Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Plocka svamp!

  • amoz 24 juli 2011

    Vi har varit ute i skogen idag och plockat några lite kantareller, som är den enda svampen jag är bombsäker på. Men vem sjutton är det som lägger ut en himla massa gula löv just när man ska leta svamp{question}.

    Skämt åsido, hur duktiga är ni på att plocka svamp och vilka sorter plockar ni i så fall?

  • muminlotta 24 juli 2011

    Håller med om att vanliga kantareller är lättast och plocka. Jag vågar mig också på trattkantarell, svart trumpetsvamp, gul- och vit taggsvamp och karljohan svamp eller liknande soppar. Jaa, löven är verkligen irriterande. Vissa år blir det mer plockande än andra. Beror lite på hur man hinner med, men härligt är det i skogen.

  • LinneaThornberg 24 juli 2011

    vågar inte plocka svamp längre, efter dvärgbandmasken.. verkar som många har glömt av detta..

  • soccermum 24 juli 2011

    http://www.nyheterna.se/1.2176052/2011/06/15/fritt_fram_for_bar_och_svamp

    http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Saker-mat/Ravens_dvargbandmask/

    http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Kommentarer/Obetydlig-risk-att-smittas-av-dvargbandmask-genom-bar-och-svamp-/

    Jag litar på livsmedelsverket och tv4nyheterna :)

  • DoctorWho 24 juli 2011

    Jag instämmer med inlägget ovan.

    Plockar kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp och gul taggsvamp. Läste att muminlotta plockar vit taggsvamp, ska kolla hur den ser ut i en svampbok. Låter god. Läste i svampboken att "gul taggsvamp är jättegod i pastasåser, taggarna behövs inte tas bort men en del tycker att de ser ut som små maskar i såsen". Tyvärr stod det inte ett recept efter den meningen. {eat}

  • sikaal 25 juli 2011

    Det blir mest kantareller och taggsvamp, både vit och gul. De är ju så lätt-identifierade. Även lite Karl Johan slinker med, senare kommer ju trattisarna också. Fårticka har jag plockat men de var länge sedan. Svart trumpetsvamp har jag aldrig hittat, men letat efter, har inte ens smakat. :<

  • The_mama97mia 25 juli 2011

    Jag plockar måna sorters svamp. Förutom de säkra klassikerna som nämnts ovan så blir jag jätteglad när jag hittar blodriska - den är urgod att smörsteka rätt hårt o ha på knäckemacka!
    Blodriska är lätt att lära sig, den enda riska som blöder röd/orange saft.

    Sotbrun vaxskivling, en läckerhet.
    Rimskivling, likaså.

    Och Kremlor! Har man bara lärt sig o vet säkert att det är en kremla så behöver man aldrig mer gå tomhänt hem från skogen, det är kremlor man kan göra smakprovet på, om den smakar skarpt är den oätlig, smakar den milt är den ätlig o till o med god.

    Jag har ett antal olika svampböcker, jätteroligt att försöka lära sig fler arter.

    Men - på nätet finns en utomordentlig sida - www.svampguiden.com - den måste du bara kolla in, där kan man även se och lämna rapporter om vad som finns i skogarna lokalt just nu!

  • Cassiopeya 25 juli 2011

    Vi plockar svamp så fort vi får tillfälle och tid :) Älskar att vara i skogen, gärna med kaffekorgen som sällskap (L) Brukar mest bli gula kantareller (året slutar oftast med att vi tröttnat på att rensa och helt enkelt ger bort mängder till nära och kära). Trattkantareller är också goda, trumpetsvamp, taggsvamp, och skulle vi hitta en blomkålssvamp så slänger vi med den också. Karl Johan och andra soppar som tex smörsopp är också välkomna med hem ;)

  • Cassiopeya 25 juli 2011

    Skrivet av mama97mia den 25 jul 2011

    Jag plockar måna sorters svamp. Förutom de säkra klassikerna som nämnts ovan så blir jag jätteglad när jag hittar blodriska - den är urgod att smörsteka rätt hårt o ha på knäckemacka!
    Blodriska är lätt att lära sig, den enda riska som blöder röd/orange saft.

    Sotbrun vaxskivling, en läckerhet.
    Rimskivling, likaså.

