Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skillnad mellan LCHF och GI

  • ciaocicci 16 juni 2011

    Hej!

    Kan någon vänlig själ förklara skillnaderna mellan dieterna LCHF och GI?

    Mvh
    Cicci

  • pingumorfar 16 juni 2011

    Hej Cicci!

    Du kommer säkert att få bättre svar än så här, men kan ge dig en liten fingervisning:

    LCHF innebär att man minimerar alla kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt, jamfört med GI där man såvitt jag förstått endast drar ned på snabba kolhydrater. I en LCHF-diet byter man typ energikälla från kolhydrater till fett.

    /G

  • Lunchdax 16 juni 2011

    LCHF = Low carb High fat = lite kolhydrater och mycket fett. Inget socker, potatis, ris, pasta men MYCKET fett istället.
    Alltså är en vanlig middag (för min syster exv.) portion broccoli stekt i smör tillsammans med pannbiffar och gräddsås. Efterrätt vispad grädde med bär, eller diverse tårtor o chokladmousse utan socker. Vissa väljer att äta sötningsmedel men det har andra dåliga effekter så det rekommenderas itne.

    GI = har inte helt koll men jag har för mig: lite kolhydrater och inget/inte särskilt mycket fett. Alltså ingen pasta mm.

    edit. ändrade felstavning bara.

  • Mistys 16 juni 2011

    Precis så som dom tidigare skrivit tillåter man mer kolhydrater i GI i form av långsamma kh som råris, quinoa, fullkornspasta mm än i LCHF. Att man ska äta mycket fett i LCHF låter ju kanske äckligt men faktum är att det är inte så mycket fett man ska äta. Det är fettandelen på måltiden som ska vara hög ( HF) inte antal gram fett. Dvs äter man fett kött ex karré räcker det med att steka i smör och ha sås med en skvätt riktig grädde till för att uppnå hög fettandel på måltiden. Man behöver alltså inte vräka på fett som vissa tror.

    LCHF skiljer sig från andra sätt att äta på fler sätt. Man kan säga att detta är en sorts hormondiet. Dvs det man strävar efter är att ha så lite insulin i blodet som möjligt. Insulin stänger fettcellerna så fettet inte frigörs vid ex motion samt att det trycker in fett i cellerna vid konsumtion av ex socker och fett. Om man inte äter kolhydrater så får man ingen eller mycket lite insulinproduktion. Detta bidrar till att fettcellerna öppnar sig, man får inga blodsockerfall, blir inte sugen på sött eller annat och håller sig mätt längre samt som en bieffekt , man går ner i vikt om man är överviktig och man håller vikten om man är normalviktig.
    Hjärnans energi är glukos. Om man inte äter kh tillverkar levern själv ett sorts glukos sk ketoner. Detta är ett mycket bättre bränsle för hjärnan då det aldrig tar slut. Äter man LCHF känner man sig med andra ord aldrig trött eller "tom i huvudet" som man kan göra på vanlig kost då blodsockret sjunker.

    Vid GI får man fortfarande en insulinproduktion pga av de kh man äter men en långsam sådan till skillnad från om man äter som vanligt. Vid GI kan man också känna sig sugen ibland på ex sött mm det gör man aldrig på LCHF.

    Många människor runt om i världen äter LCHF omedvetet och mår fantastiskt bra och har mindre sjukdomar ex Eskimåer, Inuiter och andra stammar som lever på jakt och fiske. Så detta är egentligen ingen diet eller bantningsmetod.....det är en livsstil!

  • Jaworowa 16 juni 2011

    Jag instämmer. GI står för Glykemiskt index (GI) och är ett mått på olika livsmedels effekt på blodsockervärdet. Alla kolhydrater som långsamt ökar blodsockervärdet kallas för långsamma. Diabetiker kan reglera till viss mån sin insulin intag med hjälp av långsamma kolhydrater.

  • wiklund73 17 juni 2011

    Hörde på en föreläsning häromdagen att när det gäller LCHF så måste man få i sig minst 100 gram kolhydrater per dag tror jag det var för att hjärnan ska fungera på ett bra sätt och man inte ska tappa minnet.

  • Mistys 17 juni 2011

    Skrivet av wiklund73 den 17 jun 2011

    Hörde på en föreläsning häromdagen att när det gäller LCHF så måste man få i sig minst 100 gram kolhydrater per dag tror jag det var för att hjärnan ska fungera på ett bra sätt och man inte ska tappa minnet.

