Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Slarva eller städa?!?

  • Linn_Z 30 januari 2008

    Hade en kompis hemma på middag igår. Jag jobbade sent och han hade lovat att fixa mat. Han fick mina nycklar och när jag kom hem stod maten på bordet. Vi åt och hade en väldigt trevlig kväll... tills jag skulle bära in disken i köket och upptäckte att en orkan dragit fram där inne.

    Alla lådor och skåp skod på vid gavel. Hälften av mina köksredskap, kastruller, byttor och dylikt låg smutsigt runt om i köket samt i diskhon. Spisen var så geggig att man knappt såg att den en gång varit vit och ugnen kommer nog aldrig mer bli ren igen :(

    Nu undrar jag om jag bara är en övervintrad pedant... jag försöker "hålla undan" och diska det jag kan medans jag lagar mat så man slipper ett berg med disk efter man ätit.
    Hur gör ni när ni lagar mat? Törs man släppa in er i köket? :p

  • Okänd 31 januari 2008

    Vad har då du haft för slarver i köket???själv kan jag väl stöka till samtidigt jag bakar eller lagar mat,men fixar alltid till det sen.Det tror jag nog att vi flesta gör.:p

  • MammaModesty 31 januari 2008

    känner igen det där med orkan...:(jag far nog fram som en sådan) o men visst sjutton diskar jag rent efter mig när jag är klar... och ibland medans jag håller på allt beror ju på vad man lagar om man "hinner" diska så gör man... men jag är ingen pedant utan slarvig... men gör rent efter mig det gör jag... även om det kanske tar tills allt är klart och ätet... :p
    att ha ordning i köket är ju A och O för det finns inge värre än att laga mat med en massa skitig disk runt sig... nu lever jag ju inte själv så ibland finns det minsann en massa disk redan när jag kommer ut i köket... men då åker den i makinen innan jag börjar.... :D

  • jessicaalm 31 januari 2008

    Det är som jag alltid sakt !!! Är det stökigt och rörigt i köket så är det stökigt och rörigt över allt tycker jag att det är.Det käns ju så skönt när man har fätt undan allt efter mat och bak.då kan man ju njuta efter det goda man stoppar i sig. För det är inte kul att ta hand om det när man är mätt i magen. Ha HA (Y) :Z

  • lennali 31 januari 2008

    Jag MÅSTE diska undan efterssom jag har så lite bänkyta, annars blir jag smått galen:@. Jag har diskmaskin men dit stoppar jag inte större saker som pannor eller byttor, inte köksknivar heller har hört att knivarna blir väldigt fort slöa av att diskas i maskin.

  • mistralwind 31 januari 2008

    Har också liten diskbänkyta så lämnar man disken blir det berg på väldigt kort tid, och vi är två i hushållet.... Det är dessutom helt öppet mellan köket och vardagsrummet så lämnar man det skititgt känns hela lght:en skitig.
    Brukar försöka diska samtidigt som jag lagar maten, då håller jag ett öga på puttrandet samtidigt som det blir rent och det blir omöjligt att småäta *smart* hahaha! (Y)

  • anluk 31 januari 2008

    Jag diskar nog efteråt...........Men har ju diskmaskin så det åker ju snabbt in där!!!!

  • hansdotter 31 januari 2008

    Har börjat försöka lära mig att slarva mer. Det är omöjligt att alltid ha det perfekt hemma. Men vi har öppen planlösning på nedervåningen så om jag inte håller undan i köket och matplatsen så syns det verkligen:( Men visst har jag disk på bänken ibland när vi äter. men inte så ofta kanske :'( Om vi har middagsgäster så är jag nogrannare att diska undan. men om det "bara" är familjen så gör det inteså mycket tycker jag :p
    Bänkytan är stor, så det ryms en hel del där om jag inte håller undan. Dryga 6 meter bänkyta rymmer en del disk..:D
    Det är nog fördelar och nackdelar med både stor och liten bänkyta!

