Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept i kristider.

  • amoz 14 augusti 2010

    Hittade en gammal receptbok som skulle användas i kristider. Där finns bla recept på "Kaffeutdrygningsmedel"

    Det ena kallas för "Knallar"
    1 l kokt potatis, males och blandas med kli samt arbetas till en hård deg, rullas i stänger och skäres i små bitar, rostas i ugn, tills de fått en vacker brun färg.
    Males på kaffekvarn och blandas med malet kaffe.


    Det andra kallas "Rostat vetekli"
    1 kg vetekli rostas i varm ugn, 2 msk sirup tillsättes. Omröres då och då samt uttages, när det fått en vacker brun färg och blandas med 1/4 kg kaffe medan det är varmt. Förvaras i burkar.

  • 7201 14 augusti 2010

    :DD Gå till ica köp NUDLAR får några få kronor. Hem och koka vatten,tillsätt nudlar och buljong.
    KLARRRT! Det kallar jag Recept i KRISTIDER. {eat}:DD

  • amoz 14 augusti 2010

    Ja du så kan man oxå se på det:DD Fast det är nog inte riktigt samma sak ändå eller?

  • sju 14 augusti 2010

    Det är intressant hur man drygade ut maten förr när det var knapert. Min mormor berättade hur de även återanvände kaffesumpen och bryggde på den en gång till under kriget när ransonerna inte alltid räckte till.

    En klassiker jag tror de flesta har hört talas om kring nödmat är barkbrödet. Det fanns dock en uppsjö olika knep att ta till för att dryga ut det värdefulla mjölet. Torkade och malda potatisskal, lavar och mossa som kokades och hackades, malda ben och olika slags rötter, frön och blad från naturen.

  • siggemums 14 augusti 2010

    Jag är uppväxt med min farmor som hade upplevt båda världskrigen. Många gånger har jag hört henne berätta om hur svårt det var under framförallt första världskriget då hon var barn. De var en stor familj som de flesta var på den tiden. Det är svårt att föreställa sig hur illa de hade det. Om man som de bodde i stan så fanns det inte mycket mat.
    Tänk att vara mor till elva barn när det knappt fanns någon mat att ge. Köer för att med ransoneringskuponger köpa smör och mjöl som inte räckte långt. Bröd utblandat med sågspån. Rädslan att bli upptäckt på tåget när de smugglade en bit kött under kläderna, köttet hade de fått av släktingar på landet. Hur de som barn tyckte det var hemskt att farbrorn en trappa upp hade så tjock mage. De trodde han hade ätit så mycket och så hade de så lite att äta. Vad de inte visste var att han i själva verket var döende och höll på att svälta ihjäl och därför hade svullen buk.
    Det var fest när de hade lite sill till potatisen till middag för en gångs skull. Vilken stor händelse och lycka sedan över att få dricka en kopp riktigt kaffe.

    Hon glömde aldrig, att uppskatta att ha mat för dagen och lärde oss barn det.

  • Amika 15 augusti 2010

    Min mormor upplevde också båda världskrigen. Hon berättade att de bakade bröd som de drygade ut med granskott. :) Det bakade hon en gång åt mig och det var faktiskt riktigt gott. :) Sen bakade hon barkbröd också till oss. Bara så vi skulle få prova. :)
    Sen berättade hon hur de tog till vara björksav och hur det fick dem att vara friska och krya trots den fattiga kosthållning de hade.
    Men de bodde på en stor gård, så det gick inte någon nöd på dem.
    Hon berättade även hur deras grannar led av fattigdom. Och de var stolta, så de ville inte ta emot allmosor, vilket mormors mor Frida förstod. Så hon hittade på ärenden åt deras barn som hon lät dem springa. T.ex. lämna ett brev på posten eller så. Men innan de lämnade huset så fick de äta sig mätta tills de nästan sprack och lite till på stekt potatis och grönsaker, bröd och ägg.
    Jutta, en kvinna som bor kvar i närheten av mormors hus berättar fortfarande om hur gammel mormor frida hjälpte de fattiga i byn. Detta trots att min gammelmormor faktiskt drev gården själv samtidigt som hon tog hand om 8 barn. Hon hade ju dräng och piga, men ingen man. Han dog av blodförgiftning.
    När man tänker till lite på hur de fick kämpa förr bara för att överleva så känner man sig ganska ödmjuk ändå inför de värdsliga problem vi står för idag. :)

  • Okänd 15 augusti 2010

    Mamma brukade säga så här när allt var uppätet på matbordet:
    Lite var det, och gott var det, men räckte gjorde det!

