Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smör vs Margarin

  • farmtilda 11 november 2011

    Jag försöker äta hälsosamt men äter inte någon GI-diet. Det blir ganska mkt pasta och sådant här hemma och socker finns i det mesta. Jag inte är så mycket för sötsaker men har inte ork att lusläsa alla förpackningar. Hade en ganska lång period i tonåren när jag skulle undvika socker och allt möjligt, men det blev för jobbigt att vara så hård mot sig själv och inte kunna knappt fika tillsammans med andra, så jag mådde bättre av att unna mig lite gott ibland och främst tänka på att äta allsidigt. Dit jag vill komma att det inte är alltför lätt att undvika kombinationen fett och snabba kolhydrater och därmed ökad risk för åderförkalkning, Men man är ju olika, sådan kosthållning kan ju fungera bättre för andra som äter mer likt hur eskimåerna gjorde tidigare...

  • farmtilda 11 november 2011

    Jag försöker äta hälsosamt men äter inte någon GI-diet. Det blir ganska mkt pasta och sådant här hemma och socker finns i det mesta. Jag inte är så mycket för sötsaker men har inte ork att lusläsa alla förpackningar. Hade en ganska lång period i tonåren när jag skulle undvika socker och allt möjligt, men det blev för jobbigt att vara så hård mot sig själv och inte kunna knappt fika tillsammans med andra, så jag mådde bättre av att unna mig lite gott ibland och främst tänka på att äta allsidigt. Dit jag vill komma att det inte är alltför lätt att undvika kombinationen fett och snabba kolhydrater och därmed ökad risk för åderförkalkning, Men man är ju olika, sådan kosthållning kan ju fungera bättre för andra som äter mer likt hur eskimåerna gjorde tidigare...

  • farmtilda 11 november 2011

    Jag äter i alla fall mer fullkornsprodukter än vad min man och dotter kan göra (annars får de diarré).

  • farmtilda 11 november 2011

    Skrivet av ZaNdRoRiA den 11 nov 2011

    Har egna mjölkor så vi använder egen grädde i sås och matlagning, såååå mkt godare sås det blir!!
    Mjölken är mkt godare med, världens godaste oboy blir det av den :D
    Har idag gjort 2 ostar ^^
    Slutade med margarin för läängesen, fick dock krypa till korset och köpa ett paket när det var tomt i butikerna :(


    Ja egen mjölk är nåt helt annat än den köpta. Jag fick ofta oboy med egen mjölk innan jag skulle till skolan och det var mkt gott men nu tycker jag det är för sött till frukost. Egen grädde till såser är jag också uppvuxen med, så jo gott blir det ju om inte annat.

    Mina föräldrar har varit på föredrag om tillsatser i maten och övergick från margarin till smör efter det,

    Tror det var Gunnar Lindgren de lyssnade på:
    Här finns mkt matnyttigt att läsa för den som vill läsa om matfetter/tillsatser:
    http://www.gunnarlindgren.com/
    http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

  • Mistys 25 februari 2012

    Fick denna sida till mig. Förklarar ytterligare på ett bra sätt det läskiga med margarin.

    http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

  • Mistys 28 oktober 2012

    Letar upp en gammal tråd då jag fick en artikel från Aftonbladet skickat till mig. Tyckte detta var rätt otäck information.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab

  • rosatalo 28 oktober 2012

    Intressant ang Becel.


    http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf

  • Mistys 3 november 2012

    Ja visst är det intressant att Becel lyckats lura många i Sverige med att köpa sig till en symbol och få folk att tro att den är bra för hjärtat. Tänk vad man kan göra med lite pengaro_O

    Här en smygtagen bild i en margarinfabrik. Innehållet är brandfarligt och frätande och detta blandar vi i margarin som vi sen i värsta fall ......ger våra barn. Vilka konsekvenser kommer detta att få?

    http://www.kostdoktorn.se/inne-i-margarinfabriken-del-2/

    Vi pratade runt på jobbet och alla hade slutat köpa Becel och margarin (Y)....vi är 45 st på min arbetsplats. Hur har du gjort?

