Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Planka

  • monel 6 april 2008

    Jag vill också ha :'( Långt till Ullared och Citygross har vi inget :(

  • The_mama97mia 6 april 2008

    Skrivet av zudette den 6 apr 2008

    är det ingen som har nå kul tips på vad man kan ha på plankorna - Brukar förutom köttet och moset ha tomat och sparris.... nån gång har jag fyllt coctailtomater eller en chaminjonhatt med färskost (kantarell- eller peppar) men det skulle vara kul att höra andra varianer på plankor!



    Sparris o tomat låter bekant. Champinjonhattar måste ju gå att leka med en del.... Jag är ju total nybörjare på planka här.. haha... men det är ju potatismoset som är grejen liksom. Jag glömde att gratinera med ost. Det var gott ändå. Barnen gillade moset supermkt, nästa gång får jag väl göra korv o mos på planka. Låt varje måltid bli en fest...
    Mera tips mottages tacksam! Det måste finnas många som är vana plankare????

  • lilas 9 april 2008

    Det här låter superbra! Jag vill oxå ha plankor.Måste investera i sådana!

  • pia61 9 april 2008

    Jag fick plankor i julklapp, men dom ligger fortfarande inplastade.
    Nu måste jag ju använda dom efter att ha läst detta! TACK för alla råd som skrivits. (L)

  • Glitterfia 9 april 2008

    mama97mia, Jösses vad billigt, jag betalade 180 kr st.

    Vi använder våra plankor ganska ofta. Varken värmer eller oljar in dem. (Brände in dem första gången bara. Diskar dem bara med hett vatten. Så här ser oftast våra ut.

    Tomat, kryssad för att inte spricka,
    Bryner kött snabbt så det får färg, blir klar i ugnen medan moset gratineras.
    Mos, med ett ägg i.
    Sparris
    Stekta champinjoner, läste någon som la en champinjonhatt med vitlökssmör på (låter super)
    Till det beasås.

    Laxplanka.
    Snabb brynt lax (lägg på den lite senare, när mosen nästan är klar)
    Mos
    tomat
    sparris
    vitvinssås på påse
    Creme fraiche klick och en röd romklick på det.

  • The_mama97mia 9 april 2008

    *lovely....* det låter bara så bra... jag kommer göra plankor igen här snart.
    Undrar om ngn gör det med typ köttfärsbiff på????
    :o Nyfiken

  • Glitterfia 9 april 2008

    *skakar på huvudet* :D Inte jag....
    Men varför inte, men för min del känns det som mycket disk för en köttfärsbiff, lat som jag är. :p

    Däremot skulle jag kunna tänka mig att göra pommes duchess till biffarna....

  • monel 9 april 2008

    Ingen som vet var man kan få tag på plankor? Finns det på nätet? Det är för långt till Ullared :'(

  • Glitterfia 9 april 2008

    Blev du sugen monel :p
    Jag köpte mina på domus/konsum, men dom var dyra. Du kan ju kolla på butiker inspiration/duka osv... Coop forum tror jag ha haft också. Kolla på alla butiker som har köksgrejor.

    mama97mia och du kanske kan göra en deal så kanske hon kan skicka sådana med post till dig? Som de gör på tradera. Man betalar både för plankorna och frakten.

  • Glitterfia 9 april 2008

    Det var bara en tanke från en som handlar på tradera ibland :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.