Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sega Lammkotletter

  • popik 27 oktober 2015

    Köpte frysta lammkotletter på willys, stekte dem 2-3 minuter på var sida men de var segare än sju svåra år. Gjorde jag fel eller var det lammet ? {angry-annoyed}

  • tmt 24 november 2015

    Frysta lammkotletter (och gris-) rekommenderar jag att marinera över natten.
    Oavsett i vilken butik dom är köpta

  • Rajdon 28 november 2015

    du kan banka på kotletterna med en hammare så blir dom mörare sen efter du stekt dom 2-3 min pr sida. Krydda sen och massera in kryddorna i kotletterna och lägg dom i en form med lite vatten i och folie över i ugnen ca 30 min i 200 grader eller ta en gjutjärns grytaa med lock med lite vatten i på spisen och låt det puttra i ca 30 min

    Känn med gaffeln när kotletterna är lagomt sega ev innan, och du kan marinera dom som ovan sagt och bränna på dom

  • poffa 18 december 2015

    En del kött är helt enkelt bara segt skit..

    Ursprung och uppfödning av kött ger stor skillnad.
    Man får ofta helt enkelt vad man betalar för.

    Några enkla knep:

    Går köttet att banka mört är det en metod. Kan vara jobbigt/olämpligt om det är kött med ben.
    Går köttet att marinera några dagar i balsamicovinäger/vin eller något som har syra i sig är det en metod. Syran bryter ner köttet.

    Annars finns alltid det gamla hederliga långkoket i sås med/utan grönsaker.
    När det gäller långkok: Extra vätska, låg temperatur. Ställ klockan.

    Viktigt vid långkok:
    ALLTID LOCK PÅ! I EN GEDIGEN KASTRULL, SOM TÅL HETTA!
    Allt för att det inte ska ske en brand i köket om grytan kokar torrt..!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.