  • rosatalo 3 november 2012

    Skrivet av Mistys den 3 nov 2012

    Ja visst är det intressant att Becel lyckats lura många i Sverige med att köpa sig till en symbol och få folk att tro att den är bra för hjärtat. Tänk vad man kan göra med lite pengaro_O

    Här en smygtagen bild i en margarinfabrik. Innehållet är brandfarligt och frätande och detta blandar vi i margarin som vi sen i värsta fall ......ger våra barn. Vilka konsekvenser kommer detta att få?

    http://www.kostdoktorn.se/inne-i-margarinfabriken-del-2/

    Vi pratade runt på jobbet och alla hade slutat köpa Becel och margarin (Y)....vi är 45 st på min arbetsplats. Hur har du gjort?



    Har aldrig köpt just Becel. Men förut när barnen var små, och man själv ung och godtrogen, trodde man ju att det rätta var att ge dem Lätta eller Lätt o lagom på mackorna, och andra lightprodukter. Jag är skit förbannad för att man lurats till det. Det är mycket annat de matats med i god tro, som man inte skulle ge idag. Det är ju sedan rörande att se hur olika producenter gör stort väsen av att de slutat förgifta oss, med information på sina förpackningar om att det inte längre innehåller XXX eller XXX. Nu är det riktigt smör och Bregott som gäller, och aldrig något med ordet light på, tvärtemot Livsmedelverkets rekommendationer.

  • boz1965 3 november 2012

    Lite vilseledande att blint förlita sig på partiska och enkelspåriga sajter som bara tar upp den ena sidan av saken utan att redovisa det som talar emot deras egna åsikter. Ett mynt har alltid två sidor.

  • Mistys 3 november 2012

    Skrivet av rosatalo den 3 nov 2012

    Skrivet av Mistys den 3 nov 2012

    Ja visst är det intressant att Becel lyckats lura många i Sverige med att köpa sig till en symbol och få folk att tro att den är bra för hjärtat. Tänk vad man kan göra med lite pengaro_O

    Här en smygtagen bild i en margarinfabrik. Innehållet är brandfarligt och frätande och detta blandar vi i margarin som vi sen i värsta fall ......ger våra barn. Vilka konsekvenser kommer detta att få?

    http://www.kostdoktorn.se/inne-i-margarinfabriken-del-2/

    Vi pratade runt på jobbet och alla hade slutat köpa Becel och margarin (Y)....vi är 45 st på min arbetsplats. Hur har du gjort?



    Har aldrig köpt just Becel. Men förut när barnen var små, och man själv ung och godtrogen, trodde man ju att det rätta var att ge dem Lätta eller Lätt o lagom på mackorna, och andra lightprodukter. Jag är skit förbannad för att man lurats till det. Det är mycket annat de matats med i god tro, som man inte skulle ge idag. Det är ju sedan rörande att se hur olika producenter gör stort väsen av att de slutat förgifta oss, med information på sina förpackningar om att det inte längre innehåller XXX eller XXX. Nu är det riktigt smör och Bregott som gäller, och aldrig något med ordet light på, tvärtemot Livsmedelverkets rekommendationer.


    japp här var det också lätta, flytande margarin och lightgrädde när barnen var små....tyvärr. Har också dåligt samvete för detta ibland. Hur kunde man tro att en ingrediensförteckning med konstiga ord och som var hur lång som helst var bättre än den naturliga varianten med 2-3 ingredienser och ord man kännde igen ? Hur kunde man tro att detta fejk var bra för kroppen och då speciellt barnkroppar? Jaja gjort är gjort. Mina barn som nu har egna familjer är förståndigare än jag var iallafall. Inga fejk produkter kommer in i deras hus.

  • rosatalo 3 november 2012

    Man får trösta sig med det. De har väl lärt sig redan nu att ta alla råd från myndigheter med en nypa salt. Vi gjorde vad vi trodde var rätt.

  • BoelMaria 3 november 2012

    Undrar hur kul det är i bregottfabriken?

  • Jessika76 4 november 2012

    Använder själv bara smör, bregott och vanliga mejeriprodukter sedan flera år tillbaka.
    Jag avstår då hellre från socker.

  • Mistys 4 november 2012

    Skrivet av BoelMaria den 3 nov 2012

    Undrar hur kul det är i bregottfabriken?


