också. Jag har den i en rejäl tvål som man gnuggar mot fläckarna - t o m gräs och oljefläckar ger sig.

    Till sist ett tips som har med mat att göra :D ja, eller åtminstone med magen. Den hemska magsjukan som ibland hälsar på både ung och gammal:'(
    (L)Pappa min sa alltid att "ska man göra soppa av saft, så behövs potatismjöl" och så blandade han en rejäl gammaldags matsked potatismjöl i ett glas ljummet vatten och drack (Y)
    Det funkar....

  • MammaIrene 20 maj 2008

    Skrivet av tantdrake den 20 maj 2008

    Fyller väl på med lite Konsumtionslinje-kunskaper som faktiskt fastnade i min då 16-åriga skalle och som faktiskt inte blivit alltför förvanskade genom åren - de funkar än (Y)

    På dukens stearinfläckar ska man dutta lacknafta och gnugga med tvål och vatten efter att ha strykt bort det mesta mellan kaffefilter som mama97mia tipsade om. Det sista går oftast bort då.

    Kaffesumpen är suverän till att gnugga bort löklukt och annat "yack-doftande" från fingrarna.

    Galltvål (L)(L) underbar fläckborttagare! Finns i flytande form också. Jag har den i en rejäl tvål som man gnuggar mot fläckarna - t o m gräs och oljefläckar ger sig.

    Till sist ett tips som har med mat att göra :D ja, eller åtminstone med magen. Den hemska magsjukan som ibland hälsar på både ung och gammal:'(
    (L)Pappa min sa alltid att "ska man göra soppa av saft, så behövs potatismjöl" och så blandade han en rejäl gammaldags matsked potatismjöl i ett glas ljummet vatten och drack (Y)
    Det funkar....


    var får man tag i sådan tvål hörrödu???
    Den skulle jag gärna vilja köpa, ungarna får nya gräsfläckar varje dag, o en o annan oljefläck blir det också när de är med o hjälper pappa.........

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.