Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smör vs Margarin

  • Mistys 7 november 2011

    Äntligen(Y)

    Hoppas vi får se en förändring nu och slipper margarin, Lätta och andra fejkprodukter på dagis, skolor och i mejerihyllan.

    Läs och förfasas över vad margarin innehåller och hur det tillverkas. Hur ska vi få slut på margarintillverkningen ?
    Sätt ner foten .......

    http://www.expressen.se/kronikorer/elisabethoglund/1.1722834/elisabet-hoglund-sen-det-fettsnala-margarinet-slog-igenom-har-antalet-cancerfall-okat-inte-minskat

  • The_mama97mia 7 november 2011

    Ja, jo det var en intressant artikel!
    Jag har själv övergått till helfeta produkter, v g smör eller margarin så är väl inte margarinet mindre fett? Men mycket billigare. Och ger mindre god smak.
    Vi äter inte så mkt smörgåsar här, men jag vill ha riktigt smör i maten, moset, på grillbiffen m.m.
    V g grädde o gräddprod, så köper jag mest vanlig grädde.
    Man får väl se till att inte frossa i produkterna istället?
    Pendeln svänger säkerligen tillbaka till "Naturligt" och helfett.

    Fast jag ska erkänna att jag gillar att dricka minimjölk... :)

  • carron66 7 november 2011

    Jätteknepig fråga det där! Jag har hjärt och kärlsjukdom i släkten och tyvärr redan varit inne en sväng med mitt hjärta. Nåväl äter blodfettssänkande läkemedel trots att proverna är bra utan och skall äta lättyoghurt, lättfil etc....Men i all debatt så blir man rädd, jaha jag kan inte banta med LCHF diet ( lär mig aldrig det blir LCD diet eller LSD?!) eller GI. Jag har iallafall 10 kg som jag borde gå ner pga av mitt hjärta, så jag vet inte smör eller margarin/pest eller kolera...? Knepigt, men bakar med smör oftast!

  • Lenkan 7 november 2011

    Jag tycker faktiskt inte om smaken på smör. Tycker det blir godare att steka i olja och baka med margarin.

  • Mistys 7 november 2011

    Skrivet av carron66 den 7 nov 2011

    Jätteknepig fråga det där! Jag har hjärt och kärlsjukdom i släkten och tyvärr redan varit inne en sväng med mitt hjärta. Nåväl äter blodfettssänkande läkemedel trots att proverna är bra utan och skall äta lättyoghurt, lättfil etc....Men i all debatt så blir man rädd, jaha jag kan inte banta med LCHF diet ( lär mig aldrig det blir LCD diet eller LSD?!) eller GI. Jag har iallafall 10 kg som jag borde gå ner pga av mitt hjärta, så jag vet inte smör eller margarin/pest eller kolera...? Knepigt, men bakar med smör oftast!


    Fast farligare än smör är socker och snabba kolhydrater. Så det är nog viktigare att utesluta dessa saker.
    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/hjart-lungfonden/pressrelease/view/socker-kan-oeka-risken-foer-hjaert-kaerlsjukdom-696742

  • Mistys 7 november 2011

    Fast det är väl främst detta i artikeln som gör att man blir rädd när man vet att våra barn får i sig detta på dagis och skola.

    """"""Margarinerna framställs av raffinerade vegetabiliska oljor (rapsolja, palmolja och kokosfett), ofta av sekunda kvalitet. Margarinet processas fram i olika steg med hjälp av kemiska ämnen som aceton, bensin, fosforsyra, vätgas, blekmedel, nickel och natriummetylat. I slutfasen tillsätts färg- och aromämnen för att margarinet ska se ut som smör och smaka som smör."""""

  • imkan 7 november 2011

    Jag har inte köpt margarin på flera år, inte sedan en snäll o rar kemilärare på komvux spände ögonen i oss och sa "Vad ni än gör så använd INTE margarin istället för smör". Hon menade på att det var alldelles för omgjort från den ursprungliga varan, för att det skulle vara bra för våra kroppar.

