Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pölsa

  • evaldo 17 november 2007

    Hur vanligt är det med pölsa idag?
    Det finns ju många varianter.
    Jag läste receptet på pölsa och blev så sugen.
    Jag brukar inte göra den själv bara för att det är bara jag som äter den i familjen.
    Brukar köpa den på burk Norrlandspölsa, den tycker jag är god.

  • farmoringer 17 november 2007

    Här äter vi pölsa från scan mest som finns i korv. eller vad man ska kalla det....

  • anluk 17 november 2007

    Har överhuvudtaget aldrig ätit det och vet egentligen inte ens vad det är....

  • Stintan 17 november 2007

    Hejsan!
    Jag har gjort hemkokt pölsa och ärtsoppa ända sedan jag bildade familj, då vi köpte halva grisar och nöt-kvartar för att fylla frysen med.
    I många år stod jag och malde köttet till pölsan med allt vad disk och kladd det innebär.
    Numera passar jag på att köpa några kilo köttfärs när den är billig, till storkoket av pölsan.
    Enormt praktiskt.
    Har ny familj och bor i Holland sen två år tillbaka och man längtar ibland efter de svenska rätterna, så då försöker man att få tag på ingredienser till dem, men det är inte alltid det lyckas.
    Ha det bra!

  • Lena 17 november 2007

    Jag kokar alltid egen pölsa också men det där med disk tar jag gladeligen för jag skulle icke sätta köpt pölsa på bordet:p

  • MrsC 17 november 2007

    Pölsa åh så gott :p. med stekt ägg och rödbetor.
    Vi äter Norrlandspölsa.
    Min mamma från Blekinge kokade "Biggert" .
    Den har lenare smak än pölsa och är mycket ljusare.
    Är det någon som har recept på "Biggert"?

  • Jinan 17 november 2007

    Kan någon berätta vad är pölsa för något?(H)

  • MrsC 17 november 2007

    Pölsa eller med ett gammalt ord lungmos är en maträtt bestående av malet eller finhackat kokt kött, oftast inälvor av något slag till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket.
    Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg. Ibland ätes några bitar stekt fläsk till pölsan.

    Få lagar idag sin egen pölsa. Det finns färdig pölsa på burk och i "plastkorv". En del mindre butiker kokar egen pölsa.

  • MrsC 17 november 2007

    Recept från Coop

    Hemlagad pölsa
    4-5 portioner

    ca 1 timme

    Ingredienser
    2 dl korngryn
    8 dl buljong (köttspad)
    2-3 gula lökar
    1 msk margarin eller smör
    5-6 dl kött eller inälvor, kokt hackat
    svartpeppar eller vitpeppar
    1 tsk mejram eller timjan
    1 msk sirap
    salt


    Ett bra sätt att använda kött och spad från t ex kokta fläskben eller rester av kokt eller stekt kött.

    Detta är en gammal svensk maträtt som gjordes efter slakt för att ta tillvara enklare kött, t ex kokt "hjärtslag" (hjärta, lungor) och kokt småkött från ben och läggar. Det malda eller hackade köttet blandades sedan med korngryn, kokta i köttspadet, och kryddades.

    Koka korngrynen i köttspad eller vatten + buljongtärning ca 40 min. Skala, hacka och fräs löken i fettet. Blanda grynen med löken och köttet. Smaksätt med peppar, smulad mejram eller timjan, ev också sirap och salt. Låt allt bli varmt.

    Flerdubblad sats: Mät upp köttet, blanda det med drygt samma mängd kokta korngryn samt fräst lök och kryddor efter smak. 1 dl gryn sväller vid kokning till ca 3 dl. Pölsan kan sedan delas upp och frysas.

    Till: kokt potatis, inlagda rödbetor, ev ättiksgurka eller saltgurka.

  • Jinan 18 november 2007

    Tack! nu vet jag vad pölsa är :D
    Det verkar gott ,jag ska nog prova det (Y)

  • Amika 18 november 2007

    Åh, pölsa är så otroligt gott. När jag gick i grundskolan fick vi det i matbespisningen... Jättegott! Undrar varför man slutade med det. Det är ju nyttig mat till tusen. Numera har de mest panerad mat o konsigheter. Min mormors pölsa var den absolut godaste. Tyvärr hann hon gå bort innan jag hann få receptet nedskrivet.

  • Stintan 28 januari 2009

    Hejsan!

    Ser nu först att sign. Lena missförstod mig. Jag sätter heller aldrig köpt pölsa på bordet, det jag menade var att jag slipper all disk med köttkvarnen. Grytan och trägaffeln diskar jag också gladeligt. Sen om man vill ha lite leversmak är det bara att mixa en bit.
    Ha det bra alla pölsälskare!

  • Stintan 28 januari 2009

    Hejsan!

    Ser nu först att sign. Lena missförstod mig. Jag sätter heller aldrig köpt pölsa på bordet, det jag menade var att jag slipper all disk med köttkvarnen. Grytan och trägaffeln diskar jag också gladeligt. Sen om man vill ha lite leversmak är det bara att mixa en bit.
    Ha det bra alla pölsälskare!

  • sajoh69 28 januari 2009

    Jag brukar göra pölsa av köttfärs, som blir jättegod! Äter inte den pölsa man köper :(

    Pölsa av köttfärs

  • croxie64 28 januari 2009

    Svensk pölsa har jag inte ätit på många år, men vi har Haggis här i England.
    Det kommer från Skottland egentligen och är en variant till pölsa. Det serveras inte riktigt på samma sätt och är oftast en del av en stadig frukost i Skottland. Det är inte like finmalet som pölsan och like milt i smaken...men annars så smakar det ungefär detsamma.

    Men jag serverar det med stekt ägg och rödbetor som jag brukade när jag bodde i Sverige. Och i alla fall min sambo här gillar det också.

    När jag bodde i Sverige så blev det alltid Norrlandspölsa på burk :)
    Eller stekt hackkorv eftersom jag är från Värmland ;) Smaken är snarlik.

  • zonale 28 januari 2009

    Jag måste framhålla det här receptet på pölsa som inte innehåller några inälvor alls och är mycket god.
    Pölsa

  • MatAnders 28 januari 2009

    Det finns ju även stångkorv som jag tycket är lika gott som pölsa med lite finhackad stekt potatis i och steks lite knaprig sen stänka över lite ättika och stekt ägg med inlagd gurka till* mums(Y)

  • Daliaflicka 28 januari 2009


    Eller stekt hackkorv eftersom jag är från Värmland ;) Smaken är snarlik.


    Så sant som det är sagt. Provade haggis häromåret och det smakade nästan exakt som hackkorv. Lika vidrigt...

  • jas65 28 januari 2009

    Pölsa gjord på hacke körv det är så himmla gott

  • Stintan 28 januari 2009

    Croxie64!
    Ser att du bor i England och själv bor jag i Holland, så då får man ofta försöka ha en livlig fantasi för att få till något, som liknar de svenska rätterna, som ibland längtar så efter. Jag handlar bl a korngryn när vi är hem till Sverige, för det går inte att få tag på här, liksom många andra specerier.

    Haggis har jag aldrig ätit, men ska nog prova på det, om vi kommer till England, vilket är ett projekt till sommaren.

    Ha det bra

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.