Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Något misstag i köket?

  • Svesse60 24 januari 2008

    I veckan skulle jag koka pasta, hällde vatten i kastrullen och satte den på spisen. Slog på plattan och efter ett tag kom jag på, att jag skulle hälla i lite olja. Gick till kylen och hämtade flaskan, öppnade korken och hällde. Ja, jag hällde inte i olja, utan ättika! Ja, det var bara att börja om från början! Ska tillägga att jag timmen innan tagit medicin ,för jag fick ett gallanfall och medicinen innehöll morfin, så jag var lite snurrig i skallen. :D:D:D

  • kaffesked 24 januari 2008

    Hmm.. jo, för ett tag sen skulle jag ha grovmald svartpepper i något, hade vid senaste användningstillfället tagit av "locket" med hål i och tydligen inte satt fast det riktigt, vilket resulterade i att hela innehållet rasade ut i det jag höll på att laga. Tur i oturen är det ju ganska lätt att skopa upp det :p

  • evaldo 24 januari 2008

    Det var då locket på pepparburken släppte och hela burken kom i köttfärssåsen, gissa om det blev starkt, olé.
    Eller när jag skulle ta ut potatisgratängen ur ugnen och tappade hela formen i golvet, jag blev nästan förbannad. Så kan det gå om man ska vara duktig och använda bara en hand.
    Man lär sig av misstagen.
    Och en tredje. Jag satt in en plåt med två russinlimpor i ugnen, det skulle stå ca 1 timma.
    Jag satte mig sedan och tittade på TV och råkade slumra till, vaknade av att klocken ringde, men reagerade inte direkt.
    När jag sen vaklnade till och tog ut plåten var de kolsvarta. Ett tillfälle att bli arg igen.

  • Amika 24 januari 2008

    Jag hade kokat pasta med marinerade räkor, allt var ihop blandat och klart när jag tappade kastrullen i golvet så allt flög. Jag vrålade av ilska och hoppade runt ett litet tag. :) *skrattar*

  • MammaModesty 24 januari 2008

    jag skulle baka sockerkaka och hade liiiite bråttom men tyckte ändå att allt flöt på när kakan var klar och dags att stjälpa upp hade jag glömt att smörja botten så halva kakan satt fast i formen... vad att göra.... bara att skopa ihop och "lappa" kakan så gott det gick.. slängde på lite vispad grädde och bär så det inte syntes allt för mycket:p

  • Amber 24 januari 2008

    Det var ett bra tag sen. Måste vara när jag skulle göra drömmar....aldrig mer...de bara flöt ut.
    Goda var de men inte kunde jag bjuda på dem.:p

  • vanillalover 24 januari 2008

    Just nu när jag började läsa dessa inlägg kom jag på att riset var satt på spisen för att koka upp på högsta effekt. Gissa om jag fick brått? Men det klarade sig ganska bra, bara lite gegga runt om kastrullen. Så nu ska det smaka med stark Thai-kyckling Red curry med ris!
    /M

  • anluk 24 januari 2008

    Är tyvärr ingen superduktig konditor varför mina tårtor och kakor oftast inte lyckas! Något specifikt tillfälle kan jag inte komma på men det finns det lovar jag.

  • celice 24 januari 2008

    :) Detta hände för många år sedan. jag bakade brödkaka, bullar och limpa, där jag då bodde hade vi inte så stor plats så ungarnas vånginssäng fick agera jäsningsplats för bullar. ( till saken är att jag då aldrig bakade under 200 st).
    När dagen var slut, var jag mycket nöjd hela dagen hade gått åt att baka, när mina barn skulle lägga sig, sa dom att det låg något konsigt i sängen.................. jag hade glömt två plåtar med bullar, jag lovar Er det var deg över allt.......
    idag är barnen stora och jag har mer än en gång fått höra när jag glömde degen........ :D:D:D

  • Okänd 24 januari 2008

    Ja senast i skolköket idag.Jag skulle riva morötter i maskin och var inne i en intressant diskussion med en arbetskamrat och proppade skärmaskin full med morötter och startade åbäket,fortfarande inne i diskussion,då brister Y ut i ett gapskratt och pekar ner på mina skor,
    där morotsrivet ligger i en fin hög.JÖSSES;HADE GLÖMT ATT SÄTTA UNDER ETT SALLADSBLECK.
    Sen skrattade vi båda åt eländet.Så kan det gå(Y)

