Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Något misstag i köket?

  • Spicegirl 1 augusti 2008

    (ursakta stavning har inget svenskt tangentbord)

    Haromdan lagade jag pulvermos som snabb ensamlunch och glomde att jag anvant plattan strax efter och satta handen rakt pa...fick brannblasa langs med hela lillfingret :'( Det har borjat laka nu och gor inte lika ont..men all den sveda och vark..for pulvermos.."suck":@

  • Smulpajen 2 augusti 2008

    Vad roligt att läsa alla inlägg i den här tråden! Själv har jag gjort många, men förträngt dem... så jag kommer i all hast bara på denna historia.

    För några år sedan skulle våra vänner flytta till Spanien. Kvällen innan skulle jag bjuda på hemlagad pizza. Förväntansfulla och hungriga sitter alla vid bordet när jag tar ut pizzan ur ugnen, som glider ner på golvet, och landar upp och ner... Jag hör bara mig själv vråla NEEEEJ! Sen brister alla ut i ett gapskratt :D Som tur var fanns det mer pizza och kvällen blev väldigt lyckad trots allt.
    Behöver jag säga att jag alltid får kommentarer från familjen när jag bakar pizza??

  • lenajeanette 2 augusti 2008

    Vilken rolig tråd! Hur kan jag har missat den.

    Min vanligaste misstag är väl att jag läser igenom receptet slarvigt och missar ingredienser om de finns hemma. Man blir som Cajsa Warg, att då tager man vad man haver och resultatet blir ett helt annat. Inte alltid till det bättre:(

  • Lilljeppe 2 augusti 2008

    När jag gjorde detta recept så skulle mitt mellan barn på då 6 år hjälpa mig. Jag höll i burken och hon i elvispen. Helt plötsligt kom jag och tänka på något annat och släppte burken. Ja ni kan ju gissa om den började snurra fort! Jag fick maräng över hela köket. Min lap top har jag stående i köket brevid spisen. Hela tangentbordet blev fullt med maräng smet. Jag vet att man inte ska ha datorn i köket, men det är så bra när jag lagar mat. HAHA ja jag har fått bort det mesta, men har fortfarande problem att skriva ö och ä. Stackars tjejen såg förskräkt ut och sa direkt, mamma det var inte jag:p:o Det blev i alla fall gott, fast med lite mindre maräng.
    Fryst chokladmaräng

  • VeraH 2 augusti 2008

    I min ungdom, hemma i köket hos mamma, vankades det kotletter till middag. Det började bra med god sås och potatis och lite grönsaker. Efter en stund kom kommentarerna runt bordet. "Var det inte lite starkt?" Vi frågade mamma vad hon hade kryddat kotletterna med och fick till svar att hon hade använt det samma som vanligt, salt , lite peppar och paprika.

    Detta rimmade inte, för alla runt bordet blev mer och mer svettiga av denna middag. Näsor började rinna och alla satt och snufsade. Vi klagade vidare till mamma att det var så starkt. Mamma började bli irriterad på oss för att vi klagade på maten hon hade stått och lagat till oss. Vi slet alla vidare med middagen, i rädsla för att göra såra mamma. Ansikten blev rödare och rödare och vi tuggade och tuggade. Det hör till saken att detta var i de tider då STARK mat inte var vardagskost som idag och starka kryddor inte fanns i hus hos det flesta.

    Min mamma var kanske LITE enig i att det var starkt men tyckte bara att vi kunde skrapa av kotletterna på ytan för att ta bort det mesta av smaken. Vi kom oss genom nästan hela middagen allesammans före vi en gång till frågade mamma vad hon egentligen hadde använt för kryddor. Hon hade bara använt paprika sa hon surt och öppnade irriterat skåpet och tog fram glaset med den röda kryddan för att visa. Då ser vi alla att hon håller i ett glas med cayennepeppar i handen. Det visade seg att lillebror i huset hade köpt nya kryddor när resten av familjen var på semester... Jag lovar det var en stark upplevelse, mamma hade til vana att täcka hela kotletterna med et tjockt lag röd paprika...

  • The_mama97mia 2 augusti 2008

    Idag gjorde jag en ostpaj som inte gick att äta. För stark. FÖr stark ost. FÖr mkt o för starkt. Jag älskar stark ost men detta gick INTE ATT ÄTA.....

