Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Operation!?? Sluta röka först....

  • Gnurf 27 november 2009

    Läst på text-tv nu på morgonen:

    114 SVT Text Fredag 27 nov 2009
    INRIKES Publicerad 27 november

    Rökstopp bör krävas för operation

    Det borde vara självklart att kräva
    att en patient gör ett uppehåll i
    sitt rökande. Lika självklart som att
    kräva att patienten är fastande eller
    går ner i vikt. Det säger Socialstyr-
    elsens chef Lars-Erik Holm till SvD.

    Ett exempel är ortopedkliniken vid
    Norrlands Universitetssjukhus i Umeå,
    där man sedan ett halvår kräver att
    patienten inte ska röka två månader
    före och efter en operation.

    Flera studier, bl.a från Södersjuk-
    huset i Stockholm, visar att rökstopp
    halverar risken för komplikationer
    både vid stora och små ingrepp.
    SvD = Svenska Dagbladet

    Jaha...ett nytt solklart fall av Storebror ser dig...eller korrekt krav för patientens bästa!?? :o

  • boz1965 27 november 2009

    Det tycker jag är ett helt rimligt krav. Precis som att man ska ha varit alkoholfri en viss tid om man är alkoholist.

  • redd 27 november 2009

    Tycker det känns ganska larvigt, informera patienten om riskerna och ge starka rekomendationer att sluta eller kraftigt dra ner på rökandet.

    Däremot kan man ju kräva rökuppehåll ett par dagar innan operationen för att förbättra syresättningen av blodet men det krävs det ju inte 2månader för.

    Sedan skulle jag tro att studierna antingen rör något specifik som t.ex. hjärtoperationer eller dylikt, alternativt skulle jag sätta mina pengar på att den är fabricerad, eller snarare en vald tolkning.

  • 123Linnea 27 november 2009

    Det kostar en del för sammhället med operationer, så...

  • Dunadain 27 november 2009

    Skrivet av 123Linnea den 27 nov 2009

    Det kostar en del för sammhället med operationer, så...


    Nu är det ju så att de som röker, betalar mycket mer i skatt än vad operationer någonsin kommer att kosta. De har betalat sina operationskostnader många gånger om. Tänk om alla slutat röka, köra bil och dricka alkohol. Då skulle sverige bli ett u-Land. Vi lever på de skatter vi själva betalar in.

  • 123Linnea 27 november 2009

    Skrivet av Dunadain den 27 nov 2009

    Skrivet av 123Linnea den 27 nov 2009

    Det kostar en del för sammhället med operationer, så...


    Nu är det ju så att de som röker, betalar mycket mer i skatt än vad operationer någonsin kommer att kosta. De har betalat sina operationskostnader många gånger om. Tänk om alla slutat röka, köra bil och dricka alkohol. Då skulle sverige bli ett u-Land. Vi lever på de skatter vi själva betalar in.

    Tror inte det.

  • Missan44 27 november 2009

    Skrivet av Dunadain den 27 nov 2009

    Skrivet av 123Linnea den 27 nov 2009

    Det kostar en del för sammhället med operationer, så...


    Nu är det ju så att de som röker, betalar mycket mer i skatt än vad operationer någonsin kommer att kosta. De har betalat sina operationskostnader många gånger om. Tänk om alla slutat röka, köra bil och dricka alkohol. Då skulle sverige bli ett u-Land. Vi lever på de skatter vi själva betalar in.

    En rökare kostar samhället så mycket så det kan han/hon aldrig betala genom tobaksskatten.

  • Gnurf 27 november 2009

    Nä men har du nu varit å tjuvläst på Philip Morris hemsida igen!! Den där infon måste tas med några lastbilslass Salt....:D

    Å då har man alltså avslöjat sitt eget ställningstagande *attans oxå* :p

    Det här kan nog bli en riktigt fin diskussion...(H)

    Skrivet av Dunadain den 27 nov 2009

    Skrivet av 123Linnea den 27 nov 2009

    Det kostar en del för sammhället med operationer, så...


