Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rödvinssås

  • festmaten 13 juli 2008

    Jag har provat en hel delrecept på rödvinssås, men tycker inte det är sådär RIKTIGT gott:o
    Har du något recept som du lagat o VET att det här är smaskens???
    i så fall tar jag tacksamt emot(Y)

  • Glitterfia 13 juli 2008

    Denna tycker jag blir riktigt god och smakrik. Gör den ofta och den blir lika bra varje gång. Hoppas den kan falla dig i smaken :D

    Enkel Madeirasås

  • Lilljeppe 13 juli 2008

    Såsen som är i detta recept är oslagbart. Gjort på portervin. Jag har testat att göra såsen på portervin som inte det legat kött i och det var lika gott, men fick ett annat utseende.
    Fläskfilé under roqueforttäcke

  • Gourmet-Ia 1 augusti 2008

    Nu är det ett tag sedan du efterlyste en god rödvinssås. Denna såsen är suveränt god och fick en 10:a i betyg av mina senaste middagsgäster. Fick även (Y) av en väninna till mig, som i vanliga fall inte brukar tycka om rödvinssås.

    [recept] 39186[/recept]

  • zudette 1 augusti 2008

    Jag har inget recept på rödvinsås även om jag gjort den några gånger - jag har då sufat runt lite och hämtat inspiration och gjort den lite "på känn"... Det jag dock lärt mig är att låta såsen med vinet sjuda länge - upp till nästan en timma! Det gör såklart att såsen reduceras en hel del men recept på rödvinsås är ofta beräknade så att det ska göras på det sättet! Socker i såsen kan även göra att den blir godare och mildare i smak - prova dig fram! men som sagt - det främsta tror jag för att få en lyckad rödvinsås är at den får sjuda lääängee!!!!

    LYCKA TILL!!

  • Gourmet-Ia 1 augusti 2008

    Skrivet av zudette den 1 aug 2008

    Jag har inget recept på rödvinsås även om jag gjort den några gånger - jag har då sufat runt lite och hämtat inspiration och gjort den lite "på känn"... Det jag dock lärt mig är att låta såsen med vinet sjuda länge - upp till nästan en timma! Det gör såklart att såsen reduceras en hel del men recept på rödvinsås är ofta beräknade så att det ska göras på det sättet! Socker i såsen kan även göra att den blir godare och mildare i smak - prova dig fram! men som sagt - det främsta tror jag för att få en lyckad rödvinsås är at den får sjuda lääängee!!!!

    LYCKA TILL!!


    Jag håller fullständigt med om att såsen ska sjuda, det är nog a och o. Ett bra vin är också viktigt. Använd gärna detsamma till såsen som är tänkt till middagen. En timme är nog för länge för mitt recept, då hade det varit torka i botten, fast det beror nog på, hur mycket man har i, innan den reduceras. Som du skriver, bör man nog testa sig fram för att hitta den perfekta smaken i såsen..

  • Fiona 2 augusti 2008

    Alla kockar jag känner säger samma sak: Det är vilket vin du använder som är viktigast!
    Använd inte matlagningsvin eller någon billig historia du inte kan dricka, utan satsa som någon annan sa på en flaska extra av det du ska dricka till maten, eller ett annat rödvin du tycker riktigt bra om.
    Det säkraste sättet för bra mat är bra ingredienser!

  • sajoh69 2 augusti 2008

    Den här är jättegod (Y)

    Rödvinssås med sting

  • Linn_Z 2 augusti 2008

    Den här rödvinssåsen är bara sååå god!!!
    Den tar lite tid att göra men det är den värd (Y)

    Lyxig rödvinssås

  • Mozarella 2 augusti 2008

    Skrivet av sajoh69 den 2 aug 2008

    Den här är jättegod (Y)

    Rödvinssås med sting



    Håller med!
    Den här såsen är vår favorit bland rödvinssåser. Testa den, du kommer inte bli besviken!

  • festmaten 3 augusti 2008

    Tack för alla goda råd och tips!:)

    här skall lagas sås.......(Y)

  • gnutten1 27 augusti 2008

    testa att ha i :
    rostade vitlökar
    halva lökar som du bränner direkt på spisplattan
    lagerblad
    balsamvinäger
    timjan
    schallottenlök
    kalvfond eller oxfond

    reducera(koka ner) den så att den blir tillräckligt tjock så behöver man inte reda av den

    Använd ett kraftigt rödvin med mycket smak, då rödvinssås inte serveras lika stora mängder av som annan sås.

    Håller på att skriver ihop ett recept jag lärt mig av en lärare på Grythyttan.

  • Prima 27 augusti 2008

    Jag provade att göra en rödvinssås själv för många år sen - höll på att krevera... gud så äcklig den var.... inte alls vad jag väntade mej. Sedan dess har jag undvikit att göra egen rödvinssås och köper den på påse för den vet jag att jag gillar :)

    Modifierar den befintliga påssåsen med lite rödvinsvinäger, eller en skvätt rödvin samt salt och grovmalen svartpeppar.

    Namnam :)

  • marwis 27 augusti 2008

    Lite kul tråd för mig det här. När min mamma fyllde 35 år skulle hon ha stor fest. Hon skulle bjuda på ngn köttgryta med rödvinssås. Denna gryta lagades i omgångar i flera veckors tid. Under de här veckorna luktade hela huset rödvin, och efter det har jag haft svårt för rödvinssås överhuvudtaget. Men här fick jag ju tips på såser som verkar riktigt mumsiga. Jag får nog ta och pröva!(Y)

  • NicolinaZ 28 augusti 2008

    Hej, vill ni testa min rödvinsren? Finns bland recepten. Inte en sås direkt, men så gott, så gott..:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.