Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smöret annorlunda

  • Extramamma 2 juni 2012

    Hej!
    Jag är också så trött på att smöret stänker sååå när man lägger lite i en stekpanna.
    Jag undrar varför de måste ha vatten i det nu, det hade de säkert inte förr.
    Det kan hjälpa lite att ta lite olja också i.
    Ålandssmör som ska vara bättre finns väl inte här i södra Sverige, eller?

  • NinniM 2 juni 2012

    Jo Extramamma det är inte omöjligt, där Ockelbo ostar finns har alla möjlighet att ta hem smöret så leta efter osten bara. Eller be din butik ta in smöret o osten därifrån.
    Att det blir så mycket vatten i andra tillverkares smör beror på att de använder nån typ av kanon med vatten istället för att göra som man gjorde förr, kärna det. Allt ska gå så snabbt numera så det är väl därför misstänker jag.

  • Kica 3 juni 2012

    Skrivet av lisacecilia den 1 jun 2012

    Hej!
    Håller med att smöret är annorlunda, använder Arla.. Sprätter och skvätter! Vi har reagerat här hemma på att även Bregott inte är som förut. Både i konsistens och utseende. Det låter kanske lite knepigt men Bregott glider av våra smörknivar, rostfria, och hamnar på bordet bredvid mackan. . . Det hände aldrig förut. Snacka om i-lands problem men nu när diskussionen var i gång tänkte jag komma med ett inlägg!


    Jag som trodde det var fel på våra knivar!! Har också rostfria.. några funkar liite bättre, vissa är helt hopplösa.. ramlar av på en gång! Plast funkar bäst!

  • irrevirre 3 juni 2012

    Det här blev en väldigt intressant tråd fast jag själv inte märkt problemet. Jag förstår att det nog beror på att jag alltid brukar ha i en skvätt rapsolja också, när jag steker. Tänk om vi kunde påverka mejerierna att återgå till det gamla sättet:)

  • jollo10 8 juni 2012

    Jag har nu tagit saken i egna händer så mailade jag till Arla som änåd är den största tillverkarna av smör

    De svarade såhär:

    " Svenskt Smör från Arla tillverkas av grädde och salt. För att man skall få kalla ett matfett för smör får det inte innehålla något mer än just dessa ingredienser. Vi har med andra ord inte gjort någon förändring i vår process eller av recept
    När vi gör smör av grädde blir resultatet inte ett matfett med 100% fett. Fetthalten i smör varierar mellan 81 och 84 procent beroende på vilken salthalt det har. Ungefär en femtedel av smörets vikt består helt naturligt av en blandning av vatten, protein, kolhydrater och salter. Vattnet är finfördelat i fettet som små droppar. Dropparna är för små för att vi skall kunna se dem med blotta ögat.

    När smöret hettas upp i en stekpanna blir vattnet i fettet varmt, det utvidgas snabbt, exploderar och resultatet blir små stänk. Om de små vattendropparna går ihop till större vattendroppar efter att smöret har smält resulterar detta i större stänk. Stänket i stekpannan påverkas också av vilken mat man steker. När man steker ett livsmedel med vatten på ytan stänker det mer. När man steker fisk, kött eller grönsaker är det därför viktigt att se till att de är torra på ytan.


    Tar synpunkten vidare!

    Du är alltid välkommen att höra av dig när du har andra frågor eller funderingar kring Arla, våra produkter eller recept. Vi hjälper gärna till!"

  • irrevirre 8 juni 2012

    Bra där Jollo? Och intressant!

  • Lollo54 8 juni 2012

    Jag skrev också skrivit och frågat fast till Norrmejerier. Det här var det svar jag fick:

    Enligt vår kvalitets chef så kan det vara små vattendroppar som inte är helt inarbetade i smöret.
    Hon har skickat ärendet vidare till produktion så de får rätta till det.

    hmmm.......återstår att se om något händer.

  • NinniM 8 juni 2012

    Det har som sagt inte med tillsatserna att göra utan med tillverkningsprocessen :)
    De använder vatten när de tillverkar smöret. Inte som tillsats utan istället för att kärna smöret som man gjorde förr så använder man vatten i maskinen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.