    Nu är det ju så att de som röker, betalar mycket mer i skatt än vad operationer någonsin kommer att kosta. De har betalat sina operationskostnader många gånger om. Tänk om alla slutat röka, köra bil och dricka alkohol. Då skulle sverige bli ett u-Land. Vi lever på de skatter vi själva betalar in.

  • Amika 27 november 2009

    Alla vet ju att syresättningen försämras när man röker och därav så läker op-såren långsammare och därför är det större risk för komplikationer. Samt att det är riskablare att söva rökare. Där vet jag inte riktigt varför, men jag ska ta reda på det. Återkommer på den punkten.

    Så det är ju för patientens bästa. Inte för att tillfredställa något kontrollbehov. Tror jag iallafall. :)

  • croxie64 27 november 2009

    Har gått igenom 3 cancer operationer och 2 gallstens relaterade operationer....och jag kan förstå varför dom vill att rökare ska lägga det hela på hyllan innan en operation. Jag började röka när jag var 9 år och röker fortfarande.

    Saken är den att medan man är sövd så samlas det mycket slem i lungorna om man är rökare. Jag miste nästan livet på grund av det efter den sista cancer operationen. Kunde inte andas och allt bara stannade av.
    Och som Amika säger så läker man långsammare. Smärtlindring är också svårare eftersom smärta förvärras av nikotinet.

    Men....problemet är att rökare har svårt med motiveringen. Om hälsan var en orsak att sluta, då skulle det inte finnas några rökare alls. Det sunda förnuftet blir utslängt med badvattnet så att säga och inte ens cancer fick mig att sluta.

    Skulle vilja säga att förslaget är för patientens eget bästa. Men det kommer att finnas situationer när det inte finns tid att sluta röka inför en operation också. Undrar hur dom har tänkt hantera den biten? Har gått igenom 2 akuta operationer själv och det har inte funnits tid att fundera på att sluta röka.
    Innan hysterektomin så blev jag i alla fall rådd av narkosläkaren att hålla mig ifrån cigaretter under de 4 dagar jag gick igenom tester innnan operationen. Han sa att idealet var att sluta minst 3 månader innan eftersom mycket slem kommer upp när man lägger bort cigaretterna, och det innebär en risk om man är sövd.

  • mafia 27 november 2009

    Jag tycker det är ett vettigt förslag, för patientens bästa. Rökning är ju BARA skadlig och den som lyckas bli fri från detta gissel kan bara vara lycklig.
    Tro inte att rökare betalar så mycket genom tobakskatten, att det är ett plus för samhället.:@ Nej och åter nej. Rökning är farligt för så mycket och har man som jag sett en massa kolpatienter i sitt arbete, så förstår man faran i samband med operationer.
    Har själv varit rökare på det "glada 60- talet" då de flesta ungdomar rökte. Slutade för 34 år sedan, tack och lov.(Y)

  • DeresMajestet 27 november 2009

    Oj, så sinte dere svenskere er på røykere!
    Det er sagt mye rett og riktig i denne debatten, men problemet er ikke at røykere ikke vil slutte, men at de ikke kan slutte.
    Det finnes ikke en røyker som ikke ville ha vært røykfri om de hadde fått det til..
    Jeg har også jobbet med kolspasienter i mange år, og tro meg, det er ikke en av mine pasienter som ikke ønsker å slutte å røyke!
    Har ei venninne som har jobbet som ruskonsulent, både i Norge og i USA, og hun sier at det er atskilling vanskeligere å slutte å røyke enn feks og slutte å drikke. I norge og i USA klarer ca 10% av alkoholikere å bli tørrlagte. Tror ikke tallene er så mye anderledes i Sverige.
    Det er dårlig pedagogikk i å kritisere røykere for det som er et stort problem for dem- både økonomisk og helsemessig.
    Alle røyker blir mobbet regelmessig i følge undersøkelser på mine pasienter.
    I stedet for å se rødt hver gang du ser et tent sigarett, så bruk energien din heller til å rose en røyker som har eller prøver å slutte!

    God helg!

