Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Stulet" recept

  • estrid1 26 december 2010

    Jag gjorde engång en texmexpizza.Tänkte lägga in den på en sida på nätet där man liksom denna sidan kan lägga in "egna" recept.Till min stora förvåning hade någon bara någon halv timme innan lagt in "samma" recept.Enda skillnaden var att hon hade "döpt om" pizza" till paj.
    Receptet på degen hade hon liksom jag "stulit" från ett ytterligare "reptställe" ,för volymen på ingrediennserna var sammma.Men då hette den panpizza.. Jag valde att inte lägga ut "mitt" recept för risken att bli betraktad som "tjuv" eller "härmapa"...

  • amoz 26 december 2010

    Jag håller med er alla som tycker att detta är larvigt att ens diskutera och tycker att tråden som sådan ligger på sandlådenivå, men jag tog ändå det beslutet att förklara mig i frågan. Hoppas ni förstår mig. Jag har gjort vad jag kunnat i saken och kommer hädanefter tydligt skriva när jag lägger in några recept, var jag "hittat" dem.

  • chrisq 26 december 2010

    (Y) sov lugnt o gott nytt år

  • netaave 26 december 2010

    För det första kan man ju inte hänga ut någon man inte nämner vid namn
    Det svar jag fick av amoz gav en ganska krystad förklaring, receptet las till på Dbd förra året är kopierat exakt
    och som jag skrev
    "Det hade kanske ändå varit ok för mig om dom varit utlagda som just "Netas" men icke, den här personen har kopierat dom därifrån och lagt ut dom här som sina egna"

    Om man inte vet vad receptet kommer ifrån kan man ju skriva det i stället för att lägga ut det i eget namn, denna gång som "Amoz julköttbullar"

    Klart jag tycker det är kul när folk plockar mina recept men jag vill nog inte att man "tar åt sig äran" för ett recept man inte komponerat själv, vilket man solklart utger sig för när man döper det efter sig själv, det var ju det och inte att hon tog receptet jag reagerade mot.

  • amoz 26 december 2010

    Egentligen skulle jag inte lägga energi på att göra fler inlägg men ändock så har jag sagt både till dig netaave privat och här att jag hade skrivit ner receptet på en lapp utan någon överskrift vilket betyder att jag inte då jag la in det kom ihåg var jag hade fått det ifrån. Därför döpte jag det till Amoz köttbullar. Men som sagt den här diskussionen är slut för min del nu med detta. Tack för mig!

  • boz1965 26 december 2010

    Tycker väl inte att det är nåt att göra så stor sak av egentligen. De flesta "stjäl" recept till höger och vänster här. Skulle vi gå helt strikt efter upphov så skulle vi få gallra bort lejonparten av recepten här på MK. Då tycker jag isf att det är värre när folk "lånar" bilder på nätet och lägger till dem i recepten som sina egna bilder utan att ange källan.

    Att jag satte "stjäl" inom citattecken beror på att rent juridiskt kan man inte stjäla ett recept eftersom det, i sin rena form, inte anses uppnå s.k. verkshöjd och omfattas därför inte av upphovsrättslagen vilket däremot fotografier gör.

    ----------
    Edit: Korrigerat mig själv lite

  • netaave 26 december 2010

    Skrivet av boz1965 den 26 dec 2010

    Tycker väl inte att det är nåt att göra så stor sak av egentligen. De flesta "stjäl" recept till höger och vänster här. Skulle vi gå helt strikt efter upphov så skulle vi få gallra bort lejonparten av recepten här på MK. Då tycker jag isf att det är värre när folk "lånar" bilder på nätet och lägger till dem i recepten som sina egna bilder utan att ange källan.

    Att jag satte "stjäl" inom citattecken beror på att rent juridiskt kan man inte stjäla ett recept eftersom det, i sin rena form, inte anses uppnå s.k. verkshöjd och omfattas därför inte av upphovsrättslagen vilket däremot fotografier gör.

    ----------
    Edit: Korrigerat mig själv lite


    Nej rent juridiskt kan man inte göra det och hade jag nåt emot det skulle jag inte lägga ut det. Men omoraliskt tycker jag det är att byta namn på ett recept och ta åt sig äran för nåt man inte gjort.

  • boz1965 26 december 2010

    Skrivet av netaave den 26 dec 2010

    Nej rent juridiskt kan man inte göra det och hade jag nåt emot det skulle jag inte lägga ut det. Men omoraliskt tycker jag det är att byta namn på ett recept och ta åt sig äran för nåt man inte gjort.


    Okej, det kan jag hålla med om. Det skulle jag inte heller göra, det är lite på gränsen till vad som är anständigt. Sätter jag mitt eget namn på ett recept så är det jag som har skapat det och skulle nog bli lite småsur jag också om någon annan skulle presentera det som "sitt eget". Vet jag inte vem som har skapat receptet så skriver jag en helt neutral rubrik, annars blir det en rubrik i stil med "Janssons Frestelse enligt Leif Mannerström" eller nåt liknande.

