Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Speciell mat till barn på buffe?

  • carron66 12 maj 2011

    Jag sitter här och är lite "nojig". Dottern ska har stort släkt och kompisfest nu när hon har fyllt 18. Jag har hittat bra recept till buffe bla en del från Matklubben men också från böcker. Nu börjar jag fundera på om jag måste ha specialmat till de små barnen? Mina barn äter och har alltid ätit allt...

  • Cassiopeya 12 maj 2011

    Vad har du tänkt för mat då?

  • KimOfDrac 12 maj 2011

    Det beror väl på vad ni tänkt servera?

  • 123Linnea 13 maj 2011

    Om man serverar sådant som man kan anse som barnovänligt - musslor å bräss - kanske du kan ha ett alternativ...
    Det är bara det att barn - precis som vi vuxna - är så individuella i sin smak. Om du gör dig till och gör små barnpizzor, tex, kan du slå dig i backen på att en gillar inte smält ost, en avskyr skinka och en vill bara inte äta ändå... Jag har jobbat på fritidshem i en himla massa år nu - och barnen blir kinkigare och kinkigare med maten. Många äter inte grönsaker ALLS, smakar inte om det är något nytt, ska inte ha DEN sortens smör på mackan och ska peta bort äppelbitarna i äppelkaka... Det går inte att tillfredsställa alla.
    Anser deras föräldrar att de inte kan äta det som bjuds får man väl förutsätta att de tar med matsäck!
    Sån är jag...

  • Gul13 13 maj 2011

    Oj det är ju så olika.
    Vår dotter och hennes fyra kusiner (de fyra är syskon) är gourmeter som hellre äter räkor än köttbullar. (Y) Vi föräldrar är intresserade av mat, tycker om god mat och det speglar barnens matvanor.
    Dotterns andra kusiner (två syskon) äter hellre köp pannkakor, gorbys pizza och mcdonalds än hemgjorda köttbullar eller den enklaste köttfärssås. Varför? Tja mamma och pappa serverar dem sådan mat. Det är vad de är vana med. (N)

    Som svar på din fråga så hade jag inte gjort speciell mat ens till de två kräsna kusinerna. De äter som sagt ändå inte den enklaste lilla hemgjorda köttbulle.

  • 123Linnea 13 maj 2011

    Gul13:
    Gilla

    Precis sådär är det ju!

  • The_mama97mia 13 maj 2011

    Jag tänker på smörgåsbord/buffé på Birka båtarna. När det är lov så brukar de ha en barnbuffé med spaghetti o köttfärssås, köttbullar, prinskorv, hamburgare, tacos m.m.

    Håller med ovanstående talare för övrigt. Servera samma - men ställ fram en flaska ketchup till haha..

  • siggemums 13 maj 2011

    När jag får gäster vill jag gärna att alla mina gäster ska ha det trevligt och vill inte göra en insats i att försöka uppfostra andras barn. Hungriga barn är väl inget roligt! Jag vill inte heller att mina gäster ska ha med sig matsäck, om de inte har mycket extrema önskemål.

    Är det buffe tycker jag att man kan välja att ha med någon rätt som är ett lite mer barnsäkert alternativ. Det finns ju mycket god mat som inte är snabbmat eller pannkakor som passar de flesta barn och som även de vuxna kan äta av. Många (små)barn,men definitivt inte alla, tycker ju inte om kall mat eller ihoprörda saker som potatissallad. Därför föreslår jag att ha med något varmt alternativ som tex kycklingspett, ugnsbakad potatis eller ugnsbakad lax.

  • 123Linnea 13 maj 2011

    Skrivet av siggemums den 13 maj 2011

    När jag får gäster vill jag gärna att alla mina gäster ska ha det trevligt och vill inte göra en insats i att försöka uppfostra andras barn. Hungriga barn är väl inget roligt! Jag vill inte heller att mina gäster ska ha med sig matsäck, om de inte har mycket extrema önskemål.

    Är det buffe tycker jag att man kan välja att ha med någon rätt som är ett lite mer barnsäkert alternativ. Det finns ju mycket god mat som inte är snabbmat eller pannkakor som passar de flesta barn och som även de vuxna kan äta av. Många (små)barn,men definitivt inte alla, tycker ju inte om kall mat eller ihoprörda saker som potatissallad. Därför föreslår jag att ha med något varmt alternativ som tex kycklingspett, ugnsbakad potatis eller ugnsbakad lax.


    Det är precis det jag menar: alla - även barn - har så olika tycke! Serverar du en varierad buffé ska du se att alla - även kräsna vuxna - hittar NÅGOT som passar dem. Det är ju ofta ganska blandat på en buffé. Bröd finns ju för det mesta också, så inte ska väl någon behöva gå hungrig bara för att du inte lagar barnmat (barnmat är inte lika med snabbmat enligt mig!!).
    Lycka till i bufférätts-valet!

