Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Studenten!

  • Lindie 27 mars 2008

    Hejsan!

    Jag sitter här och kollar runt på olika recept på goda maträtter.
    Jag skulle vilja göra en 3-rätters middag när jag tar studenten,
    men den får inte ta för lång tid eftersom jag inte har tid att stå i köket hela dagen (H).

    Har någon nått tips? (Y)

  • SaraW 27 mars 2008

    Får börja med att gratulera till den föreståndande studenten!

    Hur många gäster skall du laga till?

    Studentmat för mig känns lätt och fräsch, mycket primörer och fisk. Några av mina förslag blir då:

    Förrätt: Crostini med getost och jordgubbar (baguetteskivor som smörstekes. En rejäl skiva getost, lite honung och en skivad jordgubbe på varje. In i ugnen och gratinera tills osten smält lite). Ljuvligt gott.
    Alternativt en västerbottenpaj som du kan förbereda dagen före. Kallrökt lax och en lyxig kall romsås till. Allt kan göras i god tid innan.

    Varmrätt: Hel laxsida i ugnen med örter (om du inte har lax till förrätten, blir kanske lite mycket då). Lättkokt sparris, potatis och hollandaisesås.
    Marinerad fläskfilé som skivas tunt. Potatisgratäng eller varm potatissallad och goda grönsaker.

    Efterrätt: Flädermarinerade jordgubbar med mandelgrädde- enkelt och friskt.
    Vit chokladmousse med jordgubbspuré och mandelflarn- kan förberedas helt dagen före.

    Något som låter intressant?

    Lycka till!

  • Lindie 27 mars 2008

    Tack så mycket!
    Det känns så skönt att jag nästan är där!
    :D
    Mjaa..

    Till en viss del,
    Jag är inte så förtjust i ost :)

    Jag ska väl laga till 40 personer kanske, inte riktigt säker..

    Dom där efterrätterna lät ju verkligen jättegott! :)

    Tack för svaret!

  • MammaModesty 27 mars 2008

    Jag tycker du ska satsa på en "kall" buffé där allt förbereds innan... och då¨kan man antingen skippa förrätten eller severa något lite enklare som tunnbröd fyllda med i.. med västkustsallad och tex rökt lax rulla ihop skär i 2cm skivor 2 på varje tallrik med några ruccola blad.

    en kall buffe med potatissallad (jag har en tysk variant bland mina recept som är jätte god på färskpotatis) kallskuret kött två -tre olika sorter grönsallad och kanske två olika kallgjorda såser

    till dessert : jordgubbstårta... med grädde och jordgubbar... kanske även maräng...

    vad roligt att du vill fixa maten själv tycker jag men samtidigt är det mycket jobb med att fixa till så många och dagen D ska du inte behöva stå i köket alls bara kunna plocka fram..

    jag ömnskar dig all lycka både i köket och med studenten...

  • SaraW 27 mars 2008

    Ja blev bjuden på en väldigt annorlunda kall potatissallad i somras och jag har improviserat ihop den själv hemma senare. Den är jättegod och fungerar utmärkt på ett buffébord eller till grillat.

    Skiva kokt färskpotatis (gärna med skalet kvar) grovt. Blanda sedan matlagningsyoghurt, en klick majonäs, finstrimlad purjolök och strimlade sockerärter i en skål. Smaksätt med salt, dijonsenap och svartpeppar. Vänd ner potatisen och ta ett par varv med svartpepparkvarnen över det hela.

    Så gott och fräscht!

    Om du funderar på buffé, är det himla gott med kycklingspett till. På min sida har jag ett recept på en riktigt het marinad till kycklingspett. Titta gärna in.

    Om du fortfarande är inne på trerätters och ost inte är ett alternativ, så finns det många bra recept på laxcheesecake och löjromscheesecake som kan förberedas i god tid. Väldigt smaskigt!

  • anluk 27 mars 2008

    Buffé är ett bra alternativ.
    Vill du ha trerätters:
    Förrätt: Breasola med melonsalsa (finns bland mina recept)

    Varmrätt: Lax, kokt potatis och fisksås (har en mycket god på min sida)

    Efterrätt: Cheesecake av något slag är enkelt att göra till så många personer. Har jag också ett par förslag på bland mina recept.

  • Lindie 27 mars 2008

    Tack för alla svar!

    Men jag är ute efter en varmrätt, ingen kall mat.
    Jag går nämnligen hr och vill ju visa vad jag lärt mig under dessa tre år.

    Tacksam för alla svar! :)

  • MammaModesty 27 mars 2008

    då rekomenderar jag min lammstek

    Lammstek provencale med rostad färskpotatis och gräddig sås

  • Ernst76 27 mars 2008

    En gryta är nog det smidigaste du kan göra om du vill ha en varmrätt till 40 perssoner, servera med ris och en blandsallad.
    http://www.matklubben.se/recept/flaeskfilegryta_med_bacon_17101.html

  • The_mama97mia 27 mars 2008

    Grattis till den stundande examen!
    Men vilken uppgift - varm mat till 40 pers??? Sittande middag alltså?

    Förrätt är ju inte så stort problem, ngt du förbereder dagen innan eller så, lika med desserten.
    Men jag håller nog med om att gryta är det smidigaste, alternativt ngt gratängaktigt som du förbereder innan o bara värmer upp liksom.

    FInns många recept på kycklinggratänger, Herrgårdskyckling är ett av dom, jag har en variant av det i mina recept.

    Var ligger Transtrand? Är det kustnära eller så?
    Jag tänker annars att en rökt fisk (värmd i ugn) med romsås och kokt potatis är supergott o elegant fast det är så himla enkelt.

    Grattis i alla fall o det här fixar du!
    /mia

  • Lindie 27 mars 2008

    Tackar!
    Jag längtar som tusan!

    Jag vet inte, inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra.
    Jag hade väl tänkt laga nått gott, fast man får ju liksom ta maten kanske på ett bord eller något..
    Fast det där har jag inte riktigt bestämt ännu, men det kommer :D

    Klart gryta är smidigast, men hur kul mat är det liksom?

    Transtrand ligger någon kilometer ifrån Sälen, så det ligger inte direkt nära kusten! :)

    Tack för ditt svar! :)

  • Glitterfia 27 mars 2008

    Många gratulationer härifrån till dig :D Skönt att det är över snart.
    Här kommer några ideér från mig....

    Förrätt: Gravad lax, gravlaxssås på en franska. (grava själv och frys in)

    Varmrätt: Helstek fläskfile, skiva den och lägg i ugnsform, stek färdig/ värm i ugn på den stora dag. Servera med en potatisgratäng/potatissallad och en riktigt god sås. Baka ett gott bröd till. Allt går ju att förbereda och behöver bara värmas.

    Efterrätt: Bär i form med riven vit choklad, servera med grädde eller glass. (Bär och frukt är ju så fräscht och somrigt)
    eller en fruktsallad med grädde och socker.

    Då får du visa att du behärskar allt :D
    Lycka till med allt och hoppas du kommer får en fin dag (Y)

  • Lindie 28 mars 2008

    Tack så mycket!

    Nu blev man sugen på sommar :)
    och all denna goda mat!

    Ha det bra!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.