  • kristin1979 27 december 2010

    Men herregud... det är år 2010 och många recept har skapats i många kök och jag tror knappt att något enda recept är helt unikt idag!! Hur ska jag kunna komma på smakkombinationer som är helt unika när så många husmödrar före mig har gjort detsamma? Jag tycker att det här är en märklig diskussion... "Mitt recept"?? jag tror inte att en enda person här inne har ett unikt recept!

    Jag är här för att lära mig av andra, inte få någon "ära" i mina "egna" recept.

  • fiddili 27 december 2010

    Jag måste få fråga om alla recept som ni lagt in här är era egna??
    För det är då inte mina.
    Några, visst men långt i från alla.

    Jag lägger upp recept här av olika anledningar.
    *Bla om etc svärmor, mamma, mormor, granneneller nån har något som är sååå gott som jag vill delge er andra.
    *Kan vara att jag hittat ett recept här men modifierat så mycket så det blir ett "nytt" recept.
    *Kanske har hittat något recept någon annanstans som jag verkligen tycker borde finnas med här så då lägger jag upp det.
    *En del gånger lägger jag upp recept här bara för att "veta var jag har dom". Alltid ha tillgång till dom.
    *Och en del har jag hittat på själv och vill inte hålla för mig själv för de blev så bra.

    Men det snackas poäng, hur funkar det och vad har de för betydelse??

    Jag skulle nog ha tagit det som en komplimang om nån hade "stulit" "mitt" recept och lagt upp det. Det betyder ju att nån tycker att det är väldans gott...
    Fast jag skulle nog velat att den hade skrivit det i receptet vart det kom i från, OM man nu visste det på rak arm...

  • netaave 27 december 2010

    Skrivet av fiddili den 27 dec 2010

    Jag måste få fråga om alla recept som ni lagt in här är era egna??
    För det är då inte mina.
    Några, visst men långt i från alla.

    Jag lägger upp recept här av olika anledningar.
    *Bla om etc svärmor, mamma, mormor, granneneller nån har något som är sååå gott som jag vill delge er andra.
    *Kan vara att jag hittat ett recept här men modifierat så mycket så det blir ett "nytt" recept.
    *Kanske har hittat något recept någon annanstans som jag verkligen tycker borde finnas med här så då lägger jag upp det.
    *En del gånger lägger jag upp recept här bara för att "veta var jag har dom". Alltid ha tillgång till dom.
    *Och en del har jag hittat på själv och vill inte hålla för mig själv för de blev så bra.

    Men det snackas poäng, hur funkar det och vad har de för betydelse??

    Jag skulle nog ha tagit det som en komplimang om nån hade "stulit" "mitt" recept och lagt upp det. Det betyder ju att nån tycker att det är väldans gott...
    Fast jag skulle nog velat att den hade skrivit det i receptet vart det kom i från, OM man nu visste det på rak arm...



    Jag är ju ganska ny här och har inte så många recept, har inte satt mig in i poängsystemet heller och tycker inte det är särskilt viktigt.
    Det fanns en liten kul story om det här receptet som jag skrev om när jag lade ut det, men som jag nu inte får vidarebefodra tack vare att det redan fanns.
    Jag försöker alltid lägga ut källan och vet jag inte skriver jag inget alls men skulle inte drömma om att lägga ut det som mitt.
    Tar det också som en komplimang om nån vill använda och sprida mina recept men då ska det ju ske som du också skriver, attt man skriver vad det kom från.

  • boz1965 27 december 2010

    Skrivet av fiddili den 27 dec 2010

    Jag måste få fråga om alla recept som ni lagt in här är era egna??
    För det är då inte mina.
    Några, visst men långt i från alla.

    Jag lägger upp recept här av olika anledningar.
    *Bla om etc svärmor, mamma, mormor, granneneller nån har något som är sååå gott som jag vill delge er andra.
    *Kan vara att jag hittat ett recept här men modifierat så mycket så det blir ett "nytt" recept.
    *Kanske har hittat något recept någon annanstans som jag verkligen tycker borde finnas med här så då lägger jag upp det.
    *En del gånger lägger jag upp recept här bara för att "veta var jag har dom". Alltid ha tillgång till dom.
    *Och en del har jag hittat på själv och vill inte hålla för mig själv för de blev så bra.

    Men det snackas poäng, hur funkar det och vad har de för betydelse??

    Jag skulle nog ha tagit det som en komplimang om nån hade "stulit" "mitt" recept och lagt upp det. Det betyder ju att nån tycker att det är väldans gott...
    Fast jag skulle nog velat att den hade skrivit det i receptet vart det kom i från, OM man nu visste det på rak arm...



    De recept som är helt 100% unika är nog, som du också skriver, ganska få. Men ofta hittar man ett recept som verkar gott, lagar till det och smakar/äter. Sen börjar iaf jag, med kockutbildning/-jobb i min ryggsäck, att fundera på hur jag kan göra rätten mer enligt min egen smak eller, i mina ögon, förbättra den på nåt annat sätt. Då sätter jag mitt namn på den eftersom den känns lite personlig på det viset. Men att bara rakt av sätta mitt eget namn på en rätt jag inte skapat eller "förbättrat" är mig ganska främmande. Recept jag har lånat (eller "stulit" som nån annan uttryckte det) skulle jag aldrig komma på tanken att försöka framstå som om det var min egen rätt. Sen kan det ju mycket väl vara så att andra också har tänkt i samma banor som jag och skapat ett likadant eller snarlikt recept som jag har gjort, men det tillhör ju livets små underligheter som man inte kan göra så mycket åt.

