Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Såsar gärna!

  • Opera-arior-sjungandes 30 oktober 2007

    Sås till "currykassler med banan". Eftersom jag gillar sås (väger också 40 kg för mkt) kompletterade jag nämnda recept. Prövade o. fann, att matlagningsgrädde lämpligen blandas med creme fraiche (enl. min smak, lite väl syrlig i denna rätt). Blandade i oxfond med rödvin (mängden står på flaskan) samt skivade mer banan och lade i. Curry (och peppar) efter smak. Lustigt att detta recept skulle vara det första som jag provade - jag bjöd, på 90-talet, en chef på rätten, hemma hos mamma!/"La Bohème"

  • Aspholme 30 oktober 2007

    När man har lagat mat ett x antal år, så skaffar man sig en bred kunskap om vilka smaksättare som går att använda ihop med respektive rätt, ofta lite traditionsbundna. Jag vågar ofta ta steget ut och mixtra med egna smaksättare, det kan gå åt fanders, men de gånger som det lyckas, så växer jag som kock. Sedan så är det kul att få beröm för maten. Så jag säger våga pröva! (Y)

  • jas65 31 oktober 2007

    En god sås kan ta upp till en timme att göra för att hitta den rätta smaken. Jag brukar börja med såsen först och sedan smaka avde under tiden jag lagar till huvudrätte för att den skall passa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.