Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smart flytthjälps-mat?

  • Sashimi 18 januari 2009

    Jahopp, så ska vi flytta och jag har ingen aning om vad jag ska bjuda vänner & familj (min flytthjälp) på för ngt i matväg?

    Har ni ngt bra tips på mat (varm eller kall mat) som är enkelt och praktiskt och gott att bjuda alla på?

    Tacksam för alla tips!! :)

  • nene68 18 januari 2009

    Pitabröd med tonfiskröra. (4 port.)
    1 burk avrunnen tonfisk i vatten
    4 hårdkoktaägg (hackade)
    2 pressade vitlöksklyftor
    hackad gul lök
    2 dl hackad gurka
    1 dl hackad persilja
    2 dl creme fraiche
    1 dl lätt majonäs
    1 förp. dillsås till fisk
    svartpeppar
    Gör såsen enl. förpackningen. Blanda allt annat häll i den
    avsvalnade såsen. Kan göras i förväg. Servera röran i
    pitabröd. Behövs inga tallrikar eller bestick=ingen disk.
    Passar bra även som utflycktsmat.
    Hoppas att det passar.

  • nene68 18 januari 2009

    Pastasallad.
    grillad kyckling (köpt eller gjort själv) urbenad
    paprika
    purjulök (stekt)
    tomater
    grönabönor
    hjulpasta
    vitlök
    kryddor
    grekiskdressing (finns på påse om inte vill göra den själv)
    Blanda allt och häll över dressingen.
    Lycka till med flytten.

  • Annras 18 januari 2009

    nene68!
    Lägg gärna in dina recept här i Matklubben! Jag skulle gärna spara ner dem i min kokbok! (Y)

  • Okänd 18 januari 2009

    Har du hört talas om "flyttgröt"?
    Det hade de som hjälpt till med flytten med sig!
    Den bästa "flyttgröt" jag fått var en stor gryta kallpos, vi behövde bara koka potatis när vi lastat av flyttbilen.
    Men namnet flyttgröt har en annan betydelse, det var just gröt, vanligen risgrynsgröt som man bjöd de nyinflyttade på!
    Men det går ju lika bra med kallops!

  • nene68 18 januari 2009

    Skrivet av Annras den 18 jan 2009

    nene68!
    Lägg gärna in dina recept här i Matklubben! Jag skulle gärna spara ner dem i min kokbok! (Y)

    Kolla på mina recept dom är inlagda nu.

  • monac 19 januari 2009

    sök på lenajeanette ´s "TA med piroger"...de är goda kalla oxå!:D

  • systeryster 19 januari 2009

    Lasagne och en god sallad funkade sist jag flyttade, (fast det var ju femton år sedan)Gick att förbereda och värma i ugnen när man kommit fram.

  • Sashimi 20 januari 2009

    TACK så mycket allihopa för goda tips! Nu får jag ju svårt att välja! :D(Y)

  • Sashimi 20 januari 2009

    Kan man flytta den här tråden till "Husmanskost, vardagsmat och snabblagat "??

  • Eery 21 januari 2009

    chili con carne... då behövs ju bara bröd till(L)

  • fetknopp 23 januari 2009

    Kasslergratäng.
    Går att förbereda, och värma i ugn. Serveras med en god sallad till.
    Kan även frysas.




    Fetknopp

  • kayulla 23 januari 2009

    gör en god burgundisk gryta i förväg blir bara godare om den görs tidigare. en gryta sköter sig själv under ett par timmar som det tar på spisen.

  • LEDIVO 23 januari 2009

    LYCKA TILL i det nya boendet.
    Här kommer recept på Pastasallad tilll kallt kött. Det går lätt och snabbt förbereda.
    Pastasallad till kallt kött

  • anmawa 23 januari 2009

    När vi flyttade hade jag förberett med lasagn, färsbiffar och dyl tänkte mig en minibuffe. Sallad till detta också förstås. Till saken hör att det helt plötsligt dök upp ytterligare kartongbärare. Vi kompleterade därför med familjepizzor.

  • celice 23 januari 2009

    :) jag skulle föreslå pastasallad med kyckling, eller kassler, skinka eller vad man gillar. Till det något gott bröd. Detta lagade jag till min dotters flytthjälp för 1 månade sedan och det var mycket uppskattat, mättande och inte dyrt

  • MatAnders 23 januari 2009

    Ofta vill man ju ha något rejält man blir ju hungrig av allt bärande så satsa på en typ chili con carne som man bara doppar gott bröd i eller en egen pizza kanske? Hur som hellst lycka till.

  • Sashimi 25 januari 2009

    TACK alla goa för tips! (Y) Första flyttlasset (kartonger och smått) går på onsdag och sen möblerna på lördag. (Varför det blev två lass beror på att vi får låna en skåpbil gratis dessa dagar.) Vi håller på å packar för fullt, jäkla va massa grejer man har alltså! :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.