Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skadligt att äta enligt LCHF?

  • jen_has 3 mars 2012

    Läste i en chatt på Aftonbladet där personer fick ställa frågor till Josefine Jonasson som är dietist och expert på Viktklubb.se

    Kommentar från Markus:
    "Jag undrar om det är skadligt att äta enligt LCHF under en längre tid? Kan alternativet vara att äta enligt GI-metoden istället. Jag behåller nämligen vikten ok om jag utesluter kalorier i så stor omfattning som möjligt"

    Josefine Jonasson:
    "Hej Markus! Jag tror inte att någon diet är skadlig under en kortare tid men långsiktigt vet man fortfarande inte riktigt. Just LCHF är väldigt omdiskuterat och strikt LCHF är fortfarande ingenting jag skulle rekommendera. Däremot är jag övertygad om att många, precis om du är inne på, skulle må bättre av lite mindre kolhydrater (jag antar att det är kolhydrater och inte kalorier du menar). Jag är mer positiv till GI än LCHF. Lycka till och var glad över att du har koll på vad som funkar bäst för just dig!"

  • Mistys 4 mars 2012

    Nej jag är övertygad om att det inte är skadligt....inte ens på längre sikt. Vad baserar jag denna tro på? Jo.....
    * Finns många folkslag runt om i världen som omedvetet äter LCHF och mår alldeles utmärkt. Många av dom fick välfärdssjukdomar som cancer, diabetes, hjärtproblem när dom fick tillgång till kolhydrater

    * Fett och protein är essentiella ämnen. Kolhydrater är inte essentiellt dvs livsnödvändigt ämne.
    * Många idag har ätit LCHF länge, finns gott om exempel på bla www.kolhydraterifokus.se dessa har dessutom blivit friska från diabetes typ 2 och fått lägre APO kvot. Dvs förhållandet mellan det onda och det goda kolestrolet. Det testet som är intressant ur kolestrolsynpunkt.
    * Läkare som bara mäter kolestrolhalten tar ofta inte APO kvoten (se ovan) detta medför att man får missvisande resultat. Man kan nämligen ha högt kolestrol utan att det är farligt. Forskarna vet idag att om vi inte tillför kolestrol så tillverkar kroppen själv kolestrol då en viss mängd är livsnödvändig. Man måste mäta förhållandet mellan det onda och det goda inte bara ett av dom.
    * Sen Livsmedelsverket på 80-talet började rekomendera ett högre kolhydratintag och vi fått mer tillgång til kolhydrater i form av läsk, chips, godis, pasta mm har Svenska folket bara blivit tjockare, sjukare fått fler diabetes fall mm. Vad i detta gör att vi tror att LCHF skulle vara farligt då vi beviserligen sett att det andra sättet att äta bara ger sjukdom och fetma?

    * Att äta LCHF är INTE att äta massa fett som folk tror. Utan att måltidens fettandel ska vara hög. Detta innebär i verkligheten att man äter kött, fisk, fågel, naturliga mejeriprodukter med naturlig fetthalt, gott om grönsaker till. Man steker i riktigt smör och använder riktig grädde ibland till magra köttsorter. Dom feta som ex karré ska man inte tillsätta något extra fett till, det behövs inte. Så egentligen äter man som alla andra fast man äter inte kolhydraterna och istället tillför man kanske 10g smör extra när man steker eller en halv avocado om köttet är magert Thats it!
    * Vilken talrik låter sundast och bäst....... Kycklingfilé med färska champinjoner stekta i en liten klick riktigt naturligt smör utan tillsatser. Sås på ca 1 msk riktig grädde utan tillsatser samt buljongen från kycklingen samt ett broccolimos gjort på mixad färsk broccoli, 1 tsk riktigt smör samt toppad med flagad mandel eller.......

    Kycklingfilé med färska champinjoner stekta i en liten klick margarin som innehåller både tillsatser och kemiska ämnen. Sås på ca 1 msk light grädde med en innehållsförteckning på ämnen man inte ens kan namnet på samt buljongen på tärning med härdade fetter och ett antal E-nummer samt ett lass med pasta som i kroppen omvandlas direkt till glukos och beter sig exakt lika i kroppen som om du gett den en hög med lösviktsgodis dvs kroppen svarar med ett skyhögt insulinpåslag.