  • Fiona 2 augusti 2008

    Måste nästan berätta om min far för er... Detta blir stoooooooor skrattvarning!

    Den första historien är när han skulle baka tekakor. Låter enkelt och smidigt, men eftersom han hade fått ett specialmjöl av en lokal bagare (när denna stängde ner fick pappa det för att ge till grisarna som foder) var det inte riktigt till att följa receptet.
    Det missade han ju dock så klart!
    Mjölet han fått innehöll torrjäst, men så klart använde han vanlig jäst i bunken också, vilket gjorde att efter en stund började det jäsa, och jäsa, och jäsa och jäsa... (ni kan ju tänka er själva)
    Pappa bakade på för fullt, från början små fina tekakor, som blev större och större allt eftersom degen jäste.. Vi fick slut på mjöl, och eftersom vi bodde på landet kunde man inte springa till affären för att köpa mera, utan det blev barnen i huset som fick springa till grannarna och låna!
    Till sist var de små tekakorna stora som plåtarna de låg på, ugnen hann inte med, så plåtar fick börja springas med till grannarna och degen fortsatte jäsa!
    Vi har nog aldrig så roligt som när vi berättar denna historia!
    Det hela slutade med att han gav upp och slängde det sista av degen.

    En annan historia är när han gjort middag till mig efter att mina föräldrar gått isär.
    Han hade gjort en älgstek (vardagsmat när pappa och farfar är jägare) och steksås till denna så klart. Allt är färdigt att serveras och han bestämmer sig för att hälla upp såsen i en skål istället för att servera den ur stekgrytan.
    Jag satt i matrummet och hörde bara ett högt PANG! från köket, när skålen sprack mitt i tu! Det fanns lyckligtvis gott om sås kvar i grytan så middagen blev bra ändå.
    Såsen var väldigt god, men fick där efter namnet bänksås, något han än idag får höra när han frågar vad som önskas att äta när vi hälsar på.

  • jas65 3 augusti 2008

    Jag gjorde räksås en fredags kväll på räkskal, Under tiden frågade min kompis om vi inte skulle gå ut på krogen. Klart vi ska sa jag och vi gick ut. På natten när jag kom hem så lucktade det lik och As i kvarteret där jag bodde. Jag hade glömt räkskalen i kastrullen. Alla i hyreshuset sov med öppna fönster och vädrade under dennahelg, en granne till mig fick göra om sin permanent. Veckan efter så frågade en annan granne om jag hade känt denne lukt under helgen, Nä jag har varit bortrest svarade jag, men kände att vist luktade det lite i min lägenhet. sa jag. Jag gjorde slut på 2 liter ätticka och ett flertal doftsprajer tog mig 14 dagar att få bort lukten, och än i dag så kan jag inte tåla lukten av doftsprajer.
    Mvh
    Höfta aldrig med alkohol och räkskal till en soppa
    Anders

  • MammaIrene 3 augusti 2008

    Skrivet av MatMax den 18 jul 2008

    Blöt aldrig, ALDRIG spaghettin innan den ska i vattnet! Om ni inte vill äta pastaklubba, vill säga...


    NEj det vill ja lova, detta har jag också gjort, fast då skulle det vara lasange.....fick slänga det mesta, men stod ändå o försökte få i sär o rädda något..............
    ja, ja,. man lär så länge man lever.......:p

  • MammaIrene 3 augusti 2008

    Skrivet av Spicegirl den 2 aug 2008

    (ursakta stavning har inget svenskt tangentbord)

    Haromdan lagade jag pulvermos som snabb ensamlunch och glomde att jag anvant plattan strax efter och satta handen rakt pa...fick brannblasa langs med hela lillfingret :'( Det har borjat laka nu och gor inte lika ont..men all den sveda och vark..for pulvermos.."suck":@


    Usch, stackars dig Cissi:'( det som gör SÅ ont att bränna sig....:'(

  • popik 6 augusti 2008

    I min ungdom skulle jag göra köttbullar med brun sås, allt gick bra tills jag skulle krydda såsen. Kollade inte så noga när jag tog vitpepparburken förrän jag kände en konstig doft, neeej jag hade tagit kardemumma istället som ju har lika färg. Passar inte så bra med bullsmak till köttbullar kan jag säga. :@

  • Smulpajen 6 augusti 2008

    Skrivet av Fiona den 3 aug 2008

    Måste nästan berätta om min far för er... Detta blir stoooooooor skrattvarning!