  • siggemums 15 augusti 2010

    Skrivet av Amika den 15 aug 2010

    Och de var stolta, så de ville inte ta emot allmosor, vilket mormors mor Frida förstod. Så hon hittade på ärenden åt deras barn som hon lät dem springa. T.ex. lämna ett brev på posten eller så. Men innan de lämnade huset så fick de äta sig mätta tills de nästan sprack och lite till på stekt potatis och grönsaker, bröd och ägg.
    Jutta, en kvinna som bor kvar i närheten av mormors hus berättar fortfarande om hur gammel mormor frida hjälpte de fattiga i byn. Detta trots att min gammelmormor faktiskt drev gården själv samtidigt som hon tog hand om 8 barn. Hon hade ju dräng och piga, men ingen man. Han dog av blodförgiftning.
    När man tänker till lite på hur de fick kämpa förr bara för att överleva så känner man sig ganska ödmjuk ändå inför de värdsliga problem vi står för idag. :)


    Vilken fantastisk kvinna hon måste ha varit! Ja, det sätter verkligen perspektiv på saker och ting.

  • Mistys 15 augusti 2010

    Tycker alla era historier är så facinerande. Man blir ödmjuk och man önskar att alla i dagens Sverige fick höra om dom. Inte för att jag önskar ha tillbaka den tiden utan bara för att ge alla ett perspektiv på dagens överflöd och kanske känna lite tacksamhet. Det finns ju faktiskt folk i världen som idag lever som vi gjorde då. Berätta mera ............

    Min mamma berättade alltid om sin morfar. Han var en riktig snusgubbe med dåliga tänder. När han gick i skogen plockade han alltid kåda från träden. Detta tuggade han ihop till lagom tuggummi konsistens som han sen gav min mamma. Hon beskrev hur överlycklig hon blev när morfar kom från skogen. Sprang honom till mötes för att se om han hade lite kåda till henne i munnen.
    Känns idag som väldigt ofräscht och inget jag skulle vilja ta emot från denna gubbe. Men det var dåtidens godis som gjorde ett barns dag till en lycklig dag {curl-lip}

  • The_mama97mia 15 augusti 2010

    Min farmor brukade återanvända plastpåsar. Det hängde alltid tvättade/ursköljda plastpåsar ovan spisen. Det tänker jag på ibland - att det är ofta man kastar en nästan oanvänd plastpåse liksom.

    VI brukar berätta för barnen om hur man lekte med kottar och tändstickor förr, dom fnyser nästan.

  • Mistys 15 augusti 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 aug 2010

    Min farmor brukade återanvända plastpåsar. Det hängde alltid tvättade/ursköljda plastpåsar ovan spisen. Det tänker jag på ibland - att det är ofta man kastar en nästan oanvänd plastpåse liksom.

    VI brukar berätta för barnen om hur man lekte med kottar och tändstickor förr, dom fnyser nästan.


    Haha, det gjorde min mormor också. Hon lindade också upp presentsnörena på julafton på en toarulle för återanvändning. Detta pysslade hon med ända in på 2000- talet innan hon gick bort. Så ränderna gick aldrig ur!

  • amoz 15 augusti 2010

    Vad roligt och intressant att läsa om era berättelse! Ja nog har tiderna förändrats alltid.
    En sak jag minns mor berättade var när hon som statarebarn kom till skolan med sina smörgåsar. Det pålägg som oftast fanns att tillgå för hennes del var något som kallades för "mellass", det var en biprodukt efter man gjort vanlig sirap. Så det smakade som sirap fast det var mycket mörkare. När hon då kom till skolan så ville de lite mer välbeställda barnen gärna byta bort sina smörgåsar med korv eller ost till just dessa "sirapssmörgåsar"

  • pavlina6 15 augusti 2010

    Åhh, vad kul att läsa lite "historia"...måste bidra med några rader.
    Min mormor berättade (hon var född 1905) att under kriget (måste vara första världskriget) hände det att man åt HUND (!!!! och jag som är hundmänniska {shock}) när det inte fanns mat....
    Hon berättade även att när de var ute med korna på bete (det var barnens uppgift) så frös de om fötterna då dem inte hade några skor...och när kossan kissade så värmde de sina fötter i urinet!!!