    * Finns inget hokuspokus med LCHF mat. Man lägger lika stor vikt vid att undvika kolhydrater som att undvika onaturlig, processad mat med konstiga innehållsförteckningar och tillsatser man varit tvungen att tillsätta för att kopiera den riktiga produkten Ex grädde VS lightgrädde

    * Det finns bevis på att man får i sig alla ämnen...vitaminer och mineraler utan att äta frukt. Grönsaker äter man som LCHF ätare... ofta mer än andra. Frukt idag innehåller inte speciellt mycket vitaminer jämfört med för 20 år sen eller mer av olika anledningar. Sockret i frukten gör också att kroppen svarar precis som om du äter en näve geléråttor.

    * Varför skulle det vara nyttigare att äta kolhydrater än inte? Varför skulle det vara nyttigare att tillsätta kroppen konstgjorda produkter än det vi är födda att äta från början den förstår jag inte riktigt.

    * Vi vet idag att hjärnan inte behöver kolhydrater som många tror. Kroppen tillverkar själv ketoner som hjärnan använder istället om man inte tillför kolhydrater genom munnen. Finns gott om folkslag som fungerat och fungerar alldeles utmärkt utan kolhydrater varför kan dom och inte vi?

    * Varför är alla forskningsrapporter och undersökningar som visar negativa effekter av LCHF gjorda av eller köpta av brödindustrin, Spannmålsindustrin eller Unilever ( tillverkare av margarin, becel och lättmargariner) Lite skumt och misstänksamt när dom oberoende rapporterna och forskningsrapporterna visar tvärtom...att LCHF är bra.

    * Varför är ett par läkare som pratar negativt om LCHF samma personer som äger företag som tillverkar bantningspiller och bantningspreparat. Lite skumt tycker jag. Är dom rädd att deras produkter inte längre behövs?

    * Vi vet att kolhydrater ger ett högt insulinpåslag. Forskare vet också att insulin är ett dåligt, fettinlagrande ämne som sliter på kropp och blodkärl. Forskare vet att vi ska sträva efter att hålla insulinnivåerna låga i kroppen...något diabetiker måste få hjälp med via medicin. Hur kan då en kost som sköter detta naturligt vara farlig?

    * Vad säger att det är farligt att ta bort, socker, godis med färgämnen, chips, processad mat med massa tillsatser mm och istället äta naturlig, hemlagad riktig mat som på 50-talet. Att sen äta en potatis ibland eller lite ris är ingen fara. Det gör alla LCHF ätare vid speciella tillfällen. Inte varje vecka eller ens varje månad men ibland...ingen fara. Det är vad man äter till vardags som har betydelse inte några få avsteg. Sen är vi alla olika. Vissa tål inga kolhydrater. Känner direkt av om dom äter mer än 20g/dag. Dessa är ofta kraftigt överviktiga med ett stort sockerberoende, diabetes typ 2 mm. Sen har vi de som är som jag ungefär. Friskt, ganska normalviktig. Då kan man utan problem äta ca 50-100g kolhydrater /dag ibland och då får en potatis plats ibland ex till midsommarsillen eller en frukt då och då. Alla är vi olika och man måste hitta sin nivå.

    Det blev långt det här och jag hoppas du orkat läsa och fått lite svar på dina funderingar.

  • boz1965 4 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 4 mar 2012

    Nej jag är övertygad om att det inte är skadligt....inte ens på längre sikt. Vad baserar jag denna tro på? Jo.....
    * Finns många folkslag runt om i världen som omedvetet äter LCHF och mår alldeles utmärkt. Många av dom fick välfärdssjukdomar som cancer, diabetes, hjärtproblem när dom fick tillgång till kolhydrater...


    Att LCHF inte är speciellt farlig på kort sikt vet vi. Men å andra sidan finns det ingen forskning som säger att LCHF är ofarligt på längre sikt.

    Jag tror fortfarande fullt och fast på att en balanserad kost är det bästa alternativet. :)

  • Mistys 4 mars 2012

    Det finns faktiskt ingen forskning som visar att att livsmedelsverkets rekomendationer är farlig eller ofarlig heller trots det dom rekomenderat genom tiderna....bara vad "man trott" är bra. samt en bunt köpta "forskningsresultat" av Unilever, tillverkare av bantningspreparat och brödindustrin.
    Och jag tycker att ökad ohälsa, ökad fetma, ökat antal diabetes, galopperande cancerökningar mm talar sitt tydliga språk. Hur bra är livsmedelsverkets rekomendationer och hur fel kan det vara att äta naturlig bra mat utan tillsatser. Tom livsmedelsverket har nu börjat backa från sina egna rekomendationer ...om än långsamt. Men borta för länge sen är ju slogan om 6-8 brödskivor om dagen. Nyckelhålsmärkningen tex har dom ju gått ut och sagt att den måste förändras. Folk gick på den och blev sjukare. Därför att de som tillverkade mat ville ha nyckelhålet...sålde bra! Men vad hände ...jo man tog bort bra fett och ersatte med socker och tillsatser och så fick man sätta dit ett nyckelhål:o

