Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smalmat

  • evaldo 29 oktober 2007

    Hur många tänker på detta med fett och socker i maten, det är ju modernt numera att äta fettsnålt och undvika socker så mycket som möjligt.
    Själv undviker jag de skadliga fetterna så gott jag kan, ersätter med olja, och ersättare för socker.

  • mariad 29 oktober 2007

    Du har så rätt och det tål att sägas mer än en gång! Precis som du säger ska man inte undvika fett, bara välja rätt. Det är ofta nyckeln, välj bort transfetter och använd ojor istllet för smör. Glöm inte våra egna goda raps- & linfröoljor!

  • Luna 30 oktober 2007

    Själv försöker jag undvika så mycket transfetter och socker i mina matlagningar. Till bak och matlagning använder jag oljor så långt det är möjligt. Likaså sirap eller honung istället för vanligt strösocker.

    annars kan min matlagning bli ganska så fettsnål, speciellt då till vardags. Ersätter detta med att äta lite mandlar och nötter till måltiderna.

  • morgana 30 oktober 2007

    Jag tänker mycket på att inte använda socker, men fett är det lite si och så med.

  • Jessika 30 oktober 2007

    Jag försöker äta något så när efter tallriksmodellen (viktväktarna). Jag försöker även minska mängden fett och socker men utesluter det inte helt. Att försöka undvika de "dåliga" fetterna kommer av bara farten eftersom jag minskar ner på fett i allmänhet och olja är ju lättare att dosera:D.

  • pehrzonflickan 6 november 2007

    Jag tänker absolut inte på någon förändring vad gäller fett och socker, äter man allsidift och lite av varje så tror jag man uppnår det bästa. Förr i tiden vad det ingen som tänkte, och inte var man något sämre då? Ja, vet inte, kanske har jag helt fel. Men allt är relativt, man bör ju inte överäta av en specifik vara...

  • okeand 6 november 2007

    Vad ska man äta och vad ska man undvika? Hur länge är det egentligen meningen att vi ska försöka leva - tills vi blir 150 år eller mer? Äter man det man tycker om så har man ett bättre liv under tiden man lever istället för att jagas av matideal. Ett exempel på detta är min pappa. Han åt så lite grönsaker som möjligt, stekte allt i smör eller margarin, åt söta klibbiga limpor och drack litervis med helmjölk. Att motionera var helt okänt för honom. Dessutom hade han rökt sedan han var 15 år. Han dog en månad innan han skulle fylla 90 år. Jag själv använder alltid raps- eller olivolja till stekning, dricker mycket sällan mjölk, äter massor av grönsaker, har inte smör på smörgåsen, cyklar varje dag till jobbet och röka har jag aldrig gjort. Det livet passar mig. Undrar just om det blir någon skillnad i slutänden?

  • evaldo 6 november 2007

    Men är man överviktig så bör man tänka sig för vad man äter och detta för ens egen skull, sen hur andra har gjort spelar ingen roll i sammanhanget.
    Alla har vi olika förutsättningar när det gäller vikt, och vad vi kan äta.
    Somliga kan stoppa i sig vad som helst, andra kan det inte.

  • Aspholme 6 november 2007

    Ät så mycket Fisk och Fågel som du vill, utan att gå upp i vikt. Vill man gå ner i vikt, så måste man ut och röra på sig. Missunna dig inte god mat, men ät rätt.

  • evaldo 6 november 2007

    Skrivet av Aspholme den 6 nov 2007

    Ät så mycket Fisk och Fågel som du vill, utan att gå upp i vikt. Vill man gå ner i vikt, så måste man ut och röra på sig. Missunna dig inte god mat, men ät rätt.

    Fisk och fågel är gott också. Jag gillar det.

  • farmoringer 6 november 2007

    Man brukar säga att man ska vara måttlig med allt, tror det stämmer ganska bra,

  • pehrzonflickan 6 november 2007

    Man kan ju i vardagen tänka på att ta en ostskiva istället för två, äta magrare mjölkprodukter och ta en extra slev av grönsaker . Småjusteringar kan nå ditt mål i det långa loppet. Och som de alltid säger, ta trappan istället för hissen.

