Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sockerfritt????

  • amoz 21 april 2012

    Varför är det så himla svårt att hitta sockerfria produkter i butikerna? Glutenfrit, mjölkfritt och laktosfritt finns hur mycket som helst. men till alla diabetiker finns i stort sett ingenting.
    Tycker det är väldigt märkligt med tanke på hur många som är diabetiker i vårt land.

  • Lenkan 21 april 2012

    Jag tänkte just på det idag...för diabetiker är ju faktiskt sötningsmedel bättre än socker (även om inget av dem ska missbrukas) och det är inte svårt att göra produkter med sötningsmedel istället för socker.
    Jag har vänner som har diabetes och de kanske också skulle vilja äta god glass utan att riskera att bli sjuka någon gång, men den enda glassen är vanlig vaniljglass utan socker...varför gör de inte fler smaker? Mer godis?

    Jag förstår tänket om att sötningsmedel inte är bra i längden, men det är ju inte socker heller och det finns tusentals godsaker med socker men bara ett fåtal med sötningsmedel

  • Sprock 22 april 2012

    Antar att det har med efterfrågan att göra. Även om diabetikerna är många så är de inte tillräckligt många som vill ha sockerfria produkter för att det ska löna sig för företagen att göra fler sockerfria produkter än de som finns på marknaden idag.

    Det brukar ju komma upp nya sockerfria saker every now and then, typ glass i olika smaker, men de tas ju tillbaka ganska fort, jag antar att det är just för att det finns en så liten efterfrågan.
    Vi har ju marknadsekonomi... vilket är bra på andra sätt ;)

    Tips för glass är ju annars att köpa sockerfri vaniljglass och smaksätta med sockerfri sylt eller kakao, eller vad man nu vill :) (krossar sockerfri kola kanske??)

  • Morgondimma 22 april 2012

    Jag, som gastric bypass-opererad (viktminskningsopererad) , skulle också vilja se fler sockerfria alternativ i butikerna. Har många bekanta opererade också som säger samma sak.

    Jag skulle vilja säga att den marknaden kommer öka nu inom några år, men det känns osannolikt i dagsläget. Nu är det ju så stor fokus på att allt ska vara så rent och naturligt som möjligt och då faller ju alla typer av sötningsmedel bort.

    Man kan ju trycka lite på att företagen kan använda sig av t.ex. dadlar som naturligt sötningsmedel istället, men det krävs MÅNGA röster (och MYCKET pengar) för att ett företag ska helt ändra sitt tillvägagångssätt i produkttillverkningen, tyvärr.

    Lättast är det nog att göra specifika och enskilda önskemål på produkter/produktkedjor som redan finns, t.ex. sockerfria glassen; att dom, som ni säger, kan utöka sortimentet med fler smaker.

    Hör tillräckligt många människor av sig till ett företag inom en viss tidsperiod så brukar dom åtminstone uppmärksamma att det finns en efterfrågan och att dom borde undersöka saken närmare.

    Samlar man 1000 pers, som under vecka 36, ska ringa till ett specifikt företag och alla har samma önskemål så reagerar ju administrationen på det och troligtvis vidarebefordrar det till sina överordnade/chefer.

    Nåja, nu spårar jag iväg här lite, haha. :-) Men ja, det finns absolut en märkbar efterfrågan på sockerfria produkter. Enda problemet är att efterfrågan för rena, naturliga produkter är större. Så antingen gör fler sina röster hörda eller så får man "finna sig i" att utbudet är så litet fortfarande (hur krasst det än låter). :-)

  • amoz 22 april 2012

    För att ta glass som exempel så är det endast ett av 6 varuhus här som har sockerfri glass och då endast vaniljsmak. Att smaksätta den själv är väl i och för sig ett sätt, men för det första är det lika svårt att hitta en helt sockerfri sylt och för det andra tycker jag inte det ska vara så. En diabetiker, eller för den delen, personer som inte vill ha socker, ska också kunna välja i butiken.


    Jag som är laktosintolerant har ju sett hur utbudet har ökat otroligt på kort tid, och jag tror faktiskt inte vi är fler som behöver dessa produkter än de som behöver sockerfritt.

    Har köpt förpackade kakor bakade utan vanligt socker (finns typ 2-3 sorter) till min man som är diabetiker, men han vill inte ha dem för de är absolut inte goda. Jag vet för jag har smakat dem.(N)

  • Mistys 22 april 2012

    Det finns ju mycket gott man kan baka själv, sockerfritt med mycket gott resultat. Godare än det köpta och lika gott som vanligt. Men jag förstår om man vill ha enkelheten med att köpa färdigt:)

  • Lenkan 22 april 2012

    Visst går det att baka och göra egen glass, men ibland vill man ta den enkla vägen.
    Jag hade graviditetsdiabetes halva min graviditet och vad jag längtade efter att bara kunna köpa en god chokladbit eller en färdigpackad strutglass som jag fick äta...men utbudet är skrämmande litet.