    Jag tror också på varierad kost absolut men jag tror också att vissa av oss måste fundera ett steg längre. Allt passar inte alla så är det bara.Vissa tål laktos vissa inte. Vissa tål kolhydrater vissa inte.
    Och ingen kan få mig att tro att riktig, hemlagad mat utan tillsatser och nymodigheter som konserveringsmedel, processad mat, härdat fett mm är farligare än det som livsmedelsverket rekomenderar. Om man sen vill tillsätta en potatis då och då eller mer frukt....ja det är ju upp till var och en och vad man tål.

  • boz1965 4 mars 2012

    Det här är absolut ingen kritik mot dig personligen Misty, men jag tycker att det är ganska lustigt hur LCHF-anhängarna blir så totalt på defensiven så fort man antyder att LCHF skulle ha negativa effekter på lång sikt. Så mycket på defensiven att man känner sig tvungen att komma med kilometerlånga texter för att förklara alla sätt kosten ifråga överträffar allt annat vi känner till och som är vetenskapligt bevisat i näringsläran. Så defensiva att de förkastar forskningen och kallar resultaten "köpta" eller "beställda" av livsmedelsindustrin. Vore det inte bättre att komma med länkar till faktiska forskningsresultat som bevisar era påståenden istället? Och nej... Annika Dahlqvists ord duger inte, hon har förbrukat allt förtroende som läkare och vetenskapsman med de uttalanden och påståenden hon har gjort.

  • Kochang 4 mars 2012

    Tycker du är smart, Misty, som tänker utanför lådan (Y)
    Närhelst jag försöker undersöka något om mat/kost eller något annat är livsmedelsverket, eller s.k officiella sidor, just det ställen där jag aldrig skulle kolla vad som rekommenderas. Sen när är det inte business som styr planeten?

    Appropå att det ej finns forskning på "längre sikt". Men när regeringar säger att nya vaccinet för det ena eller andra är helt ofarligt (googla runt på vad vacciner innehåller om du vill bli mörkrädd), DÅ tycker vi det är helt OK utan att det finns forskning på längre sikt. För det har ett obeskrivligt rikt läkemedelsbolag sagt. Samtidigt fortsätter man att förbjuda naturläkemedel i allt större omfattning för varje dag som går. Hur är det man säger, nåt som osar katt?

    Oj vad det bar iväg {messed}

  • Mistys 4 mars 2012

    Boz: Jag tar absolut inte illa upp och jag tycker att det är upp till var och en att bestämma hur man vill äta, vad man vill äta och hur man vill leva. Ingen annan kan bestämma. Det man kan är att ge de tips och råd som man kan när någon frågar. Skulle aldrig skriva i ett forum om ingen frågat. Finns gott om sidor som visar på köpta forskningsresultat. Här är ett axplock.
    Detta är en bok jag varmt rekommenderar om fett-kolestrol-blodtryck mm och hur forskningen lurar oss.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412216

    Här en artikel i läkartidningen om fett och kolestrol

    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?sectionId=0&articleId=17888

    Här är en om att forskningen är köpt, också den ur läkartidningen

    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10234

    Att äta LCHF är inga konstigheter och inget hokus pokus. Förmodligen har du och jag samma sak på tallriken förutom att jag möjligen fyller min ena del med grönsaker där du har pasta, ris och potatis. Annars använder jag mig ofta av MK recept och nej...min mat dränks inte av smör och grädde. Att jag dessutom utesluter godis, chips och läsk är mitt val och istället kan en hembakt muffins, 70% choklad eller en näve nötter slinka ner. Inget konstigt med det heller.
    Det jag vill få fram och säkert fler som äter såhär är att det är naturlig mat med bra ingredienser.
    Det finns en negativ läkare till LCHF som varit mycket i tidningarna. Det som kommit fram om henne nu är att hon och hennes man äger rätten till ett bantningspreparat. Så varför är hon då så anti LCHF tro? Ska leta upp den också. Ha en skön helg / M

  • jen_has 4 mars 2012

    Intressant. Tack för svaren.

    Det får en att tänka en del.
    Läste om nya forskningslarm om att LCHF kan vara farlig eftersom dieten ökar risken för diabetes och kan ge hjärt- kärlsjukdom, enligt rapporterna.