    Skulle inte förvåna mig om det finns brister där också. Men det är inte så mycket själva bristen i fabriken som artikeln visade som jag diskuterar här....även om man naturligtvis vill att det ska vara bra. Utan mer innehållet i produkterna.

    Bregott har åtminstone en kort innehållsförteckning som man förstår.

    Kemiska ämnena som finns i margarin, lätta mm tycker jag är vidrigt. Att sen Livsmedelsverket också skriver på sin sida att det finns dessa ämnen i men att det är OK tycker jag är än värre.

    Att Becel har motsatt effekt på hjärtat enligt forskare på Chalmers tycker jag också är lurendrejeri.

    Ingen av oss vet ju hur dessa ämnen påverkar ex en barnkropp i långa loppet. Vi som är uppväxta på 60-70 talet fick ju The real thing då det inte fanns något annat då.

  • Towskij 4 november 2012

    Skrivet av Elfr den 10 nov 2011

    Skrivet av Misty09 den 10 nov 2011

    Skrivet av Elfr den 10 nov 2011

    Det låter ju fantastiskt att bara kunna äta smör o grädde dvs rena produkter... Värre blir det i vår familj då sonen har kraftig mjölproteinallergi med andra ord är det omöjligt för oss att ha sådana produkter i vårt hem. Vi är ju såklart överlyckliga att det finns margariner alltså produkter som är mjölkfria, annars hade det varit mycket kämpigare än vad det redan är! Så för mej blir sådana artiklar istället lite ångestladdat eftersom valet inte finns för oss... Men såklart kan man ju hoppas att allergin växer bort och därmed får vi möjlighet till annat!


    Fast Valio har ju flera bra laktosfritt alternativ som innehåller bra råvaror som inte margarin och lätta innehåller.


    Ja jag själv är laktosintolerant o där finns ju en uppsjö med bra produkter, men för sonen då som är mjölkproteinallergi är ju verkligheten en helt annan sak! Så för alla som har mjölkproteinallergi finns bara produkter som är tex margarin, inte nog med att det är onyttigheter i det, det är även sjukt dyrt! Tyvärr är det ju många som blandar ihop laktosintolerans med mjölkproteinallergi och när man inte tål mjölk får man ju då inte äta NÅGOT som kommer från kossan och alternativen blir ju då bara tyvärr konstgjorda produkter i mina ögon sett.. Men självklart hade vi också velat kunna äta nyttigare produkter. Men passa på och njut ni som kan äta "rätta" produkter:-)


    Min lillasyster har också mjölkprotein- och äggallergi och har inte vuxit ifrån det trots att hon börjar närma sig 20.... Men inte behöver hon äta kostgjort för det! Idag finns det ju massor med ersättningsalternativ till mjölk, smör och grädde som är gjort på havre, soja och andra vegetabilier. Till exempel är mandelmjölk helt fantastiskt gott :D.

    I och med att veganism och allergiker blir allt vanligare finns det ett ganska bra utbud av grejer som gör att man slipper sånt som "kommer från kossan". I julklapp förra året fick hon en vegan-kokbok (http://www.kakboken.se/) med massor av jättegoda kak- och tårtrecept utan animaliska proteiner :)

  • Rajdon 5 november 2012

    Usch , margarin suger , smör är det som duger och inget annat. Margarin härsknar ju alldrig samt att det smälter ju knappt heller utan många plusgrader. Påminner om andra hemska 400 gr snabbrätter som ex korvstroganoff som såldes utan kylhållning på tex ica, som man kan hålla sig ifrån med lätthet pga av kemikalier. Kom dock inte ihåg varumärket som försvann tack och lov.

  • Erajscha 5 november 2012

    Hur förvarar ni riktigt smör för att det ska vara bredbart?

  • Mistys 5 november 2012

    Skrivet av Erajscha den 5 nov 2012

    Hur förvarar ni riktigt smör för att det ska vara bredbart?


    Jag brer aldrig smör på smörgås utan steker och bakar med det. Kryddsmör gör jag ju också förstås. Bregott hamnar på smörgåsen....det är ju så nära smör vi kan komma beträffande de utbud som finns i kyldisken...vad jag vet i allafall.

  • Erajscha 5 november 2012

    Men Bregott är ju också stenhårt om man har det i kylen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.