  • boz1965 27 december 2010

    Vad gäller poängen så är det helt poänglöst att jaga efter dem eftersom de inte längre har nån funktion annat än som ett mått på medlemmens aktivitetsnivå. För min del får de gärna avskaffa poängen i kommande version av MK. Jag kommer iaf inte att sakna dem.

  • boz1965 27 december 2010

    Sen kan jag också ha viss förståelse för kritiken mot att somliga bara "pumpar in" recept från andra matsidor, tidningar, reklamblad, pamfletter, mm. utan att ens ha provlagat först.

    Själv är jag försiktig med den saken. Man vill ju inte promota en rätt man inte har provlagat och smakat först, tänk om resultatet smakar sk*t, då sitter man där med skägget i brevlådan och får ta en massa onödig kritik.

  • maxxess 27 december 2010


    Sen kan jag också ha viss förståelse för kritiken mot att somliga bara "pumpar in" recept från andra matsidor, tidningar, reklamblad, pamfletter, mm. utan att ens ha provlagat först.


    Vem sade C? ;-)

    Nästan alla recept jag lägger in är lagade och fotade med egen bild. Fram för fler recept med egen bild!! Självklart är väldigt många recept redan "uppfunna" av någon annan.

    Men vad gäller egentligen avseende copyright? Kan man ha det på recept?
    Jag angav alltid källan i början när jag provlagat något från exvis Buffée och skrivit in receptet med egentagen bild. Detta raderades dock bort av den som godkännde receptet, vid flera tillfällen.. Jag fick för mig att man inte ville att källan skulle anges?

  • boz1965 27 december 2010

    Skrivet av maxxess den 27 dec 2010

    ...Men vad gäller egentligen avseende copyright? Kan man ha det på recept...


    Inte på recept i sin "rena form" där det bara är en ingredienslista och en allmänt hållen arbetsbeskrivning. Det finns domstolsprejudikat på den saken sedan ett antal decennier tillbaka. Däremot om du målar ut texten och väver in ingredienserna i densamma på ett lite mer "poetiskt sätt" (eller hur man nu ska beskriva det) så att det uppnår "verkshöjd" som det heter på juridiskt språk. Då gäller att ingen får kopiera texten rakt av. Om man däremot plockar ner det poetiska receptet i sina beståndsdelar och skriver en egen arbetsbeskrivning och lägger in receptet så att det ser ut som alla andra recept på MK kan ingen säga nåt om det. På bilder gäller givetvis upphovsrätt i vanlig ordning.

    Läs mer:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Verksh%C3%B6jd
    http://www.alis.org/index.php?id=235&parent=98

    Jag angav alltid källan i början när jag provlagat något från exvis Buffée och skrivit in receptet med egentagen bild. Detta raderades dock bort av den som godkännde receptet, vid flera tillfällen.. Jag fick för mig att man inte ville att källan skulle anges?


    Är inte helt säker på hur databasen funkar i det avseendet. Om det kanske är så att informationen som anges i rutan "Källa" bara är rent arbetsmaterial för godkännarna och inte visas i receptet. Hursonhelst så kan jag garantera att JAG iaf inte plockar bort sådan info.

    ----------------
    Edit: Lagt till länk.

  • boz1965 27 december 2010

    Skrivet av netaave den 27 dec 2010

    ...Det fanns en liten kul story om det här receptet som jag skrev om när jag lade ut det, men som jag nu inte får vidarebefodra tack vare att det redan fanns...


    Varför inte bara skriva din story i kommentarerna till det recept som redan finns? Hade säkert varit kul för oss andra också ju :)

  • netaave 27 december 2010

    Skrivet av boz1965 den 27 dec 2010

    Skrivet av netaave den 27 dec 2010

    ...Det fanns en liten kul story om det här receptet som jag skrev om när jag lade ut det, men som jag nu inte får vidarebefodra tack vare att det redan fanns...


    Varför inte bara skriva din story i kommentarerna till det recept som redan finns? Hade säkert varit kul för oss andra också ju :)


    Det finns ju inte längre eftersom det inte blev godkänt

  • Okänd 27 december 2010

    Om jag vore som du skulle jag försöka lägga in det igen !!
    Trägen vinner.
    Om du har tur är ju receptet borttaget från den som "stal" det. Då finns ju inget exakt lika.

  • netaave 27 december 2010

    Skrivet av danniella den 27 dec 2010

    Om jag vore som du skulle jag försöka lägga in det igen !!
    Trägen vinner.
    Om du har tur är ju receptet borttaget från den som "stal" det. Då finns ju inget exakt lika.


    Såg nu att det finns hos mig igen efter att ha varit borttaget men tydligen ska det korrigeras, men jag har inget att korrigera :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.