Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Plankstek!

  • amoz 23 augusti 2010

    Nu äntligen ska jag inviga mina "plankor" och nu har jag en fråga till er därute: Kan jag förbereda allt och sen bara sätta in plankorna i ugnen då gästerna kommit?

  • The_mama97mia 23 augusti 2010

    Hmmm... bra fråga... men visst måste du kunna det.
    Låter lite vågat dock haha, ska du inte provköra innan?
    Beror väl på vad du har på plankan, jag menar om köttet är brynt innan, eller om det är fisk som ska passas - du fattar.

    Då jag bjuder på planka är det bara barnen o jag o vi väntar på plankan. Den väntar inte på oss.

  • amoz 24 augusti 2010

    Jo men jag menar självklart att köttet ska vara klart innan och så även svamp och mos. Och nu tänker jag att jag har förberett det typ en timme innan jag sätter in det i ugnen för att få färg på moset och att allt blir varmt????

  • chrisq 24 augusti 2010

    :DDhelt ok om det är färdigt kött o sen mos o grönsaker o sås lycka till vi äter ofta planka på kött o lax så mysigt

  • Mellanbellan 24 augusti 2010

    Jag gör ofta plankan klar för ugnen innan gästerna kommer, för då slipper man stekoset och har hunnit få undan den mesta disken som stekpanna, moskastrull och sprits. Det enda jag lägger på senare är såsen. Lycka till. Det kommer att bli jättegott

  • amoz 24 augusti 2010

    Skrivet av Mellanbellan den 24 aug 2010

    Jag gör ofta plankan klar för ugnen innan gästerna kommer, för då slipper man stekoset och har hunnit få undan den mesta disken som stekpanna, moskastrull och sprits. Det enda jag lägger på senare är såsen. Lycka till. Det kommer att bli jättegott




    Precis så tänker jag oxå, det är så tråkigt att stå vid spisen då gästerna kommit. En fråga bara: måste såsen med in i ugnen eller kan man värma den vid sidan om och lägga på den när man tagit ut plankan?

  • chrisq 25 augusti 2010

    :DD man kan värma vid sidan om är enklast o blir inte så kladdigt då

  • mariec 25 augusti 2010

    Stek först kött o grönsaker, gör såsen och mosen.
    tjugo minuter innan gästerna kommer. Spritsa mosen och lägg t ex tomaten på. In i ugnen.
    När mosen fått färg, lägg på kött och grönsaker och sås, in en liten stund så det blir riktigt varmt.
    Lägger du på köttet direkt blir det torrt och tråkigt!

    Kom ihåg inget diskmedel på plankan där du ska göra ren den. Bara varmt vatten. Nästa gång du ska använda den så sätt in den i het ugn, låt den "svettas" av och diska av med hett varmt vatten igen innan du lägger på mosen.

    Lycka till!

  • osita 25 augusti 2010

    Skrivet av mariec den 25 aug 2010

    Stek först kött o grönsaker, gör såsen och mosen.
    tjugo minuter innan gästerna kommer. Spritsa mosen och lägg t ex tomaten på. In i ugnen.
    När mosen fått färg, lägg på kött och grönsaker och sås, in en liten stund så det blir riktigt varmt.
    Lägger du på köttet direkt blir det torrt och tråkigt!

    Kom ihåg inget diskmedel på plankan där du ska göra ren den. Bara varmt vatten. Nästa gång du ska använda den så sätt in den i het ugn, låt den "svettas" av och diska av med hett varmt vatten igen innan du lägger på mosen.

    Lycka till!


    Gör du köttet FÖR TIDIGT blir det ju TORRT !!!!
    Då får du bara steka det tills det börjar bli "medium" för det fortsätter ju att steka sig en stund efter det att du tagit ur det ur pannan!!! Och sedan får det sig ju värme 1 gång till när du gratinerar.....
    Visst kan du hälla på VARM sås efter gratineringen. =))
    Mycket viktigt detta med att INTE använda Diskmedel!!!!!!

  • vinciqator 25 augusti 2010

    Näha - inget diskmedel? Varför Då?

  • 7201 25 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 25 aug 2010

    Näha - inget diskmedel? Varför Då?

    Antagligen för att man oljar in plankorna.
    Diskmedel tar bort fettet och plankorna spricker !!!!?

  • 123Linnea 25 augusti 2010

    Ni som har plankor - hur många kan ni tillaga på en o samma gång?

  • 7201 25 augusti 2010

    Skrivet av 123Linnea den 25 aug 2010

    Ni som har plankor - hur många kan ni tillaga på en o samma gång?

    två !! {eat}

  • 123Linnea 25 augusti 2010

    Så då får de stå o kallna medan man väntar på resten då?

  • vinciqator 25 augusti 2010

    Skrivet av 7201 den 25 aug 2010
    Antagligen för att man oljar in plankorna.
    Diskmedel tar bort fettet och plankorna spricker !!!!?
    En planka av ek? Ett hårt och tätt träslag? Svårt att tror det.

    Känns som en av dessa "kökssanningar".

  • amoz 25 augusti 2010

    Tack för alla goda råd....jag lovar att berätta om hur det gick:p(Y)

  • amoz 27 augusti 2010

    Vill bara tala om att planksteken blev superbra och gästerna var mäkta imponerade!(Y)

  • Bumbis 28 augusti 2010

    Med varmluften på så har jag inne 4 st samtidigt. Är man fler än så blir det svårt, både för att jag bara har 4 plankor och för att dom andra isåfall får stå och vänta.

  • The_mama97mia 28 augusti 2010

    Roligt att det blev lyckat! Nu blev jag sugen på plankstek, får bli snart!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.