Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept med "svåra" ingredienser.

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    Jag köpte en underbart god chutney på julmarknaden i Huseby i höstas, kallad Tigerchutney. Det är en tomat- och äppelchutney med indiska kryddor i. Testade den i en pastarätt med lax och det blev smaskens.

    Men nu till min fråga (frågor):
    Skulle ni lägga upp ett sånt recept med en sådan ingrediens som tigerchutney? Det är ju inte direkt något man kan få tag på hur som helst och göra egen... nja, jag skulle inte våga mig på det. Jag vet själv att jag stött på en del recept med en ingrediens som genast får mig att strunta i just det receptet eftersom jag vet att jag aldrig kommer kunna få tag på just den ingrediensen. Vilket är jättesynd när det ser ut att vara en riktigt smaskig rätt.

    Så vad tycker ni? Ska man lägga upp recept med sådana ingredienser?

  • Marksten 18 januari 2011

    Absolut! Pannkakor kan alla göra. Jag efterlyser gärna lite udda recept.

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    Jo, udda recept är alltid roligt, men det är ju svårt att laga till det om man inte kan få tag på tigerchutney, t ex. Det är ju just den som ger smaken så vet inte riktigt vad man kan byta den mot heller. Men får se vad alla tycker så kan jag lägga upp receptet under kvällen. {cute}

  • Marksten 18 januari 2011

    Ofta är det en planeringsak. Det kan ta lite tid kanske att hitta just den ingrediensen, den kanske ens finns i min stad men så helt plötsligt så är man i Stockholm eller någon annan stad som har det.
    Jag brukar köpa en speciell olivolja när jag är där uppe. Jättegod som jag inte hittar här hemma.

  • CiinaC 18 januari 2011

    Skrivet av EnelyaSaralonde den 18 jan 2011

    Jag köpte en underbart god chutney på julmarknaden i Huseby i höstas, kallad Tigerchutney. Det är en tomat- och äppelchutney med indiska kryddor i. Testade den i en pastarätt med lax och det blev smaskens.

    Men nu till min fråga (frågor):
    Skulle ni lägga upp ett sånt recept med en sådan ingrediens som tigerchutney? Det är ju inte direkt något man kan få tag på hur som helst och göra egen... nja, jag skulle inte våga mig på det. Jag vet själv att jag stött på en del recept med en ingrediens som genast får mig att strunta i just det receptet eftersom jag vet att jag aldrig kommer kunna få tag på just den ingrediensen. Vilket är jättesynd när det ser ut att vara en riktigt smaskig rätt.

    Så vad tycker ni? Ska man lägga upp recept med sådana ingredienser?



    Varför inte? - det tycker jag du kan, jag menar det står ju var och en fritt att avgöra om man tycker det är värt "besväret", att få tag på ev udda ingredienser. {eat} Receptskrivaren i fråga kanske kan tipsa om det. Om du köpte tigerchutneyn på marknad så kanske du kommer ihåg vad säljaren heter el kommer ifrån t.ex. så kan man ju säkert söka vidare. Vill man bara åt nåt riktigt gärna brukar man se till att få det också.. Eller? ;)

  • Isia88 18 januari 2011

    Det är väl dock rätt sällan man inte kan byta ut t ex tigerchutney mot annan chutney. Att det inte är på pricken samma ingredienser så är väl inte det hela världen?

    Sen kan man ju även göra egen chutney :) :) :)

  • boz1965 18 januari 2011

    Googlade lite och kom fram till att Tiger Chutney består av dessa ingredienser (vet dock inte i vilka proportioner):

    Pumpa, äpple, farinsocker, vitlök, röd chili, äppelcidervinäger, gurkmeja, spiskummin, mald ingefära, bockhornsklöverfrön, fänkålsfrön, senapsfrön, senapspulver, chiliflingor, salt, peppar.

    Det kanske man kan experimentera sig fram till om man känner sig manad :)

  • Isia88 18 januari 2011

    Bockhogsklöverfrön :S Vart fasen får man tag på det? Haha!

