Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Platta bullar

  • stbcn1122 14 augusti 2015

    Vad gör jag för fel, mina bullar blir alltid så platta.
    Provat deg med ägg, utan ägg, specialvetemjöl, vanligt vetemjöl, vit sirap, strösocker.
    använder jäst för söta degar. Vore roligt att få fina bullar med lite "höjd"

  • EliBerg65 1 september 2015

    Hej!
    Hrmm, blir utkastad hela tiden, knasiga dator :).
    Blir dina bullar även hårda eller är de okej att äta? Om de är okej att äta kanske du bara har skurit dem lite för tunt...
    Själv gjorde jag det misstaget att jag kavlade ut hela degen på en gång, då blev det ju jättemånga varv att linda och bullarna blev torra. Gör inte så numera, använder kall degvätska och knådar med degmaskin. Ett halvt paket jäst räcker och låter degen jäsa 1 timme i bunken. Tror inte att typen av jäst har så stor betydelse, bakar med blå och har alltid gjort. Samma sak med vit sirap, har både haft och låtit bli.
    Hm, det här blev nog lite osammanhängande... hoppas du hittar felet.

  • susannetru 1 september 2015

    du har kanske gjort andra jäsningen för lång. Den första jäsningen skall vara till dubbla storleken och andra hälften eller fjärdedelen av den första.

  • Violen51 4 september 2015

    Om man låter bullarna jäsa på spisen blir det varmt underifrån. Då kan de bli lite platta o "breda". Testa att jäsa på bord eller arbetsbänk.
    Vänlig hälsning o lycka till
    Violen

  • whiskey 5 september 2015

    :@ {pumpkin} >:) >:) >:) >:) {angry-annoyed} {angry-annoyed} >:) :@ :@ :@ {angry-annoyed} >:) :@ {angry-annoyed}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.