Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nickel och plast i lightprodukter?

  • irrevirre 9 december 2007

    Jag hörde att det finns en massa otäcka saker i t.ex. Lätta och Lätt & Lagom. Nickel, plast och annat. Det behöver inte anges på innehållsförteckningen.
    Är detta sant? Och varför tillsätts det? Någon som vet?

  • anluk 9 december 2007

    Plastkulor har jag också hört att det finns i lättprodukter. Vet inte om det stämmer eller varför men jag tror personligen inte att lättprodukter är det bästa för hälsan i längden.

  • mumsigt 9 december 2007

    Oj herregud det blir bara värre o värre..Undrar vad vi stoppar i oss egentligen ..
    är det så konstigt att vi blir sjuka?:'(:'(:'(
    Nästan läbbigt(N)
    Plastkulor,nickel..ush ..nä fy bubblan..
    Jag var tilräckligt arg på ICA..nu blir jag ännu mer arg:@:@:@

  • evaldo 9 december 2007

    Nyckelhålsprodukter ar inte alltid det bästa valet när det kommer till kritan.
    Titta bara vad många andra tillsattser det innehäller.
    Det vi sett om ICa är nog bara toppen på isberget, det kommer troligen mera.

  • mumsigt 9 december 2007

    Ja säkert ...Det är ju inte klokt ehgentligen..(N)(N)
    Men hur kanLätta nu som verkar ha plast i sin produkter få komma undan med det?
    Vad gör myndighetrna?(N)
    Och var finns Livsmedelsverket.Är det också nedlagt??:'(:'(:'(

  • Aspholme 10 december 2007

    Min mormor gjorde eget bordsmargarin. Hon blandade ett paket smör med ett paket margarin och fick på så sätt ett brebart bordsmargarin. Jag har också hört detta om plastkulor i Bordsmargariner? Men allt man hör behöver inte vara sanning:D

  • tuden 10 december 2007

    Min dotter tittade på tv (du blir vad du äter ) och där sa dom att det bästa smöret att äta var grön breggott och att man inte skulle äta lätt produkter för det är inte bra man ska äta det vanliga men ta mindre mängd av det så i våran familj finns det inte längre lättprodukter:D

  • styvan 10 december 2007

    Men fy va' läskigt....har själv inte hört talas om att det skulle finna sådana "saker" i lättprodukter men man blir inte förvånad! Undrar hur det är med Becel?? Är det någon som vet ??:'(

  • UllaLindlof 10 december 2007

    Ja visst är det äckligt:@. Har läst boken Den hemlige kocken och den rekomenderar jag till alla matintresserade.Efter att ha läst om hur man tillverkar smörgåsmargarin äter jag bara bregott.
    Boken är kanske ett bra tips till julklapp.:DDet är svårt att undvika alla tillsatser, man får bestämma sig för några till exempel E 621. Ja egentligen all E ämnen som börjar på 600. Det otäcka är att det är ok att använda här men är förbjudna i Austraslien.:'(
    Läs boken.

  • Aspholme 10 december 2007

    Huga!

  • Jessika 10 december 2007

    Nu börjar jag tro att alla har fått fullkomligt fnatt:D Nickel förekommer naturligt i flertalet livsmedel och plastkulorna var sådant man skrämdes med på 80 och 90-talet när det gällde bordsmargarin.

    Så här skiver livsmedelsverket om nickel i mat:
    "Vi får i oss små mängder nickel via maten. Det är inte sannolikt att man reagerar på de låga halter som finns i livsmedel, även om man är nickelallergisk. Om förhöjda halter förekommer kan man inte utesluta reaktioner hos nickelallergiker. Hos vissa personer med kroniskt handeksem verkar det som en minskning av nickelintaget via maten kan ge symtomlindring. Vegetabiliska livsmedel som spannmål och bönor innehåller naturligt högre halter nickel än animaliska livsmedel som kött, mjölk och ost.

    En del av det nickel vi får i oss kommer från de rostfria kärl vi använder vid tillagning av mat. I extrema fall kan sura livsmedel lösa ut nickel från kastruller. Nickel finns även i låga halter i dricksvatten. Mat från konservburkar innehåller inte högre halter av nickel än annan mat."

