Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Päls vs Fuskpäls

  • boz1965 22 februari 2011

    Skrivet av siggemums den 20 feb 2011

    ...Förstår inte att det skulle vara dubbelmoral att äta qorn. Är själv inte vegetarian men äter gärna vegetariskt alternativ och då gärna qorn.


    Absolut ingen dubbelmoral att äta quorn för att man råkar tycka att det är gott. Dubbelmoralen, som jag ser det, ligger i att gå ut stenhårt med att man inte på några villkor äter kött och sen steppa in på ICA eller Hemköp och handla köttliknande vegetariska produkter för att man i alla fall vill ha utseendet och smaken av kött. Det finns så många utomordentligt delikata rätter och produkter som är både mättande och näringsrika utan att vare sig likna eller ens smaka kött.

    Jag har själv minst två köttfria dagar i veckan och det skulle inte falla mig in att äta fuskbacon eller proteinkorv de dagarna när det finns så mycket annat gott att frossa i. {eat}

    -------------
    Edit: Rättat ett stavfel

  • Isia88 22 februari 2011

    Skrivet av boz1965 den 22 feb 2011

    Nåja, det är väl bara Crocodile Dundee som käkar orm med nån större aptit. Korv, färsbiffar och liknande är ju mat som man traditionellt förknippar med kött - inte sant? Och nuggets är en ny företeelse från "over there" så den formen kan jag väl köpa om än lite motvilligt.


    Traditionellt - ja. Men det är rätten i sig som är traditionen, inte köttet. Att säga att det är hyckleri att äta sådana rätter fast utan kött, vore att stänga ute vegetarianer ur traditionen för att de har litet annorlunda värderingar angående kost. Trots det äter de mat som smakar likadant, men som inte involverar döda djur.

    Det där är en myt som många vegetarianer/veganer hemskt gärna vill framhålla, men det är just bara en myt som visar på en djup okunnighet och som har skapats av folk som inte vet hur kvalitetskött ska smaka utan går helt på hur det menlösa industriköttet smakar. En bit välhängd (alltså inte mörad med tillsatta enzymer eller vakuum) biff behöver inga andra kryddor än salt och en liten gnutta peppar.


    Javisst, boz, kvalitetskött smakar bättre än industrikött - det har du säkert jätterätt i - men det jag vill mena är att man knappast vill efterapa lätt saltat och litet pepprat kvalitetskött som vegetarian, i sin matlagning. Eller?
    Det 'menlösa industriköttet' är, dessvärre, det som många har råd med, medan kvalitetsköttet anser jag vara någonting man inte äter till vardags på samma sätt av hänsyn till Herr Plånbok. Vegetariskt skulle här även vara billigare.

    Och menar du att den vegetariska kosten ofta försöker efterapa det 'menlösa industriköttet', som på grund av bristen på kvalitet absolut inte smakar som kött ska smaka, då kommer ju inte heller den vegetariska efterapningen smaka kött heller. Däremot kommer det ha den smak som eftersträvas, som man funnit god i den mat som av dig anses vara av sämre kvalitet. Fast utan kött. Dvs, kryddningar och annat som inte är kött, men som bidrar till det som anses, av köttätare, vara köttsmak.

    Det här är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Visst kan du hälla en påse tacokrydda eller liknande i quornfärsen och intala dig att den smakar "kött". Det enda du åstadkommer med det är att dölja alla naturliga smaker och intalar dig att det är så kött ska smaka.


    Det är precis det jag menar! Quornfärs med tacokrydda smakar tacofärs, precis som köttfärs med tacokrydda smakar tacofärs. Det är ju kryddan som gör det - inte proteinet - så varför skulle det vara hyckleri?

  • Isia88 22 februari 2011

    Även om detta med kött inte följer trådens rubrik, då. Tycker dock att ämnet är precis lika intressant i frågan om dubbelmoral.

    Angående det här med päls och fuskpäls, så har jag fått för mig att folk anser det vara dubbelmoral att använda fuskpäls, för att det trots allt ser ut som riktig päls och att man på något sätt ändå gör 'reklam' för äkta päls.
    Energiåtgången, som nämndes ovan, till att tillverka fuskpäls, kommer ju på så sätt även att gå till andra, varma plagg. Och face it, vi bor i ett nordiskt land där det har en tendens att bli väldigt kallt - med päls eller utan, så måste vi faktiskt ha värmande kläder för att överleva vintrarna. Och både fuskpäls och vanlig päls värmer otroligt bra.