  • husmusen88 7 november 2011

    Som om dagens smör är så mycket bättre då, totalt sönderslaget och fullt med kemikalier det med.
    Så det är lite som pest eller kolera tycker jag.
    Näe ska det bli någon vettig ändring så behövs det ställas krav på all tillverkning och minskning av alla mystiska ämnen i maten.

  • boz1965 8 november 2011

    Skrivet av husmusen88 den 7 nov 2011

    Som om dagens smör är så mycket bättre då, totalt sönderslaget och fullt med kemikalier det med...


    En kompis till mig har inte långt till ett litet gårdsmejeri precis utanför stan där han bor. De har bl.a. eget smör i sortimentet. De ska börja med ost också så småningom säger de.

    Jag brukar ta en runda dit när jag ändå är hos polaren. Och skillnaden mellan deras smör och det man köper i butikerna är astronomisk. Dyrare, men värt varenda öre!

  • husmusen88 8 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 8 nov 2011

    Skrivet av husmusen88 den 7 nov 2011

    Som om dagens smör är så mycket bättre då, totalt sönderslaget och fullt med kemikalier det med...


    En kompis till mig har inte långt till ett litet gårdsmejeri precis utanför stan där han bor. De har bl.a. eget smör i sortimentet. De ska börja med ost också så småningom säger de.

    Jag brukar ta en runda dit när jag ändå är hos polaren. Och skillnaden mellan deras smör och det man köper i butikerna är astronomisk. Dyrare, men värt varenda öre!


    Å låter mums! Äkta smör och ost klår ju det köpta eländet med hästlängder, brukar köpa när jag är hemma och det är marknader. Helt klart värt det!

  • carron66 8 november 2011

    Tack Misty 09!

  • Elfr 10 november 2011

    Det låter ju fantastiskt att bara kunna äta smör o grädde dvs rena produkter... Värre blir det i vår familj då sonen har kraftig mjölproteinallergi med andra ord är det omöjligt för oss att ha sådana produkter i vårt hem. Vi är ju såklart överlyckliga att det finns margariner alltså produkter som är mjölkfria, annars hade det varit mycket kämpigare än vad det redan är! Så för mej blir sådana artiklar istället lite ångestladdat eftersom valet inte finns för oss... Men såklart kan man ju hoppas att allergin växer bort och därmed får vi möjlighet till annat!

  • Mistys 10 november 2011

    Skrivet av Elfr den 10 nov 2011

    Det låter ju fantastiskt att bara kunna äta smör o grädde dvs rena produkter... Värre blir det i vår familj då sonen har kraftig mjölproteinallergi med andra ord är det omöjligt för oss att ha sådana produkter i vårt hem. Vi är ju såklart överlyckliga att det finns margariner alltså produkter som är mjölkfria, annars hade det varit mycket kämpigare än vad det redan är! Så för mej blir sådana artiklar istället lite ångestladdat eftersom valet inte finns för oss... Men såklart kan man ju hoppas att allergin växer bort och därmed får vi möjlighet till annat!


    Fast Valio har ju flera bra laktosfritt alternativ som innehåller bra råvaror som inte margarin och lätta innehåller.

  • Elfr 10 november 2011

    Skrivet av Misty09 den 10 nov 2011

    Skrivet av Elfr den 10 nov 2011

    Det låter ju fantastiskt att bara kunna äta smör o grädde dvs rena produkter... Värre blir det i vår familj då sonen har kraftig mjölproteinallergi med andra ord är det omöjligt för oss att ha sådana produkter i vårt hem. Vi är ju såklart överlyckliga att det finns margariner alltså produkter som är mjölkfria, annars hade det varit mycket kämpigare än vad det redan är! Så för mej blir sådana artiklar istället lite ångestladdat eftersom valet inte finns för oss... Men såklart kan man ju hoppas att allergin växer bort och därmed får vi möjlighet till annat!


    Fast Valio har ju flera bra laktosfritt alternativ som innehåller bra råvaror som inte margarin och lätta innehåller.