  • Isia88 18 januari 2011

    http://www.lammetochbrodet.se/produkter/chutney.html

  • Isia88 18 januari 2011

    i länken jag postade kan man till och med beställa hem tigerchutney :D

  • Marre73 18 januari 2011

    Tycker själv det är roligt med annorlunda ingredienser i maträtter,rätt som det är hittar man ngt konstigt i affären och kommer kanske ihåg det från ett tidigare recept. Sedan jag blev med här i MK sa min dotter åt mig att det var roligt med min matlagning, för man vet aldrig vad man får,har börjat blanda o testa allt möjligt o är det gott hamnar det med mina recept annars gör jag aldrig om det. Fram för konstigheter i maten!! Kan bli jättelyckat(Y)

  • The_mama97mia 18 januari 2011

    Är väl inga hinder att lägga upp ett sånt recept? Man kan ju ange vad tigerchutneyn innehåller så får den som vil prova att byta ut mot ngt liknande i så fall?
    Säger som jas65, höfta mera!

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 jan 2011

    Googlade lite och kom fram till att Tiger Chutney består av dessa ingredienser (vet dock inte i vilka proportioner):

    Pumpa, äpple, farinsocker, vitlök, röd chili, äppelcidervinäger, gurkmeja, spiskummin, mald ingefära, bockhornsklöverfrön, fänkålsfrön, senapsfrön, senapspulver, chiliflingor, salt, peppar.

    Det kanske man kan experimentera sig fram till om man känner sig manad :)


    Det låter som en god chutney men är tyvärr inte samma. På min lilla flaska står det att det är tomat i och ingen pumpa. Och ja, alla dessa ingredienser gjorde nog inte saken lättare. Men tack för att du kollade. {cute}

    Tack för alla era svar. Jag tar nog och lägger upp det där receptet så småningom. Skulle nog vilja laga till rätten en gång till först så det verkligen var gott och inte jag som inbillade mig första gången. o_O

    Tack åter igen för att ni är så hjälpsamma här på MK {worship}

  • boz1965 18 januari 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Bockhogsklöverfrön :S Vart fasen får man tag på det? Haha!


    Hmmm. Ska man leka språkpolis är det ett bra tips om man börjar med att själv stava rätt från början...

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    http://www.lammetochbrodet.se/produkter/chutney.html
    ¨

    Precis den är det. Den är verkligen jättegod. (L)

  • Isia88 18 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Bockhogsklöverfrön :S Vart fasen får man tag på det? Haha!


    Hmmm. Ska man leka språkpolis är det ett bra tips om man börjar med att själv stava rätt från början...


    Det har du så rätt i :)

  • soccermum 18 januari 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Bockhogsklöverfrön :S Vart fasen får man tag på det? Haha!


    Hmmm. Ska man leka språkpolis är det ett bra tips om man börjar med att själv stava rätt från början...


    Det har du så rätt i :)


    Som vanligt fattar jag inte vad felet var..? Bockhornsklöverfrön finns bl a här:

    http://shop.vedalila.se/se/art/bockhornskloverfron-eko.php?affiliate=2605&gclid=COCuqInGxKYCFUSGDgodznBSHw

  • Josses 18 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Bockhogsklöverfrön :S Vart fasen får man tag på det? Haha!


    Hmmm. Ska man leka språkpolis är det ett bra tips om man börjar med att själv stava rätt från början...


    Det har du så rätt i :)


    Som vanligt fattar jag inte vad felet var..? Bockhornsklöverfrön finns bl a här:

    http://shop.vedalila.se/se/art/bockhornskloverfron-eko.php?affiliate=2605&gclid=COCuqInGxKYCFUSGDgodznBSHw
    Isia88 hade stavat "hog" istället för "horn". den här gången hittade jag felet, inte alltid liljeholmens tänds hos mig på en gång men denna gång tändes det fort :)

  • catjo 18 januari 2011

    ja någon kanske är fantasifull och kommer kanske på hur man kan göra en nästan likadan god chuttney =) så kan dom lägga upp de receptet.. skriv vad den innehåller så finns de sägert någon idénisse =)

  • Josses 18 januari 2011

    Vad är bockhornsklöverfrö för något?
    Har aldrig hört talas om detta.
    Är det en ört eller en blomma eller något annat spännande?{question}
    Det har kanske ett annat namn i en annan del av Sverige, eller finns det ett latinskt namn på detta?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.