Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Något misstag i köket?

  • markus 28 januari 2008

    Gjorde nyss kaffe i en enkoppsbryggare, Men glömde sätta koppen under. det luktade härligt nybryggt kaffe, men det hade runnit ut över diskbänken...Koffeinabstinens...?

  • hansdotter 28 januari 2008

    När jag med blöta händer öppnade en burk med blåbärssylt..... det var blåbär i hela köket :@

  • bakakaka 9 mars 2008

    Skulle göra dajmglass till ett kalas här hemma. Vispade 12 dl grädde med 12 tsk vaniljsocker. Provsmakade som tur var innan jag blandade det med resten av ingredienserna. Det smakade konstigt, min man fick också smaka men vi kunde inte riktigt säga vad det smakade. Bara konstigt. Så kom jag på att jag tagit bakpulver istället för vaniljsocker. Typiskt att det skulle hända när jag gjorde 4-dubbel sats.

  • Wombat04 9 mars 2008

    Det jag först kommer att tänka på är min morfar. Han visste allt, kunde allt, var en riktig hustyrann och inte nådig om man gjorde något fel. Då kunde han bli riktigt elak. På somrarna bodde vi tillsammans med mormor och morfar och det var många gånger man fick gå ut och sparka på en sten för att man var så rent ut sagt förbannad.

    MEN, en gång när vi hade lagat en jättehärlig kalops skulle morfar salta potatisen - och tog socker i stället. Han försökte visserligen skylla på oss andra och påstod att vi hade bytt plats på saltet och sockret i kryddlådorna, men gissa om vi gottade oss länge åt det. Hans min var helt obetalbar!

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    *skrattar gott* tänk vad mkt tokigheter vi alla gör. Jag lider av att jag hade en sån där oljespray grej (OBH NOrdica) tyckte jag var jätte duktig o proffsig som använde den... En dag åkte botten ur den bara,.. Och med fart!!!
    Ni skulle bara se hur det ändå stänkte i hela mitt nyrenoverade kök!!!!!!!!! SUCK!

    Annars har jag gjort fler tokigheter med... en kolatårta vi gjorde, som man behövde typ plåtsax för att dela på.... ;(

  • lennali 9 mars 2008

    Vid 18-års ålder började jag skriva in i en fin bok alla mina bästa bakrecept, förra året skulle jag baka och som vanligt såg mitt kök ut som om en tornado har gått igenom, för lite utrymme sprider ut allt. :p
    Nå sagt och gjort, jag skulle smälta margarin och tänkte jag slår på ettan och låter det små smälta och går och tittar på väderleken på TV, och kvar på spisen ligger min fin, fin handskrivna receptbok och jag slår på fel platt och tom på högsta värmen och där sitter jag i lugn och ro och tittar på TV, tillslut tycker jag att det börjar lukta brännt men tänkte nu bränner Frasses Grill hamburgare igen (jag har en grill just utanför där jag bor), men det luktar bara mer och mer, då ramlar poletten ner, springer ut i köket och där glöder det i min inte längre så fina receptbok. :'(
    En del recept gick att rädda men inte alla och vilket arbete att sitta och skriva om allt och vilken lukt. :(
    Men man lär av sina misstag. Se aldrig TV och baka samtidigt.
    Hälsningar från försökspyromanen Lena

  • bernit 9 mars 2008

    Skit happens.
    Visserligen inte i köket men en gång i forntiden genomgick jag köksvägen på rest.skolan i Göteborg.
    I samband med skolan serverade vi lunch på dagarna där allmänheten fick äta (till ett något reducerat pris)
    Även vi i köket fick lära oss lite av hur matsalen funkade och bl.a. servera.
    Denna för mej oförglömliga dag serverades varm tomatsoppa.
    Vi hade tallriksservering och med en tallrik i var hand bar det ut bland gästerna och första gästen var en man i då snygg blazer. stående snett bakom på höger sida böjde jag mig fram och med blicke fäst på tallriken ställde jag ned den försiktigt framför gästen. SAMTIDIGT tömde jag tallriken i min vänstra hand över mannens rygg !!!!!!
    jag ryser fortfarande !!