    Som barn gjorde vi små figurer av kastanjer, drog en pinne på en snöre och låtsades att det är en hund, vi var ute hela tiden och hade svart-vit TV med 2 kanaler!!!!

  • boz1965 15 augusti 2010

    Studentpasta:

    1 port. kokta snabbmakaroner
    3 msk ketchup

    Blanda och ät!

    :D

  • boz1965 15 augusti 2010

    Skrivet av pavlina6 den 15 aug 2010

    ...Min mormor berättade (hon var född 1905) att under kriget (måste vara första världskriget) hände det att man åt HUND (!!!! och jag som är hundmänniska {shock}) när det inte fanns mat....


    Morsan växte upp i Genarp under WW2. Hon brukade berätta om att det såldes både räv- och kattkött under föregivande att det var kanin eller hare, i vissa butiker och lanthandlar. Det gick så långt att de lokala myndigheterna förbjöd försäljning av kött från mindre djur om inte huvudet satt kvar.

    Edit: Rättat småfel

  • Amika 15 augusti 2010

    Skrivet av Misty09 den 15 aug 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 aug 2010

    Min farmor brukade återanvända plastpåsar. Det hängde alltid tvättade/ursköljda plastpåsar ovan spisen. Det tänker jag på ibland - att det är ofta man kastar en nästan oanvänd plastpåse liksom.

    VI brukar berätta för barnen om hur man lekte med kottar och tändstickor förr, dom fnyser nästan.


    Haha, det gjorde min mormor också. Hon lindade också upp presentsnörena på julafton på en toarulle för återanvändning. Detta pysslade hon med ända in på 2000- talet innan hon gick bort. Så ränderna gick aldrig ur!


    *skrattar* Min mormor, född 1913 och hennes syster född 1911, gjorde också så! :D Och så sparade de den folierade innerpåsen på kaffepaketen som fanns förr och frös in saker i! och så hade de gummisnoddsbollar! Och sköljde ur mjölkpaketen och frös in sylt och t.ex. pölsa i. Bara att ta fram sen och riva av paketet lite och skära bort en lagom bit för att sen lägga tillbaka resten i frysen. :)
    Kommer någon ihåg de äggen som låg i glas?? Mormor sa ofta: Gå ner i källaren och glasa ur några ägg åt mig... :) Glas var en gele som man la äggen i. De skulle tydligen hålla bättre då? :)

  • Amika 15 augusti 2010

    Skrivet av siggemums den 15 aug 2010

    Skrivet av Amika den 15 aug 2010

    Och de var stolta, så de ville inte ta emot allmosor, vilket mormors mor Frida förstod. Så hon hittade på ärenden åt deras barn som hon lät dem springa. T.ex. lämna ett brev på posten eller så. Men innan de lämnade huset så fick de äta sig mätta tills de nästan sprack och lite till på stekt potatis och grönsaker, bröd och ägg.
    Jutta, en kvinna som bor kvar i närheten av mormors hus berättar fortfarande om hur gammel mormor frida hjälpte de fattiga i byn. Detta trots att min gammelmormor faktiskt drev gården själv samtidigt som hon tog hand om 8 barn. Hon hade ju dräng och piga, men ingen man. Han dog av blodförgiftning.
    När man tänker till lite på hur de fick kämpa förr bara för att överleva så känner man sig ganska ödmjuk ändå inför de värdsliga problem vi står för idag. :)


    Vilken fantastisk kvinna hon måste ha varit! Ja, det sätter verkligen perspektiv på saker och ting.


    Ja, hon var en fantastisk kvinna, som fostrade min mormor som i sin tur blev minst lika fantastisk hon. :) Och min älskade mamma går inte heller av för hackor...
    Mor lilla mor... Vad hade jag varit utan min mamma? :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.