  • idea_ 13 maj 2011

    Barnmat är ett väldigt rellativt begrepp, det beror på vad de är vana vid. Kusinen som är kock har en kille på 11 år, sen han var liten har han ätit det mesta, han älskar blandsallader och är inte främmande för varken kryddstarkt, vegetariskt eller husmanskost. Däremot är det olika vad han är sugen på. Men han äter med god aptit sånt man tänker att "nä det där är inte barnmat". Hanns kusiner är fostrade med devisen "man testar allt och gillar man det inte tar man inte mer och man klagar inte på maten". De säger till om maten är god, hjälper till i köket och provsmakar allt. Även om en av töserna är lite kinkigare med konsistenser, men det hänger ihop med en svår halsinfektion som ledde till att hon fick ta bort halsmandlarna när hon var fem. Har man därtill arbetat i förskola och skola lär man sig att barn är olika när det gäller mat. Endel älskar oliver och avocado, andra vill bara ha köpe köttbullar och pulvermos, vissa äter bara kolhydrater vissa mål, eller proteiner.

  • Cassiopeya 13 maj 2011

    En bra buffé innehåller något för alla. Grönsaker kan skäras upp och läggas var för sig i mindre skålar eller på ett stort fat (fortfarande var för sig). På så sätt kan var och en ta det den gillar, och man slipper också tänka på alleriger av olika slag.

    Ett par olika köttalternativ kan vara bra, tex kycklingspett och fläskfilé.

    En skål med en enkel pastasallad och en skål med en enkel potatissallad borde tilltala de flesta.

    Några olika såser eller dressingar så var och en får välja själv vad den gillar.

    Bröd brukar de flesta gillar. Kanske är bra med två olika sorter, eller varför inte en sorts bröd och något kex?

    Vattenmelon är ett hett tips dessa dagar! Skär i stora bitar och jag lovar att de flesta kommer älska det, liten som stor. Andra frukter som ananas, päron, vindruvor brukar också vara poppis.

    Kan bara önska lycka till! Variation är nog det bästa sättet att tillfredsställa allas olika önskningar och behov :D

  • carron66 13 maj 2011

    Oj vad många svar! Tusen tack! Jo italiensk buffe, fastän att vi inte har varit i italien ens! Jag vet att ett barn är kinkigt, men inte tänker jag fixa nått speciellt till honom! Tusen tack än en gång! Jättebra tips och roligt att ni också har samma erfarenheter av barn och mat som jag har!{clap}

  • boz1965 13 maj 2011

    Min erfarenhet är att barn äter i stort sett allt.
    Så länge man är "nätt på handen" när man kryddar brukar det gå bra.
    Jag har "kockat" en del på skolor och dagis och det har aldrig varit några problem.

  • 123Linnea 13 maj 2011

    Vi har också kört Italiensk buffé! Våra barn älskade det! De är inte väldigt kräsna, men vill heller inte ha allt.

    Gott är salami-, basilika och mozzarella fläskfilé!
    Man kan servera flerfärgad pasta.
    Å det bästa av allt - prociotto eller parma!!

  • amoz 13 maj 2011

    Efter att ha läst alla era inlägg så håller jag med om att, visst är smaken olika både bland barn och vuxna och inte ska man behöva göra speciell mat till barnen. Men jag tycker precis som flera här att det bästa är att inte blanda ihop för mycket, utan att servera varje sak för sig så att man ser vad det är. Det gör det lättare att välja för den som är lite försiktig och det gäller både vuxna och barn.
    Detta är ju fördelen med att servera buffé.

  • carron66 26 maj 2011

    Kalaset är avklarat och min oro var obefogad! Barnen åt av det de tyckte såg gott ut! En av töserna(flickorna för er som inte har koll på skånskan {curl-lip}) åt massor av skivad melon! Så frukt tillskottet var ett bra tips! Sen fick jag ju mat över naturligtvis, ätit rester i flera dagar! Caprese salladen gick helt åt likaså den italienska fläskfilen som jag hittade här i Matklubben! Foccacian kunde räckt med att baka ett bröd, men den var omtyckt....tror folk tänker "bröd kan jag äta hemma" :DD. Tack för alla era kloka tips och inlägg!

  • The_mama97mia 26 maj 2011

    carron66 - vad roligt att allt gick bra! Skoj att du "återkopplar" i tråden!

  • annalena514 26 maj 2011

    tycker faktisk att du ska göra helt enkelt var sin tallrik till dom köp färdigs psnnkskor o gör räk fyllning i sen får de ta utav buffeen om de vill ha annat till ... slut

  • MosterNettan 27 maj 2011

    Skrivet av 123Linnea den 13 maj 2011

    Om man serverar sådant som man kan anse som barnovänligt - musslor å bräss - kanske du kan ha ett alternativ...
    Det är bara det att barn - precis som vi vuxna - är så individuella i sin smak. Om du gör dig till och gör små barnpizzor, tex, kan du slå dig i backen på att en gillar inte smält ost, en avskyr skinka och en vill bara inte äta ändå... Jag har jobbat på fritidshem i en himla massa år nu - och barnen blir kinkigare och kinkigare med maten. Många äter inte grönsaker ALLS, smakar inte om det är något nytt, ska inte ha DEN sortens smör på mackan och ska peta bort äppelbitarna i äppelkaka... Det går inte att tillfredsställa alla.
    Anser deras föräldrar att de inte kan äta det som bjuds får man väl förutsätta att de tar med matsäck!
    Sån är jag...


    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.