Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon som prövat kiwimarinad metoden?

  • MatAnders 10 juli 2008

    Vore kul att höra om någon mer testat att möra kött med kiwi? Jag har gjort det med jättebra resultat.

  • Nettie 10 juli 2008

    Har också provat med bra resultat, har också hört talas om något som ska
    heta mörsalt? Vet inte vad det är och var man kan hitta det. Någon som vet?

  • Tinak 10 juli 2008

    Mörsalt
    är ett speciellt salt med tillsatser som mörar kött. Det är så effektivt att det verkar nästan farligt. Tillsatserna verkar så att de bryter ner äggviteämnen i köttet – dvs samma som händer när köttet hänger för mörning. Strö på ungefär en tsk mörsalt per kilo kött, gnid in det och låt ligga minst en timme. Mer salt behövs sedan inte vid tillagningen.

    Finns att köpa här, sök på mörsalt:
    http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx

  • The_mama97mia 18 april 2009

    puffar upp den här tråden, idag har jag kört kiwimarinering på en nötstek (fransyska som jag skivade). Tänkte grilla köttet sen.
    Nu fick biffarna ligga med kiwiskivor (jag varvade liksom, en köttskiva, på med kiwiskivor, nästa kött, på med kiwi, etc....)
    Sen ville jag ju göra en "vanlig" marinad för mer smaksättning, lät då kiwiskivorna gå med i påsen. Idag blev det marinad med lite olja, soja, rödvin, viltkrydda, ett krossat lagerblad, några varv på pepparkvarn.
    Jag ska se hur detta blir o är det lyckat blir det ett recept av det.

    Har en undring - är det ngn som testat att liksom MIXA kiwi o stryka på som mörning??? jag har bara gjort med skivad kiwi! Det måste ju gå utmärkt att mixa eller mosa o sen stryka på? Måste nästan bli bättre???

  • Okänd 18 april 2009

    Jag har mörat med Kiwi....Jättebra....Vi mörar ofta med Kiwi när vi ska grilla älgkött....Men det gäller att se upp och inte möra för länge....

  • Disen 18 april 2009

    Jag använder kiwi titt som tätt. De flesta gångerna så har jag lagt på skivor av kiwin, men några gånger så har kiwin varit för "övermogen" och då har det blivit som mosad som mörning och i båda fallen så funkar det suveränt. Köttet blir verkligen mört och gott. :D
    Har alltid nån kiwi liggandes hemma.:p

  • farmoringer 18 april 2009

    Skrivet av Liliane den 18 apr 2009

    Jag har mörat med Kiwi....Jättebra....Vi mörar ofta med Kiwi när vi ska grilla älgkött....Men det gäller att se upp och inte möra för länge....


    Hur länge är det då?

  • The_mama97mia 19 april 2009

    Precis, kan man möra för länge???

    Funderar också på - kan man köpa kiwi i korgar när det är redigt billigt och sen frysa in för att bara ha till mörning? Skala o skiva/hacka kiwin? Ngn som provat att frysa kiwi?

  • Gnurf 19 april 2009

    Har aldrig testat möra med kiwi...men det låter ju intressant. Förutsätter att det är nöt- och viltkött som är lämpligt!?? Fläsk, fågel och fisk är ju ganska mört au naturell :)

    Så...man kan alltså marinera halvsega grytbitar av nöt med kiwi och därmed inte behöva koka köttgrytan mer än 15 minuter!??

  • Okänd 19 april 2009

    Skrivet av farmoringer den 18 apr 2009

    Skrivet av Liliane den 18 apr 2009

    Jag har mörat med Kiwi....Jättebra....Vi mörar ofta med Kiwi när vi ska grilla älgkött....Men det gäller att se upp och inte möra för länge....


    Hur länge är det då?


    Vi brukar möra älgköttskivor ca 15 minuteroch uppåt. Det är lite svårt att säga. Vi mörade fläskkotletter alldeles för länge en gång och det blev nästan som en färsliknande fläskbit.

  • Okänd 19 april 2009

    Skrivet av mama97mia den 19 apr 2009

    Precis, kan man möra för länge???

    Funderar också på - kan man köpa kiwi i korgar när det är redigt billigt och sen frysa in för att bara ha till mörning? Skala o skiva/hacka kiwin? Ngn som provat att frysa kiwi?
    .

    Ja man kan möra för länge....Vi gjorde det med fläskkotletter och de blev som färs i konsistensen....Har aldrig fryst Kiwi...Kanske man kan det om de ska bara vara till mörning
    Testa du och tala om för oss sen.

  • bakakaka 19 april 2009

    Kiwi går utmärkt att frysa i skivor. Tror nog att man skulle kunna frysa in det som mos också. Utmärkt att marinera kött med sedan. Jag fryser även in citron och lime i skivor och klyftor. Går bra att ta direkt från frysen och ner i drinken.

  • Okänd 19 april 2009

    Va bra, tack....Då kan vi köpa hem Kiwi och ha på lur i frysen...Kanonbra.

  • The_mama97mia 19 april 2009

    (Y) TACK för det!!!!

  • Monika46 19 april 2009

    Jag har hört talas om att möra köttet med kiwi, men vet inte hur... Är det bara att skiva, eller man skall mosa kiwin? Tacksam för svar...:)

  • The_mama97mia 19 april 2009

    Skrivet av Monika46 den 19 apr 2009

    Jag har hört talas om att möra köttet med kiwi, men vet inte hur... Är det bara att skiva, eller man skall mosa kiwin? Tacksam för svar...:)



    Ja, se ovan i tråden... När jag använt detta har jag lagt skivor av kiwi på köttet. :) Nästa gång ska jag testa att mosa för att få ett jämnare "täcke".

  • Gnurf 19 april 2009

    Denna lilla info hittade jag nyss.....:)

    OBS! Kiwifrukten innehåller ett enzym, actinidin, som bryter ner proteiner (äggviteämnen). Man kan möra seg biff genom att stryka den med saften från kiwifrukt. Av samma orsak kan färsk kiwi inte användas i fruktgeléer, eftersom den hindrar geléet att stelna.
    Man bör inte blanda mosad kiwi med vispad grädde eftersom enzymet också bryter ner protein i grädde, vilket ger obehaglig smak efter bara någon kvart. Det går däremot bra att dekorera gräddtårtor med kiwi i skivor.

  • kattgnag 19 april 2009

    MYCKET intressant, detta med kiwin och dess egenskaper!!
    Undrar också om man har en hel köttbit då? Hur marinera med kiwi då?
    Bara skiva ner ett gäng i påsen eller?

  • Gnurf 19 april 2009

    Ja, skulle tro det. Enzymet finns alltså i saften...och saften rinner ju ut när man skivar kiwin. Ett annat alternativ vore kanske att mosa kiwin (mosa ut saften) och "sila" så att endast den "klara" delen av kiwisaften blir kvar. Problemet är väl just med dosering och tid...men det får väl bli trial/error precis som vanligt...matlagning är ju erfarenhetsbaserad :) Måste vara svårt att ange en exakt marineringstid...det beror såklart på hur segt köttet är, hur mört man vill ha det och hur stor koncentration av enzymet som föreligger. Många faktorer blir det....:p

    Skrivet av kattgnag den 19 apr 2009

    MYCKET intressant, detta med kiwin och dess egenskaper!!
    Undrar också om man har en hel köttbit då? Hur marinera med kiwi då?
    Bara skiva ner ett gäng i påsen eller?

  • Monika46 28 april 2009

    Om man vill möra exempelvis segt oxkött... Kan man låta köttet marineras i kiwimarinaden mer än en timme?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.