    {struggle} Hmmm varför har inte Eskimåer och Inuiter tappat minnet då? och hur kommer det sig att många i Sverige ätit LCHF i många, många år med gott resultat ex Björn Ferry och Camilla Läckberg.
    Detta är en seglivad myt jag skulle vilja ta död på. Levern tillverkar en form av "kolhydrater" själv sk Ketoner. Detta är ett bättre bränsle för hjärnan än vanliga kolhydrater. Dels för att dom är lättare för hjärnan att använda och för att dom aldrig tar slut. Vi har ju obegränsat med fett på kroppen att använda. Finns inga vetenskapligt godkända studier som påvisar detta. Däremot finns det gott om studier som påvisar biverkningar av socker och snabba kolhydrater. Gå gärna in på www.kostdoktorn.se och läs mer eller boken Matrevolutionen. Här finns gott om bra och riktig information om LCHF.

  • wiklund73 17 juni 2011

    Föreläsaren jag hörde detta av utgick i från livsmedelsverkets rekommendationer. Hon sa att det inte fanns några lånvariga studier på LCHF kosten. Bara korta studier. Så man vet inte vad som händer med kroppen i långa loppet.
    Misty09 du kan läsa en recention om boken Matrevolutionen på www.traningslara.se. Det var intressant att läsa den.
    Kostdoktorn är säkert jättebra men hur kommer det sig att de som äter efter livsmedelsverkets rekommendatiioner klarar att hålla sin vikt och må bäst i långa loppet. Bara en fundering.

  • Mistys 17 juni 2011

    Skrivet av wiklund73 den 17 jun 2011

    Föreläsaren jag hörde detta av utgick i från livsmedelsverkets rekommendationer. Hon sa att det inte fanns några lånvariga studier på LCHF kosten. Bara korta studier. Så man vet inte vad som händer med kroppen i långa loppet.
    Misty09 du kan läsa en recention om boken Matrevolutionen på www.traningslara.se. Det var intressant att läsa den.
    Kostdoktorn är säkert jättebra men hur kommer det sig att de som äter efter livsmedelsverkets rekommendatiioner klarar att hålla sin vikt och må bäst i långa loppet. Bara en fundering.


    Hur kommer det sig att sen livsmedelsverket gav ut sina rekomendationer har fetman exploderat i Sverige? Hur kommer det sig att sen light produkterna gjort sitt intåg i världen har fetman exploderat? Före 1970-1980 åt folk riktig mat med riktigt fett och Sverige hade inte alls någon fetma att tala om. Efter 1980 har vi bara blivit tjockare och tjockare. Att vi håller vikten bäst med livsmedelsverkets rekomendationer är en sanning med modifikation. Socialstyrelsen har nu ändrat sin a rekomendationer och rekomenderar nu LCHF till överviktiga och diabetes typ 2.
    http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-godkanner-lagkolhydratskost

  • Mistys 17 juni 2011

    Så här står att läsa på en sida om kost och bantning. www.viktvagvisaren.se


    Livsmedelsverket, socialstyrelsen, skolor och sjukhus kan väl inte ha fel i sina kostråd! (eller?).

    Nackdelar
    I flertalet studier går de som bantar via lågfett enligt Livsmedelsverkets kostrekommendationer ner mindre i vikt än de som äter medelhavskost eller lågkolhydratkost.

    Diabetiker har visats må mycket sämre och kräva mer medicinering då de äter enligt tallriksmodellen än om de äter lågkolhydratkost.

    Livsmedelsverket har på sistone fått mycket kritik för att deras kostråd inte är vetenskapligt underbyggda och att de vägrar ta till sig nya forskningsråd och rekommendationer.

  • svengelsk 17 juni 2011

    Skrivet av Misty09 den 17 jun 2011

    Skrivet av wiklund73 den 17 jun 2011



    Hur kommer det sig att sen livsmedelsverket gav ut sina rekomendationer har fetman exploderat i Sverige? Hur kommer det sig att sen light produkterna gjort sitt intåg i världen har fetman exploderat? Före 1970-1980 åt folk riktig mat med riktigt fett och Sverige hade inte alls någon fetma att tala om. Efter 1980 har vi bara blivit tjockare och tjockare. Att vi håller vikten bäst med livsmedelsverkets rekomendationer är en sanning med modifikation. Socialstyrelsen har nu ändrat sin a rekomendationer och rekomenderar nu LCHF till överviktiga och diabetes typ 2.
    http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-godkanner-lagkolhydratskost
    Jag tror inte att fetman har något att göra med livsmedelsverkets rekomendationer.Som jag ser det är utbudet på mat så mycket större. Vi äter för att de är gott, inte för att vi är hungriga.