  • celice 24 januari 2008

    :D Mera saker som jag har gjort, det var den gången som jag skulle koka risgrynsgröt, riset blev aldrig mjukt och det gick åt en massa mjölk, efter 45 minuter ramlade polleten ner......:D jag hade tagit matris.........:)

  • Thordsson 24 januari 2008

    Kom hem igår efter att jag jobbat och min man hade börjat med maten. Eftersom han var förkyld och hade smaklökarna ur funktion så ville han att jag skulle smaka på chili con carnen och säg vad den behövde. Eftersom jag har ganska lågt blodsocker och vid detta tillfälle var dödshungrig så var humöret på botten. Chilin smakade nada vilket gjorde mig ganska upprörd (mätt och glad fattar jag aldrig varför jag tjurar så) och gnällde. Min man sa då åt mig att krydda efter eget tycke och smak varpå jag plockade fram cayennpeppar och chilipulver. OJ!:'( OJ! vilka stora hål det var i cayennepepparn. Nu blev det defenitivt smak. Dagen efter hade inte min man (trots förkylningen) kunnat äta det eftersom det då stått och gottat till sig. Så kan det gå!:D

  • Penne 24 januari 2008

    Jag skulle göra en kolapaj, och en burk kondenserad mjölk skulle koka tre timmar på låg värme. Men när vattnet hade kokat upp glömde jag att dra ner värmen, så vattnet kokade bort, och jag märkte inget förän det hördes en jättesmäll från köket då hela burken hade exploderat och det var fullt med kolastänk överallt i hela köket....

  • bernit 24 januari 2008

    Jag kommer inte ihåg någon egen katastrof men jag har vid ett tillfälle varit med om följande:
    Vi var några grabbar (gubbar) i en stuga över en helg och vi delade upp matlagning, diskning etc.
    Jag och en annan grabb skulle stå för middagen denna dag och jag knåpade ihop en currystuvad räkgryta medan min polare skulle fixa riset. På hans fråga hur mycket ris jag trodde han behövde svarade jag 3 dl.
    När det började ryka från risgrytan kom kommentaren: Å faan skall det vara vatten i också.....(L)

  • MammaIrene 24 januari 2008

    Jaaaa, senast var väl i lussekattsbaket då jag när degen var klar o bara skulle jäsa kom på att jag glömt själva jästen.....
    Men det gick faktiskt att rätta till...
    Jag löste ut jästen i lite lagom varm mjölk, hällde ner i degen o satte i gång maskinen igen och bullarna blev jättegoda!(Y)

  • Chocolate 28 januari 2008

    Jag kan bara inte baka kakor! Det är inte min grej helt enkelt. Förra julen skulle jag göra sirapskakor med torkade tranbär. Jag rullade pytte små kulor för att kakorna inte skulle bli så stora men lik förbannat hade de flytit ut till storleken av cd-skivor.

    På hemkunskapen i högstadiet gjorde jag klassikern när vi skulle baka kanelbullar, salt istället för socker :)

  • jas65 28 januari 2008

    Denna helg har allt blivit fel här hemma och inget har smakat bra.
    Gjorde först en tomatsås och tog fel buljong så den smakade hummer passade visserligen ändå till Picata Milanese.

    Skulle göra potisbullar med fläsk och insåg tillslut när vi skulle äta att oljan som vi använde vid stekningen var kass i smaken och det smakar olja i munnen ända tills idag.

    Men allt beror kanske på att spisen gick sönder i fredags och bara lagad temporärt.

  • Aspholme 28 januari 2008

    Hade fyllt på Salt i saltströaren och när jag skulle salta köttfärssåsen, så lossnade locket och jag fick slänga den maten.:)

  • MatAnders 28 januari 2008

    Ja jag lyckades skapa en liten explosion i mitt kök när jag inte hade släppt ur allt tryck ur tryck kokaren hela väggarna var fyllda med tomatsås och små lökbitar det va riktigt läskigt jag tyckte att det nästan inte pös något ur ventilen men det räckte tydligen så nu är man lite xtra försiktig. Sen har ju förstås klasikern med att saltlocket lossnat men det har väll typ hänt dom flesta någon gång....

  • MammaIrene 28 januari 2008

    Gjorde ett sanslöst misstag i går, när det till råga på allt var fullt med gäster i köket...:'(
    Jag skulle ta ut den färdiga pajen ur ugnen o på något sätt gled den ur händerna på mig, :@hamnade upp o ner på ungslocket, helt förstörd,..........vad gör man?
    Tur att jag hade gjot mycket paj, det räckte ändå., men vad irriterande!!!!!!!!!!:@
    (N)(N)'
    '

    ¨

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.