    /BÅ :p

  • catwomisen 10 mars 2008

    Kan mest bara minnas en gång när jag var liten, sisådär 11 år eller något sånt. Jag skulle göra risgrynsgröt till mig och mina småbröder. Själva gröten gick ju bra, men tyvärr så förvarades salt och socker i två st exakt identiska kar, där det som skillde dessa åt var en liten färgprick på utsidan.
    ....
    ....
    ...Jag tog fel kar (N)

  • Fiona 10 mars 2008

    Hmmm ja, man har ju gjort några tabbar genom åren...
    De två värsta tillfällena inträffade med många års mellanrum i alla fall som tur var!
    När jag var 14 år satte jag eld på köket.
    Jag var ensam hemma på kvällen och hade satt på olja i en kastrull för att poppa popcorn o gick för att titta på tv medans det blev varmt.
    Tankspridd som jag var (och är) glömde jag snart bort den där kastrullen, efter en stund ser jag hur det rör sig i ögonvrån.
    Springer ut i köket och ser att där står grytan på spisen och brinner för fullt! Gör då självklart misstag nummer två! Jag tog kastrullen (med brinnande olja) och ställde i slasken, vred över kranen och drog på för fullt! Vilken explotion! Lyckligtvis hade jag hoppat bakåt samtidigt som jag drog på vattnet så jag fick inte minsta skada, men en stor svart fläck i taket hos min mor finns det fortfarande spår av.

    Andra stora misstaget var när jag skulle laga min korv och potatisgratäng.. Vanligtvis smakar jag lite på den råa vitlöken för att se hur stark den är, men det gjorde jag självklart inte denna gången.
    Jag tryckte i 2 klyftor i en stor form (tänk till 4-5 pers).
    När maten serverades var det så starkt av vitlök att det inte gick att äta! Inte ens min kära sambo som alltid äter allt vad jag serverar kunde få i sig det.. Det är enda gången det hänt att jag serverat något han inte tyckt om.
    Jag har ingen aning om varför det blev så den gången, men jag har aldrig kunnat glömma det.

  • bakakaka 17 juli 2008

    Puffar upp tråden för att få läsa om flera roliga tabbar i köket.:D

  • systeryster 17 juli 2008

    Har en hel mängd att bjuda på.
    Bakade förr i världen ofta med någon patient när jag jobbade inom slutenvården på psyket.
    Uppskattat som avbrott i en lång ensidig dag.Men ju flera kockar. När vi skulle servera den sockerkaka vi gjort och alla var bjudna till fikabordet, visade sig den lilla missen att någon sockerkaka blir det inte utan socker. Den räckte till väldigt många faktiskt!
    En annan gång hittade jag ett recept och satte igång med att baka något som hette "kringlor utan krångel".Läste inte receptet så noga utan upptäckte när jag blandat i ordning allt att degen skulle jäsa i omgångar.Höll på att baka och var inte till någon nytta för avdelningen resten av dagen.Många kringlor blev det ...... så småningom.Vi fick frysa in en hel del och jag kan fortfarande få pikar om det fast det var över 20 år sedan.

  • MatMax 17 juli 2008

    Blöt aldrig, ALDRIG spaghettin innan den ska i vattnet! Om ni inte vill äta pastaklubba, vill säga...

  • sonja55 18 juli 2008

    I min ungdom skulle jag koka nyponsoppa till min sambo (numera min make) kokade på nyponmust ,när musten skulle silas bort går jag till slasken för att sila bort musten, när jag ser det sista av soppan rinna ner i slasken kommer jag på att det var den jag skulle haft kvar för att göra soppa på. Kan känna än i dag hur snopen jag kände mig när jag såg det sista av soppan rinna bort. :D:D

  • Ekorrungen 18 juli 2008

    Det var när jag skulle baka drömmar te min systerson, han hade önskat sej såna te sin 10-årsdag. Jag följde receptet, sen skulle jag sätta in i ugnen, det stod 250º, mitt i ugnen, 15 minuter. Jag satte mej och såg TV, sen kände jag att det luktade bränt så jag fick öppna balkongdörrn och köksfönstret för de rök jättemycket, grannen kom och fråga vad jag hade gjort!Det blev ett gott skratt i alla fall:D Hade läst fet, det skulle bara va 150º, så det var bara att börja om igen:) Nu har jag ändrat i receptet!