  • Mistys 18 juni 2011

    Självklart är det så. Men varför kan vi inte stoppa i tid? Varför går vi runt och är sugna hela tiden? Varför slutar vi inte äta när vi är mätta? Varför har vi förlorat förmågan att stoppa i tid?
    När snabba kolhydrater,lightprodukterna, sötningsmedlen och glutamat gjorde sitt intåg i världen tappade vi denna förmåga. Dessa produkter gör oss nämligen ständigt sugna och lurar hjärnan så vi känner att vi måste äta mer trots att vi egentligen är mätta.
    Hur många känner inte att dom efter en stor maffig god pastatallrik eller pizza ändå kan gå till godisskålen eller ta en efterrätt utan att kräkas.
    Vid LCHF klarar man inte detta. Man har inget sug, vill inte ha och tackar automatiskt nej!

    Ok alla får naturligtvis göra det man tror är bäst för en själv och allt passar kanske inte alla så är det bara. Vissa vill äta enligt VV, GI, LCHF, vegetariskt, pulver eller på annat sätt.....jag tycker det är ens eget val helt klart. Alla är inte sockerberoende eller har några kilo för mycket. Alla är inte heller kolhydratkänsliga. Tycker bara det är synd att inte fler som sitter fast i bantningsträsket provar. Det handlar inte om att man själv är dålig och svag det handlar om att hormoner i kroppen slår undan fötterna för en...hela tiden.
    Jag tillhör den som i 30 års tid bantat jämnt. Med alla metoder som finns. Har gått ner 5 kg, ramlat dit och gått upp 7 kg. Har aldrig kunnat hålla en diet längre än 6 mån sen har man fallit för frestelsen ......igen! Varför ska det vara så svårt? Alltid gått runt och haft dåligt samvete...för att jag inte haft karaktär nog!

    Så "ramlade" jag över LCHF. Hade inte testat och tänkte....ok jag testar det också. Helt plötsligt föll puzzelbitarna på plats. Suget försvann, sockerbehovet försvann, jag kunde tacka nej, jag kunde sluta äta när jag var mätt, kolestrolet gick ner, blodtrycket sjönk, blodsockret blev normalt, vikten börjar gå neråt. Kroppen svarade på ett sätt jag aldrig känt förr...ja för mig är det som ett trolleri! För första gången i mitt liv tänker jag inte ständigt på hur jag ska komma i bikinin eller hur jag ska kunna låta bli att handla smågodis till helgen.
    Förklaringen stavas naturligtvis insulin. Detta hormon som vi behöver men som förstör så mycket om vi inte håller det på en lagom nivå. Efter att läst massa information förstår jag äntligen hur vi fungerar och varför fetman har exploderat. Det är inte vi människor som är svaga och har dålig karaktär. Det är kroppen som spelar oss ett spratt när vi äter fel.....så som vi inte är skapta för egentligen.
    Kolhydrater = högt blodsocker = mycket insulin i blodet = tar bort blodsockret för snabbt = sug uppstår = vi måste äta igen

    Protein och fett = lagom blodsockernivå = lagom med insulin = blodsockret håller sig bra i flera timmar = vi vill inte småäta, blir inte sugna även om godisskålen står en meter i från kan man låta bli.....och detta är första gången jag upptäckt den känslan;)

    Light, sötningsmedel och Glutamat = Kroppen luras att tro att man får näring = slår på insulinproduktionen = Blodsockret sjunker = vi blir sugna och äter mer eller "skåpäter"


    Det jag tycker är lite konstigt är .....när blev det fel att äta RIKTIG mat som härliga köttgrytor på riktig grädde, härliga fiskgratänger med gräddsås, grillat med en klick riktigt smör, härliga grönsaksrätter, bär och riktig grädde, hemgjord riktig glass på ägg och grädde helt enkelt underbar riktig hemlagad mat på riktiga fina råvaror
    Och när blev man plötsligt betraktad som duktig och karaktärsfast när man äter fabrikstillverkad lågkalori mat med massa tillsatser, fejk light grädde med 10 ingredienser ingen känner till, små sallader som gör en hungrig efter 2 timmar ( om man inte lägger till en fet dressing då ), lightglass som inte innehåller en enda riktig ingrediens.

    LCHF är ingen bantningsmetod eller diet.....det är en livsstil, ungefär som att vara vegetarian. En livsstil som jag lätt kommer att kunna hålla livet ut för jag har aldrig mått bättre.

    Vill du veta mer gå gärna in på www.kolhydrater.ifokus.se

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.