Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon som prövat kiwimarinad metoden?

  • MatAnders 29 april 2009

    Skrivet av Monika46 den 28 apr 2009

    Om man vill möra exempelvis segt oxkött... Kan man låta köttet marineras i kiwimarinaden mer än en timme?


    Jag har testat runt 30 minuter på högrevs skivor och ena gången blev det väldigt mört som entrecote andra gången var det mycket segare så det kan nog skifta beroende på kött.

  • anneli1989 29 april 2009

    gud vad kul detta har jag aldrig hört förut:) älskar tips!

  • maithab 3 maj 2009

    Mosad (riven) kiwi funkar utmärkt i marinad. Man kan även använda ett väl moget (på gränsen till övermoget) päron att marinera med. Det tycker jag blir ännu mörare och godare än kiwi.

  • The_mama97mia 3 maj 2009

    maithab, vad fränt! Det ska jag testa!
    TÄnkte köpa fransyska på Lidl i veckan, extrapris, det täntke jag fruktmarinera för mörning, har en kiwikorg står på lut, men päron? Kul tips!

  • mariaengstrom 3 maj 2009

    Jag marinerar alltid med kiwi, när jag har kiwi hemma. Då brukar jag bara skala och dela den i bitar och lägga ner tillsammans med vanliga marinaden. Brukar bli toppen. Marinerade två fläskfileer i ett dygn med bra resultat.

    Har även hört att papaya ska vara ännu bättre, någon som testat?

  • poffa 22 maj 2009

    Kör ofta med något surt i marinaden, som ska bearbeta köttet, allt från äppeljuice till vinäger funkar.

    Äppeljuice med vitlök och fläskkött är en höjdare, lägg gärna i dubbla påsar, bara att vända då och å.

  • Chillfors 23 maj 2009

    Låter spännande att kiwi ger ett så bra resultat vid marinering/mörning.
    Men hur funkar det, oftast marinerar man ju både (eller antingen eller) för att möra köttet och för att sätta smak - men sätter kiwin någon smak på köttet?
    Borde bli en spännande smakkombination isåfall :)

  • gimmiahug 23 maj 2009

    Blir vansinnigt nyfiken på att testa det här, men samtidigt lite skraj att jag ska 'övermöra'? Har googlat runt lite men det är väldigt tunt med tidsangivelser; det enda jag hittade var att grytbitar skulle marineras minst två timmar men inte mer än sex, kan det stämma?

    Hittade också en massa information om att papaya och fikon ska fungera på samma sätt; har någon provat med fikon?

  • mariaengstrom 23 maj 2009

    Jag har de senaste gångerna rivit ner skalet och pressat ner saften från en citron i kycklingfilemarinaden. Har haft två kg kyckling och fick en härlig citronsmak, mört och saftigt blev det också, helt utan kiwi.

  • mattehartman 23 maj 2010

    Hittade lite info om mörsalt som sa att man skulle marinera 30 min för varje centimeter. Mörsaltet innehåller nämligen enzymet papain som finns i papaya och det fungerar likadant som det i ananas (bromelin), grön kiwi (actinidin) och fikon (ficin). Alla vilka kan användas till att möra kött.
    Eftersom alla har likvärdig effekt borde ju 30 min fungera som en liten riktlinje (Y)

    Kan även tillägga att askorbinsyra och citronsyra inaktiverar dessa enzymer samt att de också verkar på protein i t. ex. mjölk (som ystas) och gelatin (som bryts ner). Därför bör inte färsk ananas, papaya eller grön kiwi läggas på tårtan - både grädde och gelatingelé blir äckliga.

    Källa: http://www.shenet.se/ravaror/papain.html :)

  • boz1965 23 maj 2010

    Ni som tänker möra med kiwi: Tänk på att det är bara GRÖN kiwi som fungerar att möra med. Den gula kiwin saknar enzymet actinidin som är den mörande komponenten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.