  • Exquisita 18 juli 2008

    Skrivet av molgan den 24 jan 2008

    När gick något snett i köket senast, som ni tillagade?
    Kunde ni rätta till maträtten, eller baket då?


    Hej, senast var i förrgår när jag skulle göra en fiskgryta med räkor och räkbuljong.

    Jag hade inte räkor hemma, men jag hade sparat räkskal och tänkte att jag gör ett avkok på dem så får jag buljong.

    Räkskalen var från ett kilo räkor och jag tog allt, tyvärr så blev det lite för skarp räksmak och jag trodde aldrig jag skulle rädda det, men jag hällde i en extra burk krossade tomater, lite honung och mer grädde och resultatet blev jättebra.

    Det som är bra med såna misstag är att man lär sig lite mer om proportioner till nästa gång.

  • busan37 18 juli 2008

    Vilken kul tråd. Det klassiska misstaget är väl för mycket vitpeppar i såsen. Har hänt mej nån gång.
    Då är det bara att börja om. Eller den gången jag hade en plastburk med pannbiff som jag satte på spisen för de skulle vara lättillgängligt och jag startade fel platta. Inte så lätt att rengöra en platta med inbränt plast. Var när jag nyss hade flyttat hemifrån så man får väl skylla på ungdomligt oförstånd. :D

  • ros 18 juli 2008

    :)Efteråt är det lätt att skratta av alla sina misstag(Y)(Y)(Y)

    Jag brukar alltid testa nya recept innan jag bjuder någon.
    Jag föredrar cheesecake som skall frysas innan.

    Jag hittade ett recept på en cheesecake med bara gelantin i. Den behövde bara stå i kylskålet i 3 timmar stod det.

    :(Men när mina gäster skulle ta så rann det ut på tallrikarna. Det var mer en kräm än en god cheesecake. Man lär sig så länge man lever. Testa alltid först!

    Jag hade tagit upp nypotatis som vi skulle äta. En son föredrar potatismos på gamla potatisar. Jag kokade i två grytor. Jag tog av misstag grytan med nypotatis i och mosade. Det blev ett vattnigt mos på nypotatis.

    Det klassiska att ta för mycket peppar händer de flesta.

    :oNär en son var liten skulle han krydda riset lite extra. Han tog kanel istället för peppar. Men han åt upp det.

    :)Det är roligt att läsa att det är fler än jag som gör bort mig i köket!

    :)Ha det så bra bland grytor och kastruller(Y)(Y)(Y)

  • Pette 18 juli 2008

    Alla de béarnaise- och hollandaisesåser som skurit sig när jag inte passat dem tillräckligt...

    Två sätt, som är kända: Börja om med en ny äggula i vattenbad, häll i den skurna såsen sakta under förtvivlad vispning, så reder det sig oftast. Eller tillsätt lite kallt vatten i den skurna såsen och vispa så kraftigt det går - man ser hur såsen kämpar för att gå ihop igen.

  • Skogis59 18 juli 2008

    Missöde i köket = mixern gick sönder o locket flög av när jag gjorde leverbiffsmet... Behöver jag säga mer? Fotade eländet men bilden ligger på papperkopia. Gigantisk kladdvarning!:'(

  • p304amo 18 juli 2008

    Det var i min gröna ungdom:D. (Är numer bara ung). Skulle baka tigerkaka. Allt gick bra tills jag skulle själpa upp den. Kännde inte efter om den var färdig utan lät den vara inne i ugnen så länge som det stod i receptet. Det var bara att "hälla" tillbaka den i formen och grädda färdigt. Men det var den godaste kakan min bror hade ätit. Ganska degig blev den. Men numer känner jag alltid efter med en sticka. Det är ju på misstagen man lär sig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.