    Är, om jag ska vara ärlig, inte speciellt insatt i det här med energiåtgång och industri av fuskpäls eller annat material - men när jag tänker på alla de historierna om minkfarmar o dyl , tycks inte energiåtgången till fuskpäls vara ett så gigantiskt problem med tanke på alla andra plagg UTAN fuskpäls som tillverkas. Eller är det pälsanvändarna som vill påstå att det är pälsanvändning som är det ultimata?

  • WieYeay 25 februari 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 feb 2011

    Skrivet av WieYeay den 18 feb 2011

    Varför är det dubbelmoral? Jag är själv vegetarian och jag äter sojabullar, såkallat vegbacon och så vidare. Det är ett enkelt sätt att kunna äta på ett sätt som man är van vid även fast man inte är villig att stödja den industri som ligger bakom vanliga köttbullar och vanligt bacon. Orden "låt vegetariskt vara vegetariskt och sluta efterapa köttalternativen" tycker jag låter som ett väldigt konstigt argument då ju faktiskt de vegetariska alternativen är vegetariska. På vilket sätt skulle det vara att göra de vegetariska alternativen mindre vegetariska?


    Det nog bara en vegetarian/vegan som kan få det argumentet att verka konstigt. Dubbelmoralen ligger just i att efterapningarna ska likna kött så mycket som möjligt. Varför skippar man inte hela veggogrejen istället om man nu är så sugen på kött att man absolut måste ha substitut för det? Som kock har jag alltid satt en ära i att laga vegetariska rätter som är just vegetariska och inte ett substitut för kött, annars missar man hela meningen med att välja vegetariskt, menar jag.

    Det konstiga argumentet, som jag ser det, är att du är vegetarian för att du "inte vill stödja industrin". Det finns alternativ till att köpa industriellt framställda köttprodukter. Vill du inte stödja "industrin" finns det ju alltid kött att köpa av folk som jagar. Då har djuren sluppit stressen i köttindustrin och levt som fria och glada individer ute i skogen fram till den dag de sköts. Plus att vilt smakar så mycket bättre än industriköttet. Vill du ha bacon eller kotlett utan att stödja industrin så köp bacon eller kotlettrad av vildsvin. Köp hjortstek eller älgkött av en jägare. Bara ett par exempel.


    Orsaken till att jag blev vegetarian från början var att jag inte ville stödja industrin. Jag tycker att det är rent ut sagt barbariskt att folk njuter av att döda djur, det vill säga att jaga. För orsaken till att man jagar idag är ju att det är en hobby. Detta är något jag aldrig skulle stödja. Förövrigt tycker jag att det känns något fruktansvärt vidrigt att äta ett lik. För ja, det är precis så jag ser det. Jag ser döda djur som lik och det är inget jag vill äta.

    För övrigt förstår jag inte varför man alltid ska behöva försvara sig som vegetarian. Om man inte vill äta döda djur är väl det upp till var och en. När man sen letar efter nya recept och så så kan det ju dessutom vara betydligt enklare att hitta om man kan använda recept med kött och sedan bara byta ut köttet.

    Varför man inte skippar hela "veggogrejen" för att man tycker att kött är gott som ju många gör är för att man inte vill äta kött av andra orsaker än själva smaken. Det är inte alltid nyttigt att äta kött, i vissa fall kan det vara en orsak (även om det verkligen inte alltid heller är nyttigt att äta viss vegetarisk mat), i vissa fall gillar man inte bara inte tanken på att äta något som har levt och haft ett medvetande o.s.v. Detta är ju inget som har med smaken att göra så varför skulle det bli dubbelmoral? Jag personligen tycker dessutom inte att man kan påstå att quorn eller andra alternativ alltid ens smakar som kött, det enda jag har hittat som smakar läskigt likt kött är veggobacon. Quorn/sojaprodukter är helt enkelt för mig ett enkelt sätt att få in protein i måltiderna. Dina argument kan jag absolut inte förstå mig på. För mig låter det som om du helt enkelt bara tänker på mat som något som ska vara gott och att du därför inte förstår varför man ska ersätta något som redan har något som smakar på ett visst sätt.

    Men mat är så mycket mer än bara vad det smakar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.