    LCHF står för Low carb, high fat. Eller lite kolhydrater, mycket fett. Syftet är att må bättre och gå ner i vikt genom att ersätta kolhydraterna med fett.
    Jag tror inte att LCHF är särskilt bra i längden eftersom det inte är bra att äta för mycket fett.
    Jag har inte läst så mycket om LCHF, och forskarna har heller inte kommit fram till om det är farligt långsiktigt eller inte.
    Men vissa saker är väl nödvändigt att äta, som bland annat rotfrukter och morötter.

    Av 20 fall fanns åtta som fått förhöjda blodfetter i samband med omläggningen till LCHF-kost. Fyra fall visar på allvarliga biverkningar - bland annat ett fall av levercirros och akut leversvikt.
    LCHF-förespråkare har också nu börjat vända sig till barn och barnfamiljer. Det känns inte rätt.

    Vissa mår bra av LCHF-dieten och vissa mår sämre. Men det vi vänder oss mot är att förespråkarna säger att alla mår bra av den. Bilden är mer komplex än så.
    Jag tycker att man inte bör testa LCHF, eftersom man inte vet om det är farligt i längden eller inte.
    Jag är mer positiv till GI än LCHF. Och jag tror att man ska röra på sig mer och äta allmänt nyttigt istället för att låta bli att äta sådant som är bra för kroppen.

  • chrisq 4 mars 2012

    (N)är bara bra tog det för 10 år sen o mår toppen o vilken god ma´t saknade bara bröd men hittade det med väger 61 nu till 1,70 så är så njd

  • soccermum 4 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 4 mar 2012
    Det finns bevis på att man får i sig alla ämnen...vitaminer och mineraler utan att äta frukt. Grönsaker äter man som LCHF ätare... ofta mer än andra.


    Vilka grönsaker är tillåtna i LCHF? Jag är ärligt nyfiken då de jag pratat med säger "gröna grönsaker som växer ovan jord" och då kommer jag bara på:

    Stjälkselleri/Blekselleri/Bladselleri
    Sallad
    Vissa groddar (?) Om de räknas som gröna..ler..
    ärtor/sockerärtor/salladsärtor
    broccoli
    bönor så som haricots verts
    Grönkål
    Purjolök?
    Vitkål (?) Skiftar ju lite i grönt iaf :p
    Grön blomkål Romanesco
    Grön sparris
    Spenat

    Avokado är en stenfrukt så den går väl bort antar jag?
    Gurka, Squash/Zucchini och grön paprika är bär..
    (där paprika även ingår i släkten potatisväxter?)

    Detta är en hel djungel för mig {question}

    Persilja och dill räknas väl in som färska örter och inte grönsaker eller?

  • jen_has 4 mars 2012

    Till soccermum:
    Här har du exempel på bra grönsaker om man kör efter LCHF:
    http://www.alltomlchf.se/maten/gronsaker/

  • soccermum 5 mars 2012

    Skrivet av JenniferHasselgren den 4 mar 2012

    Till soccermum:
    Här har du exempel på bra grönsaker om man kör efter LCHF:
    http://www.alltomlchf.se/maten/gronsaker/


    Ok.. Då var jag inte helt fel ute alltså ;) Tack!

  • Mistys 5 mars 2012

    Man kan äta alla grönsaker och rotfrukter om man vill. Inget är förbjudet. Allt är bara en fråga om mängd och hur ofta. Samt hur du ätit resten av dagen. Äter man mycket kolhydrater till lunch kan man ju minska till middagen. Även en frukt kan få plats utan problem. Jag äter allt. Morötter, sallad, tomater, paprika, rotfrukter mm men inte allt på samma dag. Man får skilja på kolhydrater från grönt och från ex bröd eller flingor. Dessa ska undvikas helt då de blir socker direkt i kroppen och ger insulinpåslag. Grönsaker är oftast inga problem och kan ätas. Avokado är toppen. Rätt fetter och bra på alla sätt. Ät och njut!

  • jen_has 5 mars 2012

    Upp till var och en om man vill köra efter LCHF eller inte. Jag blir bara förvirrad när jag läser om det folk skriver när alla säger helt olika ;) Man får känna efter själv, alla är olika.

    Själv tänker jag fokusera på att motionera, äta mer nyttigt, och välja bort socker osv.
    Jag är smal, men vill bli smalare.

    Ibland tror jag spegeln ljuger och jag känner mig jätterund. Olika från dag till dag.
    Jag är 1,73 lång och väger 61 kg. Är det bra?
    Innan jag fick barn vägde jag 47 kg och när jag var gravid och precis innan jag skulle föda vägde jag 83 kg. En stor skillnad, hehe. Gick upp 36 kg då. Konstigt nog fick jag inte alls många bristningar, har väl töjbar kropp, haha.