    Den första historien är när han skulle baka tekakor. Låter enkelt och smidigt, men eftersom han hade fått ett specialmjöl av en lokal bagare (när denna stängde ner fick pappa det för att ge till grisarna som foder) var det inte riktigt till att följa receptet.
    Det missade han ju dock så klart!
    Mjölet han fått innehöll torrjäst, men så klart använde han vanlig jäst i bunken också, vilket gjorde att efter en stund började det jäsa, och jäsa, och jäsa och jäsa... (ni kan ju tänka er själva)
    Pappa bakade på för fullt, från början små fina tekakor, som blev större och större allt eftersom degen jäste.. Vi fick slut på mjöl, och eftersom vi bodde på landet kunde man inte springa till affären för att köpa mera, utan det blev barnen i huset som fick springa till grannarna och låna!
    Till sist var de små tekakorna stora som plåtarna de låg på, ugnen hann inte med, så plåtar fick börja springas med till grannarna och degen fortsatte jäsa!
    Vi har nog aldrig så roligt som när vi berättar denna historia!
    Det hela slutade med att han gav upp och slängde det sista av degen.

    En annan historia är när han gjort middag till mig efter att mina föräldrar gått isär.
    Han hade gjort en älgstek (vardagsmat när pappa och farfar är jägare) och steksås till denna så klart. Allt är färdigt att serveras och han bestämmer sig för att hälla upp såsen i en skål istället för att servera den ur stekgrytan.
    Jag satt i matrummet och hörde bara ett högt PANG! från köket, när skålen sprack mitt i tu! Det fanns lyckligtvis gott om sås kvar i grytan så middagen blev bra ändå.
    Såsen var väldigt god, men fick där efter namnet bänksås, något han än idag får höra när han frågar vad som önskas att äta när vi hälsar på.


    :D:D:D:D(Y)
    Hade också en deg som jäste ENORMT en gång, men inte på långa vägar som din pappas! Ett gott skratt fick jag:D

  • Agali 8 augusti 2008

    En gång för några år sedan skulle jag och min sambo grilla en god köttbit och jag, som tyckte jag skulle göra nåt alldeles extra, fick för mig att göra en sås med lite rom i.
    Det började bra och jag skvätte i lite rom och kryddade. Smakade av och tyckte att det inte alls smakade nåt av rommen så jag tog flaskan och hällde ner gott och väl en deciliter. :D
    Där stod jag i över en timme och rörde och rörde, och kokade och tog av från plattan och tillbaka igen för att den förbannade alkoholen skulle koka bort. Och full som en alika blev jag där jag stod i spritångorna!
    Vi smakade på såsen sedan och det gick inte att äta, det var nästan så man funderade på att blanda den med cola, så stark var den. :p

    Det var sista gången jag försökta laga mat med sprit i. :D

  • Agali 8 augusti 2008

    Oj, nu kom jag på två dumheter till som jag har gjort när jag bodde ensam.

    En gång hade jag min bäste vän hemma hos mig och skulle bjuda honom på mat. Tog fram en sån där färdig lasagne ur frysen, läste på paketen "Tag lasagnen ur förpackningen och ställ in den i mitten av ugnen", tog lasagnen ur pappersförpackningen OCH folieformen, la den på en plåt och ställde in den i ugnen! Dawid retar mig fortfarande ibland för att jag bjöd på platt, utfluten lasagne som satt fast i plåten! :D

    En annan gång skulle jag göra tacos men hade inte tagit fram färsen ur frysen innan. "Det tinar i stekpannan" tänkte jag och började glatt steka på högsta värme. Tillslut hade jag en tacofärs med bitar som var allt från svartbrända till halvråa, det var den äckligaste taco jag någonsin ätit!! :D

  • shieldfire 12 augusti 2008

    1. Skulle göra hemagjord pasta med egen ost och värmer upp mjölken som ska bli ost. Sedan ska något (citron om jag inte minns helt fel) tillsättas och den reagerar med mjölken som sedan hälls genom ett kaffefilter. Lyckades glömma mellansteget och gäst och sambo såg väldigt förvånade ut när jag hällde ut 1 liter varm mjölk i vasken....