  • Bianca 31 januari 2008

    Jag har många säsonger vintercampat med husvagn och där får man in rutinen att anväda så lite verktyg och kastruller som möjligt och under tiden man "matlagar" diskar undan efter sig. Blev jag bjuden på middag i mitt eget hem och köket såg ut som en orkan skulle nog befolkningen minska med en person den kvällen är jag helt övertygad om. :@

    Tycker mig även märka att mina rutiner gått i arv, vilket jag är ytterst tacksam för...:p

  • 31 januari 2008

    Skrivet av anluk den 31 jan 2008

    Jag diskar nog efteråt...........Men har ju diskmaskin så det åker ju snabbt in där!!!!



    samma här, leve diskmaskinen!!(Y)
    jag är väldigt bra på att stöka till, och sölar gör jag jämt. fast jag försöker att vara så försiktig som möjligt
    jobbigt är det med tex sirap- det är ingen höjdare att ta bort. och ris, speciellt kokt ris, för jag minns när jag skulle städa efter barnen ätit ris på ett dagis när jag praktiserade där, med en sop. shit vad länge jag höll på. sen när jag skär saker, jag är verkligen kass på att skära saker, jag är så seg, och det hamnar överallt.
    alla verktyg, grytor, pannor, skålar mm man använder åker självklart in i diskmaskinen. men allt annat som bänkar, golv, spis mm får man ju ta för hand. jag brukar göra så att när jag är klar med ett verktyg så sköljer jag av det och ställer det direkt i diskmaskinen, sedan fortsätter jag så med varje sak jag är klar med

  • evaldo 31 januari 2008

    Fy va hemskt, inte roligt att ta reda på när det ser ut som ett bombnedslag.

  • Kristiina 31 januari 2008

    Till vardags brukar jag plocka undan och diska (stoppa i diskmaskinen..) under tiden jag lagar mat, för jag står inte heller ut med att se kastruller och annat i ögonvrån när jag ska njuta av maten, men när jag har gäster hemma så tar jag istället ett extra glas vin och tänker äsch vad tusan, det där gör jag imorgon! Tycker det är jättetråkigt när man är borta och så ska några ställa upp och stå och diska när det är meningen att man ska umgås och ha kul:( Jag var själv sån förut och folk tyckte inte att det var kul att komma hit på middag, dom kände väl att jag inte hade tid med dom...Man får tänka om ibland, kan vara nyttigt!:)

  • snutten 31 januari 2008

    Jag brukar diska och plocka undan under tiden jag lagar mat el bakar.
    Jag hoppas att vännen fick vara med och plocka undan och diska??

  • Amber 31 januari 2008

    Jag plockar undan & diskar medans jag lagar mat. Sen åker det in i diskmaskinen.

    Jag hade blett fullständigt galen om jag sett ett sånt kök. Ordning å reda ska det vara =)

  • ikah 31 januari 2008

    Självklart att man städar och diskar efter sig OCH speciellt om man lagar mat hos någon annan.
    Man kan ju inte räkna med att någon annan ska göra det.
    Har själv bara diskbänken som bänkyta så man plockar in i diskmaskin vart efter så kan man ta det lungt efter maten istället(Y)

  • MammaIrene 31 januari 2008

    jag diskar o plockar undan allt stort under tiden jag håller på o grejar o så tar jag det småttiga efteråt, kanske en bra stund efteråt då jag inte direkt ä någon pedant...
    Min man får jag dock alltid plocka undan efter, inte ens stekpannan får sig en omgång alltid direkt efteråt o alla kastruller osv står kvar till mig, precis som om de magiskt skall bli rena a sig själva o all annan disk med automatik skall hoppa in i diskmaskinen...
    Varför???

  • farmoringer 31 januari 2008

    Jag stökar alltid till det när jag lagar mat. Använder mycket bunkar, grytor och redskap. Spiller på bänkar och golv.Men, jag städar alltid efter mig. Diskar upp efter mig. Jag kan inte hålla rent samtidigt som jag "skapar" min mat. Utan det görs allteftersom..:)

  • Linn_Z 31 januari 2008

    Skrivet av snutten den 31 jan 2008

    Jag brukar diska och plocka undan under tiden jag lagar mat el bakar.
    Jag hoppas att vännen fick vara med och plocka undan och diska??

  • tantdrake 31 januari 2008

    (Y) har så litet kök så jag måste rydda allteftersom men det är helt ok, så har jag gjort oavsett kvadratmeteryta.. Varför lägga på hög när det är så lätt diska undan direkt tänker jag. Din gäst i köket...(N)....hoppas du slapp städa själv?!

  • Linn_Z 31 januari 2008

    Skrivet av snutten den 31 jan 2008

    Jag brukar diska och plocka undan under tiden jag lagar mat el bakar.
    Jag hoppas att vännen fick vara med och plocka undan och diska??


    Joo då, han fick allt diska, även om han knorrade och var motstridig. :) Men det var ju han som lekt orkan....
    Jag har ett väldigt litet kök så minsta oreda gör hemskt mycket besvär. Och jag har tre saker man inte får göra hemma hos mig: 1) röka innomhus 2) gå in med skorna 3)stöka ner i köket....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.