Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

saffran

  • epi 20 november 2007

    Tycker att det blev gulare av saffranen när jag var liten. Hade vi mer i degen eller? Mormor sa alltid att man ska röra ut det i lite sprit för att få saffranen att bli gulast möjligt. Så det gör jag i lussebullarna.

  • evaldo 20 november 2007

    Om man blandar saffran med mald gurkjmeja så får man en gulare färg.

  • epi 20 november 2007

    Skrivet av evaldo den 20 nov 2007

    Om man blandar saffran med mald gurkjmeja så får man en gulare färg.

  • Jessika 20 november 2007

    Man kan också mortla saffranet med socker så kommer både smak och färg fram bättre.

    Blanda gurkmeja i saffranet skulle i alla fall inte jag göra om jag ska baka på saffranet. :oGurkmeja har visserligen inte mycket smak men smakar gör det i ju. Gurkmeja brukar jag använda som för att get smak och färg när jag kokar ex bulgur och couscous. (Blandar det i kokvattnet.)

  • SofieL 20 november 2007

    Jag tar jämt en sockerbit och mortlar tillsammans med saffarnet, det blir såå fint gult:D

  • rute 20 november 2007

    Skrivet av epi den 20 nov 2007

    Tycker att det blev gulare av saffranen när jag var liten. Hade vi mer i degen eller? Mormor sa alltid att man ska röra ut det i lite sprit för att få saffranen att bli gulast möjligt. Så det gör jag i lussebullarna.
    Försök att köpa saffran i en affär som har mycket utlänsk mat. Saffranen blandas ej med något annat där.

  • C_Ice 21 november 2007

    Jag har svaret om ni vill ha det korrekta =)

    lussebullssprit!

    1 msk vodka ska det vara i en kopp och däri häller man 1 gram saffran som får dra i denna i ca 15 minuter. Vodkan utvinner då både mer färg och smak ur saffranet - vilket ger godare och gulare bullar.
    Hittills har jag inte varit med om att någon blivit full på mina bullar och med tanke på att alkohol försvinner i värme över 100grader så klassas de ändå som ofarliga och totalt alkoholfria.

  • e_p_a2000 21 november 2007

    Skrivet av C_Ice den 21 nov 2007

    Jag har svaret om ni vill ha det korrekta =)

    lussebullssprit!

    1 msk vodka ska det vara i en kopp och däri häller man 1 gram saffran som får dra i denna i ca 15 minuter. Vodkan utvinner då både mer färg och smak ur saffranet - vilket ger godare och gulare bullar.
    Hittills har jag inte varit med om att någon blivit full på mina bullar och med tanke på att alkohol försvinner i värme över 100grader så klassas de ändå som ofarliga och totalt alkoholfria.


    Det hade varit ganska festligt om de inte blev det :D

  • epi 21 november 2007

    Vet ni att saffran kostar ca 24900:- kg. En kund till mig körde 10 kg saffran i sin bil till ett stort varuhus. Han våga inte ha den i lasten. Tog in den i kupen. Hörde att guld kostar ca 22000:- kg.
    Så man skulle odla saffranskrokus.


    Saffran, som kommer från gula märken i saffranskrokus, är och har alltid varit den dyrbaraste av kryddor. Det krävs minst 100 000 — 150 000 krokusar, som måste plockas och rensas för hand, för att utvinna ett kilo torkad saffran.
    Saffran används som krydda i vissa brödsorter ("saffransbröd"). I Sverige används den främst till lussekatter, men även i till exempel paella och bouillabaisse.

  • Okänd 21 november 2007

    Jag mortlar saffranet med lite socker ,blandar det med degspadet.Och framför allt snålar jag inte på saffran i bullar eller mjuka kakor.Smakar det så kostar det.

  • e_p_a2000 21 november 2007

    Skrivet av epi den 21 nov 2007

    Vet ni att saffran kostar ca 24900:- kg. En kund till mig körde 10 kg saffran i sin bil till ett stort varuhus. Han våga inte ha den i lasten. Tog in den i kupen. Hörde att guld kostar ca 22000:- kg.
    Så man skulle odla saffranskrokus.




    Man kanske skulle ha guld i lussekatterna istället, Gula blir de ju ändå :p

  • matkul 21 november 2007

    sffran är så gott!!ta lite socker med sffran när du kör med mortel.

  • epi 22 november 2007

    När ska de första saffransbröden stå på bordet? Själv tycker jag lucia. Men vi börja baka saffranslängder i butiken förra veckan och i går kom lussekatterna. Vi börjar gärna i tid med allt.
    Så i år få jag prova med både mortel och lägga det i blöt i vodka. Finns det några torra kakor med saffran i?

  • pehrzonflickan 22 november 2007

    Jag balndar alltid saffran och curry med gurkmeja för att få optimala gula färgen...smakar ändå inte så mycket av den.

  • Boddan 22 november 2007

    Hej!

    Jag mortlar mitt saffran tillsammans med en sockerbit. Då går saffranet sönder och man slipper de röda strängarna som annars kan bli i degen. Min deg blir gul och fin.

    /Bodil

  • rute 22 november 2007

    Man kan ha saffran i vilka kakor man vill bara man löser upp saffranen. De är efter tycke och smak jag har det blandannat i drömmar.(Y)

  • matvraket 22 november 2007

    Skrivet av evaldo den 20 nov 2007

    Om man blandar saffran med mald gurkjmeja så får man en gulare färg.


    Men tar inte saffranen smak av gurkmejan då??? Även om den inte smakar så mkt så ger den ju en liten bismak? Är det gott, menar jag? Skulle man kunna ha i bara gurkmeja, om man inte gillar saffran?

  • epi 22 november 2007

    Jag gillar saffran smaken så det blir saffran i mina bullar och skorpor.
    Har nu fått in saffranskorperna på min sida.
    Vi har redan lyckats smaska i oss halva burken av mitt första bak för i år.
    Nästa helg ska jag baka lusse bullar så då ska jag prova med socker bit och mortel.
    Hörde man kunde göra som en surdeg och vänta ett dygn för att få saftigare bullar. Mandelmassa?

  • epi 24 november 2007

    (L) Tack alla ni som gett mig råd till hur jag ska få degen gulare. Nu ska det bara bli tid för att ställa sig vid lussebaket.

  • Fotografen 3 december 2007

    Själv älskar jag lussebullar som smakar som lussebullar och ser ut som gula goa lussebullar men tyvär går det ju inte att köpa det på bagerier av idag !!!
    Och har en Fobi ( HATA KASTRULLER OCH PLATTOR OCH ALLT VAD KÖK HETER ) så hur gör man då för att få gula fina nybakade lussebullar med smak ???

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.