    De som vill leva på helt naturliga produkter vet jag bakar mycket och gör mycket själva, men det är ju egentligen ett val.
    Diabetiker har liksom inget val, deras kost ska vara näst intill sockerfri och jag tycker att de borde få kunna njuta lika väl som övriga av livets goda ibland utan att behöva ställa sig och göra allt själva

  • amoz 22 april 2012

    Håller med om att visst kan man baka själv men precis som både Mistys och Lenkan skriver är det just detta med det egna valet som är så begränsat.
    Någonstans tror jag tyvärr att det kommer att bli fler och fler som drabbas av diabetes i framtiden och då tänker jag inte bara på åldersdiabetiker. Detta pga vårt livsmönster idag med i många fall fel mat och för lite motion. Ska det behöva bli så innan tillverkarna av dessa produkter ska vakna?

  • hondjavulen 23 april 2012

    Hej du!
    Tänkte tipsa om två bra produkter som du kan laga mat eller baka med. Har du hört talas om sukrin/sötrin (samma sak men två olika namn) eller stevia. Bägge finns att köpa på hälsokostbutiker och stevia finns även i min ICA-butik, då under namnet steviasocker. Sukrin kan ersätta socker rakt av i lika mängd, stevia är sötare än socker och måste anpassas efter det. Men ingen av sorterna påverkar blodsockret. Bra va!

  • Lenkan 23 april 2012

    Fast tråden handlar ju om färdigsötade produkter, inte sådant som man bakar med själv

  • amoz 23 april 2012

    Jättesnällt av dig hondjavulen att tipsa om recept men precis som Lenkan påpekar så var det inte det jag ville åt med denna tråden.
    Det jag ville ha fram är ju att det finns så fruktansvärt dåligt med produkter i handeln som är sockerfria.

  • husmusen88 24 april 2012

    Så länge det inte klagas till tillverkarna så lär det inte hända något alls, gör en namninsamling istället och skicka in till de stora tillverkarna och distributörerna. Känns som lite mer effektivt än att bara skriva här.

  • boz1965 24 april 2012

    Skrivet av husmusen88 den 24 apr 2012

    Så länge det inte klagas till tillverkarna så lär det inte hända något alls, gör en namninsamling istället och skicka in till de stora tillverkarna och distributörerna. Känns som lite mer effektivt än att bara skriva här.


    Namninsamlingar struntar de i. Det är bara försäljningssiffror som gäller.

  • husmusen88 24 april 2012

    När det gäller försäljning så tittar man på tillgång och efterfrågan.
    För att göra vinst så tillgår man det folk efterfrågar.

    Om inte folk efterfrågar saker och kanske inte tillomed slutar handla en sämre produkt, varför ska då företagen göra något annorlunda? De säljer ju.

  • boz1965 24 april 2012

    Iofs så kan det stämma till viss del.

    Men det hela går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt. Företagen lyssnar bara på kunderna i de fall det skulle kunna påverka deras intäkter.

    Om en företagare tjäna en mer pengar på en billig och sämre produkt än vad han gör på en bättre, men dyrare produkt - vilken tror du att han väljer att producera och marknadsföra?

    Enkel ekonomi enligt den grundläggande girighetsprincipen.

    Vill vi påverka deras sortiment och/eller policy måste vi rösta med plånboken och sluta köpa de varor som inte stämmer in på våra krav och önskemål. Det är inget annat som funkar - tyvärr!

  • amoz 24 april 2012

    Tror inte heller på några namninsamlingar och förresten husmusen88, min tanke var inte att jag skulle få till någon förändring genom att skriva här, utan som du kanske vet är ju detta ett forum där det är meningen att vi ska diskutera olika ämnen.
    Så att tala om för mig att jag ska starta en insamling istället för att skriva här tycker jag inte var särskilt relevant.

  • KimOfDrac 25 april 2012

    Vill bara flika in med att diabetiker kan äta vanligt socker så länge de tar sitt insulin

  • amoz 25 april 2012

    Skrivet av Kimona den 25 apr 2012

    Vill bara flika in med att diabetiker kan äta vanligt socker så länge de tar sitt insulin




    Ja men detta är ju en sanning med modifikation, för om man intar för mycket socker och andra blodsockerhöjande livsmedel, måste man kanske öka på insulinintaget och det är ju inte vad man vill precis. Den som klarar sig med tabletter pga av rätt kost och motion vill ju inte behöva ta till sprutor.

  • Mistys 26 april 2012

    Skrivet av Kimona den 25 apr 2012

    Vill bara flika in med att diabetiker kan äta vanligt socker så länge de tar sitt insulin

    Fast insulin är ett ämne med väldigt tråkiga biverkningar om man är tvungen att ta för mycket. Kroppen och organen, då främst njurar, ögon och kärlväggar tar mycket stryk av insulinet ( även det egna, kroppen producerar om den tvingas producera stora mängder pga av hög sockerkonsumtion) Så att som diabetiker försöka hålla sin insulinnivå låg och helst då bara i tablettform är mycket klokt.

  • nannepv 26 april 2012

    Hej!
    Idag var jag hos läkaren och hon berättade att nu finns det ett pulver som heter stevia som man kan använda istället för socker och ersättningsmedel som tex innehåller aspartam, det är helt naturligt och det är kalorifritt.
    jag tänker prova och se hur det smakar, hittade det på nätet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.