    Innehållet i Lätta är: vatten, veg.fett, veg. olja, filmjölk, modifierad stärkelse (tapioakbaserat), salt, emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av veg. fett (mono- och diglycerider av fettsyror)) konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D-vitaminer.

    Visst finns det ofta onödiga ämnen i många lättprodukter men alla är faktiskt inte dåliga. Det gäller bara att läsa på förpackningarna och därefter ta ställning till vad man vill och inte vill äta.(Y)

  • Okänd 10 december 2007

    Blaha,får sluta med lätta och börja med Bregott istället.Jösses,det är ingen hejd på konstigheter vad det gäller livsmedel:@

  • farmoringer 10 december 2007

    Men det sägs också att allt smöraktigt som är hårt är inte nyttigt heller och bregott är hårt..Och det där med plaskulor var väl längesen den historien gick och alla blev helgalna men inte var det så inte..

  • mistralwind 10 december 2007

    mycket lättprodukter har mer kalorier än den fetare varianten med, om sånt räknas.
    Farmor blandade själv, som någon annan tidigare nämnt, också sitt eget bordsmargarin. Smör och en skvätt olja för att få den bredbar, samma ingredienser som bregott =)

    fett är dessutom en otrolig smakförhöjare, så dra ner på andra onyttigheter först!
    Lättmjöölk är min favvo! I alla tider har folk druckit mjölk direkt mjölkad från kon. Nu av någon underlig anledning kan vi inte dricka fetare mjölk än lättmjölk.. *aaahh - panicbutton*
    Konstigt att folk har överlevt alla tider fram tills nu då, då lättmjölk inte fanns.
    ja, si dessa förståsigpåare, de här kraven på hur man ska leva och vad man ska äta brukar ändras med tiden, men det är alltid samma moralpanik och bantarkrav på folk. Det är imponerande att folk ska kunna klara av att deklarera och dra av vinster på inkomst osv osv, men vi klarar inte av att föda oss själva.
    Nu blev jag politisk, bäst att ge mig här.. hahaha!

  • Hannsi 10 december 2007

    tänk om alla bara skulle äta som förr och inte använda sig av light produkter. Frågar man lite äldre personer om vad dom tyckte var bäst får man höra " det var bättre förr" och vet ni, jag tror det stämmer dom hade inte lika mkt hälsoproblem och övervikt som många brottas med idag.

  • Lilljeppe 10 december 2007

    Min förra sambo har svår nickel allergi och vi fick en lista på allt han inte fick äta. All mat som legat i plåtburkar, så som majs m.m. Lök fanns det nickel i. Ja vi fick problem att laga mat kan man säga(N) Jag gav upp med matfrågan. Han var så allergisk att han inte kunde ha pengar eller nycklar i fickan. Så är ni inte så allergiska bör det inte vara några problem(Y)(Y) Plastkulorna kommer väl ifrån att om man sätter ut ett glas funlight saft i solen delar den på sig och det ser ut som det är plastkulor i halva glaset.(N)

  • Okänd 26 december 2007

    Läste en frågespalt i Allas veckotidning nyligen där frågan gällde plastkulor i typ,lättmargarin.
    Och experten som svarade sa att det inte finns plast i dessa produkter,men hon hade hört ryktena.Ska vi lita på det???Jag har gått över till Bregott iallafall.

  • Amika 26 december 2007

    Jag snvänder mig bara av vanliga produkter. Inga light produkter. Jag är helt övertygad om att det inte är bra att använda sig av dem. Jag såg att lilljeppe tog upp funlight... Nästan alla light produkter innehåller aspartam eller liknande... Det är ju bekräftat att det är gifter... Mums... Dessutom smakar alla lightprodukter illa. De är blaskiga, beska och allmänt vidrigt smakande. JAg tycker dock att det är bra att de finns med tanke på diabetiker. Men kan man hålla sig från dem så bör man nog göra det...

  • Amika 26 december 2007

    *Skrattar* Snvänder... Använder ska det ju vara! :D

  • bejofr 26 december 2007

    alla dessa light produkter innehåller ju mer av alla tillsatser, jag kör med de vanliga fetare produkterna, tar bara lite mindre om jag ska hålla igen lite.:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.