  • yimj 6 november 2007

    För att slippa transfetter så mycket kan man ju använda flytande margarin och kokta produkter .:p

  • kajsa36 7 november 2007

    Skrivet av Aspholme den 6 nov 2007

    Ät så mycket Fisk och Fågel som du vill, utan att gå upp i vikt. Vill man gå ner i vikt, så måste man ut och röra på sig. Missunna dig inte god mat, men ät rätt.

    håller fullkomligt med... allt handlar väll om balans i tillvaron!!:p

  • Luna 7 november 2007

    Vill man leva häslomässigt ska det finnas en balans i det man stoppar i sig och den motionen man gör.
    alla vill nödvändigtvis inte gå ner i i vikt, utan målet är kanske att må bra, hålla vikten och ha en bra grund hälsa.
    Ät då fet fisk några gånger i veckan.
    Välj hellre kyckling i stället för rött kött. Äter du rött ta då filéer eller innanlår som är de mest fettsnåla, likaså att de är nötkött.
    Ät grönsaker. Välj flytande fett framför hårt fett (hårt = transfetter)
    Minska ner på kolhydrater med snabbt Glykemiskt index (dvs allt vitt och allt som är sprött i konsistensen eller innehåller mycket socker.)

    För att hålla en grundkondition räcker det med att höja pulen till medelpuls 30 min per dag, detta går även att dela upp på 2 eller 3 tillfällen under dagen. Och utöver det röra dig minst 2 gånger till i veckan, antingen styrketräning eller ngn aktivitet då du höjer pulen en längre period.

    Men för en bra hälsa, kom ihåg att unna dig lite extra någon gång då och då. Kanske ngt gått att knapra på till helgen.

    Men detta vet ni säkert alla redan. :D

  • Birgith 7 november 2007

    Ja det där med vikt och bantning är ett gissel. Jag har bantat flertalet gånger med stor framgång och rejäla bakslag. Till slut hamnar man i en ständig bantning med dåliga resultat.
    Kroppen säger ifrån till slut.
    Det handlar ju egentligen så enkelt som sunt förnuft. Ju mer man stoppar i sej, ju mer måste man förbränna genom att röra på sej. Socker är ju inget att rekommendera inte heller överdrift med fett. Sedan måste man ju också se till att äta rätt fett för det går ju inte att vara utan.
    Tyvärr har min kropp hamnat i ett vakuum dvs samma är hur jag äter eller motionerar så rör sej inte vågen. Så det känns lite tungt.:'(

  • Luna 7 november 2007

    Tyvärr har min kropp hamnat i ett vakuum dvs samma är hur jag äter eller motionerar så rör sej inte vågen. Så det känns lite tungt.:'(

    Ofta när man bantar eller försöker gå ner i vikt (vilket jag föredrar att använda) Vänjer sig kroppen efter ett tag och viktminskningen avstannar. Det viktiga är då att inte ge upp utan fortsätta med de goda rutinerna. ofta behöver kroppen en shock som gör att den sätter igång igen. Prova en ny träningsform. Öka på längden på promenaderna eller löprundan eller lägg till ytterligare ett träningspass i veckan.
    Ändrar lite på maten, fördelningen av protein, fett och kolhydrater tiex.

    Det viktiga är att inte ge upp och börja slarva. tillslut sätter kroppen åter fart neråt. (Om det inte nu är så att kroppen har nått din matchvikt).

    Glöm inte ätdagar och nyttiga dagar om man försöker minska i vikt och ät allsidigt. Sämsta sättet att minska i vikt är att sluta äta eller hoppa måltider.!!!

  • zettan 11 november 2007

    Jag tycker att det är konstigt att människor hellre väljer kostgjorda produkter istället för naturliga. Har blivit väldigt medveten om konstgjorda ersättningsprodukter då jag nu är gravid och vill inte att fostret ska bli skadat. men sen visst skulle det hända att man någon gång då och då får i sig något litet konstgjort är det inte så farligt ,, det e ju värre i större skala.
    Känner nu förtiden värkligen skillnad på hur det naturliga smakar mot det onaturliga och måste bara säga att det onaturliga är inte alls lika gott.
    Från att ha varit godisman har jag nu blivit fruktoman.

  • evaldo 11 november 2007

    Om man läser på färdigvarans förpackningen vad det innehåller så kan man undra om det kan vara nyttigt.
    Det är konserveringsmedel, smaksättare, konsistensgivare, och gud vet vad.
    Nej, tacka vet jag hemlagat, då vet jag till 100 % vad jag stoppar i mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.