    2. Vi hade väldigt roligt åt en spalt i en av de engelskspråkiga dagstidningarna i Dar es Salaam när jag bodde där. Journalisten åkte för att hälsa på bekanta i London strax efter 9/11. Med sig i bagaget hade han 3 stora påsar ugali (majsmjöl) som är något som av någon (förmodligen relaterad) anledning var svårt att få tag på i London vid den tiden. Naturligtvis blev han stoppad i säkerhetskontrollen. Och säkerhetsvakterna trodde att ugalin var allt annat (från heroin till mjältbrandbakterier) än majsmjöl. Det enda sättet att på nåder få komma in i England var att stå i köket på säk på Heathrow och laga ugali. Mycket ugali blev det.... (hoppas dem gillar det på säkerhetsavdelningen, jag minns det som någon närmast oätbar sörja - i synnerhet utan något till).

  • salsa 12 augusti 2008

    Min dåvarande skulle sluta påsitt jobb och skulle bjuda på tårta. Ekonomin var rätt skral så jag lovade att baka Succétårta, 3 stycken närmare bestämt.
    Bottnarna går som en dans, inga problem med äggkrämen, vispar ner smöret och in i kylen för den ska svalna fortare. Städar undan efter baket, drar över med dammsugaren och ska börja med middagen. Sliter upp kylskåpdörren och ut trillar bunken med äggkrämen rakt ner på golvet och fel sida upp.:@
    Vad göra? Jag har inte råd att köpa 12 ägg till, 9 dl vispgrädde till och ½ kg smör till.
    Jag slevar upp krämen i bunken, torkar av golvet och gör tårtorna färdiga med hackad mandel och allt.
    Dagen efter när mitt X kommer hem frågar jag lite oskyldigt om tårtorna smakade bra. Jodå det blev inget kvar dom var jättegoda(Y)
    Gissa om jag var glad att jag dammsugat inna jag öppnade kylskåpet :p

  • jouisyfruit 20 augusti 2008

    Mamma skulle göra fudge till jul och jag var kanske 11år eller något vid det tillfället. Jag älskade att hjälpa till, och har alltid gjort, så jag tänkte att jag ju kunde vara snäll och röra i kastrullen när mamma var upptagen... Det skulle jag inte gjort! Fudgesmeten vällde över kanterna på kastrullen, över spisen och mammas nybonade golv. Stackars mamma, mitt i julstressen och allt.

    Men hon är långt ifrån helt oskyldig själv. Min mormor fyllde 60år och vi skulle ha festen hemma hos oss eftersom vi hade mer plats. Mamma skulle koka ägg, antagligen till smörgåstårta. Hon satte på äggen och gick ut i trädgården. Jag och min pojkvän är på övervåningen när vi hör en rejäl smäll nere i köket. Mamma hade totalt glömt bort sina ägg och nu hade vattnet kokat bort och äggen hängde i taket, bara någon timme innan gästerna skulle komma. Det var bara att städa och sätta på en ny omgång. Som tur var hade min pojkvän lite koll på tiden denna gången, för 20minuter senare gick han ut och frågade mamma om hennes ägg inte var klara snart...:D Som vi skrattade, hon hade glömt bort dem igen!

  • kickiekblad 20 augusti 2008

    Skulle steka fläskfile i en stekgryta glömde bort den så det börjADE BRINNA I GRYTAN GISSA OM HELA KÖKET VA RÖKFYLLT nu e jag försiktigare å te råga på allt brände jag sönder min hand

  • PinkLadie 20 augusti 2008

    Fortfarande 10 år efteråt, blir jag varje år påmind om när jag bjöd på semlor "på mitt vis"...
    Hade tagit fel på florsocker och potatismjöl...

  • boz1965 20 augusti 2008

    Jo, sist jag gjorde bèarnaise lyckades jag skära den. Men det är lätt att rädda med en ny äggula.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.