    Och Kremlor! Har man bara lärt sig o vet säkert att det är en kremla så behöver man aldrig mer gå tomhänt hem från skogen, det är kremlor man kan göra smakprovet på, om den smakar skarpt är den oätlig, smakar den milt är den ätlig o till o med god.

    Jag har ett antal olika svampböcker, jätteroligt att försöka lära sig fler arter.

    Men - på nätet finns en utomordentlig sida - www.svampguiden.com - den måste du bara kolla in, där kan man även se och lämna rapporter om vad som finns i skogarna lokalt just nu!


    Har ett superställe där jag hittade massor med blodriskor förra året ;) Men kremlor törs jag mig nog inte på...

  • The_mama97mia 25 juli 2011

    Andra svampar som är lätt att lära sig, men kan vara knepiga att hitta... är blomkålssvamp, smörsopp, citrongul slemskivling (den är vanlig dock). De två sistnämnda ska man flå hatthuden av, slemmigt o kladdigt i väta, men lite äckelkul för ungarna...

  • LinneaThornberg 25 juli 2011

    Skrivet av soccermum den 24 jul 2011

    http://www.nyheterna.se/1.2176052/2011/06/15/fritt_fram_for_bar_och_svamp

    http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Saker-mat/Ravens_dvargbandmask/

    http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Kommentarer/Obetydlig-risk-att-smittas-av-dvargbandmask-genom-bar-och-svamp-/

    Jag litar på livsmedelsverket och tv4nyheterna :)


    (Y)

  • The_mama97mia 25 juli 2011

    ... alltså, när man läser i svampböcker ochpå svampguiden - rena poesin!
    Vad sägs om mössmurkling, grönsnylting (hmmm...) - finluden stensopp.... vackert!

  • lena4 29 augusti 2011

    Plockar mest trattkantareller och de har börja komma här.
    6 liter gula kantareller idag.
    Och 2 fina Karljohan. Men är osäker vad jag ska göra med dem?

  • littlejohn 29 augusti 2011

    Plockar mycket svamp och fyller frysen, gott att ha i vinter. Känner igen 25-30 olika sorter, det jag plockar minst är kantareller. Jag älskar att gå i skogen och titta ner i backen efter något att stoppa i korgen, det är mindre roligt när man kommer hem med en eller två rågade korgar att ta reda på.

    Det är alltid roligt att försöka ta reda på vad det är som man hittat men inte känner igen, jag lyckas inte alltid med det. Tänkte jag nån gång skulle följa med på en svamptur som brukar anordnas på höstarna, men det har inte blivit av. {laugh}

  • The_mama97mia 29 augusti 2011

    Var ute en liten sväng idag och kom hem med
    Kantareller, trattkantareller (små men många), sotbrun vaxskivling, rimskivling, smörsopp, blodriska, mandelkremla, sandsopp, aspsopp.

    Lena: karl johan passar sig utmärkt att torka! Bara hatten, i tunna skivor. Kantarellerna förväller du ju o fryser så klart. De blir inte bra att torka.

  • lena4 29 augusti 2011

    Kantareller klart att jag förväller dem och fryser.
    Jag är en storförbrukare av dem så det vet jag.
    Det va karljohan jag va osäker på hur jag ska laga till den.

  • The_mama97mia 30 augusti 2011

    http://taffel.se/recept/karljohan-med-rosmarin-citron-och-vitlok

    detta är jättegott!

    Annars brukar jag torka KJ som sagt, toppen att göra soppa på, samt är KJ en utmärkt blandsvamp om man inte hittar så stora mängder.

  • littlejohn 30 augusti 2011

    Stek hela hattarna på Karljohan istället för en köttbit, jättegott!

  • helenepe 30 augusti 2011

    Jag plockar kantareller, trattkantareller och trumpersvamp, mums!

    Angående dvärgbandmasken så dör den vid kokning och jag äter inte svamparna råa utan förväller dem. Så det oroar jag mig inte för :)

  • kranglin 30 augusti 2011

    Hej Hopp!
    Vi var ute i skogen med vår stövare, när jag vandrat en bit hittade jag en svamp jag ej sett förr.
    nu undrar jag om någon vet vad de kan vara. den har en "bred,platt" hatt rätt låg grå brunaktig i färgen och det såg nästan ut som ett träds årsringar på hatten. hatten bildar en grund skål nästan. vet någon vad det kan vara och är den ätlig?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.