    Ja jag själv är laktosintolerant o där finns ju en uppsjö med bra produkter, men för sonen då som är mjölkproteinallergi är ju verkligheten en helt annan sak! Så för alla som har mjölkproteinallergi finns bara produkter som är tex margarin, inte nog med att det är onyttigheter i det, det är även sjukt dyrt! Tyvärr är det ju många som blandar ihop laktosintolerans med mjölkproteinallergi och när man inte tål mjölk får man ju då inte äta NÅGOT som kommer från kossan och alternativen blir ju då bara tyvärr konstgjorda produkter i mina ögon sett.. Men självklart hade vi också velat kunna äta nyttigare produkter. Men passa på och njut ni som kan äta "rätta" produkter:-)

  • NinniM 10 november 2011

    Skrivet av carron66 den 7 nov 2011

    Jätteknepig fråga det där! Jag har hjärt och kärlsjukdom i släkten och tyvärr redan varit inne en sväng med mitt hjärta. Nåväl äter blodfettssänkande läkemedel trots att proverna är bra utan och skall äta lättyoghurt, lättfil etc....Men i all debatt så blir man rädd, jaha jag kan inte banta med LCHF diet ( lär mig aldrig det blir LCD diet eller LSD?!) eller GI. Jag har iallafall 10 kg som jag borde gå ner pga av mitt hjärta, så jag vet inte smör eller margarin/pest eller kolera...? Knepigt, men bakar med smör oftast!


    Om du äter LCHF så sjunker dina värden trots att du äter helfeta produkter. Det är kombinationen med kolhydrater som är farligt. Finns massa att läsa om LCHF på nätet. Jag läste massor innan jag började och mina värden är jättebra numera.

  • farmtilda 11 november 2011

    Sen finns det många som säger att mjölkprodukter inte är så bra för kroppen. Att det ökar slembildningen (inte bra vid förkylning t.ex). Och att det är svårsmält, speciellt industrialiserad/process
    googlade nu också lite i frågan:
    http://www.meadjohnson.se/fraga-dietisten/11058/
    http://www.heladiginifran.se/text1_14.html

    Och grädden i smör innehåller mycket mycket mättade fetter som kan ge åderförkalkning osv..

    Själv är jag uppvuxen med komjölk då min pappa jobbade på en gård och fick köpa hem mjölk direkt från gården:) Oprocessad! I tonåren blev jag vegetarian och äter ännu nästan helt vegetariskt. Äter inte så mkt mjölkprodukter mest yougurt isf. Färska grönsaker och frukt tycker jag är det som känns

  • farmtilda 11 november 2011

    hela< texten kom inte med...

    Färska grönsaker och frukt tycker jag är det som känns mest fräscht å hälsosamt tycker jag. Rena veg oljor tycker jag också är bra. Men att vara allergisk och behöva helt utesluta mjölk eller annat verkar jobbigt, så även om finns annan (bättre?) mat så lider jag med er

  • farmtilda 11 november 2011

    Lite av allt tror jag man kan äta (om man inte är allergiskt mot nåt), det sa de också på BVC. Där rekommenderade de dock mjukt flytande margarin framför smör pga mättade fetterna..

  • Mistys 11 november 2011

    Att man får åderförfettning av mättade fetter är en myt. Det är blandningen snabba kolhydrater( socker mm) och fett som ger åderförfettning. Enbart fett ger inte den biverkningen. Se på Eskimåer och Inuiter. Dom visste knappt vad hjärt-kärlsjukdom och cancer var innan dom fick tillgång till snabba kolhydrater. Så länge dom levde på mättade fetter mm från bla säl var dom bland dom friskaste folkslagen.
    Här finns ett exempel på en artikel. Finns hur många som helst forskningsrön om man söker.
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/socker-okar-risk-for-hjartsjukdomar

  • ZaNdRoRiA 11 november 2011

    Har egna mjölkor så vi använder egen grädde i sås och matlagning, såååå mkt godare sås det blir!!
    Mjölken är mkt godare med, världens godaste oboy blir det av den :D
    Har idag gjort 2 ostar ^^
    Slutade med margarin för läängesen, fick dock krypa till korset och köpa ett paket när det var tomt i butikerna :(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.