  • Amika 5 mars 2012

    Jag tänker att höga fetthalter av så kallat mättat fett inte är bra någonsin. Vilken diet man än följer. Jag har inga belägg för det alls, men jag tänker på de forskningsresultat som påvisar hur skadligt det är med mättat fett för kroppen. Så jag tänker att kan man hålla det till fleromättat fett i största möjliga mån så är det säkert inte farligt.
    Men jag tror annars att LCHQ dieten är ett bra alternativ. :)
    Som sagt var så har jag inga som helst belägg för detta, det är enbart mina egna funderingar i och kring detta ämne. :)
    Och för din fråga angående vikt.
    Jag har märkt att många unga tjejer som får barn innan de fyllt 20 upplever sig som "överviktiga" trots att de är normalviktiga. Och jag tror att det beror på att många faktiskt är underviktiga innan de får barn. Det ligger just vid den åldern där många tjejer idrottar mycket och kanske slarvar lite med mat för att det inte är jättegott i skolan och så vidare, många orsaker bidrar. Och skillnaden mellan att väga 47kg och 61kg är ju ganska stor. MEN, den vikt du har nu är "normalvikt" för någon med din längd. :) Sedan kanske du är en tjej som är naturligt smal och då kommer du säkert gå ner lite till, men späk dig inte för detta. Utan låt det ta den tid det tar. Äter du bara hälsosamt och mår bra själv så tror jag inte att det är några problem.
    Mvh
    Jonna

  • Mistys 5 mars 2012

    Jag tänker att höga fetthalter av så kallat mättat fett inte är bra någonsin.



    Ja mättade fetter kan vara farliga. Men......vi måste skilja på naturliga mättade fetter som ex smör, grädde,avocado och kokosolja. Fetter som naturen framställd. Dessa är inte farliga. Finns många forskningsresultat som inte påvisar några samband mellan sjukdom och naturliga fetter...tvärtom. Men... sen har vi industriellt framställda mättade fetter. Dessa ska man passa sig för. Exempel är margarin, härdade eller delvis härdade fetter ( dvs från början naturliga fetter som fått ändrad struktur med hjälp av människan för att inte härskna) Dessa återfinns främst i halvfabrikat, kakor, chips, färdigmat, vissa buljonger, pommes frites mm. Man ska också akta sig för vissa oljor som innehåller för mycket omega 6. Dessa har en mycket negativ påverkan på kroppen.

    Detta med fett är rätt komplicerat och samtidigt rätt enkelt också beroende på vad man äter till eller blandar dom med. Mättat fett tillsammans med protein är inte farligt men blanda in socker och spannmål och du får en sammansättning som ger en negativ effekt. Sååå man kan inte dra alla mättade fetter över samma kam ;)

    Här i läkartidningen kan man läsa mer om att mättat fett inte är farligt.
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

    Och här kan man läsa mer om fleromättade oljor mm som innehåller omega 6 och vad som händer om man inte balanserar omega 6 och omega 3.
    http://iform.se/kost/kost-och-halsa/var-forsiktig-med-omega-6

  • jen_has 6 mars 2012

    Tack så mycket för svaren!
    Jag får läsa mer om olika fetter osv. Kunskap är nyckeln till bättre val :)

  • 93emm29 6 mars 2012

    En annan sak som är till LCHF fördel är att man inom vården länge har använt ketondiet för att behandla svår epilepsi. Genom att försätta kroppen i "svält" (utan socker som hjärnan enbart får sin energi ifrån) bildas det ketoner istället som då fungerar ungefär som socker men kommer ifrån kroppen själv.

  • Mistys 6 mars 2012

    Skrivet av 93emm29 den 6 mar 2012

    En annan sak som är till LCHF fördel är att man inom vården länge har använt ketondiet för att behandla svår epilepsi. Genom att försätta kroppen i "svält" (utan socker som hjärnan enbart får sin energi ifrån) bildas det ketoner istället som då fungerar ungefär som socker men kommer ifrån kroppen själv.

    Har också läst om det. Såg dessutom en dokumentär från USA om en pojke som efter att han börjat äta LCHF nästan blev av med alla epilepsi symtom.

    http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000001&conference=10400000000000008&posting=19500000005967222

    Har också läst att man med goda resultat testat på barn med ADHD, Asbergers och andra liknande diagnoser som ger koncentrationssvårigheter mm. Barnen blev lugnare och kunde koncentrera sig bättre samt lärde sig snabbare då kroppen slapp en blodsockerkurva som far som en berg o dalbana.

  • jen_has 6 mars 2012

    Intressant. Jag känner en som har Asbergers.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.