  • Gnurf 27 november 2009

    Jo men DeresMajestet...jag roser gärna varenda rökare som har eller försöker avveckla sin last (Y)

  • mafia 28 november 2009

    Jag håller med om att det är jättesvårt att sluta röka, jag har nämligen gjort det två gånger. När man väl har lyckats få begäret ur kroppen, så är det underbart.:D Jag ser inte rött när jag ser en cigarett, utan beklagar mest den stackars nikotinslaven. Kanske kan det hjälpa någon, att bli fri från lasten, när läkaren kräver rökstopp inför en planerad operation. Det är väl i så fall bra.
    Mycket beror på den egna viljan, om man ska sluta röka, men många behöver nog extra hjälp och då är det ju viktigt att det finns att få, vad det sen är för något.
    Jag tycker också att jakten på rökare här i Sverige är otrolig. Snart får de väl intre röka i sitt eget hem. Jag har haft arbetskamrater som i -10 och snöstorm slängt på sig en väl inrökt kappa och mitt i natten( efter omhändertagande av en dödstrött kolpatient) gått ut för att stilla sitt nikotinbehov. Det säger väl något om lasten.

  • Amika 28 november 2009

    Jag kritiserar inte heller rökare, jag har varit rökare själv. :)

    Jag säger bara att jag förstår sjukvårdens inställning till varför de vill att man ska sluta röka inför en operation. Och att det bara är för patientens bästa, inte för att "sätta åt rökare". :)

    Något som fascinerar är ju hur det kommer sig att vissa har svårare att sluta än andra. Det är något jag funderat jättemycket på. För även jag har ju träffat på människor som är dödsdömda på grund av en sjukdom och de skulle leva längre om de kunde sluta, men det kan de inte.
    Vården pratar om missbrukarpersonligheter. Men jag tror inte att det är så lätt som att "avfärda" det som missbrukarpersonligheter... Det är mycket mer invecklat än så... För som du skriver så finns ju viljan hos dessa människor. Och många hävdar ju väldigt felaktigt att bara viljan finns så går det.
    Ja, det stämmer hos en del. Det stämde hos mig. Men inte hos alla.

    Någon som har några åsikter om vad det kan bero på? Vad känner ni rökare att det beror på? Varför röker ni?

    Och detta är frågor som är helt ödmjukt ställda. Helt utan några pekpinnar. Jag är bara nyfiken. Det är allt. För det mänskliga psyket har alltid fascinerat mig.

  • croxie64 28 november 2009

    Skrivet av Amika den 28 nov 2009

    Någon som har några åsikter om vad det kan bero på? Vad känner ni rökare att det beror på? Varför röker ni?

    Och detta är frågor som är helt ödmjukt ställda. Helt utan några pekpinnar. Jag är bara nyfiken. Det är allt. För det mänskliga psyket har alltid fascinerat mig.


    Vet inte om det finns någon allmänt svar på varför människor röker, men i mitt fall så är det gammal vana...haha Eller ovana, ska man väl kalla det.
    Har försökt sluta och till och med hållit uppe i nästan 6 månader för många år sen. På senare tid så har jag använt mig av hypnos för att minska på antalet cigaretter jag röker per dag, och det funkar faktiskt.
    Pappa rökte när vi växte upp och jag började tidigt, var bara 9 år när jag drog mina första bloss. Kan dock inte skylla det på pappa helst eftersom ingen bad mig fortsätta :p Men tobaken fanns lätt tillgänglig om man säger så.

    En konstig form av trygghet ligger nog bakom tror jag. Lukten av tobak kommer alltid att påminna mig om "hemma".

    Min som som är 27 år nästa vår började röka för ett par år sen, helt utan synbar anledning. Jag bestämde mig för att inte slå honom på fingrarna, utan frågade istället varför just nu? Varför inte i tonåren när de flesta testar det mesta? Jag fick inget riktigt svar, men bara ett par veckor senare så berättade han att han bestämt sig för att inte fortsätta. Tack och lov så hann han aldrig bli beroende.

    Hypnosen som jag använder mig av "omprogrammerar" den delen av hjärnan som gör att man automatiskt sträcker sig efter cigaretterna. I början så trodde jag att det var båg, men när jag började "glömma" cigaretterna hemma då vi åkte in till stan för att möta en klient eller liknande, då förstod jag att det inte var vanlig glömska. Under normala förhållanden så är det det första jag stoppar i fickan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.